Czy praca w domu dla matek z dziećmi będzie coraz bardziej popularna? [wywiad]

Czy praca w domu dla matek z dziećmi będzie coraz bardziej popularna? [wywiad]

O wspólnej akcji Mamo pracuj i home.pl wspominaliśmy już w tym artykule. Inicjatywa cieszy się dużą popularnością, dlatego też postanowiłem zgłębić ten temat i zadać kilka pytań organizatorce – Joannie Gotfryd.

Wywiad z Joanną Gotfryd

Paweł: Proszę nam powiedzieć, skąd pomysł na taką akcję?
Joanna Gotfryd: Mama w e-biznesie to akcja edukacyjna przygotowana przez portal Mamo Pracuj www.mamopracuj.pl wraz z home.pl, naszym partnerem merytorycznym. Portal czytają mamy, które po przerwie związanej z macierzyństwem szukają najlepszego zatrudnienia dla siebie – czy to pracy na etacie, czy też myślą o założeniu własnej firmy. My podpowiadamy jaka praca może być dla mamy i skąd wziąć pomysł na biznes. Wiemy, że wiele mam, prowadzi lub planuje uruchomienie e-biznesów, dlatego chcemy im w tym pomóc i dzielić się wiedzą.

Czy uważa Pani, że praca w domu będzie coraz bardziej popularna? Na Zachodzie, czy w USA jest to całkiem powszechne. U nas chyba można powiedzieć, że jeszcze „dużo przed nami”.
Praca w domu ma swoje plusy i minusy. Na początku jest euforia, że koniec z dojazdami, że mogę z domu, że w kapciach z własnej sypialni, a dziecko śpi obok. Kiedy dziecko rośnie i jest brykającym dwulatkiem już się nie da pracować z dzieckiem. A mamie brakuje kontaktu z innymi dorosłymi, inspirujących rozmów i po prostu wyjścia z czterech ścian.

Dlatego dla wszystkich freelancerów zbawieniem są biura coworkingowe. Sama od niedawna do jednego z nich chodzę. A portal Mamo Pracuj aktywnie wspiera wszystkie mamy, które chcą „pracować wśród ludzi” , m.in. poprzez organizację akcji Biurko dla Mamy (trwa 2 edycja , szczegóły można znaleźć pod tym linkiem).

Ale odpowiadając na Pana pytanie… myślę, że coraz bardziej popularne będzie praca nad kilkoma różnymi rzeczami lub projektami, na zasadzie pracy freelancerskiej, coraz więcej prac polega na klikaniu w komputer, więc oczywiście popularność pracy zdalnej będzie rosła.

Praca w domu
Praca w domu

Czego obawiają się „mamy” przed rozpoczęciem takiej działalności?
Ja nie prowadzę sklepu internetowego, więc do końca trudno mi to ocenić, ale z rozmów z naszymi czytelniczkami… myślę, że obawy są przed uruchomieniem jakiegokolwiek biznesu. A czy to biznes internetowy czy „stacjonarny” to już sprawa drugorzędna. Własna firma to mnóstwo zobowiązań, sklep trzeba zatowarować, zainwestować pieniądze, trzeba utrafić asortymentem w gust rynku no i znaleźć klientów.

Myślę, że to takie same obawy, jak w każdym innym biznesie. A plusów przy e-biznesie jest zdecydowanie więcej – przede wszystkim możliwość sprzedawania na całym świecie, a nie tylko w danym mieście czy dzielnicy. Im bardziej oryginalny sklep i asortyment to większe szanse na to, żeby zaistnieć w całej sieci…

Co by Pani poradziła kobietom, które się jeszcze zastanawiają nad taką działalnością?
Żeby podejść do tego jak do każdego innego biznesu, zrobić porządny biznes plan, przeczytać ebook Magdy Nowackiej – „5 błędów kobiety przedsiębiorcy” i ich nie popełnić (śmiech). Nie bać się porażki i jak przyjdzie chwila zwątpienia to pomyśleć, dlaczego w ogóle zaczęło się biznes?

Jakie jest tutaj ryzyko przy takim biznesie? Jak je minimalizować?
Ryzyko przy e-biznesie? Trzeba szybko reagować na zmieniającą się wirtualną rzeczywistość, korzystać z nowych mediów społecznościowych, które mogą taki biznes wynieść na szczyt, być na bieżąco z nowinkami IT i ciągle się uczyć.

Czy może Pani opowiedzieć jakieś „success story” mamy, która z powodzeniem prowadzi sprzedaż internetową?
Mam, które sprzedają swoje wyroby przez Internet jest bardzo wiele. Na początek zaczynają od allegro, a potem rozwijają swoje biznesy. My piszemy o takich mamach bardzo często, na przykład:
Olga – sklep Ecokraina.pl
Beata – Maggab.com
Ewelina – Mammoni.pl
Agnieszka – kuznia-skarbow.pl
Kasia i Tomek – Vegepack.pl
A to tylko niektóre, o których pisaliśmy na Mamo Pracuj.

Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję bardzo.