Teoria strun, w dużym uproszczeniu mówi, że my sami i wszystko co nas otacza istnieje nie w trzech czy czterech, ale w co najmniej dziesięciu wymiarach. Trzy wymiary przestrzenne oraz czas są wymiarami otwartymi, natomiast pozostałe wymiary są niedostępne dla naszego codziennego doświadczenia, a mimo wszystko nadal realne i oddziałujące na całą naszą rzeczywistość. Dziwna analogia w kontekście marketing automation? Nie do końca!
Zauważ, że czynniki powiązane z Twoim potencjalnym klientem również istnieją w różnych, mniej lub bardziej obserwowalnych wymiarach:
- co wpływa na jego zainteresowanie daną firmą
- ile kontaktów z firmą (email, rozmowa, wizyta w sklepie) potrzebuje zanim zdecyduje się na zakup
- jak często dokonuje zakupów
- ile średnio wydaje na zakupy
- ile czasu upływa od pierwszej wizyty na stronie do retencji
- co sprawia, że wybierze daną firmę spośród tysięcy innych dostępnych na rynku
- jak reaguje na Twoje działania
- czy jest konsumentem, czy prosumentem
- momenty prawdy – zerowy, pierwszy i drugi
- czy ktoś mu polecił dany produkt/ firmę
- czy on komuś poleci dany produkt/ firmę
- czy ma konta w portalach społecznościowych
- jak wygląda jego newsfeed w tych portalach
- czy używa adblocka
- z której wyszukiwarki i korzysta
- jaki ma system operacyjny na urządzeniu mobilnym
- ile ma lat
- jakie są jego preferencje konsumenckie i styl życia
- z ilu kanałów komunikacyjnych korzysta
- itp.
Dużo tego, prawda? To jest dopiero rozgrzewka!
O ile w transakcjach B2B cały proces jest raczej dość prosty i linearny:
Lead (MQL – Marketing Qualified Lead) > Lead Nurturing > Zainteresowany (SQL – Sales Qualified Lead) > Webinar > Oferta > Oferta zaakceptowana > Domknięcie umowy > Klient
o tyle w B2C proces się nieco komplikuje. Od kiedy zatarły się granice pomiędzy zachowaniami online i offline, proces zakupowy przestał być linearny. To co się na niego składa to wielowymiarowa, wielokanałowa i dynamiczna struktura procesów marketingowych uaktualnianych w czasie rzeczywistym i dopasowujących się do działań użytkowników.
Zrozumiałym jest, że firmy B2C i sklepy online coraz częściej sięgają po platformy klasy marketing automation, lecz nierozsądnym jest sprzedawać im dokładnie ten sam produkt, co tym z B2B i jeszcze tłumaczyć ustami analityków, że powinni przejąć w pełni ich rozwiązania. Dlatego przedstawiamy zupełnie nowe, rewolucyjne podejście do marketingu dla B2C i sklepów online: Customer Value Marketing.
Jak pobrać ebooka?
Razem z naszym partnerem, firmą SALESmanago, przygotowaliśmy dla naszych klientów darmowy ebook, w którym specjaliści od marketing automation wyjaśnili:
- Czym różni się proces zakupowy w B2B i B2C
- Co łączy dotychczasowe strategie marketingowe
- Jak wykorzystać współczesne narzędzia aby maksymalizować wartość każdego klienta
- Co mają wspólnego RFM, DBL i 360°
Ebook dostępny jest po kliknięciu w poniższy obrazek
Materiał został przygotowany przez naszego partnera – firmę SALESmanago.