Zastanawiasz się nad rozpoczęciem biznesu w Internecie? [część 4]

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem biznesu w Internecie? [część 4]

Wiesz już, jak ważna jest nazwa firmy, gdzie złożyć wniosek o rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz czym jest PKD. Pytanie brzmi: ile jeszcze dokumentów mam złożyć oraz co jeszcze zrobić, aby w końcu wystartować?

NIC! Przynajmniej w kwestii założenia firmy. Wraz ze złożeniem wniosku CEiDG-1 Twoja firma rozpoczyna oficjalną działalność. Wypełnienie druku jest równocześnie zgłoszeniem do Urzędu Statystycznego, który nada firmie REGON, zgłoszeniem do ZUS bądź KRUS oraz rejestracją nowego podatnika w Urzędzie Skarbowym.

Prowadzenie działalności gospodarczej można rozpocząć w dniu złożenia wniosku o wpis do CEiDG (w przypadku złożenia osobistego liczy się dzień podpisania wniosku w urzędzie, a nie jego wypełnienie online).

Dodatkowo w ciągu 7 dni od złożenia wniosku musisz zgłosić się we właściwym oddziale ZUS celem zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń:

  • Jeśli prowadzisz jedynie swoją firmę, powinieneś złożyć formularz ZUS ZUA,
  • Jeśli jesteś dodatkowo zatrudniony na etacie i otrzymujesz wynagrodzenie nie mniejsze niż minimalna pensja krajowa, wystarczy że złożysz wniosek o ubezpieczenie zdrowotne na formularzu ZUS ZZA.

Trochę bardziej utrudnioną sprawę mają płatnicy VAT – jeśli będziesz prowadzić taką działalność, musisz jeszcze w Urzędzie Skarbowym złożyć wniosek VAT-R – najpóźniej do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów i usług objętych VAT. Złożenie takiego wniosku wiąże się z jednorazową opłatą za rejestrację płatnika VAT (obecnie – wrzesień 2013 – jest to 170 zł).

To już wszystko co powinieneś wiedzieć na temat rozpoczęcia działalności gospodarczej jako firma. Zachęcamy do przeczytania wszystkich części naszego poradnika:

  1. Nazwa firmy
  2. Rejestracja firmy
  3. PKD: co to jest?