Schyłek lata to czas intensywnego poszukiwania informacji o szkołach, również w Internecie. Strona www jest kanałem komunikacji, którego nie warto ignorować. Założenie jej to korzyść zarówno dla uczniów, rodziców i pracowników placówki oraz lepsza promocja szkoły.
Na mapie szkół przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji można odnaleźć każdą szkołę podstawową. Niestety nie na wszystkich podany jest odnośnik do strony internetowej. Posiadanie adresu www to nie tylko możliwość znalezienia się w bazie placówek, ale także okazja do wprowadzenia nowych metod nauczania np. e-learningu. Takie narzędzie na stronie szkoły pozwala na większe urozmaicenie nauki. Dodatkowo, dzięki stronie istnieje możliwość utrzymywania kont pocztowych we własnej domenie. To zwiększa wiarygodność oficjalnych korespondencji.
Z korzyścią dla uczniów
Publikowanie materiałów edukacyjnych wykorzystywanych na lekcjach ułatwia naukę do sprawdzianu. Na forum podpiętym do strony można dyskutować na tematy związane z nauką, rozwiązywać wspólnie trudniejsze zadania domowe, a także rozmawiać na tematy poza szkolne. Witryna to miejsce twórcze dla uczniów. Można zdecydować się na prowadzenie szkolnej rozgłośni, bloga dla swojej klasy. Włączenie uczniów do takiej aktywności powoduje, że zwiększą się chęć angażowania się w sprawy szkoły. Korzystanie z mediów społecznościowych to rzadka praktyka wśród takich instytucji. Jednak nie wśród uczniów. Dlatego można wraz z nimi tworzyć profil szkoły na Facebooku lub Twitterze. Warto wybrać takie medium, które będzie wygodnie uzupełniać. Jeśli funkcjonuje koło teatralne, można publikować nagrania z prób lub występów na YouTube. Nie potrzeba na to specjalnego budżetu, wystarczy pokazać to, co się dzieje w szkole. A zdjęcia z meczu szkolnej drużyny koszykarskiej to wymarzony materiał na Instagram.
Godzina wychowawcza w sieci
Dzięki posiadaniu strony www szkoła może łatwiej się zaprezentować. To szczególnie istotne przy angażowaniu sponsorów do różnych konkursów i wyjazdów dla dzieci. Natomiast pracownicy są zadowoleni, jeśli w jednym miejscu, po zalogowaniu się, mogą wypełnić niezbędną dokumentację. Witryna to miejsce na aktualności, czyli przede wszystkim komunikaty z sekretariatu i od wychowawców klas. Ile lekcji zostało przerwanych z powodu powtarzania ogłoszeń, wielokrotnego omawiania tych samych tematów? Ankieta na stronie mogłaby ukrócić praktykę zabierania czasu na godziny wychowawcze kosztem innych lekcji. Dostęp do ocen i wykazu obecności zadowoliłby rodziców. Niektóre ze szkół zdecydowały się nawet na osobną zakładkę – strefę rodzica.
Co powinno znaleźć się na takiej stronie?
Niezbędne jest kalendarium z nadchodzącymi wydarzeniami w szkole. Konieczna jest także zakładka aktualności, galeria zdjęć, forum lub chat box, plan zajęć dla każdej z klas. Przy zakładce kontakt warto umieścić drugą dotyczącą planowanych inwestycji. To może zainteresować rodziców wybierających szkołę dla swoich dzieci. W zależności od możliwości i chęci może pojawić się nawet aktualny jadłospis ze stołówki.
Znaczenie ma wygląd strony. Przy dużym kroju pisma i atrakcyjnej szacie graficznej jest szansa, że stroną zainteresują się młodsze dzieci. Tło nie musi być koniecznie jednolite, ważne, żeby było spójne stylistycznie. Trzeba pamiętać o tym, że menu musi być dostosowane do różnego poziomu zaawansowania użytkowników, ponieważ witryna może zainteresować dzieci, rodziców, dziadków, a także właścicieli firm. Gdy strona będzie gotowa, warto się nią pochwalić zamieszczając link w lokalnych mediach, stronach dotyczących edukacji, a także na wizytówkach pracowników.