E-biznes

5 ważnych faktów o e-handlu z raportu IAB

Polski rynek e-commerce jest młody, jednocześnie rozwija się z powodzeniem. Jakie są perspektywy? Czy sprzedawcy chętniej będą wybierać aukcje? A może zdecydują się na zagraniczne wzorce? Przedstawiamy  najważniejsze wnioski z raportu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

Jak rozwiną się firmy? Zmiany w prawie, które będą obowiązywać od 25 grudnia zdecydowanie wpłyną na prowadzenie swojej działalności. Wydłuży się czas na odstąpienie od umowy, wszelkie koszty zakupów będą musiały być podawane, składanie zamówień telefonicznych będzie znacznie utrudnione…O tym, co jeszcze zmieni ta ustawa pisaliśmy w tym artykule. Wyniki raportu IAB są jednoznaczne – na pewno branża e-commerce będzie się jeszcze szybciej rozwijać. 70% badanych chce powiększyć ofertę sklepu, prawie wszyscy badani są świadomi celowości działań marketingowych, 36% chce udoskonalić obsługę klienta. Nie wiele mniej osób wskazuje na konieczność zmian w infrastrukturze sklepu. Tylko 3% zdecydowanie nie chcą zmian.

1. Firmy zmieniają narzędzia marketingowe, poszukują nowych rozwiązań.  Tutaj nie ma jednorodności. Przedsiębiorstwa podnoszą poprzeczkę, lecz każda startuje z innego miejsca.  Zaczęto zwracać uwagę na wersje mobilne swoich witryn. Autorzy raportu uważają, że istnieje problem prawidłowego wyświetlania stron w urządzeniach mobilnych i dotyczy to również największych polskich e-sklepów.

2. Nadal niewiele firm decyduje się retargeting, który pozwala ponownie dotrzeć do internauty. Dlaczego warto pomyśleć o tej formie reklamy? Dociera ona do tych, którzy wcześniej przeglądali platfromę e-commerce/stronę sklepu, ale nie zdecydowali się na zakup. Tę reklamę umieszcza się na innych stronach, które później odwiedza internauta. Jest jakby przypomnieniem – kliknij, niedawno się tym interesowałeś.  Według autorów raportu retargeting plus segmentacja użytkowników to sposób na atrakcyjne rezultaty reklamowe.

Jakie zatem kanały wybierali przedsiębiorcy w tym roku?

2014

 3.  Ponad 25% sprzedaje odzież i obuwie, 30% artykuły dla dzieci i wyposażenie do domu.

Badane firmy (ponad 100, o różnej wielkości) wybierają branże, które są wysoce konkurencyjne. Jednak nie są to jedyne kategorie. Wiele e-sklepów może pochwalić się różnorodnym asortymentem. Dlatego, dla sprzedawców platforma e-commerce ułatwia integrację branż i w domyśle ma zwiększyć grupę docelową.

 4. Najbardziej rozpoznawalnym aktem prawnym wydaje się być dyrektywa o handlu elektronicznym.

11% potrafiło ocenić ją negatywnie, kilka mniej pozytywnie. Widać, że brakuje dostatecznej wiedzy, ale także przekonania o tym, że nie powinna się opierać tylko na informacjach znalezionych w internecie. Znaczna część osób prowadzących e-biznes nie zna obowiązujących ich aktów prawnych, jak np.: dyrektywy dot. podatku akcyzowego, rozporządzenia dot. produktów podwójnego zastosowania czy dyrektywy o usługach na rynku wewnętrznym. Autorzy raportu IAB przypuszczają, że mikro i mali przedsiębiorcy mogą nie wiedzieć, że ok. 80-90% obowiązującego prawa tworzonego jest na szczeblu UE. Jak to zmienić? Optymalnym rozwiązaniem jest dołączenie do organizacji branżowych, co sprawi, że dostęp do aktualnych rozporządzeń będzie łatwiejszy.

5. E-mail bardzo chętnie, chat dużo mniej.

Tworząc sklep należy zadbać nie tylko o ciekawą, intrygującą ofertę produktową i intuicyjny panel. Ważna jest również sprawna komunikacja. Zarówno związana z czasem sprzedaży jak i bezpośrednio po nim. To może zachęcić klienta do ponownych zakupów. Klienci kontaktują się często poprzez e-mail. To rozwiązanie jest dla nich wygodne, ale także jako jedno z niewielu…dostępne. Być może chat na stronie produktowej usprawniłby komunikację, gdyby był tylko dostępny.

kontakjtWnioski dla przedsiębiorców na przyszłość? Warto obserwować to, jak zmienia się rynek i prawo poprzez dołączenie do stowarzyszenia branżowego. Dla miłośników social mediów – śledzić to, co dzieje się na stronach organizacji rządowych, nieformalnych stowarzyszeń jak i różnych firm konkurencyjnych. Tym bardziej, że rynek e-commerce będzie coraz bardziej się rozwijał. Jak prognozuje Boston Consulting Group, wzrośnie wartość sektora gospodarki internetowej do 4.9% PKB w przyszłym roku. Taką wiadomość można wykorzystać do założenia swojej działalności. Nie masz pomysłu na e-biznes, tutaj dzielimy się inspiracją.