Ciągle rośnie znaczenie komunikacji wizualnej, ponieważ coraz szybciej przyswajamy informację. Dlatego należy zadbać, aby treści były jak najbardziej atrakcyjne dla odbiorców. Fanpage w mediach społecznościowych, strony WWW czy drukowane materiały marketingowe muszą przykuwać uwagę. Tylko przemyślany i tworzący wartość firmy wizerunek, pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów czy inwestorów. Obrazy przenoszą nie tylko informacje, ale też emocje i wartości, dlatego musimy zadbać o jakość zdjęć, za pomocą których się komunikujemy. Doskonałym zbiorem różnych grafik, które można wykorzystać w komunikacji są banki zdjęć – w nich znajdziemy odpowiednie obrazy, grafiki wektorowe czy wideo.
Autorami artykułu są specjaliści z banku zdjęć Fotolia. To pierwszy z serii wpisów dotyczących wykorzystania zdjęć, grafik i wideo w komunikacji firmy. W kolejnych tekstach poruszane będą kwestie związane z doborem odpowiednich treści wizualnych, rozwojem fotografii mobilnej oraz związanymi z nią trendami.
Jak wybrać odpowiednią licencję?
Niestety nie każdy wie, że zdjęcia znalezione za pomocą wyszukiwarek internetowych zazwyczaj nie mogą zostać wykorzystane. Po pierwsze, nie mamy do nich najczęściej praw, a po drugie – są często średniej jakości. Kwestie prawne związane z wykorzystaniem plików budzą wątpliwości, a zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych za bezprawne wykorzystywanie utworów, w tym zdjęć i innych prac grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności nawet do lat pięciu. W celu uniknięcia wątpliwości związanych z aspektem prawnym plików, które chcemy wykorzystać, warto zainwestować w zdjęcia, grafiki i filmy z legalnego źródła, których cena zaczyna się już od kilkudziesięciu groszy.
Licencjonowanie – to proste
Royalty Free i Rights Managed to dwa podstawowe typy licencji. Kupując zdjęcia na licencji Royalty Free – najczęściej stosowanej w przypadku zdjęć i muzyki – licencjobiorca płaci jednorazowo, zyskując w ten sposób dostęp do obrazu na określonych w licencji warunkach. W banku zdjęć Fotolia zyskuje się prawo do dowolnego wykorzystania (z uwzględnieniem warunków licencyjnych) bez limitacji czasowych czy geograficznych. W ramach Royalty Free rozróżnia się jeszcze dwa podtypy – licencje standardowe i rozszerzone. Kupując obraz na zasadach licencji standardowej, plik może być wykorzystany do stworzenia projektu, możemy go użyć do produktu promocyjnego. Jeżeli natomiast np. dany kubek i kalendarz mają być produktami komercyjnymi, sprzedawanymi w sklepach, konieczne będzie już wykupienie licencji rozszerzonej. Co ważne, jeżeli dany plik wykorzystaliśmy do projektu dla jednego klienta, chcąc z niego skorzystać przy innym projekcje dla kolejnego klienta, konieczne będzie wykupienie licencji dodatkowej zezwalającej wykorzystanie pliku na przykład do reklamy.
Z kolei licencja Rights Managed, zwana powszechnie RM, odnosi się do prawa, które najczęściej jedynie zezwala na pojedyncze wykorzystanie zakupionej fotografii w ograniczonej ilości nakładu. Jeżeli licencjobiorca chce wykorzystywać nabyte zdjęcia powtórnie lub do innych zastosowań najczęściej musi wykupić dodatkową licencję.
Jak wybrać odpowiednie zdjęcia?
W ostatnich latach zdjęcia stockowe bardzo się zróżnicowały i mają coraz większy potencjał, również reklamowy. Dlaczego? Podążają dokładnie za trendami z kanałów społecznościowych o tematyce lifestyle (np. z blogów). Przy poszukiwaniu idealnego zdjęcia, które zobrazuje istotę działalności, należy pamiętać o grupie docelowej. Dobrym pomysłem jest upewnienie się, że treści wizualne reprezentują osoby, z którymi chcesz się komunikować.
Warto również wybierać takie obrazy, które w jakiś sposób pokazują historię firmy czy produktu. Obrazy epatujące naturalnością sprawiają, że firma jest postrzegana stabilnie i cieszy się uznaniem, co z kolei jest pozytywnym odzwierciedleniem oferowanej usługi. Należy unikać zdjęć, które przedstawiają sceny zbyt wyreżyserowane lub fałszywe. Również odchodzi się od wykorzystywania zdjęć, na których modele patrzą prosto w obiektyw. Źle dobrane zdjęcia, mogą wyrządzić więcej szkód niż ich brak, ponieważ, na zrobienie dobrego wrażenia mamy kilka sekund. I to tylko raz. To właśnie pierwsze sekundy decydują o tym czy daną osobę, firmę, witrynę internetową czy kanał w mediach społecznościowych ocenimy solidnie i wiarygodnie oraz czy wzbudzi naszą sympatię.
Nowa ikonografia
Ostatni rok to zauważalny wzrost popularności fotografii mobilnej, w 2014 roku klienci banku zdjęć Fotolia kupili obrazy wykonane smartfonem ponad 60 tys. razy! Nie tylko zmieniła ona swój charakter, początkowo kojarząc się głównie z mediami społecznościowymi, ale powoli urasta do rangi prawdziwej fotografii stockowej, będąc jednym z najsilniejszych trendów w komunikacji wizualnej. Nowoczesne i spontaniczne ujęcia, stylizowane na vintage kolory i filtry, a także nieszablonowe podejście do tematu zdjęć sprawiają, że tego typu obrazy doskonale nadają się do komunikacji z młodszymi pokoleniami.
Narzędzia wyszukiwania
W banku zdjęć możemy wyszukiwać elementy wizualne po słowach kluczowych lub poprzez wybór kategorii takich jak np. pejzaż, architektura, ludzie, fauna i flora, przedmioty, transport, spożywanie/gotowanie, sport i wypoczynek, tła i tekstury, abstrakcyjne. Bardzo pomocne okazuje się również wyszukiwanie kontekstowe, które pozwala użytkownikom odnaleźć obrazy w kontekście powiązanych z nimi słów kluczowych, pojedynczych lub w dowolnej liczbie wybranych z listy słów kluczowych użytych do opisu pliku.
Dla klientów, którym zależy wyłącznie na najnowszych, dodanych niedawno obrazach wygodnym rozwiązaniem jest filtr ‘online od’, który pokazuje wyniki wyszukiwania zgodnie z kryterium daty wprowadzenia pliku do bazy. Istnieją również narzędzia, które umożliwiają wyszukiwanie plików wg kryterium ceny. Jest ono szczególnie przydatne dla osób pracujących z niewielkim budżetem. Oprócz wyników wyszukiwania, wyświetlane mogą być także wyniki połączone z danym kontekstem wybranych kategorii. Gdy wprowadzone słowa kluczowe „zakupy+kobieta” przedstawią ponad 200 tysięcy wyników, a ich szacowanie pomoże szybciej wyselekcjonować rezultaty w bardziej sprecyzowanych kategoriach, takich jak np. „ludzie”, „przedmioty” czy „gotowane”.
Sam tekst, bez ilustracji, nie będzie mieć takiej samej siły wyrazu, jak ten opatrzony dobrym zdjęciem. Trend ten potwierdzają także badania: przekaz zilustrowany treściami wizualnymi jest bardziej efektywny. W banku zdjęć Fotolia znajdziemy blisko 38 milionów kreatywnych plików – zdjęć, grafik wektorowych i filmów. Taka baza to niemal nieograniczone możliwości, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności.
Specjalna promocja home.pl
Skorzystaj ze specjalnej oferty przygotowanej przez Fotolia tylko dla klientów home.pl. Zarejestruj się wypełniając formularz, a otrzymasz 7 darmowych kredytów. Następnie podczas pierwszych zakupów dostaniesz 30% kredytów więcej.