E-biznes

Tworzenie strony WWW – jakie zdjęcia warto na niej zamieścić?

Ciągle rośnie znaczenie komunikacji wizualnej, ponieważ coraz szybciej przyswajamy informację. Dlatego należy zadbać, aby treści były jak najbardziej atrakcyjne dla odbiorców. Fanpage w mediach społecznościowych, strony WWW czy drukowane materiały marketingowe muszą przykuwać uwagę. Tylko przemyślany i tworzący wartość firmy wizerunek, pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów czy inwestorów. Obrazy przenoszą nie tylko informacje, ale też emocje i wartości, dlatego musimy zadbać o jakość zdjęć, za pomocą których się komunikujemy. Doskonałym zbiorem różnych grafik, które można wykorzystać w komunikacji są banki zdjęć – w nich znajdziemy odpowiednie obrazy, grafiki wektorowe czy wideo.

Autorami artykułu są specjaliści z banku zdjęć Fotolia. To pierwszy z serii wpisów dotyczących wykorzystania zdjęć, grafik i wideo w komunikacji firmy. W kolejnych tekstach poruszane będą kwestie związane z doborem odpowiednich treści wizualnych, rozwojem fotografii mobilnej oraz związanymi z nią trendami.

Jak wybrać odpowiednią licencję?

Niestety nie każdy wie, że zdjęcia znalezione za pomocą wyszukiwarek internetowych zazwyczaj nie mogą zostać wykorzystane. Po pierwsze, nie mamy do nich najczęściej praw, a po drugie są często średniej jakości. Kwestie prawne związane z wykorzystaniem plików budzą wątpliwości, a zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych za bezprawne wykorzystywanie utworów, w tym zdjęć i innych prac grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności nawet do lat pięciu. W celu uniknięcia wątpliwości związanych z aspektem prawnym plików, które chcemy wykorzystać, warto zainwestować w zdjęcia, grafiki i filmy z legalnego źródła, których cena zaczyna się już od kilkudziesięciu groszy.

Licencjonowanie – to proste

Royalty Free i Rights Managed to dwa podstawowe typy licencji. Kupując zdjęcia na licencji Royalty Free – najczęściej stosowanej w przypadku zdjęć i muzyki – licencjobiorca płaci jednorazowo, zyskując w ten sposób dostęp do obrazu na określonych w licencji warunkach. W banku zdjęć Fotolia zyskuje się prawo do dowolnego wykorzystania (z uwzględnieniem warunków licencyjnych) bez limitacji czasowych czy geograficznych. W ramach Royalty Free rozróżnia się jeszcze dwa podtypy – licencje standardowe i rozszerzone. Kupując obraz na zasadach licencji standardowej, plik może być wykorzystany do stworzenia projektu, możemy go użyć do produktu promocyjnego. Jeżeli natomiast np. dany kubek i kalendarz mają być produktami komercyjnymi, sprzedawanymi w sklepach, konieczne będzie już wykupienie licencji rozszerzonej. Co ważne, jeżeli dany plik wykorzystaliśmy do projektu dla jednego klienta, chcąc z niego skorzystać przy innym projekcje dla kolejnego klienta, konieczne będzie wykupienie licencji dodatkowej zezwalającej wykorzystanie pliku na przykład do reklamy.

Z kolei licencja Rights Managed, zwana powszechnie RM, odnosi się do prawa, które najczęściej jedynie zezwala na pojedyncze wykorzystanie zakupionej fotografii w ograniczonej ilości nakładu. Jeżeli licencjobiorca chce wykorzystywać nabyte zdjęcia powtórnie lub do innych zastosowań najczęściej musi wykupić dodatkową licencję.

Jak wybrać odpowiednie zdjęcia?

W ostatnich latach zdjęcia stockowe bardzo się zróżnicowały i mają coraz większy potencjał, również reklamowy. Dlaczego? Podążają dokładnie za trendami z kanałów społecznościowych o tematyce lifestyle (np. z blogów). Przy poszukiwaniu idealnego zdjęcia, które zobrazuje istotę działalności, należy pamiętać o grupie docelowej. Dobrym pomysłem jest upewnienie się, że treści wizualne reprezentują osoby, z którymi chcesz się komunikować.

Warto również wybierać takie obrazy, które w jakiś sposób pokazują historię firmy czy produktu. Obrazy epatujące naturalnością sprawiają, że firma jest postrzegana stabilnie i cieszy się uznaniem, co z kolei jest pozytywnym odzwierciedleniem oferowanej usługi. Należy unikać zdjęć, które przedstawiają sceny zbyt wyreżyserowane lub fałszywe. Również odchodzi się od wykorzystywania zdjęć, na których modele patrzą prosto w obiektyw. Źle dobrane zdjęcia, mogą wyrządzić więcej szkód niż ich brak, ponieważ, na zrobienie dobrego wrażenia mamy kilka sekund. I to tylko raz. To właśnie pierwsze sekundy decydują o tym czy daną osobę, firmę, witrynę internetową czy kanał w mediach społecznościowych ocenimy solidnie i wiarygodnie oraz czy wzbudzi naszą sympatię.

Nowa ikonografia

Ostatni rok to zauważalny wzrost popularności fotografii mobilnej, w 2014 roku klienci banku zdjęć Fotolia kupili obrazy wykonane smartfonem ponad 60 tys. razy! Nie tylko zmieniła ona swój charakter, początkowo kojarząc się głównie z mediami społecznościowymi, ale powoli urasta do rangi prawdziwej fotografii stockowej, będąc jednym z najsilniejszych trendów w komunikacji wizualnej. Nowoczesne i spontaniczne ujęcia, stylizowane na vintage kolory i filtry, a także nieszablonowe podejście do tematu zdjęć sprawiają, że tego typu obrazy doskonale nadają się do komunikacji z młodszymi pokoleniami.

Narzędzia wyszukiwania

W banku zdjęć możemy wyszukiwać elementy wizualne po słowach kluczowych lub poprzez wybór kategorii takich jak np.  pejzaż, architektura, ludzie, fauna i flora, przedmioty, transport, spożywanie/gotowanie, sport i wypoczynek, tła i tekstury, abstrakcyjne. Bardzo pomocne okazuje się również wyszukiwanie kontekstowe, które pozwala użytkownikom odnaleźć obrazy w kontekście powiązanych z nimi słów kluczowych, pojedynczych lub w dowolnej liczbie wybranych z listy słów kluczowych użytych do opisu pliku.

Dla klientów, którym zależy wyłącznie na najnowszych, dodanych niedawno obrazach wygodnym rozwiązaniem jest filtr ‘online od’, który pokazuje wyniki wyszukiwania zgodnie z kryterium daty wprowadzenia pliku do bazy. Istnieją również narzędzia, które umożliwiają wyszukiwanie plików wg kryterium ceny. Jest ono szczególnie przydatne dla osób pracujących z niewielkim budżetem. Oprócz wyników wyszukiwania, wyświetlane mogą być także wyniki połączone z danym kontekstem wybranych kategorii. Gdy wprowadzone słowa kluczowe „zakupy+kobieta” przedstawią ponad 200 tysięcy wyników, a ich szacowanie pomoże szybciej wyselekcjonować rezultaty w bardziej sprecyzowanych kategoriach, takich jak np. „ludzie”, „przedmioty” czy „gotowane”.

Szukaj zdjęć_ zakupy kobieta-homepl fotolia

Sam tekst, bez ilustracji, nie będzie mieć takiej samej siły wyrazu, jak ten opatrzony dobrym zdjęciem. Trend ten potwierdzają także badania: przekaz zilustrowany treściami wizualnymi jest bardziej efektywny. W banku zdjęć Fotolia znajdziemy blisko 38 milionów kreatywnych plików – zdjęć, grafik wektorowych i filmów. Taka baza to niemal nieograniczone możliwości, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności.

Specjalna promocja home.pl

Skorzystaj ze specjalnej oferty przygotowanej przez Fotolia tylko dla klientów home.pl. Zarejestruj się wypełniając formularz, a otrzymasz 7 darmowych kredytów. Następnie podczas pierwszych zakupów dostaniesz 30% kredytów więcej.

Przejdź do oferty

Zdjęcie główne pochodzi z zasobów serwisu fotolia.pl – @robinmhl