Okres przedświąteczny to czas poszukiwania prezentów dla bliskich osób. Coraz więcej osób decyduje się na zakup podarków przez Internet. Przeczytaj, jak przygotować swój sklep internetowy na ten szczególny czas.
Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce” zakupy online są dokonywane przeważnie spontanicznie. Dlatego warto umieścić na stronie, coś co zachęci odbiorców. To może być atrakcyjna pakiety produktów, akcenty świąteczne, zniżki. Strona to nie wszystko. Możesz pozyskać odbiorców, którzy jeszcze nie znają Twojego sklepu. Jak? Dodając swoją ofertę w porównywarkach cenowych. Spróbuj także działań w mediach społecznościowych. Jeśli nie masz jeszcze fanpage’a zobacz nasz cykl poradnikowy na ten temat.
Bezpieczeństwo i wygoda
Zanim upiększysz swój sklep internetowy w mikołajkowe motywy, nie zapomnij o podstawach – czyli bezpieczeństwu i wygodnie. Sprawdź, czy posiadasz niezbędne certyfikaty SSL, które zapewniają poufność transmisji danych przesyłanych przez Internet. Dane klienta muszą być bezpieczne. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o certyfikatach w sklepie, sprawdź jak działają certyfikaty SSL.
Jako właściciel e-sklepu musisz zadbać także o to, aby wyeliminować błędy związane z obsługą zamówień. Klient, który jest zadowolony z zakupu, wróci ponownie. Co jest ważne – możliwość kontaktu telefonicznego lub e-mail z firmą, czytelne opisy produktów, łatwość poruszania się po stronie, szybkie płatności. To nie wszystko. Trzeba także sprawdzać jakość usług, które odpowiadają za dostawę. Jeśli masz napisane na stronie, że przesyłka dotrze w ciągu 2 dni roboczych, a dociera w ciągu tygodnia – rozważ zmianę dostawcy.
Trudno nadzorować te wszystkie aspekty, zajmując się jeszcze innymi zadaniami. Pomyśl o monitoringu mediów – skorzystaj z darmowego narzędzia Google Alerts. Jak to działa? Codziennie na adres mailowy otrzymujesz powiadomienia z najnowszymi artykułami z sieci, w których występuje nazwa Twojej firmy. Jednak nie jest to rozwiązanie idealne. Za około 100 zł dostępne są narzędzia monitorujące wybrane frazy z mediów społecznościowych. Niektóre z nich aktualizowane są co 10-30 minut. Dzięki temu zareagujesz szybciej na sygnały od klientów.
Reklama
Jeśli masz skromny budżet, przygotuj promocję, za którą jedyną zapłatą będzie Twój czas. Pisz ciekawe treści na blogu firmowym, prowadź kanał na YouTube, udzielaj się na forach branżowych, prowadź fanpage czy profil na Twitterze. Niestety, aby zwiększyć zasięg treści z tych mediów – trzeba zapłacić. Dobra wiadomość jest taka, że wcześniej stworzony wpis lub grafikę możesz promować w dowolnej chwili. Zasięg możesz poprawić, dodając do treści popularny hashtag. W grudniu dominują szczególnie: #december #grudzień #zima, #christmas, #wigilia. Zamiast wymyślać hashtag, wejdź na stronę top-hashtags.com i wpisz do wyszukiwarki słowo, a znajdziesz mnóstwo ciekawych określeń.
Jeśli analiza danych (np. z Google Analytics) wykazuje wzrost wejść na stronę, a nadal minimalną liczbę transakcji – czas sprawdzić, dlaczego tak się dzieje. Najczęstsze przyczyny to:
- kupujący w międzyczasie znalazł bardziej atrakcyjną ofertę,
- koszt wysyłki jest zbyt duży,
- proces zakupy jest za długi np. formularz wymaga wpisania wielu danych,
- e-sklep nie wydaje się bezpieczny np. adres nie zaczyna się od https,
- są problemy z wyświetlaniem się sklepu na telefonach i tabletach,
- konkurencja umożliwia zapisania się na newsletter i wręcza z tej okazji zniżki,
Po naniesieniu poprawek można skupić się już na promocji. W zależności od budżetu, w okresie świątecznym warto postawić na:
- osobną stronę promocyjną. Może być animowana – to szczególnie ważne jeśli sprzedajesz produkty dla dzieci. Ważne, aby zawarte były w niej elementy świąteczne lub kolory kojarzące się ze świętami. Motywy to np. śnieg, choinka, gwiazdy, Mikołaj, renifery, chatki piernikowe, kolędnicy, bombki, prezenty. Kolory to złoto, czerwień, biel, zieleń. Pamiętaj, że oprócz obniżonej ceny możesz zaproponować także zakup produktów w parach: np. czapka+rękawiczka, 2 płyty DVD z jedego serialu. Cena takiej paczki musi być oczywiście niższa niż 2 tych produktów kupionych osobno.
- konkursy w mediach społecznościowych lub na stronie. Pomysł na konkurs musi być oryginalny, ale zacznij od przygotowania założeń i regulaminu konkursu. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych sytuacji np. nieuczciwie zebranych kliknięć „Lubię to” na Facebooku czy kontrowersji, gdy sposób wyłonienia odbiorców będzie niejasny. Możesz także skorzystać z gotowych aplikacji konkursowych na Facebooka. Dostaniesz nie tylko ładną i prostą w obsłudze aplikacje dla fanów Twojej strony na Facebooku, ale także gotowy regulamin.
- niestandardowe opakowania produktów lub dołączenie prezentu do zamówienia. Do standardowego zamówienia dołącz drobiazg, który kojarzy się ze świętami. Może być to kartka z życzeniami (podpis odręczny!) lub pierniczek zapakowany w celofan. Nie musisz samodzielnie wykonywać takich ozdób – jest wiele firm, które zajmują się przygotowaniem takich ozdób w ilości hurtowej.
Sklep nie jest gotowy na święta?
Przygotuj jak najlepiej zaplecze, nawet kosztem świątecznych zakupów w sklepie. Możesz przecież wystartować na początku roku. Obawiasz się, że ruch będzie znacznie mniejszy niż w grudniu? Jest na to sposób! Przygotuj promocje związane z popularnymi imionami, innymi świętami oraz nietypowymi wydarzeniami. Wyślij mailing przygotowany do osób o imieniu Krystyna lub Andrzej ze specjalną zniżką tylko dla nich. Traktując klienta indywidualnie zyskasz uznanie.
Ponad połowa polskich internautów kupuje przez Internet – wykorzystaj ten fakt. Pamiętaj, jednak, aby sprawdzać, jakie tendencje pojawiają się w marketingu. Reklama na kolejnym serwisie społecznościowym, nietypowe spoty telewizyjne? Warto być na bieżąco. Czytaj prasę, śledź najpopularniejsze strony o reklamie online, sprawdzaj profile agencji interaktywnych na Facebooku czy Twitterze. Warto wiedzieć więcej, aby móc z tego wybrać to, co najlepsze dla sklepu.
Jeśli nie masz czasu na czytanie pojawiających się co chwile nowości w marketingu, nie wiesz jak reklamować się w wyszukiwarce Google – wykonamy to za Ciebie. Zapoznaj się ze szczegółami pakietów Reklamy Internetowej.