Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Reklama, konkurs i loteria – jak bezpieczne wypromować sklep internetowy?

Reklama, konkurs i loteria – jak bezpieczne wypromować sklep internetowy?

Jest wiele sposobów na pozyskanie nowych klientów, ale który będzie skuteczny i zgodny z prawem? Dziś, wydaje się, że ograniczeniem może być tylko wyobraźnia marketingowca. Firmy prześcigają się w tworzeniu jak najbardziej kreatywnych i angażujących potencjalnych klientów działań promocyjnych. Jednak, żeby akcja promocyjna odniosła pełen sukces, trzeba zadbać o wiele aspektów w tym o bezpieczeństwo prawne organizowanego konkursu czy loterii.

Wpis powstał przy współpracy z naszym partnerem – Rzetelna Grupa Sp. z o.o.

Reklama – liczy się forma przekazu

Najszybszą metodą promocji jest szeroko rozumiana reklama w wyszukiwarkach internetowych i sieciach afiliacyjnych. Można w ten sposób zamieszczać reklamy graficzne swojego sklepu lub serwisu, zachęcając potencjalnego klienta do odwiedzenia naszej strony internetowej na wielu popularnych portalach informacyjnych.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa prawnego należy rozważnie określać treść samej reklamy, jak również treści reklamowo-promocyjnych na stronie internetowej. Przedsiębiorcy chętnie stosują ładnie brzmiące slogany reklamowe, np. „u nas najtaniej”, „najlepsza oferta na rynku”, „gwarancja najniższej ceny”. Kolejnym zjawiskiem jest stosowanie sztucznych promocji, gdzie cena towaru jest zawyżona tylko po to, by zaprezentować atrakcyjny rabat na zakup danego towaru.

Takie postępowanie może być jednak bardzo zgubne. Już sama komunikacja może być podważona przez UOKiK jako reklama wprowadzająca w błąd lub forma nieuczciwej praktyki rynkowej. Urząd może powiadomić niezadowolony klient, konkurent lub sam może wszcząć postępowanie wyjaśniające przeciwko takiemu przedsiębiorcy.

Jeżeli wykaże, że hasła reklamowe nie znalazły swojego potwierdzenia w rzeczywistości, może uznać działania przedsiębiorcy jako zbiorowe naruszanie interesów konsumenta i stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych, a całość postępowania zakończyć karą nałożoną na przedsiębiorcę do 10 proc. przychodu za rok poprzedni.

Drugim wymiarem, czysto wizerunkowym, jest opinia samego klienta. Internet daje możliwość szybkiego porównania i weryfikacji oferty z konkurencją. Jeżeli klient skusi się hasłem reklamowym i odwiedzi dany sklep, w którym za pustymi sloganami nie będzie nic więcej, szybko może opuścić daną stronę internetową i więcej na nią nie wrócić. W efekcie taki przedsiębiorca wyda budżet na reklamę, ale nie przyniesie mu ona konkretnego przychodu, a do tego rzecz najważniejsza – ucierpi na tym jego reputacji, a tę bardzo ciężko się odbudowuje.

Konkursy

Konkurs może być organizowany poprzez stronę internetową sklepu lub serwisu internetowego, czy poprzez portale społecznościowe np. Instagram lub Facebook. Przed rozpoczęciem konkursu należy przygotować regulamin opisujący zasady uczestnictwa oraz zasady wyłaniania i nagradzania zwycięzców. Dodatkowo, w regulaminie powinna być określona procedura reklamacyjna oraz uregulowane kwestie podatkowe. Tworząc założenia konkursu należy mieć również na uwadze przepisy ustawy hazardowej, która określa czy dany konkurs jest loterią promocyjną, czy też nie.

Loterie promocyjne

Organizacja loterii promocyjnej wiąże się z dodatkowymi obowiązkami oraz kosztami administracyjnymi, a sam proces formalny trwa od 2 do 3 miesięcy, włączając w to czas potrzebny na przygotowanie gwarancji bankowej i uzyskanie zezwolenia Izby Celnej. Organizując loterię promocyjną należy pamiętać również o tym, że organizator powinien zapewnić nadzorcę gier hazardowych – osobę z odpowiednimi uprawnieniami nadanymi przez Ministra Finansów. Nadzorcą może być pracownik firmy lub osoba wynajęta z rynku.

Zaletą loterii promocyjnej jest możliwość powiązania sprzedaży z samym konkursem – klienci nabierają uprawnień do wzięcia udziału w konkursie poprzez zakup towaru lub usługi. Jeżeli przedsiębiorca zorganizuje konkurs, który będzie loterią promocyjną bez zezwolenia, musi liczyć się z konsekwencjami finansowymi w wysokości 100% przychodu, jaki uzyskała firma z urządzanej loterii promocyjnej. Straty mogą być w związku z tym bardzo dotkliwe.

Konkursy twórcze

Tutaj uczestnicy muszą wykonać pracę twórczą po swojej stronie, przesyłając własne zdjęcia albo wymyślone hasła lub slogany reklamowe danego towaru/usługi. Praktykowane są też dłuższe formy wypowiedzi np. opowiadanie, czy list. Jest to mniej skuteczna metoda promocji. Dlaczego? Ponieważ wymaga większego zaangażowania ze strony uczestników. Jednak dla przedsiębiorcy taką promocje łatwiej przygotować – nie wiąże się z długim i kosztownym procesem formalno-prawnym.

Organizując taki konkurs należy pamiętać o prawach autorskich do materiałów przesłanych przez uczestników. Powszechnie popełnianym błędem jest przekonanie, że organizator konkursu staje się prawowitym właścicielem majątkowych praw autorskich. Tak niestety nie jest. Można oczywiście w regulaminie odpowiednio opisać warunki przejścia praw autorskich majątkowych na organizatora, ale jedynie do prac, które zostały nagrodzone. Do reszty przesłanych materiałów niestety organizator nie ma uprawnień w zakresie dowolnego ich wykorzystania.

W takim przypadku uczestnik konkursu może udzielić organizatorowi licencji umożliwiającej korzystanie z przesłanych prac w określonych obszarach i na określonych w regulaminie zasadach, ale praw majątkowych w ten sposób nie można przekazać. Jest to istotne z punktu widzenia dalszych działań marketingowych, czy chociażby prawa do dalszej publikacji zgłoszonych prac. Nienagrodzonych praw przedsiębiorca nie ma prawa wykorzystać do własnych działań.

Kwestie praw autorskich są bardzo ważne, ponieważ popełnienie błędu może kosztować bardzo wiele, nie tylko w wymiarze potencjalnych roszczeń autora, ale również biznesowym, np. jeżeli zbudujemy markę w sieci używając do tego hasła reklamowego, do którego nie mamy praw.

Opisane wyżej formy promocji są jedynie wycinkiem wielu możliwości reklamowania e-biznesu. Jak widać w każdym działaniu tego typu, należy przykładać wielką uwagę do aspektów prawnych, które w pewnych obszarach nie są tak oczywiste jakby mogło się wydawać.

Usługi związane z regulaminami e-sklepów znajdują się w dodatkach do platformy sklepu Shoper w home.pl.