Handel internetowy w Polsce rozwija się błyskawicznie. Własny e-sklep to dziś realna ścieżka kariery. Wystarczy dobry pomysł i entuzjazm do pracy. Resztę – niczym z klocków – można ułożyć z gotowych rozwiązań dostępnych w sieci. Podpowiadamy od czego zacząć.
Wpis powstał przy współpracy z PayU – firmą oferującą bezpieczne płatności elektroniczne dla sklepów internetowych.
Według najnowszego raportu firmy Sociomantic Labs, branża handlu internetowego w Polsce zanotuje w 2016 roku wzrost o 15 proc., osiągając łączną wartość 35,8 mld zł. Liczba sklepów także ma się zwiększyć – przekroczy 23 tys. Ale to nie koniec dobrych wieści, bo prognozy dla właścicieli e-biznesów w Polsce są wyjątkowo sprzyjające. Według tego samego raportu do 2020 roku wartość sprzedaży prowadzonej w internecie niemal się podwoi, osiągając 63 mld zł. Pieniądze te powędrują do kas 30 tys. sklepów internetowych, które będą do tego czasu obsługiwały polskich klientów.
Jest to zatem branża, w której wciąż jeszcze można zbudować biznes od zera. Sprzyjającą okolicznością są tzw. małe bariery wejścia. Kiedyś przed założeniem sklepu trzeba było zatrudnić armię programistów. Dziś wystarczy podstawowa wiedza techniczna, chęć uczenia się i studiowania umieszczonych w internecie szczegółowych instrukcji.
Wiele popularnych sklepów zbudowano za pomocą gotowych rozwiązań i szablonów, darmowych lub dostępnych za niewielką opłatą w sieci. Oczywiście – jak w każdej działalności gospodarczej – także i tutaj efekt nie jest gwarantowany. Dlatego w poradnikach, przygotowanych przez ekspertów od płatności online PayU, przedstawimy dobre rozwiązania, które zwiększą prawdopodobieństwo sukcesu w eHandlu.
Krok 1: Sprawdź potrzeby klientów
Najłatwiej jest, gdy masz unikalny produkt, którego nie będzie sprzedawał nikt inny. To przypadek producentów, rzemieślników, artystów i wyłącznych importerów. Jednak w praktyce – znacznie częściej będziesz tylko jednym z wielu na rynku. Bez obaw – jest mnóstwo innych, potencjalnych mocnych stron Twego przyszłego biznesu. Na przykład wyjątkowa jakość obsługi klienta, dobór produktów i kompletność oferty, jej sposób wyeksponowania, unikalna strategia marketingowa, a może nawet niska cena. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, sprawdź, czy klienci rzeczywiście szukają rzeczy, które masz zamiar sprzedawać. Czy jest dużo zapytań w Google? O czym mówi się na forach? O czym dyskutują na Facebooku znajomi Twoich znajomych?
Krok 2: Wybierz swoją niszę
Bardzo trudno jest od razu zbudować uniwersalny sklep „ze wszystkim”. Internet nie bez powodu nazywany jest królestwem nisz. Fora, blogi, serwisy www oraz media społecznościowe znakomicie pozwalają łączyć się ludziom o specjalistycznych, często niszowych zainteresowaniach. Dlatego jest w nim miejsce na sprzedaż organicznej, sprowadzanej z Chin i Indii herbaty, ręcznie szyte eleganckie skórzane buty, włóczki i materiały do robótek czy drogi sprzęt grający dla audiofilów.
Jeśli jesteś prawdziwym ekspertem w danej dziedzinie, przy odpowiedniej marży i kontroli kosztów, już kilkudziesięciu – kilkuset regularnych klientów pozwoli biznesowi się utrzymać. Są też całe branże, w których przewiduje się ciągły wzrost zapotrzebowania na nowe e-sklepy, na przykład edukacyjne zabawki dla dzieci, akcesoria dla psów, motoryzacja.
---
23 października 2023 r. usługa eSklep została zastąpiona przez sklepy Shoper od home.pl. Załóż sklep i:
- Wygodnie sprzedawaj w wielu kanałach, m.in. Allegro i OLX,
- Łatwo zmieniaj jego wygląd, dzięki gotowym szablonom,
- Zarządzaj sprzedażą z dowolnego urządzenia,
- Docieraj z ofertą do klientów przez blog i newsletter.
Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przetestuj sklep Shoper od home.pl przez 14 dni za darmo.
CHCĘ PRZETESTOWAĆ SKLEP ZA DARMO
Szukasz innego narzędzia do prowadzenia sprzedaży w sieci? Poznaj więcej możliwości na otwarcie sklepu internetowego.
---
Krok 3: Wybierz sposób prowadzenia biznesu
Napisanie w całości od nowa oprogramowania sklepu oraz strony www, która go będzie obsługiwać, jest dużym i zbędnym wydatkiem. Przynajmniej na początku działalności. Znacznie łatwiej jest skorzystać z jednej z usług (np. sklep Shoper w home.pl), które na zasadzie modułowej pozwalają ułożyć podstawowe funkcje (obsługa klientów, połączenie z social media, prezentacja oferty), wprowadzić pierwsze produkty do bazy, ustawić ścieżkę komunikacji z klientami.
Bardzo dobrym pomysłem na start jest też sprzedanie pierwszej, próbnej partii towaru przez Allegro. W ten sposób zobaczysz, jakie są oczekiwania klientów, zainteresowanie i szansa na rozwój. Allegro daje też możliwości łatwego stworzenia własnego sklepu w ramach tej najpopularniejszej w Polsce platformy eCommerce.
Krok 4: Postaw na bezpieczne i wygodne płatności
Z danych Związku Banków Polskich oraz operatorów przelewów online wynika, że z roku na rok rośnie zaufanie do płatności w internecie. Według danych PayU już 70 proc. klientów płaci bezgotówkowo za zakupy w sieci. Największą popularnością cieszą się przelewy z wykorzystaniem gotowego formularza, za pośrednictwem konta w banku (tzw. pay-by-link) oraz płatności kartą.
Przy wyborze operatora płatności warto przede wszystkim postawić na tego, który oferuje wysoki standard bezpieczeństwa oraz szeroką gamę możliwości. Klienci coraz częściej poszukują internetowych rat, płatności abonamentowych, chcą płacić z wykorzystaniem smartfonów i tabletów, stawiają na błyskawiczne płatności jednym kliknięciem (tzw. 1-click). Im więcej metod płatności może wybrać klient, tym chętniej kupuje w danym sklepie i więcej wydaje. Ważne też, aby partner rozliczeń Twego sklepu wzbudzał zaufanie – PayU jest najczęściej wybieranym operatorem płatności, rozpoznawanym przez 88 proc. polskich internautów.
Krok 5: Zadbaj o kwestie prawne
Zanim rozpoczniesz działalność pamiętaj, że prawo nakazuje aby:
- W każdym sklepie internetowym znajdowały się informacje dotyczące przedsiębiorstwa. Klienci powinni nie tylko uzyskać wyczerpujące dane dotyczące adresu siedziby czy organu rejestrującego, ale także możliwość skontaktowania się z nim.
- Szczegółowo przedstawić politykę zwrotów i reklamacji. Każdy klient ma prawo w ciągu 14 odstąpić od umowy zawartej online bez podawania przyczyny.
- Opublikowany został regulamin sklepu internetowego
- Szczegółowo określono politykę prywatności klientów oraz kwestie związane z ochroną danych osobowych
Jest to pierwszy wpis z cyklu poradników prezentujących samodzielne kroki w sprzedaży przez internet. Kolejne będziemy publikować w najbliższych tygodniach. Zapraszamy!
PayU – najlepsza oferta na płatności online wyłącznie w home.pl: 1% prowizji na przelewy i karty płatnicze. Tylko do końca maja!
Jeśli już teraz chcesz dowiedzieć się, jak włączyć bezpieczne płatności elektroniczne w swoim e-sklepie, kliknij poniżej: