O sukcesie bądź porażce e-sklepu w dużym stopniu decyduje to, czy jego właściciel potrafi skutecznie wykorzystać możliwości marketingu internetowego.
Wpis powstał przy współpracy z PayU – firmą oferującą bezpieczne płatności elektroniczne dla sklepów internetowych.
Cena i jakość oferowanych produktów oraz obsługa muszą stać na wysokim poziomie, abyś przekonał internetowych klientów do swoich usług. Ale atuty te nie będą mogły „przemówić”, jeśli o Twoim sklepie nikt się nie dowie. Dlatego ważnym elementem handlu w sieci jest dziś skuteczny i przemyślany marketing. Prowadzony przede wszystkim w internecie, naturalnym środowisku każdego eBiznesu.
Sieć – szczególnie gdy mamy do czynienia z asortymentem niszowym – ma stosunkowo niewielką barierę wejścia dla prowadzenia działań marketingowych. Już z niewielkim budżetem można zainteresować użytkowników, wykupując kampanię w Google, na Facebooku czy innym serwisie społecznościowym. Wcześniej jednak warto zdecydować, co dokładnie chcesz taką reklamą komunikować.
Zanim powiadomisz świat o swym istnieniu
Zanim zaczniesz promować swój e-sklep, zastanów się, czy zadbałeś o takie elementy jak chwytliwa i łatwa do zapamiętania nazwa i przyciągające uwagę logo. W pierwszym kontakcie z klientem to właśnie elementy graficzne wysuwają się często na pierwszy plan . Jesteśmy wzrokowcami, tak po prostu działa ludzki mózg. Gdy szata graficzna jest atrakcyjna, klient automatycznie nabiera poczucia, że trafił do miejsca, w którym produkty i usługi stoją na równie wysokim poziomie, co aspekty estetyczne.
Zanim zainwestujesz w reklamę upewnij się też, że spełniłeś inne warunki niezbędne do uruchomienia sklepu, o których pisaliśmy w pierwszej części naszego poradnika.
Nie ma cię w sieci = nie istniejesz
Działania reklamowe powinieneś zacząć od założenia swojemu e-sklepowi profilu na Facebooku. To serwis społecznościowy, z którego na co dzień aktywnie korzysta już ok. jedna trzecia Polaków. Facebook daje ogromny zasięg, czyli możliwość dotarcia do potencjalnych klientów. W zależności od grupy użytkowników, którą chcesz zainteresować, ceny za reklamę zaczynają się tam od kilkudziesięciu PLN. Co ważne, precyzyjne tzw. targetowanie daje możliwość pokazania reklamy dokładnie tej grupie osób, na których Ci zależy (bo np. kochają podróże albo prace w ogrodzie).
Drugim ważnym kanałem reklamowym jest wyszukiwarka – skierowana bardziej na konkretną potrzebę, bo założenie jest takie, że skoro użytkownik wpisuje w nią jakieś zapytanie (np. tanie buty do biegania warszawa) to wyraża w ten sposób intencję zakupową. W ten sposób Google wyświetla reklamy dokładnie tym osobom, które rzeczywiście szukają informacji o bieganiu. Choć jego system do obsługi reklam nie jest aż tak intuicyjny, jak na Facebooku.
Oczywiście social media to nie tylko Facebook. W ostatnich latach na znaczeniu zyskały również inne serwisy i usługi społecznościowe, takie jak Instagram, Twitter czy popularny szczególnie wśród młodzieży Snapchat. Środowiska profesjonalne z kolei integruje LinkedIn. Póki co, to jednak tylko Instagram powinien być najważniejszym, obok Facebooka, kanałem komunikacji z klientami. Trudno przecież wyobrazić sobie lepsze miejsce do promocji produktów – szczególnie oddziałujących wyglądem, designerskich, ręcznie robionych itd. – niż popularny serwis z ładnymi obrazkami. Z Instagrama korzysta w Polsce blisko 4 mln użytkowników.
Wartościowy content przede wszystkim
Sklepy, które chcą przebić się do świadomości konsumentów – szczególnie te nowe na rynku – powinny próbować się wyróżnić. W ostatnim czasie na znaczeniu zyskują strategie oparte o content marketing, z wykorzystaniem którego e-sklepy mogą skutecznie budować swoją przewagę konkurencyjną. Dostarczając klientom ciekawych i angażujących treści, takich jak różnego rodzaju rankingi, zestawienia, poradniki czy materiały wideo, pokazują się nie tylko jako miejsce „do kupowania”, ale również „ci, którzy związani są ze swoją społecznością”.
Z danych dostarczonych przez portal SocialMediaB2B.com wynika, że prowadzenie wysokiej jakości bloga w ramach sklepu internetowego może przyciągnąć do niego nawet 67 proc. więcej odbiorców. Połowa czytelników takich blogów przyznaje, że chętnie się nimi inspiruje i po lekturze dokonuje zakupów – dodają do tego autorzy analizy z West Digital Marketing Journal. Content marketing i e-commerce to dwa pojęcia, które mają ze sobą coraz więcej wspólnego, a w przyszłości ta tendencja będzie się tylko umacniać. Na wykorzystanie angażujących treści w promocji e-biznesu warto więc postawić już dziś.
Poznawaj trendy, poszerzaj wiedzę
Pamiętaj, że działania marketingowe, które dziś przynoszą dobre rezultaty, jutro mogą zostać wyparte przez nowe metody pozyskiwania klientów. Dlatego w prowadzeniu biznesu w internecie ważne jest poznawanie, rozumienie i szybka implementacja nowych trendów. Dobrym miejscem na poszerzenie wiedzy i wymianę doświadczeń są webinaria PayU Lab, międzynarodowy program edukacyjny, którego celem jest merytoryczne wspieranie podmiotów działających w branży e-commerce w Polsce.
Oczywiście wraz z rozwojem Twego biznesu rozszerzaj zasięg kampanii marketingowych, docierając do coraz większych grup odbiorców i wykorzystując coraz więcej różnorodnych form reklamy. Możliwości jest dużo – nieprzypadkowo eksperci od reklamy online stworzyli pojęcie marketingu totalnego.