Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą monitoringu Internetu – 7 praktycznych wskazówek

Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą monitoringu Internetu – 7 praktycznych wskazówek

Tradycyjne sposoby zwrócenia uwagi konsumentów na produkty oferowane w Internecie coraz częściej okazują się nieskuteczne – Internauci ignorują kierowaną do nich treść i skupiają się wyłącznie na tych informacjach, do których samodzielnie docierają. W tej sytuacji ważne jest aby sprzedawca był tam, gdzie jego potencjalny klient stara się zdobyć dane o poszukiwanym produkcie i mógł szybko zapewnić odpowiedzi na nurtujące go pytania. Aby tak się stało, sprzedawca może usiłować śledzić dyskusje toczące się w mediach społecznościowych, wątki i dyskusje na forach, bądź też skorzystać z monitoringu Internetu, który zdecydowanie ułatwi  oraz przyspieszy mu ten proces dostarczając powiadomienia o wzmiankach w czasie rzeczywistym.

Autorem artykułu jest Karolina Piwiec, Head of content w Brand24 .

Monitoring pozwala na dotarcie do konkretnych konwersacji toczących się w Internecie i  wzięcie w nich aktywnego udziału. Tematyka rozmów, których dotyczą otrzymywane powiadomienia ustalana jest w ustawieniach projektu, a  dane zbierane są m.in. z mediów społecznościowych, blogów, mikroblogów, serwisów internetowych oraz forów internetowych. Gwarantuje to sprzedawcy, że nie przeoczy on żadnej wzmianki o swoim produkcie lub grupie produktowej którą reprezentuje.

Warto podkreślić, że monitoring nie oznacza jedynie otrzymywania powiadomień o wzmiankach na temat Twojej firmy, produktu, lub pracowników. Projekty zorientowane na sprzedaż skonstruowane są znacznie szerzej, tak aby odnaleźć wzmianki dotyczące danej kategorii produktów.

Prawdopodobnie większość użytkowników mediów społecznościowych spotkała się ze spontanicznymi poleceniami produktów lub usług, a także postami osób poszukujących rekomendacji produktu z danej grupy lub rzetelnego sklepu internetowego, w którym można bezpiecznie ten produkt zakupić. Monitoring Internetu pozwala wykorzystać ten fakt i polecać konkretny produkt czy usługę bezpośrednio osobom nimi zainteresowanym. Warto również dodać, że w sytuacji w której użytkownik własnym imieniem i nazwiskiem potwierdzi, że dany towar faktycznie spełnił jego oczekiwania zadziała tak zwany społeczny dowód słuszności pokazujący, że jeśli inni są gotowi publicznie zarekomendować dany produkt, oznacza to, że muszą być z niego naprawdę zadowoleni. Trudno o lepszą promocję dla wybranego towaru.

“Drogi Facebooku, gdzie kupić…”

Tematyka sklepów internetowych jest bardzo popularna: oto zasięg dyskusji dotyczącej frazy “sklep internetowy”.

tt

Poniżej znajdziecie przykładowe wzmianki z projektu ogólnego założonego w oparciu o sformułowania takie jak “czy ktoś może polecić”, “gdzie kupić” oraz “gdzie kupię”.

eeeeeeee

Jak widać, dyskusje dotyczą zarówno branż kojarzonych typowo zarówno z kobietami i mężczyznami, z czego ta pierwsza grupa dominuje m.in. w dyskusji na temat polecanych sklepów odzieżowych, produktów z kategorii fitness, wyposażenia wnętrz, czy rekomendacji artykułów dziecięcych. Ta tendencja jest zgodna z danymi przedstawionymi w Raporcie eZakupy 2015 przygotowanym przez Ceneo:

rrt

Jak zwiększyć sprzedaż wykorzystując monitoring Internetu?

Dzięki monitoringowi, sprzedawcy mogą działać zgodnie z założeniami Inbound Marketingu, czyli wchodzić w interakcję z odbiorcami już zainteresowanymi danym produktem lub kategorią produktów. Co więcej, monitoring pozwala na wyselekcjonowanie osób aktywnie poszukujących danego produktu lub rozwiązania problemu, który ów produkt ma rozwiązać. Co istotne, takie osoby przejawiają zwykle większą gotowość do zakupu.

Oto siedem praktycznych wskazówek, które należy stosować w celu zwiększenia sprzedaży

  1. Myśl jak klient

Monitoring daje możliwość stworzenia person, dzięki którym możesz zoptymalizować swoje działania marketingowe i sprzedażowe. Przyjrzyj się profilom i wypowiedziom Twoich potencjalnych i aktualnych klientów:

  • Kim są?
  • Czym się zajmują?
  • Jakim językiem się posługują?
  • Która płeć przeważa?

Postaw się w sytuacji osoby, która poszukuje produktu lub usługi z Twojej dziedziny specjalizacji. Jakich zwrotów używa? Co może przekonać ją do zakupu produktu z danej kategorii (społeczny dowód słuszności, a może kod rabatowy?). Co jest dla niej największą barierą przed zakupem?

2. Wyprzedź konkurencję

W przypadku rekomendacji produktu lub usługi prędkość reakcji ma ogromne znaczenie. Właściwa konfiguracja powiadomień pozwala na ustalenie priorytetowych miejsc aktywności.

4553. Postaw na wielokanałowość

Przyjrzyj się aktywności Twoich odbiorców – jakie kanały komunikacji preferują? Skup się na miejscach, w których są oni najbardziej aktywni, tak jak np. w serwis Instagram w przypadku branży ślubnej.

włos

4. Podziękuj za rekomendację

Oprócz aktywnego poszukiwania klientów, warto pamiętać także o wejściu w interakcję z Internautami polecającymi naszą firmę lub produkt. Oto przykład: przedstawiciel poleconego sklepu może podziękować za rekomendację oraz zaoferować pomoc w doborze rozmiaru lub modelu.

fot5. Miej oko na wcześniejsze interakcje Według naszych danych z Google Analytics, część miejsc w których polecamy nasze narzędzie generuje ruch długo po zamieszczeniu posta lub komentarza. Upewnij się, że nie przegapisz żadnych komentarzy lub zadanych Ci pytań. Dodanie reklamowego komentarza i pozostawienie go sobie samemu to zwykły spam.

6. Zaoferuj pomoc

Skup się na potrzebach klienta – dopytaj o szczegóły, zaproponuj pomoc w doborze modelu lub samego produktu. Upewnij się, że obsługa klienta Twojego sklepu działa bez zarzutu. Jeśli oferujesz pomoc, wywiąż się z tego zobowiązania.

7. Bądź naturalny 🙂

Zdecydowanie nie polecam interakcji polegającej na rejestracji konta na forum tylko po to, aby odpowiadać na zapytania o to, gdzie można kupić dany przedmiot, albo jaki produkt wybrać. W miarę możliwości, wchodź w interakcję używając swojego profilu osobistego, a nie firmowego, którego użytkowania zazwyczaj zwiększa dystans. Nie ukrywaj, że jesteś właścicielem lub pracownikiem danej firmy i postaraj się zachować styl komunikacji zgodny z tym, którym posługujesz się na co dzień.

Chcesz przetestować narzędzie do monitoringu w swojej firmie? Skorzystaj ze specjalnej oferty przygotowanej przez Brand24 tylko dla klientów home.pl i testuj za darmo przez 2 miesiące. Dowiedz się, co inni mówią o Twoim e-sklepie, blogu czy usłudze! Dodatkowo, jeżeli wybierzesz dowolny pakiet Professional, otrzymasz 10% zniżki za zakup i każde przedłużenie!

button-oferta