MENU

Komentarze (1) E-biznes

Pozycjonowanie na skróty? Black hat SEO i efekty jego działania

Polskie firmy coraz częściej upatrują swoje szanse w optymalizacji swojej strony internetowej, tak aby wyszukiwarka Google wyświetlała ją na pierwszej stronie wyników. Niestety, część z nich po kilku miesiącach znika z katalogu wyszukiwarki, co wiąże się z poważnymi stratami finansowymi. Wynika to z działań firmy pozycjonującej, która stosowała nielegalne metody na optymalizację, czyli tzw. Black Hat SEO.

Zjawisko Black Hat SEO nie wskazuje jednoznacznie, który ze sposobów na pozycjonowanie jest skrajnie niekorzystny. Z reguły jednak specjaliści SEO wskazują na operacje, które wprowadzają w błąd samych czytelników. Przykładem jest cloaking, czyli prezentowanie odmiennej treści witryny zwykłym użytkownikom oraz botom internetowym, które indeksują witrynę. W wielu przypadkach oszuści bardzo sprytnie korzystają z popularnych fraz, aby podbić „popularność” serwisu.

Innego rodzaju złym nawykiem przy pozycjonowaniu jest budowa treści strony w oparciu o słowa kluczowe. Dodawanie do artykułu tytułu, który wygląda „mechanicznie”, niczym zapytanie w Google nie jest dobrym pomysłem. Tak samo jak zamieszczanie w tekście kluczowych fraz, które burzą porządek np. wpisu na blogu. Treść powinna być unikalna, niechaotyczna, poprawna stylistycznie. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy – zadbaj, aby każdy produkt miał własny opis. Profesjonalne pozycjonowanie ma również trochę wspólnego z pisaniem egzaminu maturalnego – ściąganie nie popłaca! Nie należy w kopiować artykułów, opisów produktów, a nawet regulaminów, a następnie zamieszczać jej na kilku podstronach. Zdublowana treść nie wpływa korzystnie na indeksację przez Google, tym samym nasza witryna nie będzie dobrze widoczna.

pozycjonowanie23145

Jaka kara czeka na stronę, która została wypozycjonowana przez niedozwolone techniki? Łagodniejszym „wyrokiem” jest nałożenie filtru, który obniża pozycję w wyszukiwarce Google po wpisaniu danej frazy. Adres nie zniknie, ale nie zobaczymy go bez przekopania się przez kolejne strony. Bardziej dotkliwą karą jest ban – wykluczenie z indeksu wyszukiwarki. Jest to o tyle drastyczne, iż nie ujrzymy w wynikach wyszukiwania nazwy naszej domeny. W tym przypadku praktycznie zamykamy sobie drzwi do kontaktu z klientami – zarówno przez aplikacje mobilne, korzystające z silnika wyszukiwania Google jak i przez tradycyjne, stacjonarne PC.

W jaki sposób ustrzec się przed pozycjonowaniem za pomocą Black Hat SEO?

Po pierwsze – nie warto wierzyć w oferty „skutecznego pozycjonowania w jeden miesiąc za 50 zł”. Tego typu propozycje to gwarancja kłopotów po zakończeniu współpracy. Pamiętaj, że firma pozycjonująca może sobie zastrzec w regulaminie, iż nie odpowiada za ewentualne konsekwencje wynikające z działań Google na rzecz pozycji Twojej strony w wyszukiwarce (czyli wymienione powyżej kary). Google nie działa w tej kwestii od razu, kara nakładana jest zazwyczaj po kilku miesiącach. Bardzo często szemrane oferty charakteryzują się brakiem gwarancji na długofalowe wyniki, co oczywiście jest w pewien sposób powiązane ze specyfiką samej usługi. Dlatego też firmy pozycjonujące o wątpliwej reputacji wykorzystują ten element jako ochronę.

Po drugie – zachowaj cierpliwość. Pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga ciągłej optymalizacji i opieki specjalisty. O zaletach tego rozwiązania pisaliśmy TUTAJ . Nie licz, że w ciągu 2-3 tygodni dostaniesz się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania – jest to praktycznie niemożliwe. Zwłaszcza w sytuacji, gdy konkurencja już dawno korzysta z dobrodziejstw pozycjonowania. Nie oznacza to jednak, że jesteś skazany na niepowodzenie. Trendy zmieniają się praktycznie co kilka miesięcy, a Google cały czas zmienia algorytmy wyszukiwania treści. Niewykluczone więc, że później to Ty będziesz na czołowym miejscu. Musisz jednak odczekać na swoją kolej.

Po trzecie – pozycjonowanie na dłuższą metę jest najtańszym sposobem na tzw. organiczne pozyskanie klienta. Dlatego też wybierz usługę, której koszty będą dla Ciebie transparentne, a przy tym nie będą budziły wątpliwości (patrz wyżej). Poproś również o regularną wysyłkę raportów od specjalisty, który opiekuje się Twoją witryną. Jeżeli firma pozycjonująca odmówi prezentacji działań oraz ich skuteczności – będzie to kolejny argument, aby zrezygnować z takiej oferty.

Chciałbyś porozmawiać z nami o reklamie w Google i pozycjonowaniu strony?

home.pl jest pierwszym Autoryzowanym Partnerem MSP Google z branży hostingowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wyślij pytanie do naszych specjalistów klikając na poniższy przycisk:

button-contact

 

  • mario

    Czy dedykowany adres IP domeny/serwera ma znaczenie dla pozycji strony w wyszukiwarce?