MENU

Komentarze (0) Inne

SEO wciąż w dobrej formie

Ruch organiczny czy Kampania AdWords? Która z tych metod sprawdza się najlepiej we współczesnym świecie konsumenckim? Czy próba pozyskania klienta poprzez działania mające na celu wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to już prehistoria pozostająca jedynie alternatywą dla płatnych form reklamowych?

Autorem wpisu jest Kamil Wawer z firmy K2 – firmy oferującej m.in. usługi SEM i SEO.

Analizując zachowanie użytkownika Internetu nasuwa się  stwierdzenie, że korzyści jakie przynosi płatna reklama nie są proporcjonalne względem oczekiwań. Inwestycja w kampanię AdWords jest nieadekwatna do profitów jakie przynosi. Z linków sponsorowanych korzysta zaledwie 30% użytkowników, podczas gdy z pierwszych pozycji w wyszukiwarce aż 70% internautów, odsyłamy do grafiki, która przedstawia te statystyki.

uuu

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tych strategii, aby osiągnąć pełny zasięg w Google.

Nieinwazyjnie i bez zbędnego natręctwa

Zastanówmy się, dlaczego aż ponad 30% użytkowników Internetu korzysta z adblocka, czyli dodatku do przeglądarek internetowych, mającego na celu blokowanie reklam. Odpowiedź jest prosta – reklama w postaci wyskakujących pop-upów jest bardzo nachalną formą przekazu treści.
W obecnych czasach społeczność internetowa poszukuje wartościowych informacji, które odnajdzie wpisując w wyszukiwarce konkretną frazę. Wielu użytkowników celowo omija linki sponsorowane, zwykle od razu przechodząc do wyników organicznych.

Zatem wyskakujące banery w większości przypadków (patrząc na statystyki klikalności w płatne reklamy) nie spełniają swojej zamierzonej funkcji, a  mogą jedynie wywołać zniechęcenie  potencjalnego klienta do oferowanego przez firmę produktu. Google już bardzo upodobniło wygląd płatnych wyników do wyników organicznych i większość osób może nie odróżniać reklam od wyników organicznych.

Marketing po omacku

Trzeba również pamiętać, że kampania AdWords daje dużo korzyści reklamodawcy, choćby mierzalność kampanii i targetowanie. Trzeba tylko pamiętać o kluczowych czynnikach, które należy spełnić: dopasowanie LP do słów kluczowych, elementy UX na stronie czy przejrzysty sposób realizacji płatności. SEO jest „prostsze”, ponieważ wyniki SERP-u to odpowiedź na nasze zapytania do Google.

Różnica między klientem wchodzącym na stronę z kampanii AdWords, a klientem który klika w linki organiczne jest ogromna – użytkownik klikający w płatne reklamy jest niecierpliwy,  szuka i jego celem jest znalezienie kontaktu lub pozostawienie swoich danych. Oczekuje natychmiastowej reakcji, a im dłuższy czas oczekiwania, tym mniejsze jest jego zainteresowanie. Internauta wybierający wyniki organiczne jest  jego przeciwieństwem. Cechuje go większe zaangażowanie w treści na stronie internetowej, poszukiwanie opinii, recenzji. Dla takiego użytkownika „content is king”. Taki klient poczeka dłużej, a jego decyzja zakupowa jest bardzo dobrze przemyślana.

Jak więc w praktyce wygląda surfowanie po Internecie? Użytkownicy stosują mnóstwo kombinacji w wyszukiwarkach, reklamy nie wyświetlają się na każdą frazę AdWords, ostatnia zmiana: Google blokuje reklamy pożyczek w AdWords, kolejny przykład to branża e-papierosów zakazana w Google, to są tyko 2 przykłady a jest ich dużo więcej.

Istnieją również znaki zastrzeżone i słowa zakazane… tym samym baza słów, które można stosować w kampanii Adwords znacząco się zawęża. Nie zawsze istnieje możliwość  wykorzystania frazy, która akurat w przypadku tego konkretnego produktu sprawdziłaby się najlepiej. Zamiana na inną nie musi okazać się dobrym posunięciem. Istnieje bowiem ryzyko, że nowo wybrane zwroty   nie będą jasno określać i opisywać danego produktu. Konkluzja – kampania AdWords może się sprawdzić, ale nie musi. Dlatego wystarczy połączyć kampanię Adwords z SEO, żebyśmy skutecznie dotarli do naszych klientów serfujących po Internecie.

Przemyślana strategia

SEO to główna strategia marketingowa, nie alternatywa dla linków sponsorowanych. Rezygnacja z niej może spowodować straty w wysokości do 70% użytkowników wyszukiwarek.

Dobrze opracowana strategia wykorzystująca trend realizowania kampanii marketingowych 360 zwiększa szanse na widoczność w sieci. Być może na początku pozycja  strony w Google będzie poza pierwszą dziesiątką, jednak z czasem nakład pracy przyniesie oczekiwane rezultaty i pozycja strony znacznie wzrośnie. Należy pamiętać, że inwestycja w ruch organiczny jest procesem złożonym i długotrwałym, jednak  jak pokazują badania opłacalnym – poniżej przykład klienta z branży rekreacyjno – usługowej.

ooo

Kliknij w zdjęcie, aby je powiększyć.