Sklepy internetowe czy firmy usługowe walczą o to, aby być jak najwyżej w wyszukiwarce Google. Sposób segregowania wyników na stronie nie jest oczywisty. Co chwilę dowiadujemy się o zmianie algorytmu. Zatem samo zainwestowanie w reklamę to za mało. Prześledźmy statystyki, które ujawniają prawdę na temat pierwszej strony w Google. Dzięki tej wiedzy łatwiej będzie zaznaczyć obecność swojej firmy w sieci.
Artykuł przygotowany na podstawie badań Advanced Web Ranking.
Urządzenia stacjonarne: W przypadku krótkich haseł najczęściej wybieramy pierwsze trzy wyniki. Co ciekawe, dla dłuższych zapytań znaczenie większą liczbę kliknięć notują pozostałe pozycje na stronie z wynikami (od 4 do 9). Dlaczego? Dłuższe hasła dotyczą złożonych tematów. Do sprawdzenia hasła „pogoda Olsztyn” wystarczy jedno lub dwa wyniki, natomiast przy hasłach kilkuwyrazowych jak np. „najpopularniejsze filmy francuskie” internauci lubią drążyć temat.
Urządzenia mobilne: W przypadku wyszukiwania na smartfonach i tabletach tendencja jest nawet jeszcze bardziej pogłębiona. Przy jednym słowie, na 3 pozycji współczynnik kliknięć wynosi 4,34%, a przy 4 słowach na tej pozycji mamy już 12,63% kliknięć.
Kategoria zapytania a kliknięcia w wyniki
Warto zwrócić uwagę na procent kliknięć w wynik w zależności od kategorii tematycznej. W przypadku kulinariów i artykułów spożywczych najczęściej wybierane są wyniki: 1 i 2. Podróże i turystyka – w tej kategorii zbliżona liczba osób klika zarówno w pierwszy jak i drugi wynik. Natomiast w przypadku higieny osobistej i tematów dotyczących urody – internauci chętnie przeglądają pierwsze trzy wyniki.
Wyniki dla urządzeń stacjonarnych a reklamy Google Ads
W wynikach wyszukiwania dla płatnych fraz liczba kliknięć jest o ok. 8% mniejsza niż dla fraz bezpłatnych na tej samej pozycji. Taka tendencja utrzymuje się od 5. wyniku. Dla kolejnych pozycji, reklamy nie mają znacznego wpływu na zmniejszenie klikalności. Kolejna zależność – jeśli w wynikach występuje jedna reklama, 23.55% klika w wynik bez reklamy, natomiast, gdy są dwie lub trzy reklamy w wynikach więcej osób kliknie w nie niż w kolejne, bezpłatne już hasła.
Wnioski
Użytkownicy preferują sprawdzanie informacji na pierwszej stronie w Google. Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest już koniecznością. Nie tylko dlatego, że liczba wyszukiwań z tych urządzeń w niektórych krajach przewyższa już liczbę wyszukiwań z urządzeń stacjonarnych. Na tabletach, smartfonach dużo kliknięć uzyskują wyniki wyszukiwania od 2 do 7.
Rady dla przedsiębiorców:
- Pomyśl o reklamie Ads. W wyniki reklamowe klika więcej osób.
- Sprawdź hasła dotyczące Twojej branży pod kątem reklam. Zobacz, jakie frazy są płatne, a w jakie jeszcze nikt nie zainwestował.
- Sprawdź szczególnie hasła składające się z kilku wyrazów jak np. „jaką domenę wybrać” (również bez polskich znaków) – są mniej popularne niż te jednowyrazowe i wyświetla się na nich mniej reklam. To może być pole dla Twojej firmy.