Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak dobrze wybrać domenę dla strony WWW i poczty?

Jak dobrze wybrać domenę dla strony WWW i poczty?

Adresy internetowe, czyli tzw. domeny są dzisiaj podstawą do budowania wizerunku w Internecie. Kampanie reklamowe, informacje o produktach oraz usługach, spotkania biznesowe, czy nawet obsługa klientów jest dzisiaj związana z faktem posiadania unikalnej nazwy dla swojej strony WWW oraz poczty email – to dzięki domenie klienci są w stanie znaleźć Cię w Internecie i kojarzą Cię pod konkretną nazwą wpisywaną w oknie przeglądarki. Inwestycja w domenę poprzedzona jest zazwyczaj kilkoma pytaniami, zbadaniem rynku oraz sprawdzeniem dostępności danego adresu. W poniższym artykule dowiesz się, jak wybrać właściwą domenę dla swojej strony WWW oraz poczty.

Czym jest domena? Jakie ma ona znaczenie dla firmy?

Domena to unikalny adres internetowy, pod którym może znaleźć się dowolna strona internetowa, sklep internetowy, blog  lub adres poczty e-mail. To kierunkowskaz dla użytkowników, którzy poszukują konkretnych treści. W przypadku firmy to kluczowy element do budowania świadomości marki w sieci, świadczący o jej profesjonalizmie. Łatwa do zapamiętania nazwa strony WWW bardzo często zachęca klienta do odwiedzenia jej także w przyszłości. Obecnie na świecie istnieje wiele dużych firm, który swój sukces oparły właśnie na adresie domeny. Są to m.in. serwisy informacyjne i biura turystyczne.

Jak wybrać adres dopasowany do konkretnej działalności?

Idealna nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, krótka, kojarząca się z profilem działalności firmy lub tematyką strony WWW. Przy wyborze domeny powinniśmy się również zastanowić, do kogo kierujemy nasze produkty i usługi. Jest to ważne, aby wybrać odpowiednie rozszerzenie domeny, które może zasugerować obszar prowadzonej przez nas działalności. Najpopularniejsza w Polsce domena z zakończeniem .pl podkreśla krajowy zasięg. Z kolei domena regionalna (np. .waw.pl, .szczecin.pl) świadczy o lokalnym biznesie. Polscy przedsiębiorcy doceniają również inne rozszerzenia. Taką domeną jest choćby europejski adres .eu i globalny .com. Myśląc o kolejnych latach i rozwoju firmy na pewno warto rozważyć opcję rejestracji większej liczby domen, dzięki czemu zabezpieczymy pulę adresów przed jej rejestracją przez konkurencję.

Jak pozyskać atrakcyjną domenę, gdy wybrany adres jest zajęty?

Każda domena jest unikalna. Oznacza to, że nie ma możliwości zarejestrowania dwóch identycznych nazw. Zarejestrowany adres schodzi z wolnej puli i może należeć wyłącznie do jednego Abonenta. Natomiast istnieje możliwość zarejestrowania identycznej nazwy domeny w wielu rozszerzeniach (np. mojafirma.com, mojafirma.eu, mojafirma.de). Coraz więcej zwolenników zyskują również nowe końcówki domen globalnych np. .expert, .xyz, .tech czy .online, które pozwalają na idealne dopasowanie rozszerzenia domeny do profilu działalności lub zainteresowań.

Kolejną alternatywą jest zakup zarejestrowanych już nazw z rynku wtórnego, czyli giełdy domen internetowych. Domeny są sprzedawane przez ich obecnych Abonentów w formie aukcji – cena dobrego adresu może osiągnąć pułap nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, aczkolwiek na giełdzie można znaleźć także inne domeny zawierające np. kluczowe frazy powiązane z usługami, które sprzedajesz. Aby pomóc naszym Klientom w rejestracji jak najlepiej dopasowanych nazw domen uruchomiliśmy wygodną i szybką wyszukiwarkę domen pod adresem https://home.pl/domeny/?utm_source=blog&utm_medium=link&utm_campaign=blog/ – w kilka sekund sprawdzisz w niej, czy wybrana domena jest już zajęta i jakie alternatywne nazwy warto zarejestrować.

Jak skutecznie wykorzystać możliwości domeny?

Dzisiaj firmy, które nie mają własnej strony WWW pod nazwą unikalnej domeny, dla większości po prostu nie istnieją lub posiadają znikomą wiarygodność. Własna domena dodaje autentyczności i sprawia, że klienci łatwiej będą kojarzyć Twoją stronę WWW. Dodatkowo, posiadając konta e-mail we własnej domenie, kierujemy od razu ruch na naszą stronę – użytkownicy kojarzą nazwę po znaku @ jako adres właśnie strony internetowej. Małe i średnie firmy działające na rynku e-usług od kilku lat posiadają w swoich „portfelach” nawet kilkadziesiąt domen i najczęściej są to domeny aktywne, służące akcjom marketingowym oraz innym projektom. Niewielki procent z nich to z kolei adresy pasywne, zakupione do ochrony wizerunku przed niekorzystnym działaniem konkurencji.

Czy dobra domena to gotowy przepis na sukces?

Ciekawa, chwytliwa nazwa na pewno będzie rozpoznawalna i więcej osób będzie w stanie ją zapamiętać. Dobra domena pozwala na skuteczne odnalezienie firmy na tle gorzej pozycjonowanej konkurencji. Z drugiej strony, na jej dobre imię wpływają pozostałe działania np. jakość obsługi klienta. Historia pokazała już, że świetne pomysły z atrakcyjnym adresem nie zawsze się sprawdzały, głównie przez błędy popełniane na innych obszarach działalności. Dlatego warto potraktować domenę jako jeden z kluczowych elementów, na bazie którego budujemy własny biznes.