Każda firma działająca w modelu biznesowym B2B (czyli Business To Business) powinna zadbać o profesjonalny wizerunek w Internecie. Często to jak wygląda strona WWW takiej firmy, jest kluczowe podczas podejmowania przez klientów decyzji o zakupie. W procesie transakcyjnym w modelu B2B klientem jest przeważnie nie jedna osoba, a grupa ludzi, która składa się z kilku (czasem nawet kilkunastu) decydentów. W związku z tym, jeżeli działasz w branży B2B, niezwykle istotnym jest, aby Twoja strona internetowa spełniała kilka kluczowych warunków.
Co zatem należy mieć na uwadze w przypadku budowy strony internetowej dla firmy B2B? Jak stworzyć stronę internetową firmy, która przyciągnie klientów? Tego dowiesz się w tym artykule.
Strona WWW ze spójnym przekazem
W przypadku firm, które poszukują klientów biznesowych (zwłaszcza w branży nowoczesnych technologii) często trudno jest sformułować konkretny przekaz informujący odwiedzającego o wartości, jaka jest mu oferowana. Jest to bardzo niepożądana sytuacja, gdyż sprowadzeni na witrynę potencjalni klienci nie będą pewni, czy znaleźli to, czego szukali.
Podczas projektowania strony WWW należy dlatego uwzględnić klarowne i czytelne sformułowanie przekazu. Zbyt wiele branżowego żargonu może sprawić, że będzie on niejasny. Warto dlatego zorganizować treść tak, aby nie przytłoczyła potencjalnego klienta, ale jednocześnie przekazała mu wszystkie potrzebne informacje.
Nawołuj do działania (call to action)
Każda strona WWW powinna mieć konkretny cel, określony już na etapie projektowania. Strony firm B2B przede wszystkim mają za zadanie generować leady. Lead to z kontakt do klienta zainteresowanego usługami firmy. Aby skutecznie pozyskiwać leady sprzedażowe na swojej stronie, zamieszczaj na niej sformułowania, które pobudzą odwiedzających do podjęcia konkretnej akcji.
Jakie CTA zamieszczać na stronie internetowej?
- Zapis na newsletter – zachęcaj użytkowników do zapisu na newsletter i do dodania adresu e-mail do Twojej listy mailingowej. Do takiej bazy kontaktów możesz raz na jakiś czas wysyłać wiadomości, w którym będziesz informować o promocjach lub dzielić się wiedzą.
- Odwiedzenie bloga – treści poradnikowe możesz również publikować na swoim blogu. Zachęcaj użytkowników do odwiedzenia go. Dając od siebie wartość (wiedzę, porady) sprawisz, że klient wybierze własnie Ciebie.
- Zapoznanie się ze szczegółami oferty – im skuteczniej zapoznasz klienta ze swoimi usługami, tym korzystniej wpłynie to na jego decyzję zakupową
- Nawiązanie kontaktu
Ułatwiaj kontakt ze swoją firmą
Jak ustaliliśmy wyżej, celem strony WWW firmy działającej w modelu biznesowym B2B jest pozyskanie leada. Nie zapominaj o zachęcaniu użytkowników do kontaktu z Tobą. Pamiętaj o tym, że klienci są różni i mogą mieć różne preferencje dotyczące kontaktu z Twoją firmą i działem handlowym. Daj im wybór poprzez wdrożenie różnych rozwiązań.
Zakładka „Kontakt”
Jest to niezwykle istotna podstrona każdej witryny. Zwróć uwagę, że taką zakładkę posiadają wszystkie strony internetowe. Zadbaj o to, by jej odnalezienie było jak najprostsze i jak najbardziej intuicyjne. Na tej podstronie zamieść takie informacje jak:
- Formularz kontaktowy – w przypadku firm B2B formularze mają wielką wartość. Są korzystne z punktu widzenia klientów, gdyż umożliwiają im nawiązanie szybkiego kontaktu. Samej firmie z kolei pozwalają zdobyć ważne informacje na temat swoich leadów.
- Numer telefonu do firmy/ na Twoją infolinię – pamiętaj o tym, aby był on elementem klikalnym, tak by ktoś, kto przegląda Twoją stronę przy pomocy smartfona, mógł do Ciebie w łatwy i szybki sposób zadzwonić.
- Adres e-mail – niektórzy mogą preferować kontaktowanie się z Tobą tylko i wyłącznie za pośrednictwem wiadomości. Tak jak w przypadku numeru telefonu zadbaj o to by adres e-mail zamieszczony w zakładce kontakt był klikalny i uruchamiał program pocztowy
Formularz kontaktowy
Formularze kontaktowe w przypadku firm B2B mają wielką wartość. Są korzystne z punktu widzenia klientów, gdyż umożliwiają im nawiązanie szybkiego kontaktu. Samej firmie z kolei pozwalają zdobyć ważne informacje na temat swoich leadów.
Jeżeli posiadasz stronę zbudowaną na WordPressie, możesz skorzystać z darmowej wtyczki Contact Form 7, która zawiera w sobie praktycznie wszystko, co jest potrzebne podczas tworzenia formularza.
Istnieją także płatne odpowiedniki, których funkcjonalności są jeszcze bardziej rozbudowane. Warto je rozważyć wtedy, gdy zamierzasz wprowadzić w formularzu znacznie więcej funkcji (np. automatyczne wysyłanie odpowiedzi dostosowanych do informacji podanych przez potencjalnego klienta).
Po wybraniu odpowiedniego narzędzia pamiętaj o tym, aby ów formularz zamieścić przynajmniej w dwóch miejscach:
- Strona kontaktowa – na tego typu osobnej podstronie można zamieścić bardziej szczegółowy formularz kontaktowy.
- Strona główna – nie przegap okazji, aby „złapać” leada już w momencie, gdy znajdzie się na Twojej stronie. Nie musisz czekać, aż sam przejdzie do osobnej strony kontaktowej.
Contact LEADer
Ostatnimi czasy branży projektowania stron WWW popularność zdobywają rozwiązania do automatycznej obsługi połączeń telefonicznych nawiązywanych przez stronę internetową. Przykładem takiego narzędzia jest Contact LEADer:
System taki pozwala połączyć klienta z Twoimi pracownikami nawet w 15 sekund. Wszystko odbywa się poprzez pop-up pojawiający się odwiedzającemu tuż po wejściu na stronę. Nie ma nawet potrzeby, aby potencjalni klienci szukali do Ciebie numeru telefonu – wystarczy, że wpiszą swój numer w odpowiednie pole, a system nawiąże z Tobą połączenie.
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie – zadbaj o jakościowe treści
Sercem każdej skutecznej kampanii marketingowej są wysokiej jakości treści. Droga, jaką pokonuje klient biznesowy od nawiązania pierwszego kontaktu do skorzystania z oferty, może być wyjątkowo długa. W końcu w grę często wchodzą bardziej rozbudowane i droższe produkty oraz usługi, przy których wyborze bierze się pod uwagę mnóstwo czynników. Z tego powodu różnorodny i wartościowy content okaże się bardzo pomocny.
Każda firma B2B powinna dlatego prowadzić własny blog. Z punktu widzenia tworzenia stron internetowych założenie go nie jest trudne, a korzyści, jakie potrafi zapewnić, mogą być ogromne. Warto na takim blogu regularnie publikować przydatne artykuły, aktualności dotyczące przedsiębiorstwa oraz informacje o otrzymanych nagrodach, czy o wydarzeniach branżowych, w których brała udział firma. W ten sposób zbudujesz wizerunek eksperta oraz przyciągniesz do siebie klientów.
Opowiedz o swojej firmie w sekcji „O nas”
Ta sekcja będzie jedną z najczęściej odwiedzanych podstron. Zawarte tam treści pozwolą potencjalnym klientom poznać szczegóły dotyczące Twojej firmy. Warto zawrzeć tam informacje, które zbudują Twój autorytet i zachęcą do skorzystania z oferty. Oczywiście podstrona ta nie powinna brzmieć jak list sprzedażowy, ale należy zawrzeć w niej value proposition, czyli zestaw wartości, jakie może zyskać klient, nawiązując współpracę z Twoją firmą.
Projektowanie strony internetowej dla firmy B2B – podsumowanie
Jeśli chcesz założyć stronę internetową dla swojej firmy, która będzie skutecznie pozyskiwać klientów, zleć to zadanie profesjonalistom. W home.pl zaprojektowaliśmy już wiele stron dla przedsiębiorstw z branży B2B. Wejdź na: https://home.pl/tworzenie-stron-internetowych/ i wypełnij poniższy formularz. Sprawdź, co możemy dla Ciebie przygotować.