Za nami kolejny wrześniowy webinar organizowany przez Akademię home.pl
Tym razem przedstawiliśmy możliwości jakie dają oprogramowania dla sklepów internetowych. Rywalizacja była zacięta, nie udało nam się wskazać zwycięzcy. Zdecydowanie ogłaszamy remis!
Poniżej publikujemy odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników podczas webinaru.
Czy udostępniacie jakieś materiały video do waszych produktów ecommerce?
Na naszej stronie pomoc.home.pl udostępniamy samouczki i poradniki związane z obsługą eSklepu, część już posiada materiały video, natomiast prace nad ich rozszerzeniem wciąż trwają i coraz więcej artykułów będą posiadały filmiki. Zapraszamy do szukania interesujących Was treści – https://pomoc.home.pl/section/esklep
Czy o Regulamin sklepu można sobie samodzielnie zadbać? Czy raczej jest to obowiązkowa opłata?
Właściciel sklepu może jak najbardziej samodzielnie zadbać o regulamin i kwestie prawne w sklepie. Nie musi koniecznie korzystać z usług home.pl lub partnerów w tym zakresie, natomiast są to na tyle ważne i delikatne kwestie, że lepiej jest przekazać je do firm lub osób doświadczonych. Samodzielne napisanie regulaminu, czy skopiowanie go z innego sklepu może narazić nas na stres i nieprzyjemności w przyszłości.
Czy można migrować pomiędzy SaaS a Prestą?
Przy migracji sklepu z Presty na eSklep jest dostępna aplikacja, która umożliwia bezproblemowe przeniesienie większości zawartości sklepu. Więcej o aplikacji można poczytać pod adresem https://pomoc.home.pl/wp-content/uploads/2020/02/Instrukcja_psmigrator2_v1.0.1_esklep.pdf
Jakie macie doświadczenia z klientami – jeśli możecie się podzielić, czemu niektórzy klienci budują sklepy i to nie wypala?
Z mojego doświadczenia najczęściej sklepy nie „wypalają” ze względu na nieznajomość rynku oraz realia internetowe. Większość ludzi zakładających sklepy myśli, że samo założenie sklepu od razu przyniesie klientów, natomiast postawienie sklepu to dopiero pierwszy krok na całej ścieżce sprzedaży w sieci. Dużą rolę odgrywa tutaj też to, co sprzedajemy. Jednocześnie będzie to miało wpływ na to JAK i GDZIE będziemy to sprzedawać – na Allegro, na marketplace’ach, na Google, na Facebooku, na porównywarkach cenowych, itp.
Znajomość rynku i niszy, w której będziemy się poruszać jest nieoceniona i pozwoli nam ułatwić znalezienie naszego sklepu przez klienta. Oczywiście czynności typowo reklamowe, czyli kampanie, banery reklamowe, zatrudnienie specjalistów od SEO oraz SEM, również przyniosą skutki, ale wniosek zazwyczaj jest jeden – od uruchomienia sklepu do pierwszych klientów może minąć bardzo dużo czasu.
W którym momencie, najczęściej klienci uważają, że Saas nie jest wystarczający i przechodzą na open soource?
Zazwyczaj takim momentem jest funkcjonalność lub integracja, na której nam bardzo zależy (albo od której jest uzależniony sukces w naszej sprzedaży), a której nie da się zaimplementować na SaaSie. Mogą to być różne rzeczy, jak integracje z systemami CRM lub ERP, mechanizmy ułatwiające poruszanie się klienta po sklepie albo usprawniające naszą metodykę pracy.
Nie jest tajemnicą, że niektórych rozwiązań po prostu nie można wprowadzić na SaaSie, natomiast zawsze warto skontaktować się z swoim dostawcą w celu omówienia takiego zagadnienia – już nie takie rzeczy się robiło 😉
Czy w SaaS mogą występować wersje obcojęzyczne sklepu np. angielki i niemiecki – wraz z integracją metod płatności popularnym na danym rynku ?
Na SaaSie oferowanym przez home.pl można uruchomić sklep w wielu językach, pomiędzy którymi klient może się przełączać. Nie jest to skomplikowany proces, natomiast należy wziąć pod uwagę specyfikację platformy i jakie elementy są wspólne dla kilku języków (np. baza produktowa), a jakie są oddzielne (np. konfiguracja płatności).
Jeśli chodzi już o integracje z popularnymi metodami płatności na danym rynku w kraju, tutaj jest to zależne od dostawcy danego SaaSa. Na naszym eSklepie można uruchomić płatność przez PayPala (działającego na całym świecie) oraz Klarna (która jest popularna na Zachodzie). Implementacja regionalnej bramki płatniczej (dostępnej np. tylko w Czechach) może być utrudniona.
Czy w waszym SaaSie można podłączyć google analitycs, google optimazera do testów A/B lub hotjara do heatmap?
Do naszego eSklepu można podłączyć bez problemów Google Analytics (służy do tego wbudowana integracja), Google Optimizer oraz Hotjara można dodać poprzez GTM do integracji własnych.
Macie jakichś referencyjnych klientów żeby posłuchać/poczytać jak wypowiadają się Ci, którzy korzystają z waszych usług? Jakieś znane firmy które z wami odniosły sukces?
Zapraszam do posłuchania serii naszych podcastów Mistrzowie eCommerce, gdzie wypowiadają się zarówno nasi klienci, jak i też nasi partnerzy biznesowi podcasty można znaleźć pod linkiem https://blog.home.pl/tag/mistrzowie-ecommerce/
Czy wizualnie jesteśmy w stanie rozpoznać na jakiej platformie zbudowany jest sklep?
Wizualnie, czyli w kontekście wyglądu może to być utrudnione, gdyż sklep od sklepu może różnić się nie do poznania. Aby móc poznać na jakiej platformie czy modelu stoi dany sklep, można:
1. Sprawdzić stopkę sklepu (niektórzy dostawcy wymagają, aby była widoczna w stopce informacja o dostawcy platformy)
2. Zainstalować specjalne wtyczki do przeglądarki, które wskażą elementy, z której jest zbudowana strona
3. Ostatecznie w samym źródle strony mogą znajdować się informacje o silniku sklepu.
Ile czasu w praktyce trzeba, aby się ten biznes zaczął kręcić? Wiem ze trudne pytanie ale czy rok wystarczy?
Czas rozkręcenia biznesu może się różnic od niszy, w jakiej przyjdzie nam żyć, od konkurencji, od klientów, od specyfikacji rynku. Natomiast w ogromnej większości przypadków na sukces musimy poczekać nieraz latami. Same inwestycje w reklamy internetowe mogą się zwrócić po kilkunastu miesiącach. Posiadanie własnego sklepu internetowego to nieraz inwestycja na długi okres, więc oczekiwanie na sukces po kilku miesiącach pracy może przynieść opłakane skutki.