Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Odpowiadamy na pytania z webinaru – Obróbka graficzna zdjęć produktowych

Odpowiadamy na pytania z webinaru – Obróbka graficzna zdjęć produktowych

Dziękujemy za Twój udział w Akademii home.pl. Poniżej podpowiadamy na wszystkie zadane pytania podczas webinaru „Obróbka graficzna zdjęć produktowych„.

Spis treści Ukryj

Czy można zapytać ile lat doświadczenia w zawodzie ma starszy grafik?

Michał ma około 14 lat doświadczenia w pracy na etacie i własnej działalności (około 18 lat doświadczenia z samym Photoshopem). Do home.pl przychodził na stanowisko Animatora Flash ale tam wymagana też była duża wiedza i doświadczenie graficzne. Mateusz styczność z Photoshopem ma od 20 lat a Starszym Grafikiem w home.pl jest od 5 lat (6 lat pracował wcześniej w home.pl jako grafik-regular).

Można prosić o te linki z prezentacji?

https://www.adobe.com/express/feature/image/remove-background (trzeba założyć darmowe konto na Adobe aby pobrać)
https://www.remove.bg/ darmowe pobrania małych obrazków bez tła
https://clippingmagic.com/ bardziej rozbudowane narzędzie, również darmowe próbki w małych rozmiarach
https://www.photopea.com/ aplikacja w przeglądarce potrafiąca usuwać tło. Bardziej skomplikowane gdyż działanie opiera się na funkcjonalności Photoshopa. Dużo potrafi ale próg wejścia jest dużo wyższy.

Czy nie lepiej używać do wycinania pióra?

To jest pytanie, które często pojawia się na naszych webinarach. Odpowiedź brzmi „Tak. Lepiej. Ale…” Jeśli ktoś dobrze operuje piórem i ma uzasadnione zamiary wykorzystania do zrobienia selekcji to tak. Lepsze rezultaty daje przy wycinaniu kształtów o prostych krawędziach itp. Stosuje się je np. przy wycinaniu produktów do gazetek reklamowych. Gdy chce się łączyć użycie automatycznych selekcji a poprawić tylko na szybko niedokładności to wtedy lepsze jest narzędzie do selekcji. Bo pamiętać należy że po wykonaniu ścieżki piórem, należy ją jeszcze zamienić na zaznaczenie. Wielokrotnie powtarzany ten jeden dodatkowy krok może stać się uciążliwy. Pióro jest też dobre aby zrobić maskę wektorową jeśli jest to wymagane do czegoś. My jednak w naszej codziennej pracy „do Internetu” stosujemy zaznaczenia rastrowe. Zazwyczaj poligonalnym lassem.

Jak sobie radzicie z wycinaniem włosów z słabego kontrastu?

To jest temat rzeka i jest wiele tutoriali do tego na YT. Wszystko zależy czy kontrast jest słaby ale np. tło jest kolorystycznie odmienne czy np. platynowa blondynka na białym tle 🙂 Sposobów jest kilka. Można np. wejść na panel kanałów i zrobić duplikację takiego kanału, który ma największy kontrast (załóżmy że pracujemy w przestrzeni RGB ale można też dla lepszych efektów przestawić się na inną przestrzeń). Wtedy za pomocą poziomów podbijamy trochę kontrasty i jak jesteśmy zadowoleni to robimy z tego kanału selekcję. To może być wyjściowo OK do kolejnych kroków. Np. stemplowania końcówek włosów zawartością z bardziej wyraźnej części włosów. Można też pokusić się o sprawdzenie automatycznej selekcji Adobe z włączoną opcją „Refine Hair” + ewentualnie poprawić ręcznie w oknie tego narzędzia niedoskonałości. Przy bardzo dużym i ostrym zdjęciu myślę, że z każdymi włosami idzie sobie poradzić. Czasami granicę włosów trzeba przewidzieć i zaznaczyć ręcznie. Czasami trzeba pobawić się w artystę dosztukowując coś.

Jeśli materiał byłby wzorzysty, jakiego printu użyć? Da się też tak łatwo podmienić różne printy?

Tutaj Mateusz pokazał, że da się technikę z Webinaru, łatwo przełożyć na jakiekolwiek printy (w przykładzie było moro i puszka coca-coli na szybko jako print na sukienkę). Proszę jednak pamiętać, że niektóre ubrania składają się z materiałów szytych pod różnymi kątami, zagiętych, z zaszytymi plisami itp. To wszystko trzeba brać pod uwagę tworząc elementy ubrania na które później narzucamy materiał.

Co zrobić, jeśli nie mamy wyjściowego zdjęcia (lub produktu) całkiem białego?

Nie wiem do końca czy chodzi o produkt czy o tło. Jeśli chodzi tylko o balans bieli lub poziomy to są do tego odpowiednie warstwy dopasowania gdzie suwaczkami ustawiamy interesujące nas rezultaty. Jeśli częściowo coś ma być tylko rozjaśnione do bieli to w powyższych warstwach dopasowania używamy dołączonych do nich masek.

Czy udostępnicie nam do ćwiczeń też te obrabiane zdjęcia?

Niektóre zdjęcia były zakupione w banku zdjęć specjalnie do celów webinaru. Tych nie możemy dalej udostępniać. Zdjęcia użyte przez Michała w selekcji buteleczki produktowej to https://unsplash.com/photos/vjZ0wiagFh0 a czajnik to https://unsplash.com/photos/l1kT-_xXlfQ

A w Corelu da się podobnie działać?

Ani Mateusz ani Michał nie mają doświadczenia w Corelu. Jednak biorąc pod uwagę, że to narzędzie do prac wektorowych, to pewnie podobnie jak Illustrator nie jest tak bogate w narzędzie retuszerskie oraz takie do tworzenia zaawansowanych selekcji. Polecamy używać do tego typu prac narzędzi dedykowanych do obróbki zdjęć.

Korzystacie z pędzla korygującego?

Tak korzystamy. Jest to bardziej inteligentna forma tradycyjnego stempelka. Gdy trzeba coś naprawić a chcemy próbkować fakturę z innego miejsca jednak zachowując tonację miejsca docelowego, to narzędzie to sprawdzi się idealnie. Jednak są przypadki, że leciwy już stempelek będzie dużo lepszym rozwiązaniem. Każde narzędzie wykorzystywane jest do innych czynności a jest też tak często, że łączymy różne aby osiągnąć najlepsze efekty (np. stempelek do odcięcia elementu usuwanego a potem łatka).

Co zrobić, jak jest faktura na przedmiocie?

Bez kontekstu teraz ciężko się odnieść do tego pytania. Jeśli chodziło o usuwanie niedoskonałości w postaci kurzu itp., to w takim przypadku mogą pomóc bardziej zaawansowane techniki typu „frequency separation”. Ale bez zobaczenia o jaką fakturę chodzi i czego dokładnie dotyczyło pytanie ciężko udzielić konkretnej odpowiedzi. Omawiana technika i poprawy (tutaj akurat cery ale to podobny temat bo tam wygładzaliśmy skórę zachowując fakturę i pory) omawialiśmy na webinarze https://akademia.home.pl/webinar/grafika-retusz-beauty-skuteczne-i-szybkie-metody-na-poprawe-zdjec-portretowych/

Jakiej wielkości zdjęcia na sklep mniej więcej?

To zależy. Zdjęcia nie mogą być zbyt duże jeśli chodzi o wielkość liczoną w pikselach, bo klientowi nie jest potrzebny oryginalny plik z profesjonalnego aparatu. Przeważnie stosuje się techniki aby zdjęcie po powiększeniu było na pełen ekran monitora w rozdzielczości Hull HD. Czyli powiedzmy z 1900 px na szerokość lub np. 1600 px jeśli chcemy aby było widać jeszcze trochę strony. Wszystko zależy też od wtyczki obsługującej naszą galerię. Jeśli ma opcję „zoomownia” czyli powiększania detali, to można wtedy dołączyć większe zdjęcie.  Trochę na ten temat mówiliśmy w webinarze https://akademia.home.pl/webinar/tworzenie-grafik-dla-sklepu-internetowego/https://akademia.home.pl/webinar/jak-tworzyc-grafiki-i-zapisywac-zdjecia-aby-strona-dzialala-szybciej-i-byla-wyzej-w-google/

Jaki program używać do zmniejszania rozmiaru dużej ilości zdjęć? Nie tylko PhotoShopa. Darmowe i przydatne programy?

Kiedyś do tego celu używało się darmowego (nie wiem jak z licencją i użytkiem komercyjnym) programu IrfanView. Ale programów tego typu jest bardzo dużo na rynku a omawiany problem jest jednym z podstawowych zadań jakie potrafią wykonać. Szukając programu należy patrzeć pod kątem hasła „przetwarzanie wsadowe”. Takie programy to IrfanView, XnView, FastStone, Digikam

Tworząc portfolio i chcąc zaprezentować retusz zdjęć produktowych, na jakich produktach najlepiej się skupić? Które mogą pokazać najwięcej umiejętności grafika?

Tutaj najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie portfolio przekrojowego. Wszystkie elementy powinny pokazywać z czym zmagał się grafik, bo czasami nie pokazując wersji przed – nie wiadomo co zostało poprawione. Ale to dobrze. To znaczy że retusz został wykonany poprawnie. Trochę ubrań pokazując „prasowanie” niedoskonałości, usuwanie kłaczków, jakichś fałdek niewyglądających dobrze, no i samej poprawy kolorystycznej. Dodatkowo koniecznie wycinanie z tła i może jakiś efekt typu lewitującej bluzki czy swetra. Robi się to usuwając manekin na którym ubranie było włożone i dorabiając części zasłonięte przez szyję manekina. Można też zrobić w domowym mini studio zdjęcia biżuterii czy zegarków. Tam zawsze jest co retuszować jeśli jest to rzecz już noszona (ale nie wybierajmy też rzeczy bardzo zniszczonych – no chyba że umiemy doprowadzić w Photoshopie do stanu nieużywanego ;)). Można też zrobić jakiś produkt reklamowy i jakąś elektronikę czy gadżet. Te ostatnie warto zaprezentować też na jakimś innym tle z przykładem użycia do reklamy – np. telefon ustawiony na narożniku i dorobiony sztucznie, naturalnie wyglądający cień. Lub jeśli jesteśmy w posiadaniu – to telefon czy zegarek na przeźroczystym stojaczku pomocnym przy robieniu zdjęć i pokazać jak umiejętnie go usunęliśmy. Jedną z poszukiwanych umiejętności są zdjęcia 360 stopni. Robi się serię zdjęć na specjalnym obracanym stojaku. Tutaj poprawne powinno być oświetlenie i ustawienie lamp. Do retuszera należy umiejętne usunięcie ewentualnych odbić w produkcie (jeśli odbija nam się coś z pomieszczenia co nie jest lampą. Dodatkowo trzeba wyciąć z tła lub dorobić tło w ten sposób żeby nie było widać okrągłej platformy na której leży produkt.

Czy Panowie prowadzą kursy stacjonarne?

Tak, ale tylko dla pracowników home.pl w ramach naszego wewnętrznego programu Bilet do Rozwoju. Zapraszamy do składania CV 🙂

Jak czyścić ubrania, gdy jest faktura? Jak czyścić, by nie stracić faktury materiału?

Czyszczenie ubrań z fakturą to mozolna, ręczna praca, której bliżej jest do fotomontaży niż do retuszu. Indywidualnie trzeba podejść do każdego zdjęcia a nawet do każdego fragmentu ubrania. W przypadku takich – a właściwie każdych zdjęć z ubraniami, zdecydowanie warto poświęcić chwilę na wyeliminowanie „zanieczyszczeń” przed zrobieniem zdjęcia. Należy też się zastanowić jakiego rozmiaru zdjęcie będzie wykorzystywane. Jeśli nie ma potrzeby to czasami nie ma co zwracać uwagi na to że w trakcie retuszu gubi się „prążki” na dzianinie. Bo to faktura której nie widać np. na stronie internetowej jeśli nie robimy powiększeń do detalu.

Jaką wielkość zdjęć stosujemy na strony www?

To pytanie jest podobne do tego co do wielkości zdjęć do sklepu. Z tym, że zdjęcia na strony to temat bardziej szeroki. Wszystko zależy do czego będziemy te zdjęcia używali, a raczej do czego potrzebuje je użytkownik. Co innego zdjęcia poglądowe a co innego np. zdjęcia jakichś obrazów gdzie ważny jest każdy detal i pęknięcie w desce lub płótnie. Jeśli nie zależy nam na pozycjonowaniu to wstawmy takie zdjęcie aby użytkownik nie czekał na nie zbyt długo gdy będzie się ładowało.

Czy te webinary z PS trzeba szukać pojedynczo na home.pl czy jest jakiś kanał na YT/playlista?

Lista zakończonych webinarów z grafiki jest dostępna pod adresem https://akademia.home.pl/zakonczone-webinary/grafika/ na YT nie udostępniamy filmów w ogólnym dostępie. To są specjalne materiały dla naszych klientów bądź osób zapisanych do newslettera akademia.home.pl

Pierwszy raz Was oglądam, czy jest szansa na starsze webinary?

Jak wyżej. https://akademia.home.pl/zakonczone-webinary/grafika/ należy podać maila i po tej czynności dostanie się link do materiału archiwalnego.

Na jakim aparacie pracuje Mateusz?

Na Canon EOS 6D. Canon ze względu na łatwą dostępność wszelkiego osprzętu, 6D ponieważ to najtańsza lustrzanka pełnoklatkowa. Stosunek jakości do ceny wychodzi super korzystnie.

Czy początki w pracy grafika są trudne? Jeśli nie zaczyna się na etacie tylko jako np.  freelancer.

To zależy od poziomu jaki reprezentuje grafik i tego czy umie dotrzymywać terminów. Przy pracy freelancera najważniejsze jest dobrze wycenić swoją pracę i dotrzymywać umówionych terminów. Jeśli nie dopełni się tych 2 rzeczy to nie ma szans na sukces. W momencie gdy za nisko wycenimy pracę i źle oszacujemy czas jaki ona nam zajmie, to doprowadzi to do tego, że będziemy zarabiali 2 lub 3 razy mniej i nie będziemy mieli satysfakcji z tego co robimy a i klient będzie zawiedziony i nas nie poleci. A wtedy prowadząc własną działalność jako freelancer okaże się, że pracowaliśmy miesiąc niemalże za darmo co jeszcze mocniej zdemotywuje (pamiętajmy o opłatach, podatkach, licencjach na oprogramowanie, amortyzacji sprzętu itp.). Jeśli obierze się inny kurs – czyli nie patrzymy na to, że nasze prace są kiepskie bo dopiero zaczynamy, nie chcemy się uczyć ale zlecenia wykonujemy szybko i tanio, to po pewnym czasie okaże się, że nie mamy zleceń z polecenia a wszystko co robimy opiera się na schematach i fuszerką robioną na sztukę. Są też i tacy „graficy”. Początki są ciężkie bo rynek jest mocno popsuty i nasycony amatorami, którzy zaniżają ceny chcąc łapać praktykę. Niestety z tym faktem trzeba się pogodzić bo odkąd obserwuje rynek (a jest to już z 20 lat) to zawsze tak było. Internet i wszystkie serwisy do wystawiania swoich ofert jeszcze bardziej to pogłębiły. Najlepiej praktykę łapać jeszcze w szkole na projektach hobbystycznych dla siebie i przyjaciół, potem na studiach można zacząć sobie w ten sposób dorabiać (psując rynek ale nie ma innej możliwości zahaczenia się do komercyjnych projektów) a po studiach wejść na rynek pracy ze sporym doświadczeniem i umiejętnościami. Jeśli jest się zdolnym to już na studiach można dostać jakieś umowy o dzieło lub zlecenie w jakiejś agencji i wtedy jest łatwiej. Brzmi trochę jak kawał o tym że ktoś poszukuje do pracy osobę po studiach z 5 letnim doświadczeniem – ale tak jest.

Zmiana materiałów z wzorami – jak zachować odpowiednią wielkość wzoru?

Można do tego użyć np. Smart Objectów. Czyli robimy jedną warstwę z wzorem który mamy zdefiniowany jako wielkość wyjściowa (oryginalna). Zamieniamy tą warstwę na obiekt inteligentny. Skalujemy i przekręcamy jak nam potrzeba. Gdy chcemy wymienić wzór na inny, 2x klikamy w miniaturkę warstwy z obiektem inteligentnym i otworzy nam się nowa zakładka. Tam wklejamy nowy wzór jako następna warstwa i zapisujemy Ctrl+S. Po przejściu na projekt powinna nam się podmienić warstwa z  zachowaniem wszystkich przekształceń. Swoją drogą bardzo ciekawy przykład i warty rozważenia aby pokazać go na jakimś webinarze. Jest też metoda z warstwą dopasowania pattern i przypięciu jej maską docinania (clipping mask). Ale to tylko jak ma się już własny zdefiniowany wzorek. Od Photoshopa 2021 istnieje w końcu możliwość obracania patternu (prócz tego da się go skalować).

Jakie banki zdjęć poza Unsplash, Pixabay i Pexels polecacie?

Ciężko powiedzieć. W pracy mamy wykupiony abonament do iStock i gdy tylko czegoś potrzebujemy to ściągamy zdjęcia stamtąd. Z darmowych korzystamy rzadko i opieramy się na tych wymienionych. Można by na siłę wkleić tutaj listę 20 darmowych banków zdjęć ale każdy potrafi sobie takie coś samemu wygooglać tak jakbyśmy my to zrobili dopisując kolejne 🙂

Czy Wasze webinary będą wydarzeniami cyklicznymi?

Staramy się aby pojawiały się na tyle często na ile są możliwości. Ale przy częstotliwości webinarów akademii home.pl 1x w tygodniu, trzeba dać też miejsce na inne tematy ciekawe dla pozostałych zainteresowanych. A tych nie brakuje. Pełna lista zawsze dostępna na stronie https://akademia.home.pl/nadchodzace-webinary/ (nowe tematy już w styczniu).

Studenci kursów home.pl (chyba są to klienci home, prawdopodobnie robią strony, sklepy) mają wiele wspólnych problemów, celów itp., czy jest możliwe stworzenie pewnej społeczności, gdzie mogliby się dzielić swoimi problemami, spostrzeżeniami, zagadnieniami, rozwiązaniami itp.?

Coś takiego jest stworzone pod adresem https://forum.home.pl/ nie ma tam jednak sekcji odpowiadającej za porady graficzne. Głównie największy ruch jest w tematach związanych ze sklepami internetowymi sprzedawanymi w home.pl

Będzie można zrobić webinar o banerach czy innych grafikach na sklep np. w Photopei?

Dziękujemy za propozycję. Rozważymy to, bo to bardzo ciekawy temat a zajmujemy się tym od długiego czasu w naszym zespole, więc byłoby o czym opowiadać. Czy będzie to w Photopei to nie mogę zagwarantować bo Photoshop jest do tego lepszy (praca na artboardach i animacje do GIFów) ale pomyślimy i o tym.

Będzie jakiś webinar o focus stacking?

Raczej nie. To dość wąska dziedzina fotografii i obróbki zdjęć. Szukamy tematów, które są bardziej uniwersalne i mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Może webinar o mockupach? Przy tym również temat podmiany wzorów z zachowaniem odpowiedniej wielkości wzoru?

To bardzo dobry pomysł. Odniosłem się do niego w odpowiedzi na wcześniejsze pytanie. Prawdopodobnie jeśli zrobimy następny webinar to będzie on właśnie w tym temacie. Dziękujemy za podpowiedź. Robimy to dla Was, a czujemy, że ten temat może wykorzystać sporo osób (podmiana wzorów na ubraniach, tapetach, meblach itp. to tylko jedna z możliwości mockupów).

Dodatkowo jak obrobić zdjęcia z aparatu, aby były tak ładne jak są na photostockach – czyste zdjęcie z aparatu nie jest tak krystaliczne jak są na photostockach.

Po pierwsze staramy się robić aparatem tzw. pełną klatką (pełna klatka to nie tylko różnica wielkości obrazka, ale też różnica w jakości, i to dość znaczna). Po drugie używamy najniższego ISO (im wyższe ISO tym większe szumy, słabsze kolory itp.) – po trzecie dobrze naświetlamy (w końcu dobrze zrobione zdjęcie będzie lepsze niż gorsze :)), a po czwarte kontrast i kolory podciągnięte w photoszopie (levels/vibrance).


Zapraszamy do udziału w kolejnych webinarach Akademii home.pl