Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Odpowiadamy na pytania z webinaru – Jak zorganizować ciekawe szkolenie – Tips & Tricks

Odpowiadamy na pytania z webinaru – Jak zorganizować ciekawe szkolenie – Tips & Tricks

Dziękujemy za Twój udział w Akademii home.pl. Poniżej podpowiadamy na wszystkie zadane pytania podczas webinaru „Jak zorganizować ciekawe szkolenie – Tips & Tricks„.

Spis treści Ukryj

Prośba o linki i nazwy narzędzi

Miro i Mural – multimedialne tablice z wieloma ciekawymi funkcjami https://miro.com/ https://www.mural.co/

Karty metaforyczne – opdowiednik Points of You, Dixit itp. https://f-v.pl/karty/

Mentimeter – narzędzie do angażowania uczestników podczas spotkań i szkoleń https://www.mentimeter.com/

Padlet – podobnie jak Mentimeter, pomaga budować zaangażowanie podczas spotkań https://padlet.com/

Jak technicznie używasz tych kart: losujesz na ekranie? Czy są jakieś elektroniczne?

Podczas spotkań online używam kart metaforycznych online. Udostępniam swój ekran i losuję karty na stronie. Link do strony znajdziesz wyżej.

Tak, większość zasobów online mają swoich autorów, warto ich podać. Wystarczy zrobić na koniec prezentacji slajd lub planszę ze źródłami (linki, imię i nazwisko lub ksywkę autora).

Jak to jest zrobione w Mentimeter że nie trzeba kodu wpisywać?

Mentimeter daje gotowe rozwiązanie – można wygenerować bezpośredni link do wyników, kod QR lub właśnie specjalny kod do zalogowania.

Jeśli wezmę zdjęcia czy grafiki w planie płatnym, skąd nie trzeba podawać źródeł, to skąd firma będzie wiedzieć że ja za to zapłaciłem?

Jeżeli korzystasz z płatnej wersji np. zdjęć stockowych lub canvy, to zazwyczaj w warunkach korzystania jest wymienione co należy zrobić w takiej sytuacji. Podanie źródła nigdy nie zaszkodzi 🙂

A można zrobić mapę Polski i uczestnicy zaznaczają, skąd są?

Ta appka to Padlet, na samej górze znajdziesz linka. Mapka jest domyślnie ustawiona dla całego świata, ale można się umówić z uczestnikami, by oznaczali się tylko na terenie Polski 🙂

Nina, opowiedz jak pracujesz na szkoleniu z grupą, która nie chce się otworzyć? Nic nie mówi itd.?

Wszystko zależy od sytuacji. Warto zbadać dlaczego grupa jest zamknięta, być może byli już na takim szkoleniu i ktoś ich zmusza, być może temat nie jest dla nich interesujący, być może uczestnicy nie ufają jeszcze trenerowi. Czasami jest tak, że coś się zadziało, a Ty Trenerze o tym nie wiesz, nie masz świadomości.

Warto rozpocząć szkolenie od icebreakera, zapytać o oczekiwania wobec trenera i treści szkolenia. Warto też zachęcić grupę do rozmowy samemu ją zaczynając. Nic lepiej nie buduje zaufania wobec grupy niż autentyczne zainteresowanie trenera i otwartość 🙂 a te 10 minut na pogaduchy zrobią dobry klimat!

Czy używasz Notion?

Nie, nie korzystam z Notion. Moje notatki i listy w wersji digital organizuję w Google Keep, a w wersji analogowej używam kalendarza Pani Swojego Czasu.

Jak zaznaczyć prawa autorskie, gdy wykorzystujemy jakieś wycinki z Youtube, Spotify czy z innych źródeł? Czy robi się jakąś stronę „źródła” na końcu?

Najlepiej zrobić osobny slajd lub planszę ze źródłami, żeby było transparentnie 🙂

Do spotkań kilku osób lepszy będzie Mural czy Miro? Różnią się bardzo?

Różnią się ceną, a funkcjonalności mają bardzo podobne. To tak jak Google Docs i MS Office, działają tak samo i to do Ciebie należy wybór z czego korzystać.

Jak zachęcić ludzi do uczestnictwa w takim szkoleniu? Mailing, reklamy w mediach społecznościowych?

Przede wszystkim – najważniejszy jest temat szkolenia. Nawet najlepsza reklama nie zachęci uczestników do wydarzenia, które nie będzie oferowało realnych korzyści 🙂 Warto dobrze przemyśleć tytuł szkolenia, który wzbudzi zainteresowanie i będzie jasno informował, czego dotyczy spotkanie. Dobrze również wypunktować, czego uczestnicy dowiedzą się podczas szkolenia.

Na tym etapie powinniśmy także wiedzieć, do kogo kierujemy szkolenie – na tej podstawie będzie można dobrać kanały, którymi chcemy reklamować wydarzenie. Szkolenie dedykowane jest dla naszych klientów? Warto skorzystać z mailingu. Szukamy uczestników spoza kręgu osób, które nas już znają? Świetnie sprawdzą się tu media społecznościowe – zarówno płatne reklamy, które możemy ustawić pod nasza grupę docelową (np. nauczyciele z konkretnych miejscowości, właściciele salonów fryzjerskich, miłośnicy zwierząt itp.) jak i sposoby bezpłatne, jak np. ogłaszanie się na grupkach tematycznych na FB.

Jeśli prowadzimy kilkuosobową/kilkunastoosobową firmę, warto podejść do tego misyjnie – każdy pracownik może przy kontakcie z klientem zachęcać do rejestracji (np. mailem z pomocy technicznej). Jeśli jesteś aktywny/aktywna w social media, zawsze warto posiadać dedykowany adres (domenę) pod którą znajduje się informacja o szkoleniach (jak np. akademia.home.pl), tak aby łatwo przekazać tę informację i aby odbiorcy mieli łatwy drogowskaz gdzie szukać informacji.

Jeśli nie jest to pierwsze szkolenie organizowane przez nas, można o nim poinformować również uczestników poprzednich wydarzeń. Narzędzia do automatyzacji takich powiadomień oferuje m.in. platforma, z której korzystamy podczas naszych webinarów – ClickMeeting.

W jaki sposób robisz kontrakt z grupą przy szkoleniu online? Które narzędzie do tego polecasz?

Można to zrobić na kilka sposobów. Najłatwiej jest utworzyć tablicę w Miro, wpuścić tam uczestników i zachęcić ich, aby na przygotowanych sticky notes’ach napisali czego potrzebują, żeby dobrze czuć się na szkoleniu oraz czego oczekują od treści i trenera, żeby wyszli ze szkolenia z wiedzą.

Oprócz tego można zrobić też mapę myśli na Mentimeterze i tam niech każdy napisze po kilka słów, czego oczekują 🙂

Z moich osobistych rad, ja zawsze radzę, aby samodzielnie przemycić i od siebie też dodać karteczki z ważnymi dla mnie rzeczami:

  1. Jesteśmy tu i teraz na szkoleniu. Przeszkadzacze, maile i telefony odkładamy.
  2. Będą przerwy!
  3. Mamy otwarte głowy i czerpiemy ze szkolenia wszystko czego potrzebujemy.
  4. Nie ma głupich pytań, można zadawać je kiedy się potrzebuje.

Jak przygotowujesz się do szkoleń online z ludźmi, o których nic nie wiesz, nawet czy znają narzędzia online?

Tak samo, jak do szkoleń z ludźmi których znam. Nie różnicuję grup, ponieważ byłoby to niesprawiedliwe dla uczestników. Wszystkich traktuję zawsze tak samo 🙂

Jak pracujesz z odpowiedziami, które przychodzą np. na Mentimeter? Krótko komentujesz? Zadajesz dodatkowe pytania?

Wszystko zależy od tego, do czego używam narzędzia. One są na tyle różnorodne i uniwersalne, że można je stosować w różnych sytuacjach. Nie zamykam się na jedną metodę.

Tam gdzie potrzebuję skomentować to komentuję, tam gdzie chcę, żeby to grupa wyciągnęła wnioski to pozwalam im na to.

Poleć jakąś fajną książkę o tym jak ciekawie mówić/angażować uczestników. Inspiracyjnie 🙂

Moc w Gębie – Tomasz Kamel

Narratologia – Paweł Tkaczyk

Porozumienie bez przemocy – Marshall Rosenberg

Jaki projektor jest najlepszy do pracy mobilnej?

Nie wiem 🙂 u nas w biurze mamy zamontowane na stałe i niestety nie znam się na takim sprzęcie 🙂

Wiele z tych narzędzi można wykorzystać przed przygotowaniem materiałów do szkolenia. Które z nich najczęściej wykorzystuje się on-line?

Wszystkie podane narzędzia są online i praktycznie na każdym szkoleniu jakie prowadzę lub uczestniczę są wykorzystywane.

Super ta tablica z pytaniami. Czy to Wasze wewnętrzne narzędzie?

Nie, to zewnętrzne dostępne dla wszystkich narzędzie 🙂


Zapraszamy do udziału w kolejnych webinarach Akademii home.pl