Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zaprojektować firmowe logo? 6 zasad, które warto wziąć pod uwagę

Jak zaprojektować firmowe logo? 6 zasad, które warto wziąć pod uwagę

Prowadzenie firmy w internecie wiąże się nie tylko ze sprzedażą usług, produktów i obsługą klienta. To również wiele procesów związanych z kreowaniem konkretnego wizerunku marki – czasem nowoczesnego, innym razem profesjonalnego, a ogólnie po prostu „jakiegoś”. Klient musi Cię kojarzyć z jakąś wartością, którą wcielasz w życie. Pomocne może się okazać wykonanie pewnego elementu wizualnego, do którego dużo firm – przynajmniej na początku – podchodzi z dystansem. Zobacz, dlaczego warto posiadać firmowe logo.

Zasady przy projektowaniu firmowego logo, które warto znać

Decydując się na firmowe logo, nie zapomnij o kilku podstawowych zasadach, dzięki którym unikniesz błędów. Wiele firm wpada w pułapkę pośpiechu decydując się na darmowe, dostępne w zasobach internetu rozwiązania. Wiele z nich jest objętych prawem autorskim, co może sprawić takiej firmie problemy w przyszłości.

Dobrze przygotowany projekt powinien wziąć pod uwagę takie aspekty, jak:

  1. Identyfikacja marki – zastanów się, jaką wartość wyznaje Twoja firma lub jaką wartość przekazuje klientom. Logo powinno odzwierciedlać codzienną działalność zbudowaną na tożsamości i misji przedsiębiorstwa.
  2. Czytelność – dobre logo nie powinno wzbudzać u użytkownika problemów ze zrozumieniem, co sobą reprezentuje. Musi być proste i łatwe do zapamiętania. Dotyczy to również stosowania logo w różnych wariantach kolorystycznych np. na ciemnym i jasnym lub obok innych materiałów graficznych. Dlatego zadbaj o to, aby w logo nie znajdowały się elementy, które działają tylko w jednej tonacji kolorystycznej, ponieważ ogranicza to jego zastosowanie.
  3. Unikalność – projekt powinien powstawać od zera i nie wzorować się na innych firmach. Umożliwi Ci to wyróżnienie się na rynku
  4. Elastyczność – pamiętaj, że logo powinno dobrze wyglądać na każdym materiale o charakterze marketingowym – w social media, na ulotce, plakacie, dokumencie wewnętrznym, na szyldzie przy wejściu. Unikaj rozwiązań, które mogą być problematyczne przy małym rozmiarze np. na grafice umieszczonej na Instagramie.
  5. Dopasowanie – czy wiesz kto jest Twoim idealnym klientem? W jakiej grupie docelowej porusza się Twój biznes? Jeśli znasz odpowiedzi na te pytania, to możesz takie logo dopasować właśnie do odbiorców, którzy wyznają konkretną wartość.
  6. Ponadczasowość – projekt powinien zakładać, że przez najbliższe lata nie ulegnie on zmianie. Nowoczesne logo odpowiada nie tylko na aktualne trendy, związane m.in. z aktywnością firm w social media, ale również bierze pod uwagę proces budowania wizerunku przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Unikaj projektów, które rodzą ryzyko zmiany w wyniku szybkiej transformacji lub rozwoju firmy (np. nie zawieraj formy prawnej spółki bo ta przecież może się zmienić).

Czy logo i logotyp to to samo? Wbrew pozorom nie! Na budowę logo składa się sygnet (tzw. znak graficzny) oraz właśnie logotyp (napis). W niektórych sytuacjach firmy mogą dla wygody używać wyłącznie sygnetu bez logotypu, a nie całego logo.

Firmowe logo można dzisiaj stworzyć na kilka sposobów. Każdy z nich niesie za sobą korzyści, ale także wady. To, z jakiego rozwiązania skorzystasz, zależy wyłącznie od Ciebie.

Pierwszy sposób to gotowe kreatory. Ta metoda jest najszybsza, jeśli cenisz przede wszystkim czas i jesteś w stanie zaakceptować pewne kompromisy. Kreatory są w stanie „stworzyć” logo w kilka minut w oparciu o Twoje preferencje, opisy lub wybrane hasła kluczowe. Minusem rozwiązania jest ryzyko braku unikalności – narzędzia tego typu korzystają z pewnych szablonów, które są powielane w wielu projektach. Zmniejszasz tym samym szansę na uzyskanie naprawdę oryginalnej i fachowej identyfikacji wizualnej Twojej firmy.

Możesz również pokusić się o stworzenie firmowego logo samodzielnie. Jeśli pracuje dla Ciebie grafik, designer lub projektant, to może on użyć specjalistycznego oprogramowania (tj. Adobe Illustrator lub CorelDRAW) do wykonania od podstaw całego projektu. Korzyścią jest tutaj pełna kontrola nad przebiegiem projektu, a wadą potrzebny czas – jeśli taka osoba jest zajęta bieżącymi obowiązkami, to praca nad logo nie będzie krótkim projektem. Jest to również rozwiązanie znacznie droższe, ponieważ wymaga posiadania licencjonowanego oprogramowania.

Alternatywą dla tego pomysłu jest zlecenie stworzenia logo zewnętrznej firmie, która dysponuje takim narzędziem. Koszt zaprojektowania i wykonania będzie w tym przypadku niższy, a termin krótszy (nawet kilka dni roboczych). Jedyne, o co musisz zadbać, to uzupełnić opis zadania (tzw. brief), w którym przedstawisz swoją firmę i branżę. Posłuży on grafikowi do wykonania projektu.

Jeśli chcesz zamówić profesjonalne logo dla firmy, zapoznaj się z ofertą identyfikacji wizualnej na home.pl.

Po co grafikowi brief? Każdy opis firmy, nawet najbardziej trywialny, umożliwia grafikowi zaprojektowanie logo w oparciu o konkretny styl, kształty, a nawet rodzaj fontu (jeśli logo ma napis). Każda informacja zawarta w dokumencie jest ważna, ponieważ projektant może powiązać konkretne cechy przedsiębiorstwa (produkty, branżę) z aktualnymi trendami w designie.

Bardzo dużo w temacie projektowania elementów wizualnych poświęca się tożsamości marki. Jak pokazują badania serwisu RenderForest – aż 75% odbiorców kojarzy daną firmę właśnie z logo. Na drugim miejscu znajduje się w tym zestawieniu styl wizualny, a dopiero na trzecim – stosowana przez firmę paleta kolorów.

Infografika przedstawiająca statystyki rozpoznawalności różnych elementów wizualnych marki tj. logo, styl, kolory.
Najbardziej rozpoznawalne cechy wizualne firmy w internecie. Źródło – RenderForest.com

Niewątpliwą zaletą jest więc budowa rozpoznawalności biznesu, na wszystkich możliwych polach – w internecie lub rzeczywistości. To bardzo ważne, ponieważ logo jest uniwersalnym nośnikiem treści. A to z kolei wpływa na 2 inne obszary promowania firmy:

  • Wyróżnik wśród konkurencji – nawet mała firma powinna zadbać o to, aby w jej komunikacji wizualnej nie zabrakło logo. W ten sposób daje sobie większą szansę, aby ludzie ją zapamiętali. Jesteśmy wszak wzrokowcami i zapamiętujemy szybciej to co widzimy, niż to co przeczytamy. Nie wspominając już o tym, że dodając je na dokumencie firmowym budujesz profesjonalny wizerunek firmy, której estetyka nie jest obca.
  • Marketing firmowy – bez względu na to, co chcesz reklamować i gdzie, bez logo Twoja reklama będzie wyglądać nieatrakcyjnie. Logo może być wykorzystane we różnych materiałach marketingowych – tych w internecie, jak i fizycznych nośnikach.

Gdzie można umieścić logo? Przykłady zastosowań w biznesie

Gotowe logo z powodzeniem zastosujesz w wielu miejscach. Oczywiście dużo zależy od samych kosztów i możliwości, a nawet specyfiki prowadzonego biznesu. Inaczej bowiem wygląda użycie wizualnego elementu w małej, jednoosobowej działalności niż w firmie, która ma małą siedzibę z kilkoma pomieszczeniami oraz magazynem.

Gdzie ulokować logo? Możesz tego dokonać w takich lokalizacjach, jak:

  • Strona WWW – logo doskonale sprawdza się na stronie głównej, jako idealne uzupełnienie innych elementów w menu. Oprócz tego można stronę wzbogacić o tzw. favikonę, która wyświetli się na karcie w przeglądarce.
  • Dokumenty firmowe – zarówno te fizyczne, jak i cyfrowe to idealny nośnik wizualnej treści, jaką jest logo. Dzięki temu wyglądać zyskają na estetyce i nie będą tylko zbitką tekstu lub tabel.
  • Materiały o charakterze marketingowym – wszystkie ulotki, banery, plakaty, stoiska, gadżety to świetne pomysły na pokazanie swojego logo.
  • Konta w social media – główne zdjęcia profilowe w takich serwisach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn aż proszą się o pokazanie firmowego logo. Co więcej, logo może być użyte także na każdym zdjęciu, filmie lub relacji jako charakterystyczny znak wodny.
  • Pojazdy służbowe – jeśli posiadasz flotę pojazdów, z których korzystają pracownicy to możesz wykorzystać je w formie dodatkowej okleiny. Oczywiście oprócz tego warto dodać informacje kontaktowe tj. adres strony internetowej.
  • Opakowania produktów lub przesyłek – identyfikacja wizualna Twojej firmy może być o wiele skuteczniejsza, jeśli wykorzystasz logo w mniej oczywistych miejscach. Personalizowane opakowania produktów lub kartony z zapakowanymi zakupami wzbudzą u odbiorcy dodatkowe, pozytywne emocje bo świadczy to o dbałości o prezentację marki.
  • Wiadomości email – zarówno te tradycyjne, wysyłane do klienta z logo w stopce, jak i mailingi promocyjne powinny być okraszone firmowym, dobrze widocznym dodatkiem w postaci logo.
  • Prezentacje i infografiki – przygotowujesz praktyczne prezentacje dla działu handlowego, a może szykujesz się na ważne spotkanie z klientem? Zadbaj o to, aby logo firmy było dobrze widoczne na materiałach ze slajdami. Możesz do tego celu skonfigurować i wykorzystać stały szablon graficzny prezentacji. Podobny pomysł z powodzeniem wykorzystasz w raportach oraz infografikach z ważnymi statystykami.