Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów w biznesie to ten, związany z użyciem sztucznej inteligencji. Czy jest ona dużym kosztem, a może realną inwestycją w przyszłość? To pytanie zadają sobie nie tylko duże korporacje, ale także małe firmy. Wchodzący na rynek drobni przedsiębiorcy, niemal od razu szukają narzędzi do szybkiego rozwoju. W tym artykule przedstawiamy korzyści i wady ze stosowania AI, a także przykłady działalności, które oprzesz na technologii sztucznej inteligencji.
Jakie są korzyści płynące z wykorzystania AI w biznesie?
Firmy coraz chętniej spoglądają w kierunku AI, ponieważ widzą przykłady innych, konkurencyjnych przedsiębiorstw. Jeśli myślisz o założeniu firmy lub takową prowadzisz, ale szukasz szansy rozwoju to sztuczna inteligencja na pewno jest pomysłem wartym przeanalizowania. Może ona pozytywnie wpłynąć na poniższe obszary:
- Przyśpieszenie wielu procesów – AI nie zrobi wszystkiego za Ciebie (i nawet nie powinno tyle robić). Aczkolwiek jeśli masz w firmie jakikolwiek proces pochłaniający Twoje cenne godziny, to warto sprawdzić, czy sytuację poprawi sztuczna inteligencja. Jej wykorzystanie może skrócić czas pracy przy niektórych, żmudnych projektach. Co więcej, AI sprawi, że z pozoru bardzo trudna czynność stanie się łatwiejsza i bardziej dostępna.
- Automatyzacja zadań – niektóre z czynności firmowych mogą być uproszczone i zautomatyzowane dzięki AI. Natychmiastowa analiza danych firmowych, tworzenie wizualizacji lub prezentacji nie musi być czasochłonnym zajęciem. Sztuczna inteligencja może bowiem wysyłać Ci gotowe raporty każdego dnia, na dodatek przedstawione w strawnej i czytelnej formie.
- Oszczędność czasu i środków – AI dla wielu instytucji jest brakującym elementem łańcucha, który łączy opłacalność z efektywnością. Pomyśl bowiem o inwestycji w AI, jako szansie na oszczędność większej kwoty. Prosty przykład: dzięki narzędziu Copilot w usłudze Microsoft 365 możesz za pomocą jednego polecenia poprosić o podsumowanie najważniejszych wydarzeń w firmie z ostatnich dni lub tygodni. To idealne rozwiązanie dla kogoś, kto wraca z urlopu i widzi na skrzynce email setki wiadomości do odczytania. Ile roboczogodzin tracisz na takie zadania?
Wady związane z wprowadzeniem AI w firmie
Czy wdrożenie w firmie (nawet małej) sztucznej inteligencji przynosi same korzyści? Tak zielono niestety nie jest. Wielu użytkowników opisuje swoje problemy przy pracy z taką technologią. I nie chodzi tu zawsze o “opór” przed tym co nowe i nieznane. W sieci można znaleźć wiele argumentów, które mogą przeważyć za wstrzymaniem decyzji o wprowadzeniu AI:
- Niepewność wśród pracowników – gdy Twoi pracownicy usłyszą, że w firmie pojawi się narzędzie napędzane za pomocą AI, mogą pojawić się pytania o przyszłość niektórych stanowisk oraz stabilność pracy. Nic w tym dziwnego, bo nikt nie chce być zastąpiony nieokiełznaną technologią. Dlatego tak ważne jest nie tylko zrozumienie pracowników, ale także wybór odpowiedniego narzędzia i szkolenia.
- Zmienność prawa w UE – Unia Europejska nieustannie prowadzi prace nad nowym prawem, które w jakimś stopniu ograniczy “dziki zachód” w kontekście rozwoju AI. Mowa tu zwłaszcza o wykorzystywaniu danych osobowych i przetwarzaniu ich przez sztuczną inteligencję. Z tego też względu firmy używające AI, a przede wszystkim te, które wytwarzają narzędzia oraz oprogramowanie wykorzystujące sztuczną inteligencję – muszą dostosowywać się cały czas do zmieniającego się środowiska prawnego.
- Trudny wybór narzędzi – sama decyzja o wprowadzeniu AI w firmie powinna być poprzedzona rozmowami i analizą, na jakim dokładnie efekcie nam zależy. Narzędzi opartych na sztucznej inteligencji są już setki, jak nie tysiące, do tego z różnych kategorii – od marketingu, przez księgowość, po analizę danych. I kiedy wydaje Ci się, że już wiesz, co chcesz poprawić w firmie – do gry włączają się kolejne rozwiązania oferujące coś więcej.
- Problem z kreatywnością – pojawienie się nowego oprogramowania z funkcjami AI może doprowadzić do innego problemu – obniżenia kreatywności pracowników przy zadaniach wybitnie twórczych. Przykład? Słynne “burze mózgów” w zespołach mogą zostać zastąpione jednym promptem w ChatGPT. Takie rozmowy, bez względu na efekt, mają zadanie stymulować pracowników do szukania pomysłowych rozwiązań. Zastąpienie takich procesów sztuczną inteligencją sprawi, że będą myśleć odtwórczo. Dlatego warto znaleźć odpowiedni balans między nowoczesnością, a wykorzystaniem ludzkiego pierwiastka w pracy codziennej.
Jakie firmy można prowadzić z użyciem AI?
Załóżmy, że dopiero myślisz o własnym biznesie, ale jednocześnie chcesz, aby AI pomogło Ci w codziennej pracy. Jakie rodzaje działalności można wykonywać wspierając się technologią?
Przeczytaj również: Jak działa sztuczna inteligencja w usłudze Copilot?
Firma doradcza – za pomocą narzędzi AI przeanalizujesz i przygotowywać strategie marketingowe, sprzedażowe oraz tworzyć plan wdrażania kultury komunikacyjnej wewnątrz firmy. Konsulting to z pewnością jeden z tych zawodów, gdzie sztuczna inteligencja ułatwi Ci pracę pod kątem usystematyzowania dużej liczby informacji.
Tworzenie botów do obsługi klienta – jako programista może zarabiać na tworzeniu i wdrażaniu botów wspierających obsługę klienta, sprzedaż lub doradztwo, które wykorzystują sztuczną inteligencję do automatyzacji odpowiedzi na pytania klientów. Klienci oczekują zawsze jak najszybszego wsparcia i dobrze zaprogramowany bot będzie poprawiać doświadczenie użytkownika.
Grafika komputerowa – wykorzystanie AI w grafice jest dzisiaj tematem niezwykle kontrowersyjnym. Ale rozsądny grafik wykorzysta tę technologię do lepszego, szybszego retuszu zdjęć, usuwania obiektów lub dodawania odpowiednich efektów. Nie chodzi rzecz jasna tutaj o tworzenie fałszywych treści, ale o usprawnienie swojej pracy w taki sposób, aby ta przebiega po prostu szybciej. Dzisiaj AI jest już stosowana podczas tworzenia wizualizacji oraz animacji w branży filmowej oraz gier wideo.
Analityk danych – uwielbiasz pracować na liczbach? Możesz jako freelancer oferować usługi analizy danych, które poprawią działanie przedsiębiorstwa. Wykorzystanie do tego narzędzi AI będzie strzałem w dziesiątkę, ponieważ ułatwi Ci to wychwycenie trendów, wniosków oraz przyśpieszy proces zgłębienia danych. Jest to szczególnie ważne dla firm z branż, które opierają swoją działalność na danych – sklepy ecommerce, firmy produkcyjne, firmy usługowe, przedsiębiorstwa logistyczne.
Tworzenie treści marketingowych – dobry, skuteczny copywriting, montaż wideo czy kreowanie reklam nie obędzie się dzisiaj bez odpowiedni narzędzi. A sztuczna inteligencja jest jednym z nich. Pomoże Ci ona w personalizowaniu treści pod daną firmę lub grupę użytkowników, ułatwi przygotowanie filmów instruktażowych oraz realizację kampanii reklamowych w Google oraz na Facebooku.
Tworzenie i optymalizowanie logistyki – jako specjalista od logistyki za pomocą narzędzi AI poprawisz jakość pracy z zakresu planowania tras, inwentaryzacji oraz dostaw. Twoja praca zaoszczędzi czas oraz zmniejszy budżet związany z opłatami za poruszanie się na konkretnych odcinkach dróg.
Tworzenie aplikacji mobilnych – współczesne rozwiązania AI znają już składnię oraz polecenia różnych języków programowania. Jako programista możesz więc wykorzystać takie usługi do współtworzenia oraz weryfikacji kodu. Jest to dzisiaj wykorzystywane m.in. przy budowaniu aplikacji mobilnych na iOS oraz Androida.
Trener personalny – masz pod sobą wielu klientów w różnym wieku, diecie i parametrach fizycznych? Aplikacje z AI ułatwią Ci pracę nad zaplanowaniem odpowiednich treningów, regeneracji oraz posiłków. Twórz indywidualne plany, wizualizacje oraz poradniki za pomocą narzędzi AI.
Automatyzacja księgowości – praca księgowej lub księgowego to nieustanna walka z toną dokumentów finansowych i weryfikacją faktur lub historii płatności. Nic więc dziwnego, że firmy zajmujące się takimi usługami szukają ułatwień. Na szczęście narzędzia AI również poprawiają tutaj jakość pracy i zaoszczędzają masę czasu. Dzięki sztucznej inteligencji zautomatyzujesz m.in. proces przenoszenia danych z faktury do arkuszy kalkulacyjnych, wysyłkę powiadomień do klienta, czy też tworzenie wszelkich zestawień dokumentów.
Projektant wnętrz – osoba zajmująca się projektowaniem wnętrz wykorzysta oprogramowanie wspomagane AI do symulacji i wizualizacji projektów wnętrz, co znacznie przyspiesza proces projektowy i pozwoli na tworzenie bardziej personalizowanych rozwiązań, dostosowanych pod konkretne wymagania klienta.
Nauczyciel, korepetytor online – dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możesz opracowywać plany nauczania konkretnych uczniów, personalizując dla nich zadania domowe lub testy, a także wyszukiwać tematy oraz zagadnienia rozszerzające znajomość słownictwa bądź podstawy gramatyki. AI wesprze Cię również w kontekście sprawdzania testów pisemnych, a poprzez zdolność do tworzenia notatek z rozmów także podczas wideokonferencji. Sprawdzenie błędów popełnianych w rozmowach będzie łatwiejsze.
Specjalista Paid Ads od reklam Meta i Google – jako freelancer specjalizujący się w reklamach Meta i Google możesz oferować swoje usługi tworzenia treści reklamowych oraz prowadzenia kampanii w tych systemach. Oba rozwiązania charakteryzują się tym, iż coraz więcej elementów w zarządzaniu przesuwają w kierunku sztucznej inteligencji oraz nauczania maszynowego.