W sieci można znaleźć wiele wskazówek na temat prowadzenia fanpage’a. Zabawna strona zachęcająca do spania do południa różni się od oficjalnego profilu firmowego. Dziś część I, w której pokazujemy, jak powinna wyglądać dobra interakcja z fanami na profilu przedsiębiorstwa. Kolejne zagadnienia poruszymy w następnych częściach.
Podstawowa zasada: Przy prowadzeniu fanpage’a należy zachować spójność i rozwagę. Facebook kojarzy się z dużą dozą dowolności, ale nie należy przekraczać pewnych granic. Znaczenie ma integracja z fanami, przecież dla nich prowadzimy ten profil. A jeśli będziemy dobrze zarządzać profilem, wpłynie to na komunikację.
Firmowy komunikat, nie może być oczywiście być przepełniony obscenicznymi wyrażeniami, ale poza tym? Jakie standardy musi spełniać wpis na Facebooku? Powinien być zrozumiały i w jakimś stopniu związany z branżą, do której należymy. Można pozwolić sobie na inteligentny dowcip, który zostanie w pamięci dłużej niż czas przewijania newsów na tablicy. Uwaga! Konwersacja nie może być zbyt luźna. Fanpage to wizytówka firmy. Sztuką jest wyróżnić się, nie robiąc tego na siłę, a niejako przy okazji. Czytelnicy wprost przepadają za treściami kulisowymi. Dodając je możesz zbliżyć się do odbiorców, szczególnie jeśli firma prowadzi usługi nie tylko lokalnie. Co pewien czas pokazujemy naszą siedzibę Lastadię, na profilu został udostępniony film, z którego widać budynek i piękną okolicę.
Wyczekiwany feedback
Ważna jest obustronna komunikacja, dzięki niej fanpage przetrwa. Co możemy zrobić jako administratorzy takiej strony? Przede wszystkim nie ignorować zapytań, komentarzy czytelników. Jeśli nie możemy odpowiedzieć, napiszmy dlaczego lub odeślijmy na stronę, na której uzyska odpowiedź. Warto reagować na to, co się dzieje, ale szanując swój czas. Fanpage jest otwarty, co nie znaczy, że aktywny całą dobę. Nic się nie stanie, jeśli odpowiedź przyjdzie rankiem następnego dnia. Całkowicie zrozumiałe wydaje się kasowanie postów, które są obraźliwe, wulgarne, dalekie od konstruktywnej krytyki. Nic nie wnoszące wypowiedzi, zakłócają komunikację, a także zniechęcają fanów. Nie można zapominać, że stronę mogą oglądać także osoby niepełnoletnie.
Informacja zwrotna to, coś na co czekają, niekiedy z zaniepokojeniem, administratorzy fanpage’a. Jak sprawić, żeby obaw było mniej, a relacja z klientami coraz lepsza? Warto udostępniać to, co przesyłają fani: linki do ciekawych artykułów, zdjęcia, newsy. Czytelnik poczuje się wyróżniony i możliwe, że będzie aktywny na stronie, a może zachęci do tego znajomych? Miłym zwyczajem jest używanie imion fanów w rozmowie z nimi, w ten sposób dostaną powiadomienie o rozmowie, a także poczują, że za sterami znajduje się żywy człowiek, nie robot. Osoby, które coś dostają – wracają. Korzystając z aplikacji Top Fans, można poznać najaktywniejszych odbiorców i wysłać im np. gadżety firmowe lub zniżkę na produkt lub usługę. O pozostałych, niezbędnych aplikacjach wspominaliśmy w artykule „Fanpage to za mało”.
Zdania działające na wyobraźnię
Który z naszych produktów sprawiłby Ci największą radość? Po przeczytaniu takiego pytania, w odbiorcy budzi się potrzeba posiadania produktu. Zaczyna działać wyobraźnia. W konsekwencji – pojawia się bardzo dużo ciekawych, pozytywnych komentarzy. Podobnie jest, gdy stosuje się środki językowe nacechowane emocjonalnie. To działa porównywalnie do przekazu reklamowego.
Nagrodzenie tylko jednej lub kilku osób przynosi dobry feedback dla wszystkich. Wpisy z pytaniami cieszą się popularnością, ale nie można przesadzać z ich częstotliwością. Wiele osób na Facebooku szuka nie tylko rozrywki, ale odpowiedzi na swoje pytania. Wpisy, które są najważniejsze warto publikować w czasie największej aktywności użytkowników. Można to sprawdzić na swojej stronie w zakładce statystyki.
Co jeszcze jest ważne? Dzielenie się informacją o sukcesach, kolejnych osiągnięciach, których nie byłoby, gdyby klienci nie byli zainteresowani usługami. Również Ci z Facebooka.
Podstawa : spójność, wyobraźnia, pytania, feedback.