Dla firm

PKD dla sklepu internetowego – wszystko co musisz wiedzieć o własnym biznesie w sieci

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem biznesu w Internecie? Masz świetny pomysł na nowy biznes, ale nie wiesz od czego zacząć? Pierwszym krokiem do startu i wdrożenia swojego pomysłu w życie jest założenie własnej działalności gospodarczej. Nie wiesz, jak to zrobić? Zapoznaj się z naszym poradnikiem na temat pierwszych kroków z własną firmą.

Nazwa dla firmy – jakie ma znaczenie?

Rozpoczęcie działalności wcale nie odbywa się w momencie jej otworzenia. Początków należy szukać dużo wcześniej. Zastanówmy się jednak od czego zacząć, jeśli mamy już pomysł na naszą firmę i chcielibyśmy wykonać kolejny krok. Tutaj pojawia się to, czym później będziesz sygnować swoją markę oraz dzięki czemu klienci będą Cię znać i do Ciebie wracać: NAZWA FIRMY!

Pewnie powiesz, że nazwa firma jest mało istotna – najważniejsze jest to, co sobą reprezentuje firma. Po części tak. Ale zastanówmy się chwilę. Otwierasz firmę zajmującą się handlem i nazywasz ją: Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe Jan Kowalski. A teraz wykonaj jeden, sto, tysiąc telefonów do swoich klientów przedstawiając się w ten sposób. Jak myślisz – ilu z nich zapamięta nazwę Twojej firmy?

A ilu z nich pamięta nazwy takie jak Facebook, Google czy Allegro? Większość dzisiejszych gigantów internetowych rozpoczynała swoją historię w przysłowiowym garażu. Postaraj się, aby nazwa Twojej firmy była krótka, chwytliwa i łatwo zapadała w pamięć.

Jeśli masz już wybraną nazwę, zastanów się również nad jej odpowiednikiem w świecie internetowym. Dobry adres internetowy zwiększa znaczącą Twój rynek docelowy i pozwala w łatwy sposób odnaleźć firmę osobom, które rzeczywiście potrzebują Twoich usług.

Zakładanie działalności – jakie PKD wybrać?

Zakładanie własnej działalności gospodarczej dzisiaj jest o wiele łatwiejsze niż kiedyś. W niektórych przypadkach jest to możliwe np. za pomocą serwisu bankowego, na którym otwierasz nowy rachunek dla firmy. Zapoznaj się z naszym poradnikiem jak założyć działalność w 7 krokach.

Pomysł na biznes to kwestia podstawowa, ale równie ważne jest wybranie odpowiedniego PKD dla rodzaju prowadzonej działalności.

Czym jest PKD?

PKD jest to skrót od nazwy „Polska Klasyfikacja Działalności” i służy do usystematyzowania zbioru różnego rodzaju działalności społeczno-gospodarczej. Jest przydatny nie tylko w ramach krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej, ale również w ramach zestawień dla potrzeb analizy rozwoju gospodarczego, czy też sporządzania porównań międzynarodowych.

W praktyce oznacza to, że każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność jest zobligowany do oznaczenia swojej działalności właśnie w postaci PKD. Do formularza CEiDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Co ważne – nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.

Listę wszystkich kodów PKD 2007 można znaleźć na stronach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), zaś poniżej przedstawiam wybrane kody PKD, które na pewno przydadzą się w działalności internetowej przy wypełnianiu wniosku CEiDG-1 (np. gdy chcesz prowadzić własny sklep internetowy).

Jakie kody PKD wybrać dla handlu w Internecie?

Lista kodów PKD, które mogą się przydać przy działalności internetowej:

  • PKD 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
  • PKD 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
  • PKD 58.21.Z – Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych
  • PKD 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem
  • PKD 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
  • PKD 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
  • PKD 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych
  • PKD 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
  • PKD 63.12.Z – Działalność portali internetowych
  • PKD 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • PKD 73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)

Oczywiście powyższa lista to jedynie podstawa do wypełnienia wniosku. Pamiętaj, że w Twoim indywidualnym wypadku wymagane mogą być również inne kategorie. Wszystko zależy od działalności, którą będziesz prowadzić.

Dodatkowe kody PKD dla działalności internetowej

Poniżej znajdziesz również pokrewne kody PKD, które także mogą się przydać w działalności związanej z usługami informatycznymi i pokrewnymi (np. sklep stacjonarny i dodatkowo internetowy):

  • PKD 47.19.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
  • PKD 47.41.Z – Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
  • PKD 47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach
  • PKD 46.90.Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana
  • PKD 49.41.Z – Transport drogowy towarów
  • PKD 58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania
  • PKD 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
  • PKD 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
  • PKD 74.20.Z – Działalność fotograficzna
  • PKD 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • PKD 95.11.Z – Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych
  • PKD 95.12.Z – Naprawa i konserwacja sprzętu (tele)komunikacyjnego
  • PKD 95.21.Z – Naprawa i konserwacja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku
 PAMIĘTAJ! Nie ma sensu wypisywać kodów, które „może kiedyś się przydadzą”. W przypadku rozwinięcia działalności w każdej chwili jest możliwość zmienić lub rozszerzyć wpis o kolejne kategorie. 

Chcesz zacząć sprzedawać w Internecie? Skorzystaj z naszej gotowej platformy sklepu internetowego eSklep lub hostingu dla PrestaShop.