Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Kiedy nie mogę odstąpić od umowy? Nowa ustawa w praktyce

Kiedy nie mogę odstąpić od umowy? Nowa ustawa w praktyce

Ustawa o prawach konsumenta w zakupach internetowych informuje m.in. o tym, co może zrobić osoba fizyczna w razie sytuacji, gdy chce zwrócić dany towar. Czy jednak prawo do zwrotu towaru przysługuje w każdej sytuacji? Jakie wyjątki są wyłączone z tej reguły i na co warto zwrócić uwagę będąc sprzedawcą oraz konsumentem? Zapoznaj się ze szczegółami.

Na wątpliwości właścicieli e-sklepów oraz klientów odpowiadają eksperci z Rzetelnego Regulaminu. Zachęcamy do zapoznania się z wartościową wiedzą współzałożycieli Izby Gospodarki Elektronicznej, która wspiera polski rynek e-commerce.

Pierwszą najbardziej widoczną informacją w ustawie jest określeniu terminu na odstąpienie od umowy – można to zrobić w ciągu 14 dni kalendarzowych. W przypadku zakupu towarów czas ten jest liczony od daty odebrania towaru, a w przypadku usług od daty zawarcia umowy. Wraz ze zmianą przepisów i wprowadzeniem nowych obowiązków informacyjnych, zmianie uległy również przypadki kiedy konsument nie ma prawa odstąpić od umowy.

Odstąpienie od umowy w przypadku produktu na zamówienie

Przepisy wprowadziły nowy wyjątek, kiedy konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy. Jeżeli przedmiotem umowy jest towar nieprefabrykowany, czyli taki, który jest produkowany na zamówienie klienta, wówczas nie ma prawa zwrotu. Należy jednak odróżnić często mylone przez sprzedawców sprowadzenie towaru na zamówienie od jego produkcji.

W przypadku sprowadzenia towaru np. z magazynu producenta z Włoch, konsument ma możliwość odstąpienia od umowy, ale jeżeli sprzedawca wyśle zamówienie klienta do fabryki, która wyprodukuje określony towar wówczas klient nie będzie mógł go zwrócić, mimo, że towar będzie standardowy i nie będzie nosił indywidualnych cech. Jest to istotne ułatwienie zwłaszcza dla branży meblarskiej, gdzie klient ma możliwość określenia dużej liczby modyfikowalnych lecz standardowych parametrów wybierając je z określonej palety. Kolejną branżą są drukarnie internetowe, oferujące drukowanie obrazów z udostępnianych przez siebie zdjęć.

W dużym skrócie – jeżeli usługa lub towar jest realizowany na indywidualne zamówienie (posiada unikatową cechę), wówczas prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje.

Czy prawo do zwrotu obowiązuje dla produktu indywidualnego?

Uprawnienia konsumenta w zakresie braku możliwości zwrotu towaru, który „służy zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”, nie uległy zmianie. Jako zindywidualizowane potrzeby należy rozumieć określenie przez konsumenta cech towaru np. jego niestandardowej długości, innego koloru niż ogólnie dostępny, zamieszczenia indywidualnych oznaczeń jak np. własnego zdjęcia na towarze, czy też inicjałów.

Przykładowo konsument nie może odstąpić od towaru, zamawiając kubek z wydrukowanym zdjęciem, czy też od koszuli z wyhaftowanymi inicjałami. Podobnie nie może odstąpić od towaru dociętego na wskazany przez niego wymiar.

Odstąpienie od umowy, gdy produkt należy do kategorii higienicznej

Pewnym wyjątkiem, a raczej okolicznością, kiedy konsument traci uprawnienie do odstąpienia od umowy są towary dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Kiedyś przepisy nie regulowały tego typu asortymentu. Obecnie klient jeżeli zamówi np. krem i otworzy opakowanie zabezpieczające dostęp do jego zawartości nie będzie miał możliwości odstąpienia od umowy. Okoliczność otwarcia opakowania powoduje utratę uprawnień. Pamiętać jednak należy, że w przypadku, gdy opakowanie nie zostanie otwarte prawo do odstąpienia będzie dalej przysługiwało.

Prawo do odstąpienia przy usługach

Poprzednie przepisy uniemożliwiały odstąpienie od umowy na świadczenie usług, jeżeli za zgodą klienta nastąpiło rozpoczęcie ich świadczenia. Obecnie nawet po rozpoczęciu świadczenia usługi istnieje możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, przy założeniu, że usługa nie została w pełni wykonana.

Konsument będzie zobowiązany jednak do pokrycia kosztów jakie poniósł przedsiębiorca w związku z rozpoczęciem świadczenia usługi do czasu kiedy klient odstąpił od umowy na jej świadczenie. Ustawa nakłada jednak na przedsiębiorcę w tym zakresie kilka wymogów. Pierwszym z nich jest konieczność uzyskania zgody na rozpoczęcie spełnienia świadczenia przed upływem 14 dni na odstąpienie i poinformowanie konsumenta o tym, że nie będzie mógł odstąpić od umowy w przypadku, gdy usługa zostanie w pełni wykonana.

Aukcje internetowe i rezygnacje

Ustawa zmieniła w tym zakresie uprawnienia konsumentów w zakresie umów zawieranych w drodze aukcji. W myśl starych przepisów nie było prawa odstąpienia od takiej umowy. Nowe przepisy ograniczają to uprawnienie, jedynie do sytuacji, gdy doszło do zawarcia umowy w drodze aukcji przeprowadzanych przy fizycznej obecności stron. W przypadku aukcji internetowych prawo odstąpienia będzie jednak konsumentowi przysługiwać, ponieważ nie jest spełniony wymóg fizycznej obecności.

Usługi związane z regulaminami e-sklepów znajdują się w dodatkach do platformy sklepu Shoper w home.pl.