Posiadanie adresu internetowego w domenie .eu ułatwia polskim mikro- i małym przedsiębiorcom prowadzenie biznesu za granicą oraz poprawia wizerunek firmy w oczach międzynarodowych kontrahentów. Wybiera ją coraz więcej Polaków, którzy zdecydowali się na ekspansję na inne niż rodzimy rynek – takie wnioski wynikają z badania ARC Rynek i Opinia, wykonanego na zlecenie home.pl.
Wyniki badania – ekspansja firm za granicę
W kwietniowym badaniu wzięło ponad 500 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- (od 1 do 9 pracowników) i małych (10-49 pracowników) firm. Jego celem było sprawdzenie czy domena .eu jest przydatna w prowadzeniu biznesu za granicą oraz jak wpływa na wizerunek polskich firm wśród zagranicznych kontrahentów.
Okazuje się, że w rankingu domen najchętniej wybieranych przez polskich mikro- i małych przedsiębiorców .eu ustępuje tylko końcówkom .pl oraz .com.pl. Co ciekawe, wyprzedza ona w tym zestawieniu także domenę .com, której końcówka łatwiej kojarzy się z jakąś organizacją, instytucją lub firmą. Czy jest to tylko jednorazowy skok popularności europejskiego adresu, czy rzeczywiście mamy do czynienia ze zmieniającą się tendencją w rejestracji domen?
– Obserwując dynamikę wzrostu popularności wśród domen, śmiało można twierdzić ze jest to trend rosnący i można się spodziewać stałego wzrostu popularności i rozpoznawalności domeny .eu wśród europejskich konsumentów. Konotuje ona pozytywnie – komentuje Dariusz Kowalski, lider zespołu produktowego home.pl.
Taka tendencja ma odzwierciedlenie w kierunkach ekspansji mikro- i małych firm. Są to z reguły kraje Unii Europejskiej. Aż 55% respondentów przyznało, że działa na rynku niemieckim, 28% – francuskim, 21% – czeskim, 20% – brytyjskim. Najpopularniejszymi kierunkami poza UE są z kolei Ukraina i Rosja. Działa tam jednak tylko odpowiednio 16 i 11 proc. przebadanych firm.
Domena .eu – dlaczego warto ją mieć?
Z badania wykonanego na zlecenie home.pl wynika, że najważniejszym powodem do założenia przez polskie przedsiębiorstwa domeny .eu jest jej duża dostępność. Taki pogląd wyraziło aż 29% ankietowanych. Z kolei 24%. badanych wykupiło ją ze względu na działalność firmy na rynku europejskim. Nie bez znaczenia okazała się atrakcyjna cena domen z końcówką .eu. Taki powód wskazało 14% ankietowanych, którzy się na nie zdecydowali. Część (5%) właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro-i małych firm wykupiło domenę .eu po to, żeby zwiększyć rozpoznawalność polskich przedsiębiorstw za granicą. Taki sam procent respondentów wskazywał na jej praktyczność.
– Wybierając domenę .eu, polscy przedsiębiorcy otwierają się na nowe szanse wynikające z ekspansji na rynki europejskie – mówi Dariusz Kowalski. – Mogą śmiało konkurować z pozostałymi firmami, chociażby z Niemiec czy Francji, które podobne usługi już oferują. Ważna jest też wygoda. Nie trzeba rejestrować kilku czy kilkunastu krajowych domen odpowiadających danemu krajowi. Domena .eu zaznacza europejską dostępność takiej firmy.
Co ważne, polscy mikro- i mali przedsiębiorcy widzą duże korzyści z posiadania adresu internetowego w domenie .eu. Uważają, że ułatwia im to prowadzenie biznesu międzynarodowego (52% ankietowanych) oraz poprawia wizerunek firmy w oczach zagranicznych kontrahentów (49%)
– Liczba domen z rozszerzeniem .eu zbliża się do 4 mln – mówi Dariusz Kowalski. – Jak wynika z danych instytucji Eurid, aktualnie zarejestrowanych jest ich ponad 3,91 mln. Najwięcej domen eu. zarejestrowano w Niemczech (1,1 mln), Holandii (0,5 mln) oraz we Francji (0,34 mln). Polski rejestrator, grupa home.pl, znajduje się w tym zestawieniu na czwartej pozycji z liczbą 109 971 takich domen. W porównaniu do innych końcówek, rynek domen .eu nie jest jeszcze tak nasycony jak domeny globalne. Wiele firm oraz osób fizycznych może w ciągu kilku minut znaleźć wolną, atrakcyjną i łatwą do zapamiętania nazwę do rejestracji.
O badaniu
Sondaż został przeprowadzony przez ARC Rynek i Opinia, na zlecenie home.pl w dniach 15-22 kwietnia 2015 r. Wzięło w nim udział 508 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- i małych firm działających m.in. w branżach: samochodowej, przetwórstwa przemysłowego, budowlanej, finansowej, transportowej, gastronomicznej i hotelarskiej.