Sklep stacjonarny posiada niezaprzeczalne zalety – czujesz się panem swojego losu, dbasz o biznes i porządek na półkach uginających się pod ciężarem towarów. To wszystko jest namacalne i czujesz z tego powodu dumę! Idziesz codziennie rano do pracy, otwierasz drzwi i czekasz na pierwszego klienta, który zakupi produkt. To poprawi Ci humor na całe popołudnie. Liczy się każda złotówka, więc doceniasz ten moment. Ale zanim dojdzie do takiej sytuacji wyobraź sobie, jaką drogę musiał przebyć klient, aby w ogóle spojrzeć na wystawę z Twoimi artykułami.
Spójrz na to z jego perspektywy – przybywasz z innej miejscowości i szukasz sklepu, w którym kupisz wymarzone buty. Nie znasz rozkładu ulic miasta, nie wiesz gdzie znajduje się Twoja firma. Masz w głowie tylko hasło „nowe, czarne buty ze skóry w atrakcyjnej cenie”. Zapytasz ludzi? Nie wszyscy muszą dobrze znać miasto, inni zignorują prośbę, bo śpieszą się do swoich obowiązków.
Kręta droga do sklepu stacjonarnego
Jak pokierować klienta do zakupów? Proces jest skomplikowany i nakłada się na niego wiele czynników. Zacznijmy od opisania 3 podstawowych cech, które wyróżnia sklep stacjonarny. Będą to:
- lokalizacja,
- wygląd,
- godziny otwarcia.
Bardzo mało sklepów stacjonarnych działa całodobowo (najczęściej z branży spożywczej), więc w tym zakresie masz ograniczone możliwości sprzedaży. A co jeśli Twoi klienci wybierają się na zakupy po godzinie 17:00, a ty zamykasz sklep 60 minut wcześniej? Mamy problem. Czy lokalizacja ma znaczenie? Przez centrum miasta porusza się najwięcej ludzi. Ilu z nich jest zainteresowanych zakupem butów? A czy zainwestowałeś środki w remont sklepu i pomalowałeś ściany na jasny kolor? Tylko skąd wiesz, że akurat to będzie miało znaczenie dla lepszej sprzedaży?
Masz towar i na pewno chciałbyś, aby klienci o nim usłyszeli. Tradycyjne metody reklamy nie zawsze są skuteczne – ogłoszenia w prasie, ulotki, plakaty… Czy przyglądałeś się im kiedyś dłużej niż kilka/kilkanaście sekund? Jakie były wówczas Twoje wrażenia? To materiały, które mogą ulec zniszczeniu, działają tylko wtedy, gdy ktoś je zauważy. I znowu wraca argument z badaniem potrzeb – skąd wiesz, że reklama trafi do osób zainteresowanych produktem/usługą? Czy wręczasz ulotki na chybił-trafił, licząc, że wywołasz w ten sposób pragnienie posiadania nowych butów?
Sklep internetowy – właściwy kierunek! Ale jest coś jeszcze…
Odwróćmy jednak ten mechanizm i przyjrzyjmy się, jak wygląda proces zakupowy w sieci. Załóżmy, że posiadasz sklep stacjonarny czynny w godzinach 8:00-16:00 oraz odpowiadający mu sklep internetowy (ewentualnie – tylko internetowy) pod własną domeną.
Klient nie musi zwiedzać pół miasta w poszukiwaniu butów, nie musi nawet znać nazwy sklepu i cen. Wystarczy, że w wyszukiwarce Google wpisze „czarne buty ze skóry MIASTO” i otrzyma wyniki wyszukiwania, które będą odzwierciedleniem jego potrzeb. Skoro szuka tylko tego produktu, nie będzie mieć dla niego znaczenia czy sklep jest duży/mały, czy posiada jasne ściany i szyld nad drzwiami.
Najważniejsze, że posiadasz towar na stanie i może złożyć na niego zamówienie o dowolnej porze. Sklep internetowy działa przez całą dobę. Wysyłkę przygotujesz rano, a klient dzięki kurierowi otrzyma ją jeszcze wieczorem tego samego dnia. Skoro mamy wędkę, to gdzie tkwi haczyk? W tym, jak zachęcić użytkownika, aby z listy wyników wyszukiwania wybrał akurat Twój sklep. Tym czymś jest właśnie pozycjonowanie.
Wyszukiwarki internetowe odwróciły cały proces komunikacji z klientem. Wcześniej przekaz wychodził z etapu „mam produkt, jak go sprzedać?”, a przecież na rynku najważniejszy jest popyt, który najlepiej obrazują zapytania w Google.
Pozycjonowanie to szereg procesów optymalizujących twoją witrynę internetową pod kątem słów kluczowych oraz treści, co przekłada się większą dostępność firmy w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie. Słowa kluczowe znajdują się w różnych częściach strony – od prostego nagłówka w kodzie HTML z opisem sklepu, aż po opisy Twoich produktów. O tym, że warto zainteresować się pozycjonowaniem mówią same statystyki Google. Na drugą stronę wyników wyszukiwania zagląda tylko 10% internautów.
Na co trzeba się przygotować?
Najlepszych sprzedawców w sieci charakteryzuje cierpliwość. Pozycjonowanie to proces długofalowy, którego efekt będzie niezauważalny przez pierwsze miesiące, a być może nawet pół roku. Żaden ze specjalistów marketingu nie będzie Ci w stanie powiedzieć, że od 1 lipca strona będzie w pierwszej 10 wyników wyszukiwania fraz „sklep AGD Warszawa”. Nie oznacza to jednak, że taki wynik nie jest w ogóle możliwy.
W przypadku reklamy internetowej home.pl już w pakiecie lokalnym pozycjonowanych jest minimum 5 słów kluczowych, które będą optymalizowane dla wyszukiwarki. Dodatkowo każdy z abonentów może liczyć na 1 artykuł sponsorowany w serwisie o tematyce zbliżonej do prowadzonej działalności, a także 2 wpisy na specjalistycznych forach oraz 3 wpisy do katalogów branżowych. Każde z tych działań przekłada się bezpośrednio na pozycjonowanie witryny. Im więcej treści wysokiej jakości i odpowiednio dobranych słów kluczowych – tym wyższa pozycja w wynikach.
Jednym z ciekawszych elementów w ofercie pozycjonowania przez home.pl jest audyt strony internetowej – właśnie ten etap z perspektywy specjalisty będzie najważniejszy. Od niego zaczyna się ulepszanie Twojej oferty i cała optymalizacja treści. Można to przyrównać do stawiania pierwszych kroków przez dziecko, które z czasem zaczyna samodzielnie chodzić, a potem biegać. Tak działa pozycjonowanie dla biznesu.
Dlaczego warto zaufać ekspertom z home.pl w tej dziedzinie? Przede wszystkim pozycjonowanie to żmudny kawałek pracy nad doskonaleniem słów kluczowych, które będą lepiej tolerowane przez Google. Zawsze dbamy, aby ich treść nie była kontrowersyjna i nie prowadziła przez ścieżki, które łamią regulamin. W sieci znajduje się bardzo wiele przypadków pozycjonowania serwisów szybkimi metodami, nie zawsze zgodnymi z zaleceniami Google. W wyniku zawarcia wrażliwych słów kluczowych trafiły na tzw. czarną listę. To z kolei wiąże się z usunięciem strony i jej zawartości z wyników wyszukiwania. Odzyskanie pozycji jest wtedy bardzo trudne i kosztowne.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego na dłuższą metę ma sens?
Koszty pozycjonowania odpowiednich fraz zwracają się przy dłuższym okresie użytkowania usługi. Więcej klientów jest w stanie odszukać Twoją ofertę jako odpowiedź na potrzeby. Klient zadowolony zawsze wraca bo wie, że sklep wywiązał się ze swoich obowiązków celująco, jest rzetelny. Coraz więcej osób ceni sobie jakość obsługi, dodatkowe metody płatności i dostępność asortymentu, a mniej uwagi zwraca na cenę. Zwłaszcza gdy różnice wynoszą zaledwie kilka/kilkanaście złotych. Nie wierzysz? Sprawdź, czy w zakładkach masz zapisany jakikolwiek adres e-sklepu i przypomnij sobie dlaczego go tam umieściłeś. I zastanów się, czy posiada faktycznie najtańszą ofertę w Internecie.
Coraz więcej firm traktuje pozycjonowanie jako główny sposób pozyskania nowych klientów, odchodzi tym samym od tradycyjnych metod promocji. Stawiają na SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), również dla sezonowych wydarzeń (wakacje, urlopy, święta). Często definiują frazy w formie popularnych pytań na forach dyskusyjnych (np. „najlepszy telewizor do 1500 zł”).
Prestiż i zasięg – prosta matematyka
Strony internetowe znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania postrzegane są jako bardziej profesjonalne i godne zaufania. Z Google korzysta obecnie ponad 94% polskich Internautów, a tych jest już ponad 19 milionów. Niech jeden na pięćdziesięciu użytkowników sieci pomyśli o wakacjach w ciepłym kraju wraz pakietem all-inclusive. Jednocześnie nie chciałby wydać więcej niż 4000 złotych. Niech co setny użytkownik z tej grupy kliknie w odnośnik do Twojej strony, a następnie co dziesiąty doda do koszyka usługę i za nią zapłaci. Czy już wiesz jak chciałbyś pozycjonować ofertę swojego biura podróży?