Branża IT rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Klienci wyznaczają nowe trendy i wymuszają na twórcach oprogramowania oraz firmach hostingowych zmiany, które jeszcze 2-3 lata temu były trudne do przewidzenia. Zapytaliśmy w tej sytuacji naszych specjalistów, jakie są ich prognozy na najbliższe 12 miesięcy w kontekście technologii, a także wykorzystania jej przez klientów home.pl.
Paweł Skarżyński, kierownik produktu hosting:
Już teraz obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na moce obliczeniowe. Kolejne miesiące będą pod tym względem bardzo ważne. Zbieramy coraz więcej informacji, przetwarzamy je coraz szybciej, dlatego potrzebujemy więcej usług typu Cloud Computing. Statystyki pokazują także, że coraz więcej firm w Polsce zamierza tworzyć strony internetowe z własną ofertą. Przedsiębiorcy zrozumieli, że skala biznesu przestaje mieć znaczenie – nieobecni w sieci minimalizują swoje szanse na sukces. Być może pod tym kątem zwiększy się także udział WordPressa w aplikacjach do tworzenia stron internetowych. Pod koniec 2016 roku powinien on wynieść ponad 30%.
PROGNOZA – przyśpieszamy nasze serwery i przechodzimy na WordPressa!
–
Dariusz Kowalski, kierownik zespołu produktowego:
Analizując potrzeby klientów home.pl zauważamy rosnące zapotrzebowanie na korzystanie z usług w chmurze oraz outsourcing własnych systemów i aplikacji do firm specjalizujących się w IT. Udostępniając takie usługi jak Office 365, Cloud Email Xchange, homebackup czy wizyta.pl wychodzimy na przeciw oczekiwaniom klientów. Wspomniane usługi pozwalają na pracę zdalną z dowolnego komputera podłączonego do Internetu. Ważną cechą Office 365 i Cloud Email Xchange jest możliwość współdzielenia i pracy na plikach przez wielu użytkowników. Czasy, kiedy arkusz Excel krążył mailowo po pracownikach firmy, gdzie każdy po kolei nanosił swoje poprawki, powoli odchodzą do lamusa. Outsourcing aplikacji jest wyjątkowo wygodny dla użytkowników, ponieważ nie muszą dbać o swoje wewnętrzne zasoby t.j. utrzymywać firmowych serwerów, zatrudniać informatyków do obsługi aplikacji firmowych i dbać o bezpieczeństwo informacji. Szacujemy, że trend przenoszenia swoich systemów i aplikacji do firm IT specjalizujących się w tego typu rozwiązaniach nasili się w 2016 roku.
PROGNOZA – skrzynka email będzie podstawowym narzędziem pracy, a firmy przejdą do chmury!
–
Grzegorz Grabowski, kierownik rozwoju produktu e-commerce:
Wraz ze wzrostem liczby urządzeń mobilnych rośnie liczba użytkowników, którzy kupują w Internecie usługi lub towary za pomocą smartfona. Kolejny rok nie będzie pod tym względem inny, moda na mobilne zakupy będzie trwać dalej i dodatkowo nasili się. Obecne pokolenie charakteryzuje się przywiązaniem do swoich telefonów – chcą być cały czas w kontakcie ze znajomymi, szukają informacji i korzystają z dedykowanych aplikacji. Firmy, które postawią na responsywne strony WWW będą miały o wiele łatwiejszy kontakt z klientami. W dużym tempie wzrośnie także liczba startupów pojawiających się na serwisach crowdfundingowych np. Kickstarter lub Wspieram.to. Część potencjalnych inwestorów będzie niecierpliwa, gdy okaże się, że produkty świetnie prezentujące się na papierze, w rzeczywistości wymagają poświęcenia im dużej ilości czasu oraz kolejnych środków.
PROGNOZA – rynek e-commerce zyska na technologii mobilnej, a na horyzoncie pojawi się jeszcze więcej startupów!
–
Adam Kaczmarek, specjalista ds mediów społecznościowych:
2016 rok w przypadku mediów społecznościowych zapowiada się naprawdę ekscytująco. Firmy, które prowadzą aktywną działalność na Facebooku muszą cały czas badać rynek i szybko reagować na potrzeby klientów, które pojawiają się w komentarzach lub wiadomościach prywatnych – przypadek polskiego oddziału Volvo pokazuje, że nawet krótką komunikację można zmienić w dużą kampanię ocieplającą wizerunek. Duże szanse w tym zjawisku upatruję w rozbudowaniu systemu emocji przy przycisku „Lubię To”, który może przynieść rewolucyjne zmiany. Wzrośnie także znaczenie content marketingu, a dużą wartość zyska treść edukacyjna – firmy chcące zaistnieć w social media nie będą budować swojej popularności wyłącznie na obrazkach z dowcipami, gdyż te przyczynią się prawdopodobnie do zmniejszenia zasięgu w ramach kolejnej, aktualizacji mechanizmu Edge Rank. Polscy przedsiębiorcy powinni również przychylniejszym okiem spojrzeć na Twittera, który może pełnić wygodną formę kontaktu z klientami, a dodatkowym atutem będzie udostępniony dla Polaków moduł reklamowy. Duży znak zapytania stawiam z kolei obok Instagrama, który w 2015 roku trochę „zahamował” ze swoją popularnością, co jest związane z dodaniem do serwisu reklam. Sukcesy marketingowe na tym serwisie należały raczej do większych graczy
PROGNOZA – więcej minek na Facebooku, mniej Instagrama!
–
Alicja Racka, kierownik produktu Office 365 i wizyta.pl:
Rok 2016 to rok na pewno rok chmury. Dotyczy to nie tylko tylko chmury obliczeniowej, ale przede wszystkich usług oferowanych w chmurze w modelu SaaS (Software-as-a-Service). Są to w pełni funkcjonalne usługi (programy), których nie kupujemy na własność tylko subskrybujemy w abonamentach. Już w tym momencie oferta tego typu produktów jest bardzo szeroka, a jednym z najistotniejszych będzie Office 365. Rynek w Polsce wskazuje, że ludzie ciągle korzystają jeszcze z pudełkowych wersji Office, które nie są już aktualizowane. Na szczęście ten trend powoli się zmienia i w 2016 roku przewiduję największy wzrost liczby firm, które ulokują swoje dane w chmurze Microsoftu. Już teraz obserwujemy rosnące zainteresowanie usługą wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Rośnie także świadomość i wiedza w zakresie działania Office 365 w chmurze. Przedsiębiorcy widzą w rozwiązaniu wiele możliwości na zwiększenie konkurencyjności, czego nie daje już zwykłe pudełkowe wydanie tj. dostęp do bezpiecznej poczty e-mail, możliwość organizowania spotkań i wideokonferencji, czy miejsce do przechowywania wszystkich plików, bez zagrożenia ich utraty.
PROGNOZA – firmy docenią model SaaS, zapomnimy o pudełkowych wersjach aplikacji!