Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Hosting płatny czy darmowy? To inwestycja lub ryzyko.

Hosting płatny czy darmowy? To inwestycja lub ryzyko.

Początkujący webmaster i wybór hostingu dla strony internetowej – połączenie tworzące dziesiątki pytań. Czy lepiej zarejestrować darmowy (tak jak zrobił to sąsiad), czy jednak wydać trochę grosza? Podobne wątpliwości często pojawiają się na różnych forach dyskusyjnych. Użytkownicy przerzucają się kolejnymi argumentami, podając nawet własne przykłady i opisując doświadczenia obcowania z jedną lub drugą formą usługi. Zakładając firmę i myśląc długofalowo o pozyskiwaniu klientów warto na to zjawisko spojrzeć jak na wybór między inwestycją, a ryzykiem.

Podobne parametry nie gwarantują takiej samej jakości

W wielu ofertach darmowego hostingu znajdziemy parametry zbliżone lub wręcz identyczne z tymi, które są dostępne na hostingu komercyjnym. Duża przestrzeń, nielimitowany transfer miesięczny, dostęp do FTP – to brzmi bardzo dobrze, aż do momentu, kiedy okaże się, że po 2-3 miesiącach działania serwer wirtualny odmówi posłuszeństwa na okres kilku dni. Dzieje się to najczęściej w momencie, gdy Twoja strona, poczta oraz bazy danych znacznie przybrały na rozmiarze – a wraz z nimi dane innych klientów umieszczonych na tej samej maszynie fizycznej.

W przypadku darmowego hostingu możemy być niemal pewni, że usługa jest uruchamiana na maszynie mocno wyeksploatowanej, z dyskami twardymi, które „niejedną” awarię mają już za sobą. Jaka jest żywotność takiego sprzętu – nie trzeba nikomu wspominać. W przypadku hostingu w home.pl serwery są nie tylko stale monitorowane przez specjalistów, ale także modernizowane. Inwestycje w sprzęt są wielopoziomowe, często dotyczą zarówno elementów hardware’owych jak i oprogramowania. Wszystko po to, aby zwiększyć stabilność i szybkość stron internetowych naszych klientów.

Lokalizacja serwerów – gdzie znajdują się dane?

Dostawca usług hostingowych powinien budzić zaufanie. W końcu to na jego maszynach publikujemy dane do strony internetowej oraz wymieniamy korespondencję z rodziną lub kontrahentami. W home.pl od początku stawiamy na przejrzystość informacji, związanych z lokalizacją serwerów. To jeden z naszych głównych atutów, który dokładniej opisaliśmy na stronie https://home.pl/firma/datacenter. Umieszczenie serwerów na terenie Polski gwarantuje wysoki transfer danych od/do sieci, a także minimalne opóźnienia w dostępie do stron WWW. Ułatwia to również rozwiązanie spraw związanych z GIODO i przetwarzaniem danych osobowych w sklepie internetowym, umieszczonym w home.pl.

datacenter1

W przypadku hostingu bezpłatnego bardzo rzadko znajdziemy informację o lokalizacji serwerów, a jeżeli już – są to dane szczątkowe, skupione bardziej na kraju, a nie konkretnych elementach maszyn lub infrastruktury sieciowej. Taki serwer może również znajdować się za granicą, a to wiąże się z wolniejszym transferem, a także wsparciem technicznym w języku obcym – o ile takie wsparcie oferuje dostawca darmowej usługi.

Darmowy hosting  i pomoc techniczna

No właśnie. Pomoc techniczna to jedna z najważniejszych kwestii przy dylemacie „darmowy czy płatny”. Niektórzy dostawcy darmowego hostingu oferują wsparcie techniczne, ale w bardzo ograniczonej formie i zazwyczaj tylko poprzez maila. Gdy odczujesz przerwę w działaniu strony w godzinach popołudniowych, musisz liczyć się z reakcją dopiero kolejnego dnia – administracja pracuje bowiem tylko w wyznaczonych porach. Dla Twojej firmy to strata pieniędzy i reputacji. Jak to wygląda w przypadku hostingu w home.pl? Działamy na rzecz jak najwyższej, możliwej dostępności usługi. Doświadczony zespół administratorów monitoruje przez 24 godziny na dobę ponad 150 tysięcy serwerów wirtualnych, a w przypadku wykrycia anomalii technicznej –  podejmuje natychmiastową interwencję.

Każdy z nas wolałby pewnie uniknąć sytuacji związanej z awarią serwera na którym umieścił swoją stronę – nierzadko główne narzędzie zarobku. Niestety w przypadku darmowych ofert hostingu bardzo ciężko egzekwować od operatora SLA, a w przypadku ewentualnej utraty danych, związanej np. z uszkodzeniem dysku twardego serwera, odzyskanie danych z kopii zapasowej często jest bardzo trudne. W home.pl od początku uznaliśmy, że stabilna i bezpieczna platforma jest niezbędna do prowadzenia biznesu w sieci. Dlatego w ramach abonamentu użytkownik otrzymuje nie tylko gotowe rozwiązanie do umieszczenia strony internetowej, ale także całodobowe wsparcie techniczne i regularne kopie zapasowe całego serwera – plików, baz danych, maili. Bardzo dużym atutem naszej oferty jest także stała modernizacja centrum danych, inwestycje w nowe technologie są dla nas codziennością – Paweł Skarżyński, kierownik produktu hosting w home.pl

Na cenę hostingu wpływa wiele elementów, w tym również całodobowa praca specjalistów. To także gwarancja rozwoju usługi dla Twoich potrzeb, dodawanie nowych funkcjonalności i zwiększanie parametrów wydajnościowych. Płatny hosting to także korzystanie z usługi w ramach określonego regulaminu, bez dodatkowych zobowiązań tj. konieczności umieszczania na stronie WWW reklam dostawcy serwera, czy rejestracji w zewnętrznych serwisach, a także uczestniczenia w programach lojalnościowych, opartych na linkach referencyjnych. Decydując się na hosting w home.pl, Twoim ograniczeniem jest tylko wyobraźnia lub czas. Aby znaleźć się w Internecie, potrzebujesz zaledwie kilkudziesięciu minut.

Wysłałem 50 maili – co teraz?

Każdy hosting powinien w teorii wyświetlać stronę internetową i obsługiwać pocztę elektroniczną. Z czasem jednak Twoja firma będzie miała większe zapotrzebowanie na zasoby np. pojemność, nowe bazy danych. Niektóre bezpłatne serwery posiadają ograniczenie w liczbie skrzynek email, a nawet wysyłanych wiadomości w ciągu dnia lub godziny. To duża przeszkoda w momencie, gdy kontaktujesz się ze swoimi klientami lub planujesz wysłać newsletter.

Na darmowej poczcie nie dodasz także dużego załącznika. Innego rodzaju ograniczeniem jest liczba plików na serwerze oraz ich rozmiar. Mimo wskazanej pojemności administracja darmowego hostingu może sobie życzyć, abyś nie trzymał na FTP archiwów lub plików multimedialnych większych niż 1 GB.

Wygodny panel pocztowy, także dla urządzeń przenośnych - podstawa działania firmy.
Wygodny panel pocztowy, także dla urządzeń przenośnych i co najważniejsze – bez limitów załączników. To podstawa działania firmy.

Hosting w home.pl jest przeciwieństwem wszystkich, wypisanych powyżej ograniczeń. Każdy abonent otrzyma konkretną pojemność serwera, zgodnie z ofertą pakietu. Jak ją wykorzysta – jest to już zależne od niego. Nie limitujemy także rozmiaru załącznika w poczcie, a także liczby skrzynek email na serwerze. Gdy zajętość konta będzie się zbliżać do maksymalnej wartości – poinformujemy Cię o tym w stosownym czasie, tak abyś mógł w razie czego uporządkować część danych.

Jeżeli planujesz wysyłkę korespondencji do większej liczby użytkowników – możesz to zrobić o dowolnej porze. Pamiętaj jednak, że wysyłając kilkanaście tysięcy maili do grupy odbiorców powiązanych z jedną domeną np. gmail.com możesz zostać zakwalifikowany przez serwery zewnętrzne jako spamer. Jeżeli chciałbyś uniknąć takiej sytuacji – zgłoś się wcześniej do Nas, przekażemy Ci stosowne informacje na temat parametrów wysyłki.

Hosting płatny czy darmowy?

Jeżeli chcesz pokazać swoją firmę w Internecie, musisz zainwestować w nowoczesne i stabilne technologie. Darmowe rozwiązania, mimo atutu w postaci „ceny” oraz wysokich (na papierze) parametrów, są w większości dobre na krótką metę – do momentu pierwszej, poważnej awarii, w wyniku której trzeba odzyskać kopię zapasową strony WWW lub poczty email. Posiadanie hostingu działającego na bezpiecznej platformie, z całodobowym monitoringiem administratorów jest dla biznesu niezbędne.