Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

7 grzechów, których należy unikać korzystając z hostingu

7 grzechów, których należy unikać korzystając z hostingu

Hosting to przestrzeń na Twoje pliki, możesz ją urządzać wedle własnych potrzeb. Ale tak, jak na swoim komputerze starasz się katalogować treści, tak samo powinieneś zadbać o porządek na swoim serwerze. Ułatwi Ci to w późniejszym czasie wykonywanie zmian lub odszukanie ważnych danych. Uważamy jednak, że sam porządek to za mało, dlatego zapoznaj się z poniższymi grzechami, jakie popełniają najczęściej początkujący administratorzy.

1. Pozostawienie zainstalowanych aplikacji bez aktualizacji

Uruchomienie strony internetowej to bardzo ekscytujący moment, ale nie powinien on zmniejszyć Twojej czujności – korzystając z popularnych na świecie aplikacji WordPress, Joomla lub Drupal koniecznie zwracaj uwagę na ich aktualizacje. Najnowsze wersje posiadają w większości przypadków gotowe rozwiązania, które polegają wyłącznie na kliknięciu na przycisk „Aktualizuj” w panelu zarządzania. Jeżeli Twój wybór padł na jakąś mniej popularną aplikację, lub zamówiłeś dedykowany skrypt napisany przez zewnętrzną firmę – skontaktuj się z pomocą techniczną autora oprogramowania. Nie lekceważ sytuacji, gdyż luki programistyczne w starych wersjach aplikacji powodują najczęściej utratę dostępu do zaplecza administracyjnego witryny, a nawet usunięcie danych.

2. Włączony anonimowy dostęp do serwera FTP

Bardzo dużo początkujących administratorów ignoruję wspomnianą opcję, a jest ona bardzo ważna – umożliwia logowanie do serwera FTP (najczęściej do katalogu /pub) osobom, które nie znają loginu oraz hasła użytkownika FTP. Tym samym na Twoim serwerze mogą znajdować się osoby niepożądane. W panelu serwera home.pl możesz wyłączyć dostęp tzw. 'anonymous FTP’ – https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/blokada-serwera-ftp/
anonFTP

3. Tworzenie wielu kont z dostępem do FTP

Sprawdzaj regularnie, czy wszystkie konta FTP na Twoim serwerze rzeczywiście są potrzebne. Posiadanie 20 użytkowników, którzy mają realny wpływ na zawartość serwera nie zawsze gwarantuje porządek i bezpieczeństwo. Co kilka tygodni warto przejrzeć listę loginów FTP wraz z poziomem dostępu (do całego serwera lub wydzielonego katalogu). Pamiętaj, że usunięcie użytkownika FTP nie jest tożsame z usunięciem zawartości z serwera.

4. Umieszczenie strony WWW w głównym katalogu

Hosting powinieneś/powinnaś traktować jak wirtualny dysk. Jeżeli będziesz umieszczać wszystkie pliki w głównym katalogu – zamieni się on w śmietnik. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie na początku kilku folderów, w których umieścimy pliki. To samo dotyczy stron internetowych – jeżeli na hostingu chcesz uruchomić kilka serwisów WWW, każdy powinien posiadać oddzielny katalog. Ułatwi to później przekierowanie na niego odpowiedniej domeny, co ostatecznie przyniesie pożądany efekt – wyświetlenie strony internetowej pod atrakcyjnym, łatwym do zapamiętania adresem.
 FTP-katalog23

5. Tworzenie logów aplikacji do bazy danych, a nie do plików

Dobra rada dla programistów oraz osób, które ciągle optymalizują swoje strony internetowe lub projekty oparte na bazach danych. Czasem dane oprogramowanie nie działa zgodnie z założeniami, pojawia się błąd, który chcemy naprawić. Ale jak sprawdzić, co konkretnie płata figle na hostingu? Najlepiej włączyć opcję logowania błędów do pliku – https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/jak-wlaczyc-logowanie-bledow-php-do-pliku/. W przeciwieństwie do alternatywnego rozwiązania – logowania do bazy – nie wpływa ono negatywnie na wydajność serwera.
Najczęściej popełniane błędy związane z korzystaniem z serwera (wirtualnego czy fizycznego) wynikają ze zbyt małego doświadczenia i wiedzy użytkownika. Osobom początkującym najczęściej zależy głównie na jak najszybszym umieszczeniu strony, aby stała się widoczna w sieci. Nie zwraca on wówczas uwagi na kwestie takie jak prawidłowe zabezpieczenie dostępu do serwera, poprawność kodu strony czy jej aktualność (ważne zwłaszcza w przypadku gotowych systemów CMS typu WordPress czy Joomla). Nie jest świadomy tego, że popełnione na samym początku błędy mogą później kosztować wiele godzin dodatkowej, nieplanowanej pracy. Zachowanie zdrowego rozsądku, odrobina cierpliwości i chłodne podejście pomogą w uniknięciu niepotrzebnych komplikacji. – Paweł Skarżyński, kierownik produktu hosting w home.pl

6. Jednoczesne uruchomienie kilku plików CRON

Pliki CRON automatyzują część operacji, które wykonujemy na serwerze. Dzięki nim możemy lepiej zaplanować swoją pracę, a także wykonywać bardzo niestandardowe procesy. Zasada działania jest bardzo prosta, wystarczy bowiem z dokładnością do 5 minut „nazwać” odpowiednio plik i umieścić go na serwerze – skrypt zostanie wykonany o podanej porze. Działanie CRON wiąże się jednak z wykorzystaniem zasobów serwera i mocy obliczeniowej procesora, dlatego skonfigurowanie kilku procesów CRON dla jednego terminu nie jest korzystne. Dotyczy to zwłaszcza skryptów, które dokonują modyfikacji na FTP np. pakują katalog lub kopiują pliki do innego, tymczasowego katalogu. Jeżeli to możliwe – rozplanuj działanie mechanizmu CRON tak, aby każdy proces miał wystarczająco czasu na realizację. Zapoznaj się z naszą dokumentacją – https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/cykliczne-uruchamianie-cron/ .

7. Nieoptymalna wysyłka wiadomości email

W sieci dostępnych jest wiele darmowych jak i płatnych aplikacji do wysyłki masowej korespondencji np. newslettera lub reklam. Niestety, nie każdy z nich działa optymalnie od razu po instalacji. Administratorzy powinni zwracać dużą uwagę na parametry takiej wysyłki i jeżeli to możliwe – rozłożyć korespondencję na kilka części lub wydłużyć czas jej realizacji. Nadmierna liczba maili wysyłanych na adresy z jedną domeną są krokiem do nałożenia blokady na adres IP, który taką wiadomość wysłał. Hosting home.pl posiada odpowiednie zabezpieczenia, które ograniczają takie ryzyko, aczkolwiek powinieneś zadbać także o właściwą konfigurację skryptu.