MENU

Komentarze (0) E-biznes

Dlaczego tylko niektóre sklepy internetowe odnoszą sukces?

Tylko trzech na stu odwiedzających e-sklep zostaje jego klientem. To efekt olbrzymiej konkurencji w internetowym handlu. Czy wiesz, co sprawia, że tylko niektóre sklepy odnoszą sukces w sieci?

Wpis powstał przy współpracy z PayU – firmą oferującą bezpieczne płatności elektroniczne dla sklepów internetowych.

Na polskim rynku działa już ponad 20 tysięcy sklepów internetowych. Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Sociomantic Labs do końca tego roku ich liczba przekroczy 23,5 tysiąca. Choć w sieci jest jeszcze sporo miejsca na nowe eFirmy, w niektórych branżach konkurencja stała się już bardzo ostra. W gąszczu internetowych sklepów wyróżnią się jedynie te, które już przy pierwszym kontakcie z klientem spełnią jego oczekiwania i zaoferują mu najwyższą jakość usług.

W poprzedniej części naszego poradnika opisaliśmy jak w kilku krokach założyć własny sklep internetowy. Dziś eksperci od płatności online radzą, jak sprawić, aby sklep był lepszy od konkurencji. Tylko w ten sposób możliwe jest zbudowanie wzajemnej, długotrwałej relacji z klientem, która jest kluczem do sukcesu w e-commerce.

Po pierwsze – liczy się pierwsze wrażenie!

Nasz mózg podejmuje wiele decyzji podświadomie. Jak wiemy wystarczy zaledwie kilka sekund, by wyrobić sobie opinię o nowo poznanym człowieku. Zasada pierwszego wrażenia działa również w biznesie, dlatego szata graficzna e-sklepu jest jednym z jego najważniejszych elementów. To od niej w dużym stopniu zależy, czy potencjalny klient zostanie w sklepie na dłużej, czy też ucieknie przed zapoznaniem się z ofertą (o dokonaniu zakupów nie wspominając). Elementy graficzne, które budują wizerunek sklepu, to dobrej jakości zdjęcia, czytelne czcionki, odpowiednie wyeksponowanie towarów, przejrzyste menu. Logotyp i łatwo dostępne dane kontaktowe sprzedawcy, a nawet brak atakujących, wyskakujących okien reklamowych – budują wizerunek poważnego przedsiębiorcy. Podobnie działają również logotypy znanych i rozpoznawalnych firm realizujących płatności czy dostarczających przesyłkę. Sklep, który współpracuje z renomowanymi partnerami, automatycznie jest postrzegany jako godny zaufania.

Zakładając sklep internetowy możemy sięgnąć po jedno z wielu gotowych rozwiązań graficznych –szablonów dostępnych za darmo lub niewielką opłatę. Jeśli przedsiębiorstwo odniesie sukces, warto pomyśleć zatrudnieniu specjalistów od stworzenia oprawy graficznej. Taki layout od podstaw, dobrze korespondujących z charakterem sprzedawanych towarów, może podkreślać unikalny charakter sklepu. Jest to szczególnie ważne, jeżeli prowadzimy sklep z bardzo oryginalnymi, designerskimi rzeczami, lub gdy oferta jest wąska, za to specjalistyczna.

Po drugie – prostota jest kluczem do sukcesu

Równie ważna, jak wygląd sklepu internetowego, jest suma doświadczeń, jakie klient wynosi z pierwszych zakupów. Tzw. user experience obowiązkowo musi stać na najwyższym poziomie.  Panel e-sklepu musi gwarantować klientowi wygodę – ułatwiać nawigowanie po poszczególnych działach, umożliwiać szybkie wyszukiwanie konkretnych produktów i maksymalnie upraszczać proces finalizacji transakcji.

Im krócej trwają zakupy, tym większa szansa na to, że klient – zadowolony ze sprawnej i szybkiej obsługi – w przyszłości do sklepu powróci. Kluczowe jest więc zbudowanie prostego systemu składania zamówień, bo długie i skomplikowane formularze to coś, co skutecznie zniechęca do finalizowania transakcji. Ukryte koszty, które pojawiają się w ostatniej fazie tuż przed płatnością (np. prowizja za opłatę kartą) też działają zniechęcająco, i to nawet gdy produkty znajdują się już w wirtualnym koszyku. Warto więc udostępnić klientom np. możliwość logowania się w sklepie za pośrednictwem konta na Facebooku – takie rozwiązanie skraca proces zakupowy.

Po trzecie – Bądź wszędzie tam, gdzie klient

Najpóźniej do 2018 roku zakupy dokonywane przez urządzenia mobilne stanowić będą 30 proc. wszystkich zakupów online. Właściciele eSklepów zgodnie przyznają, że liczba klientów którzy przeglądali ofertę za pomocą smartfona z miesiąca na miesiąc wzrasta. Dlatego już na starcie eSklepu trzeba zadbać, aby był on dostępny i wygodny w obsłudze nie tylko na komputerach, ale również z poziomu smartfonów i tabletów.

Nowoczesny biznes eCommerce musi działać na wielu platformach jednocześnie i być nastawiony na sprzedaż wielokanałową (czyli nie tylko sklep, ale np. również kontakt przez Facebook, oferta na Allegro itp.). Warto inwestować w rozwiązania omnichannel, bo klient wielokanałowy na zakupy w sieci przeznacza trzy razy więcej niż osoby, które korzystają tylko z jednego kanału kontaktu. Z tym podejściem musi być spójne dostarczenie jak największej liczby metod płatności w tym również takich rozwiązań jak płatność jednym kliknięciem PayU Express, które skracają czas transakcji do minimum i oszczędzają klientowi konieczności mozolnego wpisywania danych karty kredytowej na małym ekraniku komórki.

Po czwarte – Zadbaj o bezpieczeństwo i zbuduj lojalność

W przypadku sklepów internetowych, którym klienci powierzają zarówno swoje dane osobowe, jak i pieniądze, bezpieczeństwo jest szczególnie istotne. Dlatego eSklep należy wyposażyć w protokół sieciowy SSL, który szyfruje dane przesyłane drogą elektroniczną i umożliwia tym samym nawiązywanie bezpiecznych połączeń internetowych. To rozwiązanie jest dziś stosowane przez większość witryn, w przypadku których bezpieczeństwo użytkownika stoi na pierwszym miejscu (chociażby banki). A certyfikat SSL nie tylko realnie wpływa na bezpieczeństwo dokonywanych transakcji, ale też już przy pierwszym kontakcie czyni każdy sklep internetowy bardziej zaufanym i wiarygodnym w oczach klientów.

PayU zapewnia użytkownikom oraz właścicielom sklepów najwyższe bezpieczeństwo, posiada certyfikat PCI DSS, szyfrowanie EV SSL, 3D Secure oraz monitorowanie transakcji. Jest też operatorem płatności rozpoznawanym przez 88 proc. polskich internautów. Zaufanie klienta buduje się latami, dlatego właśnie dostawcy usług internetowych i operatorzy eSklepów tak wielką wagę powinni przykładać do kwestii związanych z bezpieczeństwem.

PayU – najlepsza oferta na płatności online wyłącznie w home.pl: 1% prowizji na przelewy i karty płatnicze. Tylko do końca maja!

Jeśli już teraz chcesz dowiedzieć się, jak włączyć bezpieczne płatności elektroniczne w swoim e-sklepie, kliknij poniżej:

button-oferta