Część firm upatruje swoje szanse w optymalizacji swojej strony tak, aby Google wyświetlał ją na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Niestety, część z nich po kilku miesiącach znika z katalogu wyszukiwarki, co wiąże się z poważnymi stratami finansowymi. Nieraz okazuje się, że przyczyną są nieuczciwe działania, nazywane Black Hat SEO.
Jakie działania składają się na Black Hat SEO?
Zjawisko Black Hat SEO nie wskazuje jednoznacznie, który ze sposobów na pozycjonowanie jest skrajnie niekorzystny dla strony WWW. Z reguły jednak specjaliści SEO wskazują na operacje, które wprowadzają w błąd samych czytelników.
Przykładowym takim działaniem jest cloaking, czyli prezentowanie odmiennej treści witryny zwykłym użytkownikom oraz botom internetowym, które indeksują witrynę. W wielu przypadkach oszuści bardzo sprytnie korzystają z popularnych fraz, aby podbić „popularność” serwisu.
Agresywna optymalizacja pod wyszukiwarkę
Innego rodzaju złym nawykiem przy pozycjonowaniu jest budowa treści strony na podstawie słów kluczowych. Dodawanie do artykułu tytułu, który wygląda „mechanicznie”, niczym zapytanie w Google nie jest dobrym pomysłem.
Tak samo, jak zamieszczanie w tekście kluczowych fraz, które burzą porządek. Treść powinna być unikalna, niechaotyczna, poprawna stylistycznie. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy – zadbaj, aby każdy produkt miał własny opis.
Nie kopiuj artykułów, opisów produktów, a nawet regulaminów, by zamieścić je na wielu podstronach! Zdublowana treść wpływa niekorzystnie na indeksację przez Google, przez co twoja witryna nie będzie dobrze widoczna.
Jaka kara czeka stronę, która została wypozycjonowana przez niedozwolone techniki? Łagodniejszym „wyrokiem” jest nałożenie filtru, który obniża pozycję w wyszukiwarce Google po wpisaniu danej frazy. Adres nie zniknie, ale nie zobaczysz go bez przekopania się przez kolejne strony.
Bardziej dotkliwą karą jest ban, czyli wykluczenie strony z indeksu wyszukiwarki. W tej sytuacji nie ujrzysz w wynikach wyszukiwania nazwy swojej domeny. Praktycznie zamykasz sobie drzwi do kontaktu z klientami – zarówno przez aplikacje mobilne, korzystające z silnika wyszukiwania Google, jak i przez tradycyjne, stacjonarne PC.
Jak unikać praktyk Black Hat SEO podczas pozycjonowania?
- Unikaj ofert „skutecznego pozycjonowania w jeden miesiąc za półdarmo”.
Tego typu propozycje to gwarancja kłopotów po zakończeniu współpracy. Pamiętaj, że firma pozycjonująca może sobie zastrzec w regulaminie, iż nie odpowiada za ewentualne konsekwencje wynikające z działań Google na rzecz pozycji twojej strony w wyszukiwarce (czyli wymienione powyżej kary).
Google nie działa w tej kwestii od razu – kara nakładana jest zazwyczaj po kilku miesiącach. Bardzo często szemrane oferty charakteryzują się brakiem gwarancji na długofalowe wyniki, co jest w pewien sposób powiązane ze specyfiką samej usługi. Dlatego też firmy pozycjonujące o wątpliwej reputacji wykorzystują ten element jako ochronę.
- Zachowaj cierpliwość.
Pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga ciągłej optymalizacji i opieki specjalisty. O zaletach tego rozwiązania pisaliśmy w artykule o pozycjonowaniu sklepów internetowych. Nie licz, że w ciągu 2-3 tygodni dostaniesz się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Zwłaszcza gdy konkurencja już dawno korzysta z dobrodziejstw pozycjonowania.
Nie oznacza to jednak, że jesteś skazany/a na niepowodzenie. Trendy nieustannie się zmieniają, a Google regularnie aktualizuje algorytmy wyszukiwania treści. Niewykluczone więc, że później to Ty będziesz na czołowym miejscu.
- Pozycjonowanie jest najtańszym sposobem na tzw. organiczne (naturalne) pozyskanie klienta.
Wybierz usługę, której koszty będą dla Ciebie transparentne i nie będą budziły wątpliwości. Poproś również o regularną wysyłkę raportów od specjalisty, który opiekuje się twoją witryną. Jeżeli firma pozycjonująca odmówi prezentacji działań oraz ich skuteczności, będzie to kolejny argument, aby zrezygnować z takiej oferty.
Bezpiecznie pozycjonuj stronę z home.pl
Pozycjonowanie stron jest długotrwałym procesem, który wymaga zaplanowania odpowiedniej strategii działań. Jeśli chcesz mieć pewność, że twoja strona zostanie dobrze zoptymalizowana, skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o poprawieniu jej pozycji w Google.