Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

10 mitów na temat pozycjonowania, które warto obalić… lub potwierdzić

10 mitów na temat pozycjonowania, które warto obalić… lub potwierdzić

Pozycjonowanie stron dla wielu firm jest głównym fundamentem budowania cyfrowego marketingu i źródłem zysków. Z biegiem czasu w sieci pojawiało się dużo mylących informacji i przeinaczeń. Nic dziwnego, że początkujący przedsiębiorca czuje się nieco przytłoczony pojęciami, jak SEO, SERP, optymalizacja, audyt. Dlatego zebraliśmy 10 popularnych mitów, na które możesz trafić w internecie.

Pozycjonowanie to SEO – prawda czy fałsz?

Wiele osób upraszcza to zagadnienie i między SEO a pozycjonowaniem stawia znak równości. Powodem tego jest wygoda i przeciwstawienie tego skrótu do mechanizmu SEM (Search Engine Marketing).

Fakty jednak są takie, że SEO to skrót określający zbiór działań, optymalizujących stronę internetową pod kątem wyszukiwarki. Chodzi dokładnie dopasowanie strony do wymogów pozycjonowania w danej wyszukiwarce (domyślnie Google).

Pozycjonowanie jednak to ogół działań, w których skład wchodzi m.in. SEO. To również umieszczanie linków na forach, cichy marketing i wiele innych drobnych czynności, zwiększających liczbę kluczowych fraz oraz adresu docelowej strony w internecie.

Czynności SEO są jednym z działań, składających się na proces pozycjonowania. Dlatego: SEO ≠ pozycjonowanie.

Pozycjonowanie stron w Google jest drogie – prawda, fałsz czy uproszczenie?

Tak naprawdę nie sposób jednoznacznie stwierdzić, że pozycjonowanie to duży wydatek. Każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia, sprawdzenia bieżących trendów oraz słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować stronę.

Konkurencja ogólnokrajowa jest duża, jednak w wymiarze lokalnym wciąż jest sporo miejsca dla małych i średnich firm, zwłaszcza w kontekście niszowych branż. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą: zapytać go o audyt strony i ewentualne sugestie dotyczące strategii.

Z perspektywy przedsiębiorcy takie działania mogą wydawać się ryzykowne, ale na dłuższą metę są bardzo opłacalne. Oczywiście należy liczyć się z tym, że większe firmy mają duże budżety na takie działania. Jeżeli jednak dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w sieci i uruchamiasz e-biznes – nic straconego.

Pozycjoner może zagwarantować pozycję strony w Google – fałsz

Na pozycjonowanie witryny składa się wiele czynników. Część z nich zależy także od osoby bądź agencji, która zajmuje się optymalizacją Twojej strony oraz układa strategię pozycjonowania. Ostatecznie jednak nikt nie może zagwarantować pozycji wynikającej z kampanii pozycjonowania, poza tą jaką przydziela Google.

Warto wiedzieć, że nie wszystkie zdarzenia w wyszukiwarce są pod kontrolą specjalisty. Oferty pozycjonowania z gwarancją uzyskania w szybkim czasie pozycji w TOP 10 na dowolne hasło jest nadużyciem, najczęściej związanym ze stosowania niedozwolonych metod Black Hat SEO, o których pisaliśmy TUTAJ.

Pozycja w wyszukiwarce jest stała na zawsze

Nic nie jest dane raz na zawsze. Każda pozycja podlega wahaniom. Dzieje się tak z prostego powodu – pozycjonowanie w Google to wyścig, w którym biorą udział także strony konkurencji.

Jeżeli sprzedajesz jakiś popularny produkt, to bardzo często walczysz z dziesiątkami firm o podobnym profilu działalności. Jeżeli na jakiś czas porzucisz pozycjonowanie witryny, zapewne spadniesz w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pozycjoner może dokładnie określić czas wypozycjonowania strony

Podanie dokładnego czasu pozycjonowania witryny jest pewnego rodzaju nadużyciem, aczkolwiek doświadczony pozycjoner, który optymalizował dziesiątki stron, może w przybliżeniu podać (na bazie swojej wiedzy oraz podobnych przypadków) miesiąc, kiedy osiągniemy wymarzony cel.

Jest to jednak rzadkie zjawisko, a z perspektywy pozycjonera także ryzykowne. W sieci nie brakuje ofert taniego pozycjonowania w krótkim czasie, często w ciągu 2-6 tygodni. Doświadczony specjalista SEO wie, że są to terminy w dużej mierze nierealne, przede wszystkim jednak nierzetelne (najczęściej wiążą się z pozycjonowaniem na frazy niezwiązane z naszym biznesem, bądź opartych na literówkach).

Doświadczony pozycjoner zna wszystkie algorytmy wyszukiwarki Google

Algorytmy Google są skrzętnie chronione i nigdy nie były ujawniane. Co prawda raz na jakiś czas Google informuje, że będzie uwzględniać przy pozycjonowaniu nowy parametr (np. dostępność adresu domeny z https://), ale jest to tylko jeden z wielu czynników.

Według niepotwierdzonych informacji i analiz agencji pozycja strony zależy od około 200 elementów. Doświadczeni specjaliści znają kilkadziesiąt z nich i ciągle uczą się (poprzez eksperymenty) nowych.

Wysoką pozycję w wyszukiwarce można kupić od razu w Google

Nie jest to możliwe. Organiczne wyniki wyszukiwania w SERP (Search Engine Result Page) to wypadkowa efektu działań pozycjonowania oraz algorytmów Google. Jest jednak jeden element, który umożliwia wyświetlenie Twojego adresu na pierwszej stronie – to reklama Google Ads. Podobnie jednak jak pozycjonowanie – wymaga ona poniesienia odpowiednich kosztów i monitorowania efektów.

Kupienie linków sponsorowanych wpływa na pozycjonowanie

Według informacji od Google kampanie Google Ads i pozycjonowania nie są ze sobą powiązane. Jeżeli więc agencja sugeruje, aby skorzystać z reklam w Google i argumentuje to wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania – wprowadza w błąd.

Google wielokrotnie dementowało plotki, jakoby wykupowanie linków sponsorowanych miało wpływ na wyniki SERP.

Gdy strona będzie na wysokich pozycjach, można zaprzestać jej pozycjonowania

Google często zmienia algorytmy pozycjonowania i wyświetlania wyników w wyszukiwarce. Głośna sprawa, związana z tzw. wycięciem porównywarek cenowych z wyników w 2014 roku pokazuje, że Google chce, aby wyniki były różnorodne, a na rynku trwała rywalizacja.

Dlatego też pozycjonowanie jest procesem stałym, wymaga cierpliwości i odpowiednich umiejętności reagowania na zmiany. To wyścig – gdy zdejmiesz nogę z gazu, inni Cię wyprzedzą. Nie bez powodu jednak Google oferuje szeroki zakres dotarcia do klientów.

Reklamy Google Ads czy Kampanie Produktowe są najlepszym przykładem. Tak, jak wyniki organiczne są dla użytkownika naturalne, tak reklamy mogą dodatkowo zwiększyć liczbę konwersji.

Google uwzględnia dane z Analyticsa przy określaniu pozycji strony

W kilku miejscach natknęliśmy się na doświadczenia początkujących pozycjonerów, którzy usilnie starali się przekonać innych, że Google weryfikuje ruch na stronie i dane pobierane do modułu Analitycs. Nie jest to jednak prawda. Mimo wieloletnich badań nie powstało żadne case study omawiające wpływ Analyticsa na to, co Google zrobi z twoją stroną w wyszukiwarce.

Masz w planach pozycjonowanie swojej strony lub chcesz zareklamować się w Google? Zgłoś się do naszych specjalistów od reklamy internetowej. Szybko otrzymasz odpowiedzi na swoje pytania.

TAGI: / / / /