MENU

2 komentarze E-biznes, Inne

10 mitów na temat pozycjonowania, które warto obalić…lub potwierdzić

Pozycjonowanie stron to dla wielu firm główny fundament budowania cyfrowego marketingu i źródło ogromnych zysków. Niestety, z biegiem lat na jego temat pojawiało się w sieci coraz więcej mylących informacji i przeinaczeń. Nic więc dziwnego, że początkujący przedsiębiorca czuje się nieco przetłoczony pojęciami tj. SEO, SERP, optymalizacja, audyt i innych, o których wcześniej nie miał pojęcia. Zebraliśmy poniżej 10 mitów, które są najczęściej omawiane przez specjalistów.

SEO to pozycjonowanie – uproszczenie

Bardzo dużo osób upraszcza ten termin, jednocześnie zrównując go z pozycjonowaniem. Powodem tego jest wygoda i przeciwstawienie tego skrótu do mechanizmu SEM (Search Engine Marketing). Fakty jednak są takie, że SEO to skrót określający konkretnie optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarki internetowej, czyli dopasowanie strony do wymogów pozycjonowania w danej wyszukiwarce (domyślnie Google).  Z kolei pozycjonowanie to ogół działań, w których skład wchodzi m.in. SEO.  To również umieszczanie linków na forach, cichy marketing i wiele drobnych działań zwiększających liczbę kluczowych fraz oraz adresu docelowej strony w internecie. Pozycjonowanie jest więc terminem szerszym.

Pozycjonowanie strony jest drogie – fałsz, uproszczenie i prawda

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że pozycjonowanie to duży wydatek. Każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia, sprawdzenia bieżących trendów oraz słów kluczowych, którymi chcemy się pozycjonować. Konkurencja na rynku ogólnopolskim jest bardzo duża, ale w wymiarze lokalnym wciąż jest bardzo dużo miejsca dla małych i średnich firm, zwłaszcza w kontekście niszowych branż. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą, zapytać go o audyt strony i ewentualne sugestie dotyczące strategii. Z perspektywy przedsiębiorcy takie działania mogą wydawać się ryzykowne, ale na dłużą metę są bardzo opłacalne. Oczywiście należy liczyć się z tym, iż duże firmy mają duże budżety na takie działania i nie płacą kilkuset złotych miesięcznie za wypozycjonowanie strony, nie są to też decyzje podejmowane z tygodnia na tydzień. Jeżeli jednak dopiero rozpoczynasz swoją przygodę w sieci, uruchamiasz e-biznes – nic straconego.

Pozycjoner może zagwarantować pozycję strony w Google – fałsz

Na pozycjonowanie witryny składa się wiele czynników, część z nich zależy także od osoby bądź agencji, która zajmuje się optymalizacją Twojej strony oraz układa strategię pozycjonowania. Ostatecznie jednak nikt nie może zagwarantować pozycji wynikającej z kampanii pozycjonowania, poza tą jaką przydziela Google. Warto wiedzieć, że nie wszystkie zdarzenia w wyszukiwarce są pod kontrolą specjalisty. Oferty pozycjonowania z gwarancją uzyskania w szybkim czasie pozycji w TOP 10 na dowolne hasło jest nadużyciem, najczęściej związanym ze stosowania niedozwolonych metod Black Hat SEO, o których pisaliśmy TUTAJ.

Pozycja w wyszukiwarce jest stała na zawsze – fałsz

Nic nie jest dane raz na zawsze. Każda pozycja podlega wahaniom. Dzieje się tak z prostego powodu – pozycjonowanie w Google to wyścig, w którym biorą udział także strony konkurencji. Jeżeli sprzedajesz jakiś popularny produkt to bardzo często walczysz z dziesiątkami firm o podobnym profilu działalności. Jeżeli na jakiś czas porzucimy pozycjonowanie witryny, zapewne spadniemy w organicznych wynikach wyszukiwania.

Pozycjoner może określić dokładnie czas wypozycjonowania strony – nadużycie, ale…

Podanie dokładnego czasu pozycjonowania witryny jest pewnego rodzaju nadużyciem, aczkolwiek doświadczony pozycjoner, który optymalizował dziesiątki stron może w przybliżeniu podać (na bazie swojej wiedzy oraz podobnych przypadków) miesiąc, kiedy osiągniemy wymarzony cel. Jest to jednak rzadkie zjawisko, a z perspektywy pozycjonera także ryzykowne, gdyż jest to dla niego wiążące. W sieci nie brakuje ofert taniego pozycjonowania w krótkim czasie, często w przeciągu 2-6 tygodni. Doświadczony specjalista od SEO wie, że są to terminy w dużej mierze nierealne, przede wszystkim jednak nierzetelne (najczęściej wiążą się z pozycjonowaniem na frazy niezwiązane z naszym biznesem, bądź opartych na literówkach).

Doświadczony pozycjoner zna wszystkie algorytmy wyszukiwarki Google – fałsz

Algorytmy Google są skrzętnie chronione i nigdy nie były ujawniane. Co prawda raz na jakiś czas Google informuje, że będzie uwzględniać przy pozycjonowaniu nowy parametr (np. dostępność adresu domeny z https://), ale jest to tylko jeden z wielu czynników. Według niepotwierdzonych informacji i analiz agencji pozycja strony zależy od około 200 elementów. Doświadczeni specjaliści znają kilkadziesiąt z nich i ciągle uczą się (poprzez eksperymenty) nowych.

Wysoką pozycję w wyszukiwarce można kupić od razu w Google – fałsz

Nie jest to możliwe. Organiczne wyniki wyszukiwania w SERP (Search Engine Result Page) to wypadkowa efektu działań pozycjonowania oraz algorytmów Google. Jest jednak jeden element, który umożliwia wyświetlenie Twojego adresu na pierwszej stronie – to reklama Google Adwords. Podobnie jednak jak pozycjonowanie – wymaga ona poniesienia odpowiednich kosztów i monitorowania efektów.

Kupienie linków sponsorowanych (Adwords) wpływa na pozycjonowanie – fałsz

Według informacji od Google kampanie Adwords i pozycjonowania nie są ze sobą powiązane. Jeżeli więc agencja sugeruje, aby skorzystać z reklam w Google i argumentuje to wyższą pozycją  w wynikach wyszukiwania – wprowadza w błąd. Google wielokrotnie dementowało plotki, jakoby wykupowanie linków sponsorowanych miało wpływ na wyniki SERP.

Gdy strona będzie na wysokich pozycjach, można zaprzestać jej pozycjonowania – fałsz

Google bardzo często zmienia algorytmy pozycjonowania i wyświetlania wyników w wyszukiwarce. Głośna sprawa, związana z tzw. wycięciem porównywarek cenowych z wyników w 2014 roku pokazuje, że Google chce, aby wyniki były różnorodne, a na rynku trwała rywalizacja. Dlatego też pozycjonowanie jest procesem stałym, wymaga cierpliwości i odpowiednich umiejętności reagowania na zmiany. To wyścig – gdy zdejmiemy nogę z gazu, inni nas wyprzedzą. Nie bez powodu jednak Google oferuje szeroki zakres dotarcia do klientów. Reklamy Adwords, czy Kampanie Produktowe są najlepszym przykładem. Tak, jak wyniki organiczne są dla użytkownika naturalne, tak reklamy mogą dodatkowo zwiększyć liczbę konwersji.

Google uwzględnia dane z Analyticsa przy określaniu pozycji strony – fałsz

W kilku miejscach natknęliśmy się na doświadczenia początkujących pozycjonerów, którzy usilnie starali się przekonać innych, że Google weryfikuje ruch na stronie i dane pobierane do modułu Analitycs. Nie jest to jednak prawda, mimo wieloletnich badań nie powstało żadne case study omawiające wpływ Analyticsa na to, co Google zrobi z nasza stroną w wyszukiwarce.

Masz w planach pozycjonowanie swojej strony  lub chciałbyś zareklamować się w Google? Zgłoś się do naszych specjalistów od reklamy internetowej. Skontaktujemy się z Tobą i przedstawimy dostępne opcje, dostosowane do Twoich możliwości!

button-contact

  • Piotr Słomka

    Nie oddzielałbym znaczeniowo SEO od pozycjonowania. W skład SEO wchodzi również pozyskiwanie linków, ponieważ informacja o ich liczbie i jakości jest częścią algorytmu silnika wyszukiwarki – Search Engine. Zatem zbiór działań SEO, to zarówno on-site (optymalizacja strony) jak i off-site (pozyskiwanie i pozbywanie się, sic!, linków).
    Dalej – akronim SEO nie przeciwstawia się akronimowi SEM. SEO wchodzi w skład SEM, podobnie jak SEA (search engine advertising), któremu to właśnie „przeciwstawia się SEO”.

  • Bardzo powszechnym mitem jest także przekonanie, że istnieje jeden sprawdzony sposób na pozycjonowanie strony. Wielu ludzie nie zdaje sobie sprawy z tego, że to co zadziała dla strony X w branży A, niekoniecznie będzie dobre dla strony Y w branży B.
    Jako dopełnienie powyższego artykułu polecam zapoznać się z najważniejszymi, a często mało znanymi faktami o SEO: https://widoczni.pl/blog/6-faktow-o-pozycjonowaniu-ktore-musisz-znac/