E-biznes

Jak kobiety kupują w sieci?

Choć proporcja między kobietami i mężczyznami kupującymi w sieci jest niemal wyrównana, zakupy online mają płeć. W zeszłym roku kobiety wybierały w eSklepach przede wszystkim ubrania, perfumy oraz kosmetyki. I zapłaciły za nie więcej niż panowie.

Kobiety stanowią 52 proc., czyli nieco ponad połowę polskich internautów kupujących w sieci. Dysproporcja płci jest nieznaczna, ale różnice w sposobie kupowania online – już większe. I, nie bójmy się tego stwierdzenia, na dziś wygląda to bardzo stereotypowo. Kobiety wybierają w eSklepach przede wszystkim odzież, akcesoria, dodatki (kupuje je 82 proc. klientek), książki, płyty, filmy (69 proc.), kosmetyki i perfumy (63 proc.). Mężczyźni poszukują telefonów, sprzętu komputerowego czy samochodów i części do nich. Takie wnioski płyną z badania „eCommerce w Polsce 2016” przygotowanego przez firmę Gemius. Różnic między płciami jest jednak w handlu internetowym więcej.

 

Kobiety wybierają komfort

Co właściwie sprawia, że kobiety wolą zastąpić wizytę w tradycyjnym sklepie zakupami przez internet? Panie kupują online przede wszystkim z trzech powodów:

  • mają możliwość zrobienia zakupów przez całą dobę (to udogodnienie przekonuje 82 proc. badanych),
  • nie muszą wychodzić z domu (81 proc.),
  • i mogą kupić poszukiwane towary taniej niż w tradycyjnych sklepach (73 proc.).

Raport o eCommerce w Polsce pokazuje ponadto, że kobiety nieco częściej bywają niezadowolone z otrzymanych z eSklepu towarów. Dlatego mają wyższe oczekiwania, jeśli chodzi o dogodne formy ich dostawy i zwrotu. Najbardziej zachęca je do eZakupów dostawa kurierem lub pocztą bezpośrednio do domu lub pracy (83 i 71 proc.). W drugą stronę – ważny jest też darmowy zwrot. Przesyłka powrotna, najlepiej osobiście odbierana przez kuriera w drzwiach mieszkania lub firmy, ma kluczowe znaczenie dla większości kupujących pań.

Panie najmniej zainteresowane są z kolei odbiorem zakupów na stacjach benzynowych, na dworcu czy w metrze, które to miejsca – według mężczyzn – wydają się być całkiem niezłym rozwiązaniem.

Kobiety chcą wiedzieć więcej

Polki stają się bardziej świadomymi konsumentami online. To one, częściej niż mężczyźni, doceniają dokładne opisy towaru na stronie sklepu. Uważniej czytają regulamin zakupów i dostaw. Kobiety przywiązują również większą wagę do rekomendacji znajomych i opinii na forach internetowych.

Wiele o zwyczajach zakupowych kobiet w sieci mówi także opracowanie Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2016”. Wynika z niego, że kobiety i mężczyźni nie dokonują zakupów online o tej samej porze. Panie znacznie częściej kupują w ciągu dnia (38 proc.), a mężczyźni po pracy i pod wieczór (32 proc.). Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem autorów badania, wynika to zapewne z różnych obowiązków obu płci – kobiety wciąż częściej pozostają w domach.

Jak one płacą?

Różnice między płciami w podejściu do zakupów online uwydatniają się także w kwestii najczęściej wybieranej formy zapłaty. Okazuje się bowiem, że kobiety najchętniej wybierają znane i sprawdzone sposoby płatności online (ich dostawcą jest m.in. PayU). Szybkim przelewem pay-by-link posługuje się 61 ankietowanych, kartami kredytowymi – 32 proc.

Mężczyźni z kolei chętniej eksperymentują z najnowszymi metodami płatności, takimi jak click&collect (28 proc.), płatności mobilne, a gdy brakuje środków na koncie – płatności z odroczonym terminem (16 proc.) i płatności ratalne (również 16 proc.). Skąd różnice? Zdaniem twórców raportu „Płatności cyfrowych”, panie płacą online kierując się wygodą i ponad wszystko cenią sobie bezpieczeństwo. Dla niecierpliwych panów zaś priorytetem jest najszybsza realizacja transakcji.

Raport wskazuje także, że kobiety nie tylko częściej kupują ubrania i buty, ale są w stanie więcej na nie wydać – przy transakcji średnio o 15 zł. Panowie z kolei bardziej rozrzutni są przy zakupie sprzętu RTV – nawet o 38 zł więcej niż panie. Co ciekawe, jest wiele mitów dotyczących tego jak mężczyźni kupują online.

Ceny mają moc przekonywania

Chociaż liczba kobiet w ogóle niekupujących w sieci od zeszłego roku spadła o 3 proc., wciąż ponad połowa Polek nie jest przekonana do eZakupów. Co je powstrzymuje?

  • dla 58 proc. konsumentek niechętnych sklepom online niezbędne jest, by obejrzeć produkt przed zakupem,
  • dla 37 kupowanie w tradycyjnych sklepach to kwestia przyzwyczajenia,
  • 34 proc. z kolei obawia się o bezpieczeństwo płatności.

Okazuje się jednak, że powody te schodzą na dalszy plan, jeśli eSklepy zaoferują kobietom wyraźnie niższe ceny tych samych produktów, niż ich stacjonarni konkurenci. Najmniejsze szanse na zmotywowanie kobiet do eZakupów dałoby natomiast… spersonalizowanie oferty na bazie historii wcześniejszych zakupów.

Na koniec dobra wiadomość dla branży eCommerce, i to niezależna od płci. Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydatki Polaków na eZakupy będę jeszcze wyższe. Deklaruje tak co czwarta kobieta i co trzeci mężczyzna.

Artykuł powstał we współpracy z firmą PayU

Sprawdź najlepszą ofertę e-płatności dla Twojego biznesu z prowizją 1,7%: