Dzień kobiet jest idealną okazją, aby porozmawiać na temat uruchamiania własnych biznesów przez… kobiety! Do dyskusji zaprosiliśmy klientkę home.pl – Agatę Korzeniewicz, właścicielkę firmy szkoleniowo-doradczej Planeta Kobiet. Postaramy się lepiej zrozumieć jak będąc kobietą-przedsiębiorcą znaleźć równowagę między życiem prywatnym, a zawodowym. Dowiemy się też czym kobiety-klientki kierują się przy decyzjach zakupowych.
Agata Korzeniewicz jest Dyrektorem ds. rozwoju w Grupie Sport Club (fitnesstrening.pl) i praktykiem biznesu, trenerem sprzedaży z wieloletnim doświadczeniem. Od lat specjalizuje się w komunikacji do grupy docelowej jaką są kobiety. Firma Planeta Kobiet jednoczy i wspiera przedsiębiorcze Panie w rozwoju oraz aktywizacji zawodowej. Daje możliwość wymiany kontaktów biznesowych oraz wzajemnego wsparcia.
home.pl: Kobiety w Polsce coraz częściej zakładają swoje firmy, co więcej – osiągają sukcesy. Czym różnią się firmy zarządzane przez kobiety od tych, którymi zarządzają mężczyźni?
Agata Korzeniewicz: Kobiety przedsiębiorcze w Polsce mają się czym pochwalić – pod względem liczby zarejestrowanych działalności gospodarczych osiągamy jeden z lepszych wyników w Europie. Już nie praca w korporacji, a właśnie prowadzenie własnego biznesu daje nam niezależność, satysfakcję a przede wszystkim tak dla nas istotne bezpieczeństwo.
Prowadzenie własnej firmy jest w szczególności atrakcyjne dla matek. Daje możliwość powrotu do życia zawodowego w każdym momencie oraz sprawnego godzenia pracy z jedną najważniejszych wartości, jaką jest rodzina.
home.pl: Czym się różnią firmy zarządzane przez kobiety od tych, którymi zarządzają mężczyźni?
A.K.: Myślę, że o tym, jak zarządzamy, decyduje zbiór naszych doświadczeń, wiedzy, predyspozycji, nie płeć.
Powiem jednak, z jakich powodów doceniam i szanuję kobiety zarządzające swoimi biznesami. Takie kobiety wyróżniają się kreatywnością – mają piękne umysły, pełne barw, kolorów, różnych i często niestandardowych perspektyw postrzegania rzeczywistości. Szybko potrafią zainspirować się otoczeniem i przełożyć zebrane informacje na konkretne rozwiązanie, wykorzystując najbardziej efektywnie miejsce, czas i zasoby jakimi dysponują.
Podejmują skuteczne decyzje. Mówiąc „skuteczne” niekoniecznie mam na myśli „szybkie” (tu zapewne zgodzą się ze mną Panowie, którzy nie raz wybrali się ze swoją partnerką, koleżanką, mamą czy córką na zakupy 🙂 ). Na taką naszą, kobiecą decyzję składa się kilka komponentów. Z jednej strony będzie to zimna analiza faktów. Kupując zwyczajny szampon do włosów bierzemy pod uwagę to, czy ma bezpieczny skład, czy zapach będzie nam odpowiadał, czy jest wydajny i czy stosunek jakości do ceny jest korzystny.
Z drugiej zaś strony na nasze decyzje wpływają emocje. Gdy słyszę, że nie ma na nie miejsca w biznesie, wtedy pytam, jak buduje się miękką sprzedaż, jak nawiązuje relacje? Na pewno niekoniecznie i nie zawsze zimną analizą:) Kobieta empatyczna i sprawnie zarządzająca emocjami jest, bez wątpienia, skarbem dla każdej firmy – my, dziewczyny, kobiety z większą łatwością potrafimy „wejść w buty klienta” i przedstawić mu dokładnie taki produkt/usługę jakiej potrzebuje, a nasze „gadulstwo”, dociekliwość, zadawanie tysiąca pytań na minutę pozwala zebrać dużo informacji, często niedostępnych bez powyższego zestawu cech uważanych za głównie kobiece.
Kobieta empatyczna i sprawnie zarządzająca emocjami jest, bez wątpienia, skarbem dla każdej firmy
Wytrwałość i siła – codziennie na kobiecych barkach spoczywa masa obowiązków: praca, dom, rodzina, zakupy, można tak mnożyć. Stereotypowe postrzeganie roli kobiety w społeczeństwie oraz dylematy macierzyństwo vs. kariera nie pomagają. Wstajemy jednak co rano patrzymy na siebie w lustro i mówimy – dam radę, zakładamy wspierające naszą pewność siebie wysokie obcasy i biegniemy dalej – mimo wszystko.
home.pl: Polki prowadzą biznes głównie w branżach uznawanych za typowo kobiece, np. w odzieżowej, edukacyjnej/ szkoleniowej, w branżach związanych z artykułami dziecięcymi, kosmetycznej czy gastronomicznej. Czy to ze względu na fakt, że jak nikt inny potrafią zrozumieć potrzeby swoich klientek, które najczęściej robią zakupy?
A.K.: Po raz kolejny nie generalizowałabym. Kobiety odnoszą sukcesy także w typowo męskich branżach. Zgodzę się jednak z faktem, że dużo lepiej czujemy się w obszarach które znamy, jest to natomiast cecha po prostu ludzka, nie tylko kobieca. Z moich doświadczeń wynika, że każdy powinien znaleźć w życiu zawodowym właściwe, czyli swoje miejsce. Jeśli robimy to co kochamy, co nas interesuje, pasjonuje, w czym jesteśmy najlepsi – to co nam może przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu?
Kobiety odnoszą sukcesy także w typowo męskich branżach. Zgodzę się jednak z faktem, że dużo lepiej czujemy się w obszarach które znamy, jest to natomiast cecha po prostu ludzka, nie tylko kobieca.
Kobiety podejmują większość decyzji zakupowych – to my robimy zakupy spożywcze, ubieramy siebie, dzieci a czasami i naszych partnerów. Decydujemy jak i gdzie spędzimy wakacje, jaki stół stanie w salonie oraz jakiego koloru będą zasłony.
Fakty mówią same za siebie – warto zadbać o przekaz, komunikację i estetykę sprzedaży tak aby była ona przyjazna kobietom – w tym właśnie od lat specjalizuję się ja i moja firma.
Kobiety doskonale sobie radzą w sieci. Są właścicielkami świetnie prosperujących blogów i e-sklepów.
home.pl: Czy taki elastyczny rodzaj pracy pozwala na utrzymanie równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym, daje poczucie niezależności?
A.K.: Dzisiejsza rzeczywistość daje nam możliwość prowadzenia własnego biznesu praktycznie z każdego miejsca na ziemi. Jest to wspaniała szansa dla kobiet które wychowują dzieci i zajmują się domem aby realizować się także zawodowo. Post na fb, film, zdjęcie czy inne lokowanie produktu/usługi można przygotować kiedy nasze pociechy śpią, jedzą (o ile robią już to samodzielnie) lub wspólnie z nimi. Jest jednak wiele zagrożeń – jedno z kluczowych to zatarcie granicy między życiem prywatnym – tym co powinno należeć wyłącznie do nas i naszej rodziny, a tym co publiczne i ogólnodostępne. Dlatego tak ważny jest rozwój kompetencji miękkich takich, jak odpowiednie zarządzanie czasem, asertywność, samodyscyplina – aby nie być ciągle w pracy – będąc w domu. „Równowaga” dla każdego znaczy coś innego. Polecam znaleźć swoją własną nie zawsze w proporcji 50/50. Istotnym jest, abyśmy my i nasze otoczenie czuło się w tym układzie dobrze.
Dzisiejsza rzeczywistość daje nam możliwość prowadzenia własnego biznesu praktycznie z każdego miejsca na ziemi. Jest to wspaniała szansa dla kobiet które wychowują dzieci i zajmują się domem aby realizować się także zawodowo.
home.pl: Wspomniałaś o dylematach związanych z poświęcaniem czasu rodzinie i pracy zawodowej. Gdzie jest złoty środek? Co poradziłabyś kobietom dążącym do bycia absolutnym ekspertem w obu dziedzinach?
A.K.: Znam to, przeszłam tę drogę:) Poleciłabym, by kobiety matki, szefowe, siłaczki, liderki, opiekunki były po prostu wystarczająco dobre, nie spalały całej energii na bycie idealnym, to niemożliwe. Możliwe jest za to dbanie o własne granice, o realizację własnych potrzeb – jest to szalenie ważne tak w biznesie, jak w i w życiu prywatnym.
home.pl: Czego można życzyć polskim Przedsiębiorczyniom, nie tylko z okazji Dnia Kobiet?
A.K.: Przede wszystkim poczucia spełnienia i szczęścia, niezależnie od rozmiaru biznesu i majętności portfela. Tu i teraz. Wielu cudownych chwil spędzonych z rodziną i przyjaciółmi. Radości z małych rzeczy oraz wdzięczności za to co już udało się nam osiągnąć. Kochane kobiety wspierajcie się wzajemnie, motywujcie, bądźcie dobre dla siebie i innych – warto. Przestańcie się bać – strach to iluzja, pokonajcie go wiedzą i dobrym przygotowaniem. Żyjcie aktywnie, dbajcie o zdrowie, uprawiajcie sport, nie zarywajcie nocy. Niech na Waszych twarzach każdego dnia gości choć jeden uśmiech, może być mały. Gdybyście potrzebowały mojego wsparcia jestem.
Z Agatą Korzeniewicz rozmawiał Marcin Kowalik [home.pl]