E-biznes

Czy Google konkuruje z Facebookiem? Gdzie najlepiej reklamować swój biznes?

Z Facebooka korzysta w Polsce już 14 milionów osób, a prawie 80% z nich robi to codziennie. Nie dziwi też fakt, że firma Google włada najpopularniejszą wyszukiwarką na całym świecie. Chociaż mówi się o nich jak o konkurentach, my sprawdzamy, jak to działa w praktyce.

Autorem wpisu jest Anna Nowak [home.pl]

Czy muszę wybierać pomiędzy dwoma gigantami?

Nie piszemy tu o możliwościach. Zareklamować swoją firmę możesz wszędzie. Wybór pomiędzy AdWords, reklamą oferowaną przez Google, a FaceAds dotyczy bezpośrednio rodzaju usług, produktów, które sprzedajesz. Wiele firm wykorzystuje mocne strony reklamowe na koncie Google i Facebook, aby osiągnąć maksymalną widoczność, a także zwiększyć liczbę potencjalnych klientów.  Chcielibyśmy przedstawić wam zalety korzystania z obu platform, biorąc pod uwagę ich funkcjonalności. To znaczy, jak się reklamować, aby rzeczywiście przyniosło to zamierzone efekty.

Co myśli Google?

Jako najpopularniejsza i powszechnie używana wyszukiwarka Google uważa się za  lidera w dziedzinie reklamy internetowej. Mimo to nie boi się mówić o działaniach reklamowych na Facebooku i zachęcać do ich wykorzystywania. Uświadamianie właścicieli firm o wachlarzu możliwości promocji się opłaca. Google w ten sposób zdobywa nasze zaufanie.

Dlaczego warto reklamować się w Google? Wyszukiwarka odpowiada na nasze potrzeby i pytania – i to jest pierwszy trop, którym powinno się podążyć w planowaniu kampanii Adwords. Jeżeli szukamy “najlepszych butów do 200 zł” to Google podpowie nam w wynikach jakie sklepy lub marki powinniśmy brać pod uwagę. Kampanie Adwords są w tym kontekście faworyzowane, a reklamy umieszczane na samej górze w wynikach wyszukiwania (z odpowiednią adnotacją, iż jest to treść sponsorowana). Jeżeli więc reklamujemy swój sklep lub produkt poprzez dane słowa kluczowe to jest szansa, że użytkownik zobaczy naszą reklamę i kliknie w link. Co ważne, Adwords rozlicza kampanie poprzez kliknięcia – dla wielu mniejszych firm jest to idealne rozwiązanie, gdyż dzięki temu koszty kampanii są przekładane na realny ruch na naszą stronę internetową.

Reklama

Dlaczego warto reklamować się w Google? Wyszukiwarka odpowiada na nasze potrzeby i pytania – i to jest pierwszy trop, którym powinno się podążyć w planowaniu kampanii Adwords.

Facebook wie o nas więcej

Przewaga tego serwisu polega przede wszystkim na sposobie, w jaki możesz dotrzeć do klientów. Facebook działa inaczej w przeciwieństwie do Google i ich polityki paid search, która pomaga znaleźć nowych klientów za pośrednictwem słów kluczowych. Jeżeli zdecydujesz się na FaceAds, to nie Ty znajdziesz klientów, ale oni znajdą Ciebie. Facebook uczy się zachowań ludzi w sieci, a także zna ich zainteresowania i potrzeby. W ten sposób dopasowuje do nich treści reklamowe. W skrócie – jeżeli zaczynasz przeglądać fanpage na temat gastronomii, restauracji i kuchni to prędzej czy później otrzymasz na swój “wall” reklamę garnków lub patelni. Proste, prawda? Brzmi jak przepis na idealne miejsce reklamowe, ale pamiętaj, że należy się do kampanii odpowiednio przygotować.

Facebook ma bardzo rozbudowane zasady umieszczania reklam. Samo narzędzie do konstrukcji reklamy wymaga przejścia przez wiele etapów – od konfiguracji kampanii, po tekst na pojedynczej reklamie. Może się okazać, że przygotowana przez Ciebie reklama w ogóle nie będzie wyświetlać się użytkownikom – związane jest to z wieloma wymogami, jaką musi spełnić treść sponsorowana. Co należy w takiej sytuacji zrobić? Zdecydować się na kontakt ze specjalistą. Kimś, kto zna nie tylko narzędzie, ale również bieżące trendy, formaty reklamowe i sposoby dotarcia do kluczowych odbiorców. Taka osoba zapewni, że kampania trafi do najlepszej grupy, w której są Twoi przyszli klienci.

Sposobów na reklamę poprzez FaceAds jest bardzo wiele i nie musi to być kampania nastawiona na sprzedaż konkretnego produktu. Facebook jest idealnym źródłem pod kampanie zasięgowe, mające za zadane zapoznać użytkowników serwisu z Twoją marką. Pamiętaj jednak, że kierowanie kampanii na ślepo do wszystkich spowoduje, że inwestycja nie zwróci się w postaci ruchu na stronie WWW. Dlatego w tym miejscu warto skierować się do specjalistów.

Sposobów na reklamę poprzez FaceAds jest bardzo wiele i nie musi to być kampania nastawiona na sprzedaż konkretnego produktu. Facebook jest idealnym źródłem pod kampanie zasięgowe, mające za zadanie zapoznać użytkowników serwisu z Twoją marką.

Pieniądze to nie wszystko?

Okazuje się, że to nie budżet jaki chcemy przeznaczyć na FaceAds, a jakość treści, decyduje w większości o tym, czy nasza reklama będzie wyświetlana. Dlaczego to jest takie ważne? Chociażby dlatego, abyś zastanowił się przed rozpoczęciem prowadzenia kampanii na własną rękę. Warto skorzystać z usług specjalisty, który zna czynniki mające wpływ na wyświetlanie reklam. Ten czynnik, o którym mówimy nazywa się Wskaźnikiem trafności. Jest on ważniejszy niż to, jakim budżetem w AdWords dysponujesz, bo ocenia zgodność Twojej reklamy z wyszukiwaniem użytkownika. Sam masz swoje obowiązki, a specjaliści od reklamy internetowej przeznaczają swój czas pracy na zarządzanie kampanią i dbanie o jakość. Co więcej, będziesz miał pewność, że Twoja reklama jest zgodna z wytycznymi Google czy Facebooka.

Nie znasz zasad reklamowania się w serwisach społecznościowych? Zespół reklamy internetowej home.pl czuwa właśnie nad tym, żeby Twoja reklama rzeczywiście działała i przynosiła efekty. Ważne, żebyś jako właściciel firmy, był świadomy możliwych rozwiązań promowania Twoich produktów.  Google to odpowiedź na nasze potrzeby, a Facebook to szeroka baza klientów do której można dotrzeć.

A w wyścigu wygra najlepszy…

Wiemy już trochę o funkcjonalnościach obu platform. Podstawową różnicą jest sposób dotarcia oraz model rozliczeń –  w FaceAds jest on bardziej złożony, gdyż sam decydujesz czy są dla Ciebie ważniejsze wyświetlenia reklamy, czy jej kliknięcia. Używając AdWords interesują cię wyłącznie kliknięcia użytkowników wyszukiwarki (Pay Per Click) w oparciu o wywołanie słów kluczowych. Nasuwa się pytanie: czy to prawda, że Facebook i Google konkurują ze sobą?

Przez blisko dwie dekady Google było przewodzącą marką w internecie. Kiedy myślimy o konkurentach dla tej platformy przychodzą nam do głowy wyszukiwarki (Bing, Yahoo!), które zostały daleko w tyle. Jak w takim razie Facebook może brać udział w wyścigu, podczas gdy jest platformą social media? Jako najpopularniejszy serwis tego typu, łączy ponad miliard aktywnych użytkowników z całego świata. Jeżeli omawiane tutaj firmy rywalizują ze sobą to z pewnością wyścig rozgrywa się na terytorium Google. Kojarzysz wewnętrzną wyszukiwarkę na Facebooku? Niegdyś tworzona przy współpracy Bing, od kilku lat jest rozwijana przez samego Facebooka.

Facebook inwestuje również mocno w komunikatory. Messenger staje się coraz ciekawszą platformą do wymiany wiadomości i od niedawna umożliwia również wyświetlanie reklam. Nie da się również ukryć, że w kwestii formatów reklamowych firma kierowana prze Marka Zuckerberga potrafi zaoferować więcej kreatywnych rozwiązań – od pojedynczych aplikacji, przez boty, aż po filmy w formacie 360 stopni. To w pewien sposób wpływa również na wybór medium, gdzie będziemy się reklamować z większą precyzją w wyborze środków.

Facebook inwestuje również mocno w komunikatory. Messenger staje się coraz ciekawszą platformą do wymiany wiadomości i od niedawna umożliwia również wyświetlanie reklam.

Na razie nie ma dowodów na to, że Facebook planuje wydać pełną wersję swojego internetowego narzędzia wyszukiwania. Mimo to, opracowali już nie tylko algorytm wyszukiwania wewnętrznego, a także ogólnych wyszukiwań poza serwisem. Może to tylko kwestia czasu do uwolnienia własnej, niezależnej witryny wyszukiwania.

Podsumowując…

Oceniając mocne strony i potencjalne zastosowania każdego rozwiązania, zdajemy sobie sprawę, że obie platformy powinny być przez nas postrzegane  bardziej komplementarnie niż konkurencyjnie. Jeżeli myślisz o rozwoju swojej firmy to interesuje cię dotarcie do szerszego grona odbiorców i większej sprzedaży, dlatego warto zaznajomić się z opcjami reklamy oferowanymi przez obie firmy. Pytanie czy wykorzystanie narzędzi oferowanych przez Google (paid search) i Facebook (paid social) działa? Odpowiedź jest prosta: Oczywiście, że tak. Dobrze zaprojektowane kampanie reklamowe, które dostosowują się do tempa naszego życia i rozwoju technologii przynoszą prawdziwe zyski. Naszym zadaniem jest nauczyć się wykorzystywać ich potencjał.

Chcesz wiedzieć więcej na temat reklamowania swojej firmy w Internecie? Zapytaj naszych specjalistów pod adresem https://beta.home.pl/reklama-internetowa/