Działania SEO określa się również jako pozycjonowanie stron internetowych. Często prowadzi to do uproszczonego poglądu, że działania SEO dotyczą tylko i wyłącznie pozycji w rankingu wyszukiwania. Search engine optimization jest jednak złożonym procesem, na który składają się działania poza stroną internetową jak na przykład linkowanie oraz działania na stronie oraz tworzenie wartościowych treści. Według przewodnika dla webmasterów dotyczącego SEO, a stworzonego przez Google, o pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania decyduje już ponad 250 czynników.
Dlaczego firmy zajmują się pozycjonowaniem?
Głównym celem działań SEO jest zwiększenie rozpoznawalności i renomy pozycjonowanej marki. Niekoniecznie należy spodziewać się po SEO tworzenia kreatywnych działań marketingowych na szeroką skalę. Działania SEO nie sprawią, że marka będzie znana na całym świecie jak choćby Coca Cola, Marlboro czy Jack Daniels, które są nie tylko produktami ale także ikonami popkultury.
Dzięki skrupulatnym działaniom SEO dana marka może jednak osiągnąć rozpoznawalność i dobrą renomę przede wszystkim na rynku lokalnym (tutaj należy wziąć pod uwagę konkretne miasto, region, województwo czy kraj; rzadziej dzielnica danego miasta).
Jak wygląda proces pozycjonowania strony?
Przed rozpoczęciem szerokich działań pozycjonowania SEO warto zastanowić się jakie są nasze sztandarowe produkty lub usługi firmy i kto jest grupą docelową odbiorców. Ważne jest aby określić nasz Unique selling proposition czyli unikatową cechę, którą nasz produkt/usługa może odróżniać od innych na rynku. Pozwoli to określić jak najlepiej tworzyć teksty, jakich kanałów używać w mediach społecznościowych oraz w jakich miejscach w Internecie starać się pozyskać wartościowe linki kierujące ruch do naszej strony.
Klasyczna grupa odbiorców danych usług czy produktów to mężczyźni, kobiety, emeryci, przedsiębiorcy, uczniowie, studenci, gospodynie domowe czy kierowcy. Następnie docelowa grupa powinna być określona bardziej szczegółowymi cechami jak na przykład: czy są to mieszkańcy wsi i małych miasteczek, czy mieszkańcy wielkich aglomeracji.
Podstawą budowania rozpoznawalności marki przez pozycjonowanie jest insight konsumencki. Polega on na zrozumieniu często niejawnych potrzeb lub motywacji przyszłych klientów. Jest podzielony na dwa typy: komunikacyjny i strategiczny. Pierwszy polega na opiniach, poglądach czy sugestiach, które pozwalają skierować myśli klientów na pożądane tory.
Drugi typ oparty jest na problemach z jakimi mierzą się osoby z wybranej grupy docelowej. Najlepszymi miejscami do szukania insightów są fora internetowe, media społecznościowe, raporty i publikacje dotyczące marketingu. Insightów można szukać na ulicy, w sklepie, podczas rozmów z przyjaciółmi i rodziną. Dobry insight musi być prawdziwy, zmuszać do refleksji i działania. Insighty przynoszące sukces to:
- złota myśl,
- manifest myśli, których nikt nie chce wypowiadać na głos,
- głos rozsądku – wypowiedzi, z którymi wszyscy się zgodzą np. oszczędzanie zapewni bezpieczniejszą przyszłość,
- gwóźdź w bucie – pojawiające się problemy, które niechętnie zostały zaakceptowane np. po większym wysiłku zawsze bolą mnie kolana.
Znając insight grupy docelowej możemy wyjść z konkretnym produktem lub usługą, która rozwiąże problem lub zaspokoi potrzebę. Insight klientów to potrzeba wzięcia kredytu, lecz problemem jest brak czasu na zapoznanie się z ofertą wielu banków, by wybrać najbardziej dogodny.
Propozycją firmy jest możliwość zapoznania się z ofertami kredytowymi wszystkich banków w jednym miejscu i załatwienie wszystkich formalności. Klient otrzymuje korzyść w postaci otrzymania korzystnego kredytu i zaoszczędzenia czasu.
Właściwe pozycjonowanie marki to podstawowe działanie
Dzięki pozycjonowaniu (SEO) marka będzie bardziej rozpoznawalna i zyska większą renomę. Większość ludzi poszukuje konkretnych usług i produktów w Internecie co determinuje konieczność posiadania strony internetowej. Im wyższa pozycja, tym większy zasięg odbioru wśród grupy docelowej.
Zoptymalizowane treści napisane zgodnie z wytycznymi SEO, które odpowiadają na potrzeby klientów pozwolą na zwiększenie renomy i rozpoznawalności marki. Poza zoptymalizowaną treścią ważnym działaniem wspierającym rozpoznawalność marki może być marketing szeptany.
Publikowanie wartościowych linków na forach z których korzystają osoby z grupy docelowej ma dwa zasadnicze cele. Po pierwsze strona zwiększa liczbę wartościowych linków, które zwiększają ranking wyszukiwania. Po drugie stanowić może umiejętne zachęcenie do zapoznania się z ofertą – na forach tematycznych zwiększy ruch na stronie i liczbę klientów.
Marketing szeptany i budowanie wartościowych linków musi być przemyślanym działaniem. Zachęcając do skorzystania z oferty niedawno otwartej burgerowni na forum dla wegetarian i wegan nie przyniesie pożądanego skutku.
Social media wspierają pozycjonowanie
Social media wspierają działania SEO, zwiększające rozpoznawalność marki. Pozwala to dotrzeć do większej grupy odbiorców. Social media są kanałem, na którym można promować witrynę, ofertę firmy oraz reagować na interakcję klientów. Profil na Facebooku, Instagramie, czy LinkedIn przełamuje bariery pomiędzy daną marką a klientem.
Jeżeli klient otrzyma odpowiedź na umieszczony komentarz, szybką reakcją na wiadomość ma poczucie, że jest traktowany w wyjątkowy sposób. Interakcje budują więź pomiędzy marką a klientem i wytworzą poczucie lojalności. Za pośrednictwem mediów społecznościowych można organizować konkursy, które zwiększają zainteresowanie klientów marką.
Pozycjonowanie SEO buduje biznes
Rozpoznawalność i renomę uzyskuje się poprzez fachowe usługi lub oferowanie wysokiej jakości towarów. Klienci mając do szeroki wachlarz marek, wybiorą i pozostaną przy takiej, która da im poczucie satysfakcji. Dzięki zawartości strony dedykowanej do danej grupy marka może być oceniana jako specjalistyczna w swojej branży.
Merytoryczna i interesująca treść na witrynie oraz czytelność strony, odpowiednia struktura i przyciski akcji będą zachęcać do ponownych wejść. Każdy dobrze zastosowany element pozycjonowania poprawi jakość strony internetowej oraz pozwoli mu na osiągnięcie wysokiego wyniku w wyszukiwarce. Inwestycja w pozycjonowanie lub narzędzia SEO to inwestycja w rozpoznawalność marki.