Dzisiejsze narzędzia internetowe pozwalają właściwie każdemu zabrać głos w sprawach, które są dla niego istotne. Popularność blogów poświęconych praktycznie każdej tematyce nikogo już nie dziwi – co więcej, autorzy blogów stają się często autorytetami w swojej dziedzinie, a ich opinie są dla odbiorców bardzo inspirujące np. w kwestii gotowania, urządzania mieszkania, zakupów, oszczędzania czy wychowywania dzieci. Warto przyjrzeć się temu trendowi i dostrzec jego potencjał dla marketingu internetowego swojej firmy.
Prowadzenie bloga – szansa na rozwinięcie działalności
Blogowanie dla niektórych jest sposobem na wyrażenie siebie, opowiedzenie o swojej pasji, dzielenie się własnymi przemyśleniami, doświadczeniami itd. Z czasem może stać się ono także sposobem na zarobienie pieniędzy lub wręcz na rozkręcenie dobrze prosperującego biznesu. Wystarczy wymienić takie osoby, jak Michał Szafrański czy Marta Dymek – oboje zaczynali od prowadzenia blogów, na których budzące zainteresowanie tysięcy użytkowników treści , skupione na konkretnej tematyce. Popularność tekstów przerodziła się w rozpoznawalność, udział w kolejnych projektach internetowych i rozwój pomysłów np. wydanie książek o identycznych tytułach jak ich blogi.
Wiele firm dostrzega ogromny potencjał blogosfery i podejmuje współpracę ze znanymi blogerami – działania te pozwalają dotrzeć do grona odbiorców potencjalnie związanych z branżą, w której prowadzimy biznes. Internauci często poszukują przed zakupem informacji o produkcie – według raportu Digital Impact on In-Store Shopping: Research Debunks Common Myths przygotowanego przez Google robi tak aż 87% klientów. Według tego samego raportu jako źródło informacji blogi i vlogi zajmują piąte miejsce (czwarte w przypadku osób, które są stałymi odbiorcami treści publikowanych na blogach z danej branży).
Strony internetowe sprzedawców plasują się tuż za blogami, jednakże nie ulega wątpliwości, że opinia blogera – traktowanego przez internautów jako niezależnego medium o obiektywnej opinii – jest bardzo ceniona i traktowana poważnie. Zależnie od badań szacuje się że 30-50% użytkowników dokonuje zakupów lub rezygnuje z nich właśnie pod wpływem opinii przeczytanych właśnie na blogach.
Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy dostrzegają korzyści płynące z uruchomienia i prowadzenia własnego bloga. Blog firmowy nie jest postrzegany tak samo, jak blog prowadzony przez osobę prywatną – konsument zdaje sobie sprawę, że treści tego typu służą raczej autopromocji. Ale nie musi tak zawsze być, ponieważ to od strategii marketingowej firmy zależy jaką wartość będzie przekazywana poprzez artykuły. Coraz więcej firm rezygnuje z nachalnego wychwalania swoich usług na rzecz merytorycznej, przyziemnej dyskusji dla której oferuje rozwiązanie problemu. W ten sposób w oczach czytelnika budowany jest wizerunek eksperta. Blog prowadzony pod szyldem konkretnej marki pozwala także na przybliżenie zalet produktu, sposobu użytkowania itp. w sposób profesjonalny i rzetelny.. Zamiast pisać „nasze produkty są najlepsze” lepiej pokazać oraz udowodnić dlaczego tak jest i przedstawić realną korzyść od strony użytkownika. Regularna publikacja contentu wpłynie również pozytywnie na pozycjonowanie strony www.
Regularnie aktualizowany blog firmowy jest doskonałym dopełnieniem oferty – nie zawsze w sklepie internetowym czy na podstronach z ofertą usługową jest miejsce na dokładne omówienie wszystkich aspektów przedstawianego produktu. Tym samym na blogu można zawrzeć znacznie więcej informacji, wspierając się linkami do konkretnych przykładów. Prezentując rozległą wiedzę na temat nie tylko produktu, ale całej branży sprzedawca lub producent dostarcza użytkownikowi informacji, których poszukuje. Sprzyja to budowaniu głębszych relacji, a te skłaniają konsumenta do korzystnych dla marki decyzji zakupowych.
Jak założyć bloga?
Samo założenie bloga nie jest skomplikowane. Na początku trzeba zastanowić się, czy chcemy, aby blog funkcjonował w obrębie istniejącej domeny firmowej jako subdomena (np. www.blog.mojafirma.pl) czy też jako podstrona www.mojafirma.pl/blog. Pierwszy sposób jest łatwiejszy do wprowadzenia w życie – w dużej mierze polega on na uruchomieniu strony z blogiem na hostingu i przekierowaniu na niego subdomeny. Drugi sposób natomiast sprawdzi się szczególnie w przypadku aplikacji CMS i szablonów stron, w których blogowanie jest ułatwione poprzez dedykowane rozwiązanie, np. na WordPressie
Pamiętaj – do blogowania używaj tylko takich aplikacji, które posiadają wbudowane narzędzia do blogowania np. edytory treści WYSIWYG (What you see is what you get – to przejrzysty i łatwy sposób edycji, bez konieczności znajomości języków programowania). Najpopularniejsze narzędzia dla blogerów to WordPress, Joomla oraz Drupal. W sytuacji, gdy korzystamy ze strony WWW napisanej na autorskim silniku lub (w skrajnym przypadku) w formie plików HTML, blogowanie będzie czasochłonne i trudne.
Prowadzenie bloga dla swojej firmy lub prowadzonej samodzielnie działalności jest również wyzwaniem w kwestii czasu – blogować należy aktywnie, wpisy muszą być rzetelne i poprzedzone dokładnym zbadaniem tematu, a same tematy powinny być dobrze przemyślane. To wszystko zabiera cenny czas. Ponadto, aby zdobyć popularność niezbędne są także działania promocyjne – a tutaj potrzeba już znajomości narzędzi i technik pozwalających na poprawę widoczności bloga i ruchu w witrynie.
Jeśli planujesz założenie bloga, który będzie wspierał promocję twojej działalności, warto rozważyć zlecenie wykonania strony internetowej, a w tym przypadku bloga, zewnętrznej firmie. Najlepiej takiej, która zajmuje się już marketingiem dla Twojej witryny.
Fanpage na Facebooku – aktywna promocja w centrum wydarzeń
Facebook jest medium społecznościowym cieszącym się w Polsce największą popularnością – korzysta z niego w naszym kraju aż 16 milionów osób, z czego większość to osoby prowadzące aktywny pod względem konsumenckim tryb życia: samodzielnie zarabiają, są młode lub w średnim wieku, z reguły mają wykształcenie wyższe. Aż 7 na 10 użytkowników korzysta z Facebooka codziennie.
Jest to więc miejsce, w którym szybko dotrzemy do swojej grupy docelowej. Najlepiej posługiwać się przy tym narzędziami, które udostępnia sama platforma. Korzysta z nich ponad milion firm w Polsce. Wiele małych przedsiębiorstw czy freelancerów nie zakłada nawet strony internetowej bazując na fanpage’u stworzonym na FB, co nie zawsze jest optymalnym rozwiązaniem.
Promowanie swojej firmy poprzez Facebooka wymaga dobrego rozpoznania grupy docelowej – to do niej musi być dopasowany przekaz. Bardzo istotne jest opracowanie spójnego wizerunku oraz strategii komunikacji z klientami. Facebook ułatwia nawiązanie kontaktu i konsumenci chętnie z tego korzystają. Pozwala on także na reakcję zwrotną, o co trudniej na zwykłej stronie internetowej – zadowoleni (lub niezadowoleni!) klienci mogą ocenić firmę lub zgłosić się z pytaniem przez Messengera. Jest to naturalna konsekwencja angażowania swojej marki w mediach społecznościowych.
Nie bój się krytyki i nieprzychylnych komentarzy. Twoja reakcja będzie dla fanów cenna i podkreśli Twój profesjonalizm. Powinna być wyważona, z zachowaniem kultury osobistej, a także obliczona na wynagrodzenie strat (jeżeli problem wynika z Twojej winy), wyjaśnienie przyczyny niezadowolenia klienta lub przynajmniej wyrażająca otwartość na nawiązanie kontaktu. Absolutnie niedopuszczalne jest stosowanie inwektyw, obraźliwych określeń czy gróźb, a także traktowanie użytkowników „z góry”. Facebook to narzędzie promujące zasadę współpracy i wzajemnej wymiany doświadczeń.
Fanpage na Facebooku dzięki możliwości korzystania z licznych narzędzi Facebook Ads można skutecznie promować, pozyskując zainteresowanie nowych odbiorców lub zwiększając zaangażowanie stałych użytkowników. Aktywność fanów zwiększysz również dzięki organizacji konkursów. Pamiętaj jednak, że każdy konkurs musi spełniać odpowiednie standardy społeczności – niezbędny jest regulamin akcji, zgodny z prawem.
Facebook zabrania również organizacji konkursów nastawionych na udostępnianie lub polubienie fanpage’a. To najszybszy sposób, aby strona z Facebooka zniknęła ze względu na złamanie zasad serwisu (nie sugeruj się, że fanpage Twojego kolegi zdobył więcej polubień przez takie działania – nie prowadzi to do niczego dobrego!). Na pewno dobrym pomysłem jest przeprowadzanie krótkich ankiet czy sondowanie skąd pochodzą i kim są nasi fani – taka otwartość jest zawsze doceniania.
Fanpage na Facebooku to dobre rozwiązanie dla firm szczególnie tych, które stawiają na kontakt z klientem, przede wszystkim działające w sektorze B2C. Użytkownicy Facebooka czują się w korzystaniu z portalu bardzo swobodnie, więc jako miejsce komunikacji z klientem fanpage czasami sprawdza się znacznie lepiej niż tradycyjny formularz na stronie internetowej czy telefon.
Blog i fanpage w duecie – korzystne połączenie?
Blog firmowy czy prywatny oraz fanpage na Facebooku bardzo dobrze współpracują ze sobą – działanie obu źródeł wiedzy o firmie potrafi przynieść firmie wiele korzyści, zarówno w krótkiej jak i dłuższej perspektywie. Należy przy tym pamiętać, że specyfika działania dla obu środowisk jest nieco inna:
- na blogu zamieszczamy treści stanowiące rdzeń prowadzonej działalności – dłuższe wpisy, wzbogacone o atrakcyjną grafikę i liczne dane, w których użytkownicy znajdą dokładne odpowiedzi na nurtujące ich pytania,
- na fanpage’u zamieszczamy „zajawki” do wpisów, a także krótsze komunikaty związane z branżą, informacje o promocjach i nowych produktach, konkursy, a także – o ile charakter fanpage’a i profil działalności na to pozwalają – treści luźno związane z branżą, np. memy, filmiki.
Aby prowadzenie bloga i fanpage’a na Facebooku miało sens, trzeba zadbać o wspomnianą już regularność i odpowiednią częstotliwość publikowania. Przyjmij określoną strategię publikacji np. dodawaj nowy wpis na blogu co czwartek lub w inne konkretne dni. Dla osób stale śledzących bloga będzie to przyjemną „rutyną”. Oczywiście każdy wpis na blogu powinno się udostępnić także na Facebooku – w ten sposób dotrzesz do tych odbiorców, którzy nie czytają bloga regularnie. Przypominanie starych wpisów za pomocą posta na Facebooku jest również cenne i może zwiększyć zainteresowanie Twoim blogiem. Nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, a jeśli Twoje tematy mają charakter uniwersalny (np. przepisy kuchenne) – będą aktualne przez kilka lat!
Prowadzenie bloga oraz fanpage’a na Facebooku nie wydają się zadaniem bardzo skomplikowanym – przecież większość z nas potrafi obsłużyć platformę blogową oraz posiada konto na FB, prawda? Jednak zupełnie inaczej wygląda korzystanie z social mediów i blogów na prywatny użytek, inaczej natomiast, gdy chcemy w ten sposób osiągnąć konkretne cele biznesowe. Warto wobec tego rozważyć usługę tworzenia i prowadzenia bloga oraz fanpage’a przez profesjonalną agencję – specjaliści z doświadczeniem unikną najczęściej popełnianych błędów związanych z publikacją treści.
–
Szukasz specjalistów do prowadzenia kampanii reklamowej w Internecie? Skontaktuj się z nami na https://home.pl/reklama-internetowa . Wycenimy Twoje potrzeby bezpłatnie i zaproponujemy odpowiednie rozwiązania.