Reklama w Google Ads obok innych metod reklamowania (np. pozycjonowania strony, reklamy w mediach społecznościowych, e-mail marketingu) jest narzędziem, dzięki któremu pozyskasz więcej klientów rzeczywiście zainteresowanych usługami lub produktami z Twojej oferty. Działania reklamowe są jednak złożonym procesem – wymagają nieustannej analizy konkurencji, wiedzy o kreowaniu grup docelowych i optymalizacji. Uruchomienie kampanii reklamowej na chybił-trafił jest działaniem, którego efekty będą znikome. W pierwszej części naszego poradnika opisaliśmy przykład kampanii tekstowej – jak konstruować odpowiedni przekaz reklamowy i na jakie błędy uważać. W tym artykule przedstawiamy dobre przykłady tworzenia grup docelowych oraz optymalny wybór celu kampanii.
Cel kampanii Google ads
Do podstawowych parametrów Google Ads, ale również każdej innej reklamy, zaliczamy cel. Cel kampanii to pierwszy element, nad którym powinna zastanowić się osoba planująca promować markę, produkt, bądź usługi. Sprecyzowanie celu reklamy wpływa na konfigurację konta Google Ads oraz na to, z jakich funkcji trzeba korzystać, aby była ona efektywna.
Cel w Google Ads może być różny:
- promocja sklepu internetowego,
- budowanie wizerunku marki,
- generowanie leadów (kontaktów) sprzedażowych,
- zwiększona liczba połączeń telefonicznych,
- zbieranie zapisów do newslettera,
- kliknięcia w adres e-mail oraz wiele innych.
Ważnym jest, aby cel kampanii był prosty, mierzalny, osiągalny, istotny oraz określony w czasie. Spełnienie tych warunków pozwoli na weryfikację, czy praca nad kampanią ma sens, a wydane pieniądze faktycznie były inwestycją.
Warto również promować odpowiednie zasoby ze swojej strony WWW w kontekście obranego celu. Jeżeli celem jest zbieranie zapisów do newslettera, to reklama powinna kierować na odpowiedni formularz. W przypadku budowy pozytywnego wizerunku marki możesz wykorzystać szereg innych pomysłów np. dedykowaną podstronę z filmem prezentującym Twoją firmę, materiał do pobrania (np. ebook). W żadnym miejscu cel kampanii nie może mijać się z docelową stroną/ofertą.
Określenie grupy odbiorców
Ustalenie grupy odbiorców reklamy jest bardzo ważne, ponieważ każdy z nas jest inny – inaczej reagujemy na konkretne treści, oferty, ceny, opisy, jesteśmy w innym wieku i mamy różny status materialny. Nie będziemy przecież kierować reklamy z zabawkami do nastolatków, a do mniejszych dzieci oraz potencjalnych rodziców. Złe określenie grupy odbiorców może spowodować, że reklama nie przyniesie żadnego efektu, a budżet zostanie zmarnowany błyskawicznie.
Określając grupę odbiorców w kampanii Google Ads nie bierz pod uwagę jedynie najprostszych czynników jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania. Bardzo ważne jest ustalenie zainteresowań swoich odbiorców, tego kiedy korzystają z wyszukiwarki oraz jakie urządzenia do tego wykorzystują.
Dobór odpowiednich słów kluczowych
Dobranie odpowiednich słów kluczowych to podstawa każdej kampanii Google Ads . Od tego rozpoczynają się wszelkie działania. Wiele osób tworzących kampanie reklamowe w Google Ads to pomija. Jeśli użytkownik szuka butów firmy x warto, aby pojawiające się reklamy posiadały szukaną frazę, a linki odsyłały do zakładki, w której potencjalny klient owe buty znajdzie. Użytkownik szuka konkretnego przedmiotu i może go interesować nie tylko wybrana firma, ale również rodzaj butów oraz ich model.
Nie należy za to używać fraz zbyt ogólnych, oczywiście takie frazy mogą mieć dużą liczbę wyświetleń, ale konwersja będzie z nich niewielka. Np. fraza buty jest zbyt ogólna, osoba wpisująca taką frazę może mieć na myśli wiele rzeczy, niekoniecznie kupno butów.
Samo znalezienie fraz to również nie wszystko, należy ustalić typ dopasowania fraz. W Google Ads istnieją 3 możliwości – dopasowanie ścisłe, przybliżone oraz dopasowane do wyrażenia. Dopasowanie fraz trzeba różnicować, aby poznać ich działanie i przetestować, które przynoszą najlepszy efekt w konkretnym przypadku.
Dodatkowo warto korzystać z wykluczających słów kluczowych, w ten sposób usuniesz frazy posiadające najmniejszy potencjał na konwersję.
Budżet kampanii Google Ads
Kiedy wybrany zostaje już cel, grupa docelowa oraz słowa kluczowe, przychodzi czas na ustalenie budżetu kampanii Google Ads tzn. całkowitej kwoty, która zostanie wydana na kliknięcia w linki sponsorowane.
Większą część środków lepiej przeznaczyć na słowa kluczowe, które mają największą szansę na przyciągnięcie potencjalnych klientów oraz konwersję. Część budżetu powinno się przeznaczyć na budowanie wizerunku czy testy kampanii. Wykonanie testów jest zresztą ważnym elementem każdej kampanii. Uruchomienie jednego wariantu reklamy z jednym opisem daje często mylne spostrzeżenia na temat ewentualnej sprzedaży. Może się okazać, że taka reklama po prostu nie będzie się klikać ponieważ zawiera treść, której użytkownicy nie rozumieją. Drobna zmiana przyniesie z kolei pozytywny skutek i da w efekcie większą szansę na sprzedaż produktu lub usługi.
Treść reklamy Google Ads
Link sponsorowany, który wyświetli się użytkownikowi w wyszukiwarce musi przyciągać użytkowników. Dobry tytuł z odpowiednią treścią (słowem kluczowym) oraz zachęcające wezwanie do działania (Call to Action) sprawią, że reklama będzie bardziej efektywna.
PRZYKŁAD:
Poniżej znajdują się linki Google Ads na frazę Adidas Superstar. Jak widać, bardziej postarał się sklep Sizeer, który w krótkim opisie zawarł zaletę butów (legendarność), odpowiednie Call to Action oraz fakt, że klient może zaoszczędzić na kurierze.
Oficjalna strona marki Adidas z kolei podając losowy opis z automatu nie uzyskała odpowiedniego efektu, mimo iż jest „domyślnym” dystrybutorem obuwia.
Warto również rozszerzyć reklamę o dodatkowe elementy, które jeszcze bardziej zwiększą efektywność kampanii. Dostępne rozszerzenia to m.in.:
- odnośniki do popularnych podstron strony internetowej, która jest reklamowana,
- informacje o dojeździe i lokalizacji,
- przycisk dzwonienia (dostępne na telefonach).
Kierowanie na stronę docelową – jaki błędów uniknąć?
Linki sponsorowane, które wyświetlają się w Google nie powinny kierować klikających do strony głównej. Wskazane jest w tym momencie stworzenie tzw. landing page, czyli strony docelowej na której znajdzie się użytkownik po kliknięciu w reklamę. Dlaczego jest to ważne? Twoja strona główna nie musi być powiązana z treścią reklamy. Pamiętajmy, że użytkownik poprzez kliknięcie w reklamę Google Ads wyraża chęć uzyskania informacji na temat tego, co znalazło się w opisie reklamy. Doskonały jest tutaj przykład z przywołanym powyżej obuwiem – skierowanie użytkownika na stronę główną powoduje, że czuje się on zdezorientowany i nie przejrzy produktu, na którym mu zależało. W efekcie porzuci stronę oraz nasz sklep.
Landing page z kolei to dedykowana strona, której treści są powiązane właśnie z reklamą Google Ads. Jeżeli reklamujesz szkolenie z języka obcego wraz z opcją zapisu to na podanej stronie możesz umieścić krótki opis usługi, cenę oraz wstawić formularz kontaktowy do pozyskiwania leadów do kontaktu.
Odpowiednio zaprojektowany landing page musi prawidłowo działać na urządzeniach mobilnych oraz zawierać takie elementy jak:
- formularz bez wielu pól do uzupełnienia,
- treści, które skupią się na korzyściach produktu, usługi, a nie ich cechach,
- efektywne Call to Action, które skłoni użytkownika do wykonania czynności,
- wysokie jakościowo zdjęcia i grafiki.
Remarketing dla Google Ads
Ostatni krok kampanii to remarketing. Polega na tym, aby reklama, na którą trafił użytkownik, pojawiła mu się ponownie. W ten sposób trafia się do tych samych odbiorców po raz kolejny. Metoda ta jest o tyle skuteczna, że klient coraz bardziej oswaja się z marką i jest bliżej do podjęcia decyzji o zakupie. Być może w dniu kiedy po raz pierwszy odwiedził stronę poprzez reklamę Google Ads nie miał czasu na dokonanie zakupu, bądź brakowało mu środków. Ponowne wyświetlenie się reklamy może użytkownika skłonić do transakcji.
Aby korzystać z remarketingu należy na każdą podstronę serwisu wprowadzić tag remarketingowy i stworzyć listy remarketingowe, przypisując odbiorców do konkretnych grup.
Na koniec przypomnę jeszcze raz o testach różnych wariantów reklamy. Nawet jeśli już potrafimy korzystać z reklamy w Google Ads nie oznacza, że nie da się jej lepiej zoptymalizować i sprawić, aby była bardziej efektywna.