Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Treści wygenerowane przez AI a pozycjonowanie. Jak Google traktuje teksty sztucznej inteligencji?

Treści wygenerowane przez AI a pozycjonowanie. Jak Google traktuje teksty sztucznej inteligencji?

Co się stanie z Twoim blogiem lub sklepem internetowym, jeśli zaczniesz publikować teksty, generowane przez sztuczną inteligencję? Twoja strona spadnie na niższe pozycje, a może dostaniesz karę od Google i znikniesz z wyników wyszukiwania? Czytaj dalej i dowiedz się, jak Google traktuje treści AI.

Jaką treść docenia Google?

Dobry content nie oddziałuje jedynie na stronę, na której został opublikowany (np. na konkretny artykuł). Ma on również wpływ na ocenę całej domeny w rankingach Google, czyli np. bloga, e-sklepu czy portalu newsowego. Z tego powodu warto przykładać szczególną uwagę do jakości „produkowanych” artykułów, opisów produktów czy kategorii.

Jeśli w obrębie Twojej domeny wszystkie podstrony są zaopatrzone w treści wysokiej jakości, możesz spać spokojnie. Co się jednak stanie, gdy co jakiś czas zaczniesz publikować miałkie, małowartościowe teksty, które nie są przydatne klientowi czy czytelnikowi?

Google obrał sobie za priorytet zapewnienie jak najlepszego doświadczenia użytkownikom, którzy szukają informacji w najpopularniejszej wyszukiwarce. Dlatego to treści, zaspokajające potrzebę użytkownika, są mu wyświetlane w pierwszej kolejności. Jeśli Twój content nie wyczerpuje danego zagadnienia i zmusza użytkownika do powrotu do wyników wyszukiwania, lub po prostu jest agresywnie optymalizowany tylko pod SEO, w długofalowej perspektywie będzie gorzej oceniany.

Od samego początku skupiamy się na nagradzaniu treści wysokiej jakości. Proces ten trwa do dziś, między innymi dzięki naszym systemom rankingowym, które wskazują wiarygodne informacje, oraz systemowi przydatnych treści. Użytkownicy, korzystający z wyszukiwarki, będą otrzymywać treści tworzone głównie z myślą o ludziach, a nie o rankingu.
Blog Google

Dlatego, aby utrzymać wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania, kieruj się zasadą tworzenia treści w pierwszej kolejności dla człowieka, a nie wyszukiwarki.

Jak pozycjonują się treści od sztucznej inteligencji AI?
Fragment wypowiedzi czatu AI o tym, jak Google traktuje treści, generowane przez sztuczną inteligencję.

PORADNIK: Jak włączyć Bing AI w przeglądarce Microsoft Edge?

Czy Google blokuje treści stworzone przez AI?

Skoro na pierwszym miejscu Google stawia pozytywne doświadczenia użytkowników (ludzi), to czy tym samym zakazuje publikowania treści, stworzonych przez maszyny?

Oczywiście, że nie. Co więcej, Google wręcz zachęca do wpierania się AI, aby generowane treści były oryginalne, kreatywne i wysokiej jakości.

Ważnym wyrażeniem jest „wspieranie się” sztuczną inteligencją. Obecnie czaty AI czy generatory tekstu nie są w stanie wyprodukować oryginalnych, wysokiej klasy treści, które wystarczy przekopiować i opublikować na stronie. Niejednokrotnie czas, poświęcony na redagowanie takiego tekstu, jest porównywalny do pisania podobnej treści przez człowieka od zera. Jeśli jednak chodzi o czerpanie inspiracji i kreatywne naprowadzanie – Google mówi: „jestem ZA”.

Osoby, publikujące materiały, od dawna korzystają z automatyzacji do tworzenia przydatnych treści. AI może pomagać w tworzeniu przydatnych treści lub generować je na nowe, ciekawe sposoby.
Blog Google

Z tego powodu copywriterzy i specjaliści od contentu mogą być spokojni – to (jeszcze) nie czas, by (dobry) content był w pełni tworzony przez sztuczną inteligencję.

Pamiętaj – używaj AI do inspirowania się, a nie do wykonywania całej pracy. Unikniesz w ten sposób ryzyka popełnienia plagiatu czy publikowania nieprawdziwych informacji.

Tworzysz teksty słabej jakości? AI nie musi być temu winne

Generowanie treści, których celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania, jest naruszeniem zasad, dotyczących spamu w Google. Co ciekawe, w takim samym stopniu dotyczy to treści od AI, jak i stworzonych przez człowieka.

  • Poznaj zakazane praktyki w pozycjonowaniu, czyli Black Hat SEO.

Oznacza to, że jeśli publikujesz kiepski content (np. masowy spam czy clickbaitowe i wprowadzające w błąd newsy), to Google nie bierze pod uwagę sposobu, w jaki został stworzony. Po prostu zostanie nisko oceniony i nie będzie wyświetlany użytkownikom.

Skupiamy się na jakości treści, a nie na sposobie ich tworzenia. To przydatna wytyczna, która od lat pomaga nam dostarczać użytkownikom wiarygodne wyniki o wysokiej jakości.
Blog Google

Jak Google ocenia jakość treści?

Zadaniem algorytmów Google jest nagradzanie dobrej jakości treści wysoką pozycją w wyszukiwarce. Gigant z Mountain View określa wytyczne wartościowego contentu według standardu E-E-A-T (ang. expertise, experience, authoritativeness, trustworthiness).

Oznacza to, że Twoje treści powinny cechować:

  • wiedza (expertise),
  • doświadczenie (experience),
  • rzetelność (authoritativeness),
  • wiarygodność (trustworthiness).

Jeśli chcesz, by Twoje treści były dobrze oceniane, wskutek czego powędrują wysoko w wynikach wyszukiwania, stosuj powyższy standard. Jeśli sztuczna inteligencja Ci w tym pomoże – korzystaj z niej z czystym sumieniem.

O tym, jak pisać ciekawie i wartościowo, przeczytasz tutaj: Popraw stronę według wytycznych Helpful Content.

Dobry content to dobre pozycjonowanie

Niezależnie od metody tworzenia treści, ostatecznie chodzi o uzyskanie wysokiej pozycji witryny w wyszukiwarce. Ta zapewnia regularny ruch użytkowników na stronie, co przekłada się większe zainteresowanie Twoimi usługami, produktami, a docelowo – owocuje większymi zyskami.

Pamiętaj, że na pozycjonowanie stron wpływa wiele czynników (nie tylko wartościowy content w standardzie E-E-A-T), aczkolwiek tworzenie przydatnej treści jest czymś, od czego powinno się zacząć budowę lepszej widoczności firmy w Google.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak dobrze wypozycjonować swoją stronę? Odwiedź inne nasze artykuły, dotyczące widoczności w sieci.

Jeśli jednak nie masz czasu na optymalizacje SEO i tworzenie contentu, zaufaj naszym ekspertom od pozycjonowania i reklamy internetowej.

Czytaj więcej o widoczności w internecie:

Źródła cytatów

  • https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content