Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Pozycjonowanie sklepu internetowego z zabawkami – jak osiągnąć cel po 6 miesiącach? Case study

Pozycjonowanie sklepu internetowego z zabawkami – jak osiągnąć cel po 6 miesiącach? Case study

Zbudowanie widoczności dla sklepu internetowego z zabawkami i odzieżą dla dzieci to wyzwanie, którego podjęliśmy się w listopadzie 2017 roku na prośbę jednego z naszych klientów. Branża, w jakiej operuje jest niezwykle specyficzna, dlatego też niezwykle kluczową rolę odegrały tu nie pojedyncze działania marketingowe, a wykorzystanie wspólnych możliwości wielu narzędzi stosowanych w marketingu internetowym.

Wzrost widoczności w TOP 10 na poszczególne frazy, lepsza niż kiedykolwiek konwersja sprzedaży i przede wszystkim znacznie wyższa świadomość sklepu to cele, jakie obraliśmy sobie od samego początku. Jak udało nam się je zrealizować?

Pozycjonowanie sklepu z zabawkami – jaką strategię obraliśmy?

Działalność w branży zabawek dla dzieci, szczególnie gdy w grę wchodzi sprzedaż online, charakteryzuje się nie tylko niezwykle wysoką konkurencyjnością, ale też sezonowością sprzedaży, od której w dużej mierze zależą wyniki osiągane przez sklepy. Naszym głównym celem działań podjętych w listopadzie 2017 roku było zwiększenie widoczności sklepu klienta tak, by już w grudniu dostrzec pierwsze efekty działań, pamiętając jednak, że na najbardziej zauważalne rezultaty szykowaliśmy się raczej w roku kolejnym. Wszystkie działania zostały oparte o postanowienie końcowe:

  • osiągnąć wzrost widoczności na tle konkurencji,
  • zwiększyć konwersję z ruchu organicznego ze szczególnym uwzględnieniem sezonu przedświątecznych zakupów w roku 2018
  • podnieść pozycję sklepu dla kluczowych fraz zwiększających ruch i konwersję na stronie.

Sezonowość sprzedaży przy pozycjonowaniu sklepu

Jednym z najważniejszych aspektów i wyzwań, jakie stawia w pozycjonowaniu branża zabawek dla dzieci jest sezonowość sprzedaży produktów, a więc i zainteresowania samymi sklepami z zabawkami. To właśnie z powodu sezonowości konkretne frazy zyskują znacznie na popularności w bardzo specyficznym przedziale czasu i nieznacznie tracą ją w pozostałej części roku. W przypadku zabawek jest to sezon przedświąteczny, co doskonale obrazuje wykres wygenerowany przez Google Trends.

Źródło: Google Trends. Wykres ukazuje, jak zmieniało się zainteresowanie frazą „zabawki” na przestrzeni ostatniego roku. Doskonale widać tu, że jego szczyt przypada na koniec listopada i początek grudnia, a więc i wtedy obecność na wysokich pozycjach w wyszukiwarce będzie najbardziej korzystna dla sklepu.

Dla porównania, zainteresowanie frazą „zabawki kontrastowe” jest według Google zmienne przez cały rok, osiągając szczyt nie tylko w okresie przedświątecznym, ale też przed dniem dziecka czy po wakacjach.

Pozycjonowanie sklepu internetowego w praktyce

Podejmując się poprawy pozycji sklepu z zabawkami i odzieżą dla dzieci naszego klienta musieliśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim stronę sklepu ze wszystkimi publikowanymi na niej treściami i obiektami. Strona sklepu powinna być zoptymalizowana pod kątem fraz globalnych i fraz podstron kategorii i podstron produktowych, ale jednocześnie musi być też przygotowana odpowiednio pod względem UX i doświadczeń, jakie klient odczuwa podczas przeglądania sklepu. Nasze działania skupiły się na kilku podstawowych obszarach SEO:

  • Wyborze fraz kluczowych dla strony głównej,
  • Doborze fraz kluczowych dla podstron produktowych i podstron kategorii,
  • Budowie treści w tzw. zapleczu oraz poradników zoptymalizowanych pod wybrane frazy,
  • Analizie i dopracowaniu strony technicznej sklepu internetowego Klienta, publikowanych tam treści, stron kategorii, znaczników title i meta tagów,
  • Linkbuildingu poprzez publikowanie treści na portalach zewnętrznych.

Dobór fraz kluczowych dla sklepu z zabawkami i odzieżą dla dzieci

Biorąc pod uwagę wysoką konkurencyjność na topowych pozycjach dla kluczowych fraz globalnych dla strony głównej i szczegółowych dla kolejnych podstron sklepu udało nam się wybrać te, na które warto pozycjonować w kontekście zwiększenia widoczności sklepu Klienta w sieci. Naszą uwagę zwróciły między innymi frazy zyskujące popularność wskazane przez Google Trends oraz frazy, które zapewniają odpowiedni wzrost liczby wyszukiwań w obrębie interesującej nas branży.

Pierwszym etapem działań było przygotowanie rozszerzonej listy fraz kluczowych po których planowane były działania związane z pozycjonowaniem.

  • Przykładowe frazy dla strony głównej:
    • Sklep z zabawkami dla dzieci
    • Internetowy sklep z zabawkami
    • Zabawki online sklep
    • Zabawki dla dwulatka
    • Zabawki dla 3 latka
    • Zabawki dla chłopca 2 lata
  • Przykładowe frazy dla podstron kategorii:
    • Puzzle dla dzieci sklep internetowy,
    • Zabawki dla niemowląt sklep
    • Maty rozwojowe sklep internetowy
    • Szumiące misie dla dzieci sklep internetowy
    • Zabawki fisher price sklep

W przypadku fraz dla poszczególnych podstron produktowych ogromne znaczenie mają przede wszystkim frazy precyzujące wyszukiwania, a więc często określające producenta zabawek czy bajkę, której postaci reprezentują, dlatego też powyższe frazy okazały się dla naszego Klienta najlepszym wyborem.

Realizacja pozycjonowania

Realizację usługi rozpoczęliśmy od przygotowania gruntownej analizy skutkującej audytem SEO i UX rozszerzonym o audyt linków, analizę działań konkurencji i utraconych słów kluczowych. Audyt SEO pozwolił na wskazanie kierunków działań w kontekście założonych celów. Kolejnym etapem była szeroka optymalizacja sklepu obejmująca:

  • optymalizację profilu Google Search Console,
  • identyfikacja błędów 404,
  • przygotowanie przekierowań 301,
  • optymalizację nagłówków,
  • przygotowanie linkowania wewnętrznego,
  • uporządkowanie struktury i hierarchii podstron kategorii,
  • optymalizację znaczników title i meta tagów,
  • poprawę prędkości ładowania witryny,
  • optymalizację grafik wraz z dopasowaniem właściwych alt’ów,
  • poprawienie usability.

Efekty pozycjonowania dla sklepu internetowego z zabawkami dla dzieci

Szybko wprowadzone zmiany optymalizacyjne oraz rozpoczęty linkbuiding przyczyniły się do poprawy indeksacji sklepu oraz systematycznych wzrostów pozycji w wyszukiwarce Google. Już po niecałym miesiącu działań, udało się osiągnąć 25% wzrost widoczności strony oraz zwiększyć konwersję sprzedażową.

Przedstawiony poniżej wykres z aplikacji Senuto pokazuje wyraźnie przyrost ruchu na stronie o ponad 100% już po pół roku działania, osiągnięty jeszcze przed szczytem sezonu sprzedażowego dla zabawek dziecięcych.

Ważnym parametrem, który obserwowaliśmy weryfikując skuteczność naszych działań były też pozycje sklepu naszego Klienta w wyszukiwarce dla konkretnych fraz, które testowaliśmy. W przypadku fraz dla strony głównej udało nam się osiągnąć TOP 10 dla wszystkich wybranych fraz oraz kilku innych, naturalnie występujących dla tej branży fraz, natomiast w przypadku fraz dla podstron dla trzech z nich osiągnęliśmy pozycję TOP 5.

Ostatecznie efekty naszych działań pokryły się niemalże całkowicie z obranymi celami i strategią, a sam Klient wyraził ogromne zadowolenie naszą pracą zauważając, że pierwsze efekty pozycjonowania pojawiły się naprawdę szybko.

Czy 6 miesięcy to wystarczający czas na pozycjonowanie?

Warto w tym miejscu wspomnieć, że pozycjoner optymalizujący witrynę nie jest w stanie przewidzieć kiedy witryna pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Wstępna analiza witryny klienta wykazała jednak, że potencjał na poprawę pozycji w Google jest duży i pierwsze wzrosty mogą pojawić się już po kilku tygodniach prac. Pozycjonowanie jest procesem bardzo złożonym, wymagającym starannego i uważnego analizowania zachowania witryny w wyszukiwarce.

Pierwsze efekty pojawiły się już po miesiącu, ale to właśnie systematyczność i wzorowa współpraca z klientem pozwoliła na wdrażanie kolejnych zmian, których efektem był znaczący progres po kolejnych 3-4 miesiącach. Prace nad optymalizacją sklepu internetowego trwały nieustannie, dzięki czemu po około 6 miesiącach witryna miała stabilną i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google dla kluczowych fraz, zapewniających ruch użytkowników.

O czym warto pamiętać wybierając firmę pozycjonującą strony WWW?

  • tanie pozycjonowanie z gwarancją efektu po 2 tygodniach w większości przypadków wiąże się z użyciem kontrowersyjnych metod m.in. fraz, które z perspektywy klienta nie są ważne (nie przyniosą żadnych korzyści). Po drugie – jest to ryzykowne i może skończyć się karą, która w efekcie obniży pozycję strony w wyszukiwarce.
  • pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, ale przynoszącym w większości przypadków pozytywne skutki – ruch organiczny na stronie, większą sprzedaż itd. Jeżeli szukasz rozwiązania doraźnego „tu i teraz”, rozważ inwestycję w reklamę Google Ads.
  • ile stron, tyle sposobów na lepszą pozycję w Google. Raz uzyskana pozycja nie jest gwarantowana na zawsze. Różnorodność branż oraz zachowań konsumentów powoduje, że metody zastosowane w sklepie A nie zadziałają w sklepie B. Ważne jest to, aby firma pozycjonująca miała doświadczenie.

Masz pytanie dotyczące oferty pozycjonowania sklepu internetowego lub strony WWW? Sprawdź naszą ofertę na https://home.pl/reklama-internetowa/pozycjonowanie-strony/.