Pozycjonowanie sklepu internetowego w branży odzieżowej - case study home.pl
Marketing & SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego z odzieżą – jak trafić na pierwszą stronę w Google? Case study

Pozycjonowanie sklepu z odzieżą dla kobiet może być wyzwaniem nawet dla najlepszych specjalistów SEO. Z ogromną konkurencyjnością i słowami kluczowymi obsadzonymi tak silnie jak w branży modowej, wybicie się do TOP 20 wymaga połączenia sił wielu narzędzi marketingu internetowego, czasu i cierpliwości. Gdy podejmowaliśmy współpracę z naszym klientem w połowie 2017 roku, widoczność na główne słowa kluczowe w TOP 10 była niewielka, w TOP 3 prawie nieistniejąca. Z zupełnie nową strategią i realistycznie obranymi celami postaraliśmy się to zmienić.

Wzrost widoczności w TOP 3, jeszcze lepsza konwersja sprzedaży i zwiększona świadomość marki i produktów – jak udało nam się dotrzeć do wyznaczonych celów i zbudować sklep z odzieżą dla kobiet, który z sukcesem funkcjonuje obok konkurencji?

Pozycjonowanie sklepu z odzieżą dla kobiet – najważniejsze założenia strategii marketingowej

Konkurencyjność w branży modowej jest niezwykle wysoka i niezależnie od tego czy mamy do czynienia z odzieżą z niższych półek cenowych czy odzieżą luksusową, pozycjonowanie sklepu i strony internetowej od podstaw wymaga dokładnie przemyślanej strategii działania i obierania realistycznych celów możliwych do osiągnięcia za pomocą różnorodnych narzędzi marketingu internetowego. Od początku wiedzieliśmy, że naszą pracę ze sklepem Klienta musimy podzielić na kilka etapów. Za główne cele po pierwszym roku działania ustaliliśmy:

  • Zwiększenie świadomości marki i widoczności sklepu w sieci,
  • Zwiększenie wyników w TOP 3 i TOP 10 na najważniejsze słowa kluczowe,
  • Zwiększenie konwersji i sprzedaży.

Oceniając wyniki po pierwszym roku i modyfikując nieco strategię dalszego działania w oparciu o osiągnięte już pozycje w wyszukiwarkach zdecydowaliśmy się poszerzyć zakres słów kluczowych, na które pozycjonowany jest obecnie sklep naszego Klienta i wykorzystać sezonowość poszczególnych fraz branży modowej do wypracowania jeszcze większej ilości odsłon dla poszczególnych kategorii produktowych.

Audyt strony internetowej – analiza rynku przed realizacją usługi

Przygotowując się do realizacji celów wyznaczonych w strategii marketingowej skupiliśmy się przede wszystkim na gruntownej analizie SEO i UX strony internetowej naszego Klienta. Bardzo ważnym etapem przygotowania było odnalezienie właściwych słów kluczowych na podstawie analizy konkurencji, przeprowadzenie audytu linków i stworzenie planu działania w oparciu o wyniki analizy rynku.

W pierwszych etapach pozycjonowania postawiliśmy przede wszystkim na szeroką optymalizację sklepu obejmującą:

  • optymalizację profilu Google Search Console,
  • identyfikację błędów 404 i stworzenie przekierowań 301,
  • poprawę prędkości ładowania witryny z naciskiem na optymalizację grafik i zdjęć produktowych,
  • uporządkowanie struktury sklepu i stworzenie nowej hierarchii menu podkategorii,
  • dopasowanie alt’ów dla grafik, optymalizację nagłówków, znaczników title i meta tagów,
  • przygotowanie linkowania wewnętrznego,
  • poprawienie usability.

Pozycjonowanie sklepu internetowego z odzieżą dla kobiet – strategia w praktyce

Po wstępnym przygotowaniu strony internetowej i zoptymalizowaniu jej pod kątem używalności przyszedł czas na właściwe działania SEO, obejmujące przede wszystkim wyszukanie i wybór odpowiednich fraz kluczowych dla strony głównej i podstron produktowych. Konkurencyjność na słowa kluczowe w branży modowej jest duża, dlatego też ważne były dla nas zarówno short taile (frazy krótkie, jednowyrazowe) jak i long taile (dłuższe zapytania), dające mniej wejść ale znacznie lepszą konwersję niż frazy krótkie. W ramach działań pozycjonowania skupiliśmy się na:

  • Wyborze fraz kluczowych dla strony głównej i podstron produktowych,
  • Wyborze fraz dla podstron kategorii,
  • Budowie bloga firmowego oraz treści zapleczowych z uwzględnieniem wybranych fraz kluczowych,
  • Optymalizacji reklam AdWords i płatnych treściach sponsorowanych.

Frazy kluczowe dla sklepu z odzieżą dla kobiet

Przeprowadzona na wstępie analiza sklepu naszego Klienta oraz sklepów konkurencji pozwoliła wyłonić topowe słowa kluczowe, dla których chcieliśmy poprawić pozycję w wyszukiwarce. Wyniki analizy najpopularniejszych fraz kluczowych w branży modowej prezentują się następująco:

Popularne frazy dla branży modowej

Źródło: Ubersuggest

Spośród podanych propozycji zestawionych z przeprowadzoną analizą konkurencji udało nam się wyłonić następujące przykładowe frazy, na które pozycjonowaliśmy sklep naszego Klienta.

  • Przykładowe frazy dla strony głównej:
    • Odzież damska
    • Ubrania
    • Tanie sukienki
  • Przykładowe frazy dla podstron sklepu:
    • Spodnie damskie
    • Bluzki damskie
    • Swetry damskie
    • Sukienki na lato
    • Sukienki na wesele
    • Sukienki wieczorowe

Wiele fraz dla podstron sklepu można było dopasować tu pod kątem sezonowości i trendów w branży modowej – pozycjonowanie na frazy typu „sukienki na lato” rozpoczęliśmy jeszcze przed sezonem, budując bardziej ugruntowaną pozycję sklepu na konkretne słowa kluczowe.

Efekty pozycjonowania dla internetowego sklepu odzieżą dla kobiet

Wprowadzone zmiany optymalizacyjne, poprawiające zarówno usability samej strony internetowej jak i SEO całego sklepu sprawiły, że już po pierwszym pół roku działań indeksacja sklepu i jego widoczność w wyszukiwarce wzrosły ponad dwukrotnie. W wyniku lepszej widoczności sklepu na wartościowe frazy kluczowe znacząco wzrosła też konwersja sprzedażowa.

Przedstawione poniżej wykresy Senuto obrazują wzrost widoczności sklepu w TOP 3 i TOP 10 od maja 2017, czyli daty rozpoczęcia naszych działań optymalizacyjnych.

Widoczność strony sklepi internetowego z odzieżą - home.pl

Widoczność w TOP3; Źródło: Senuto

Widoczność strony sklepu internetowego z odzieżą w TOP10 - home.pl

Widoczność w TOP10; Źródło: Senuto

Monitorowanie skuteczności działań na podstawie konkretnych fraz, które testowaliśmy podczas pozycjonowania sklepu naszego Klienta pozwoliło zaobserwować znaczący wzrost pozycji strony zarówno dla fraz strony głównej, jak i fraz podstron kategorii. W przypadku wybranych fraz kluczowych dla strony głównej, pozycję w TOP 3 uzyskało aż 5 fraz, z pozostałymi pojawiającymi się regularnie w TOP 10. Co więcej, wysokie pozycje w TOP10 osiągnęły też frazy, na których nie skupialiśmy się, a które naturalnie występują w branży modowej.

SEO dla sklepu z odzieżą - wyniki w Senuto

Pierwsze wyniki pozycjonowania pojawiły się naprawdę szybko, czego najlepszym dowodem są przedstawione wyżej wykresy. I choć trudno przewidzieć podczas planowania strategii kiedy witryna zacznie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, obrane na początku cele udało nam się zrealizować na przestrzeni zaledwie kilku miesięcy. Pozycjonowanie jest procesem bardzo złożonym i wymagającym, ale przy dobrze przeprowadzonej analizie rynku, konkurencji i wreszcie strony samego Klienta, znalezienie właściwych narzędzi pracy i skuteczne ich wykorzystanie zdaje się przynosić wymierne sukcesy w stosunkowo krótkim czasie.

Jak wybrać firmę do pozycjonowania sklepu internetowego?

Wybór odpowiedniej firmy pozycjonującej strony www to podstawa współczesnych działań marketingowych nie tylko sklepów internetowych, ale każdego biznesu prowadzonego w sieci. Podobnie jak w przypadku marketingu tradycyjnego, ofert tanich i podejrzanie skutecznych jest dziś na rynku naprawdę wiele – jak podjąć właściwą decyzję?

Pozycjonowanie stron www nie jest ani przedsięwzięciem tanim, ani szybkim – zdobycie i utrzymanie oczekiwanej pozycji w wyszukiwarce bez ryzyka kar, wykorzystania mało wartościowych fraz czy zakazanych praktyk wymaga czasu, kompleksowego podejścia do kwestii optymalizacji i ciągłego monitorowania postępów połączonego z modyfikowaniem działań zgodnie z osiąganymi wynikami.

Chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu i optymalizacji sklepu internetowego lub strony WWW? Sprawdź naszą ofertę na https://home.pl/reklama-internetowa/pozycjonowanie-strony/.

Dodaj komentarz

*

*