Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zacząć przygodę z WordPressem? – 7 kroków do własnej strony WWW

Jak zacząć przygodę z WordPressem? – 7 kroków do własnej strony WWW

WordPress pierwotnie został stworzony jako idealne narzędzie do blogowania, ale ze swoim szerokim wyborem motywów i wtyczek do rozszerzenia funkcjonalności strony, stał się wszechstronnym rozwiązaniem również dla małych firm,a nawet nawet dużych korporacji. Zaczynasz swoją przygodę z tworzeniem strony za pomocą tego oprogramowania? WordPressem?  Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami, dzięki którym unikniesz błędów.

Budowa WordPressa

WordPress składa się z trzech elementów:

  • podstawowego kodu WordPressa,
  • motywów, które odpowiadają za to jak wygląda strona,
  • wtyczek, które dodają do witryny dodatkowe funkcje np. : wsparcie dla mediów społecznościowych, płatności dla e-commerce, galerie, formularze kontaktowe lub czaty na żywo.

Nowi użytkownicy bez doświadczenia w kodowaniu mogą dostosowywać funkcje swojej strony za pomocą wewnętrznego pulpitu WordPressa. Doświadczeni programiści z kolei docenią bezpośredni dostęp do plików witryny, aby wprowadzić bardziej złożone zmiany.

Skoro już wiesz, co składa się na „budowę” WordPressa, pora poznać podstawowe procesy, które zachodzą na etapie budowania strony internetowej.

Jak mądrze wybrać motyw do WordPressa?

Warto na wstępie wspomnieć, że motyw to nie to samo co szablon. Oba zwroty są często stosowane jednocześnie w dyskusjach o WordPressie, aczkolwiek dotyczą 2 różnych funkcji.

Motyw to główny zestaw zasobów wizualnych, które definiują jak Twoja strona będzie wyglądać. Szablon z kolei jest elementem stojącym na niższym stopniu hierarchii i jest on definiowany dla każdej podstrony osobno. Jeżeli motyw zawiera w sobie szablony np. dla podstrony typu „homepage” lub „galeria”, to wybierzesz je z poziomu edycji danej podstrony.

Motyw płatny czy darmowy?

Początkowy wybór powinien paść na motyw darmowy. To świetny sposób na trening oraz zapoznanie się z zasadami działania. W głównym repozytorium WordPressa znajduje się katalog z setkami motywów o różnorakim przeznaczeniu.  Darmowe motywy mają swoje zalety (głównie oparte na darmowości), ale i wady – za ich pomocą nie zbudujesz bardziej rozbudowanego serwisu, a także nie skorzystasz z zaawansowanych możliwości jakie dają dedykowane wtyczki, które współpracują tylko z niektórymi motywami.

W przypadku wyższych wymagań warto rozważyć płatne motywy dostępne np. w serwisie Template Monster. Koszt takiego rozwiązania jest zależny od autora i waha się od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów. W cenie otrzymasz zarówno wsparcie techniczne, jak i regularne aktualizacje motywu.

Motywy do WordPressa - źródło: TemplateMonster
Przykładowe, płatne motywy do WordPressa od TemplateMonster

Na co zwrócić uwagę przed wyborem motywu?

Współczesne motywy do WordPressa można podzielić na 2 rodzaje:

  • przygotowane z myślą o konkretnym zastosowaniu, dla danej branży,
  • elastyczne, z wbudowanym edytorem typu drag&drop (tzw. edytory typu page-builder), które pozwalają stworzyć stronę o dowolnym przeznaczeniu z gotowych „klocków”.

Wbrew pozorom oba rozwiązania mają swoje niezaprzeczalne zalety, jak i wady. Pierwszy typ to z pewnością świetne rozwiązanie dla osób, które szukają motywu uszytego „na miarę”, bez zbędnych wodotrysków. Taki motyw jest lepiej zoptymalizowany, działa szybciej (jest lżejszy jeśli chodzi o konstrukcję i kod). Ich wadą jest natomiast „hermetyczność”, a jakiekolwiek zmiany wymagają ingerencji specjalisty.

Motywy z edytorami drag&drop umożliwiają z kolei szybkie i łatwe wprowadzenie poprawek bez znajomości programowania. W kilka godzin zmienisz bloga w serwis newsowy, lub stronę-wizytówkę z formularzem kontaktowym. Ich wadą jest natomiast „ciężar” – edytory dokładają dodatkowy kod, który nie sprzyja błyskawicznemu ładowaniu witryny w przeglądarce. Nie oznacza to jednak, że za jego pomocą nie zbudujesz ciekawej i optymalnie działającej strony. Wszystko zależy od Twoich preferencji.

Jakie wtyczki do WordPressa wybrać na początek?

Użytkownicy WordPressa mogą korzystać spośród tysięcy darmowych i płatnych wtyczek zarówno z katalogu, który jest dostępny w panelu WordPressa, jak i wtyczek przygotowanych przez programistów ze źródeł zewnętrznych. Wybierając wtyczki na swoją stronę zastanów się, jaki efekt chcesz konkretnie osiągnąć. Ogranicz się do tych wtyczek, których rzeczywiście potrzebujesz i będziesz z nich aktywnie korzystać. W innym przypadku zbyt szybko „przeciążysz” swój serwer.

Na pewno warto pod rozwagę wziąć:

  • Wtyczkę SEO, która pomoże Ci optymalizować Twoją witrynę pod kątem wyszukiwarek (np. Yoast, All-in-One-SEO),
  • Wtyczkę blokującą spam w komentarzach (np. Akismet lub Disqus)
  • Wtyczkę umożliwiającą udostępnianie np. postów z Twojego bloga do mediów społecznościowych,
  • Wtyczkę typu cache, która przyśpieszy działanie witryny np. WP Supercache lub W3 Total Cache (przed aktywacją zapoznaj się koniecznie z dokumentacją – włączenie tego typu wtyczek może wywołać w niektórych przypadkach błędne działanie strony).
Wtyczki ułatwiają pozycjonowanie strony w Google. Źródło – wordpress.org

Pamiętaj również, że wtyczki to dodatkowy kod dodawany do strony, a więc dbaj również o ich aktualizację. W innym wypadku narazisz witrynę na ryzyko włamania przez luki wynikające z działania starych wtyczek. Nie instaluj wtyczek, które nie były modyfikowane/aktualizowane od kilku miesięcy.

Jeżeli chcesz dodatkowo zabezpieczyć dostęp do WordPressa przed ingerencją osób trzecich, skorzystaj z naszego poradnika, w którym opisaliśmy 14 sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa aplikacji. Wprowadzenie przynajmniej kilku wymienionych w nim metod na pewno ograniczy ryzyko zhakowania strony lub bazy danych.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Już ponad połowa użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego niezwykle istotne jest, aby Twoja strona była do nich dopasowana i responsywna. Strona dostosowana do urządzeń mobilnych gwarantuje to, że Twój klient może na nią zajrzeć w każdej chwili – np. korzystając z telefonu komórkowego stojąc w korku lub z tabletu w czasie podróży i nie będzie miał problemu z odczytaniem jej treści.

Praktycznie każdy nowy motyw tworzony z myślą o WordPressie jest opracowany także dla urządzeń mobilnych. Większość „skórek” działa na zasadzie out-of-the-box – po instalacji/uruchomieniu strona od razu działa poprawnie także na małych ekranach. Jest to o tyle ważne, ponieważ współczesny trendy kładą nacisk na wsparcie dla Google Accelerated Mobile Pages – inicjatywie Google, która ma za zadanie ułatwić dostęp do stron WWW na wolnych łączach internetowych. Strony mobilne muszą być więc lekkie, ale wciąż funkcjonalne. WordPress wpisuje się w ten trend idealnie oferując m.in. wtyczkę do integracji strony z AMP.

Pozyskanie klientów – jak wykorzystać do tego WordPressa?

Czy wiesz, że średnio 75% osób odwiedzających daną stronę internetową, które nie podejmują na niej żadnych działań, opuszcza witrynę i nigdy na nią wraca? Oznacza to, że wszelkiego rodzaju strony firmowe – które coś sprzedają lub dostarczają usługi-  potrzebują rozwiązań do zaangażowania odwiedzających i przekształcania ich w swoich potencjalnych klientów.

Narzędzia takie jak: tworzenie list mailingowych, formularzy kontaktowych czy prostych stron docelowych tzw. landing page, pomagają generować zapytania od użytkowników. Strona internetowa bez choćby jednego wezwania do działania, ze prostymi danymi adresowymi lub mapką dojazdu nie spowoduje, nie będzie generować dla Ciebie zysków. Pamiętaj – jeżeli już ktoś wszedł na Twoją stronę z ofertą to zrobił to z jakiegoś powodu:

  • znalazł ją w Google podczas wyszukiwania wyników na konkretne frazy,
  • kliknął w reklamę z przekierowaniem na witrynę,
  • pozyskał adres z innego źródła (wizytówka, ulotka) i chciał sprawdzić ofertę.

Każdy z tych przypadków świadczy o POTRZEBIE użytkownika, która powinna zostać przez Ciebie spełniona. Musisz zatem zaoferować jakąkolwiek formę kontaktu na stronie WWW. WordPress oferuje wiele takich rozwiązań. Niektóre motywy są zaprojektowane specjalnie z myślą o zdobywaniu potencjalnych klientów –  z dedykowanymi szablonami pod sklep internetowy wraz z przyciskami typu CTA (Call to Action – wezwanie do działania). Dodatkowo, wiele darmowych wtyczek oferuje narzędzia do tworzenia formularzy subskrypcji, formularzy kontaktowych, czatu na żywo czy newsletterów. Wykorzystaj te, które najlepiej sprawdzają się w Twojej branży.

Prowadząc np. firmę transportową warto dodać na stronę formularz zachęcający do wykonania wyceny przykładowego transportu w kraju/za granicą. Z kolei osoba prowadząca szkolenia internetowe może zbierać subskrybentów za pomocą zapisu do newslettera.

WordPress z własną domeną – jak wybrać nazwę dla strony WWW?

Zaczynając przygodę z Internetem i WordPressem nie można zapomnieć o domenie! Nazwa domeny to coś więcej niż tylko adres internetowy – to  wizerunek Twojej marki. Kreatywna, zapadająca w pamięć nazwa odgrywa ważną rolę w przyciąganiu użytkowników do Twojej strony. Wybór nazwy domeny dla Ciebie lub Twojej firmy w Internecie to jedna z najważniejszych decyzji, którą podejmujesz. Zastanów się nad najważniejszymi cechami swojej marki i wiadomości jaką chcesz przekazać potencjalnemu klientowi.

Nie zapomnij także o wybraniu pasującego rozszerzenia, czyli części nazwy domeny po „kropce”. Obecnie najbardziej rozpoznawalnym rozszerzeniem na świecie jest wciąż .com. Jeśli planujesz wejść na rynek europejski – pomyśl o końcówce .eu. W Polsce nieodmiennie od lat króluje rozszerzenie .pl. Jeśli końcówka, o której myślałeś nie jest dostępna, rozważ inne neutralne rozszerzenia, takie jak .net lub .info.

Hosting dla WordPressa – najlepiej z dyskami SSD

WordPress może działać na wszelkiego rodzaju hostingach. Pamiętaj jednak, że w dłuższej perspektywie i przy rozwoju firmy najlepiej sprawdzi się hosting dedykowany dla WordPressa , ponieważ tego typu usługa zapewnia szybkie i stabilne działanie witryny nawet przy dużej liczbie jednoczesnych wizyt użytkowników. Zapewnisz sobie w ten sposób „nadwyżkę” mocy i zwiększysz swoje obroty w gorących okresach świątecznych lub po uruchomieniu kampanii reklamowej w Internecie.

Hosting, na którym uruchomisz stronę na WordPressie powinien działać w oparciu o dyski SSD. Dzięki dyskom SSD wszelkie operacje wykonywane za pośrednictwem strony są przetwarzane przez serwer o wiele szybciej, a klienci docenią błyskawiczne działanie serwisu.

Równie ważnym aspektem przy tworzeniu strony na WordPress jest wsparcie techniczne specjalistów. Wybierając odpowiedniego operatora sprawdź, za pomocą ilu kanałów kontaktu udziela pomocy np. przy przywracaniu kopii zapasowej lub konfiguracji wtyczek. W przypadku home.pl skorzystasz z dedykowanej pomocy poprzez bezpłatny numer 504 502 500, jak również poprzez email, chat techniczny, a nawet Messengera.

Strona w WordPressie z certyfikatem SSL to konieczność

Istnieje kilka czynników, które wpływają na decyzję zakupową klienta – cena, opinie o produkcie, jakość. Jednak wartości te są powiązane z samym produktem, prawda? Przekonanie kogoś, aby zaufał naszej firmie (gdy tak naprawdę jej nie zna) to duże wyzwanie. Jak zdobyć zaufanie użytkowników? Najlepiej zapewniając ich o bezpieczeństwie transakcji oraz rejestracji konta. Pomaga w tym certyfikat SSL dla własnej domeny.

Certyfikat SSL zabezpiecza przetwarzanie danych karty kredytowej podczas procesów zakupowych i innych danych osobowych, które Twoi klienci zostawiają na stronie. Główną funkcją certyfikatu SSL jest szyfrowanie informacji przesyłanych między urządzeniem użytkownika, a serwerem ze stroną WWW. Efekt? Nikt, z wyjątkiem osoby lub osób, które mają przetworzyć dane do realizacji zamówienia, nie odczytają ich i nie przechwycą.

Przykład adresu z domeną bez certyfikatu SSL – Google Chrome informuje o niezabezpieczonej witrynie.

Polskie prawo nie nakazuje używania certyfikatu SSL na stronach WWW. Aczkolwiek na właścicielach stron internetowych ciąży obowiązek zabezpieczenia danych osobowych osób zostawiających je na jego witrynach. Z racji tego, że obecnie nie ma lepszego sposobu na ochronę niż właśnie certyfikat SSL, jego posiadanie jest konieczne.