Podcast Projekt Wordpress

Dla jakich sklepów internetowych idealnym rozwiązaniem jest Woocommerce? Podcast Projekt WordPress #1

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Czym jest WordPress? Jak zbudować stronę na WordPressie? Jakie wtyczki zainstalować, aby strona oferowała większą funkcjonalność? – to jedne z najczęściej zadawanych pytań związanych z tym oprogramowaniem. Jako największy dostawca hostingu w Polsce, wiemy z jakimi wyzwaniami zmaga się młody przedsiębiorca przy tworzeniu swojej strony internetowej. To właśnie dla nich, ale również dla webdeveloperów, freelancerów zajmujących się obsługą stron w WordPressie powstał nasz nowy podcast – Projekt WordPress! Posłuchaj 1 odcinka, w którym gościmy Macieja Swobodę z firmy WP Desk. Temat główny – WooCommerce, czyli popularna wtyczka zmieniająca WordPressa w sklep internetowy.

PARTNEREM MERYTORYCZNYM PODCASTU JEST PROGRAM PARTNERSKI POLECAJ.HOME.PL

Dla jakich sklepów internetowych idealnym rozwiązaniem jest WooCommerce? – posłuchaj 1 odcinka podcastu Projekt WordPress

Z tego odcinka dowiesz się m.in.:

  • Czy WooCommerce jest odpowiedni do przetestowania pomysłu na biznes?
  • Jak sprawnie połączyć sprzedaż w WooCommerce z serwisem Allegro?
  • Jak efektywnie korzystać z WooCommerce bez konieczności logowania do panelu WordPressa?

Gość odcinka – Maciej Swoboda, wpdesk.pl

Posłuchaj 1 odcinka Projekt WordPress na Spotify

Posłuchaj 1 odcinka Projekt WordPress na Youtube

Kanał home.pl na Youtube

Kliknij na poniższy przycisk i dodaj do obserwowanych nasz kanał na Youtube, aby otrzymywać informacje o nowych odcinkach podcastu w pierwszej kolejności!

Jak dodać podcast Projekt WordPress do obserwowanych w aplikacjach

Spodobał Ci się ten odcinek i masz ochotę na więcej? Poszukaj „Projekt WordPress” w swojej aplikacji do słuchania podcastów i dodaj go do obserwowanych. Jesteśmy dostępni m.in. na:

Już wkrótce usłyszysz nas w kolejnych aplikacjach.

Polecaj hosting dla WordPress i zgarnij nawet 189 złotych prowizji

W programie partnerskim polecaj.home.pl zarobisz na poleceniu kilkudziesięciu usług m.in. domen, programów antywirusowych, sklepów internetowych, a także hostingu dla WordPressa. Dzięki unikatowej ofercie zyskujesz nie tylko na pierwszej rejestracji usługi, ale także na odnowieniu. W przypadku usługi WordPress Hosting Premium zarobisz ponad 189 zł. Sprawdź szczegóły na stronie https://polecaj.home.pl i zarejestruj się bezpłatnie w programie partnerskim home.pl.

Kiedy warto wybrać WooCommerce? – wersja tekstowa

[Marcin Kowalik]: Cześć! Słuchasz podcastu „Projekt WordPress”. Jest to pierwszy odcinek nowego cyklu. Ten nowy cykl to jest nasz pomysł na to, aby w home.pl, wspierać tych wszystkich webdeveloperów, informatyków, osoby, które tworzą strony internetowe na Wordpressie dla swoich klientów końcowych. Wspierać ich w codziennej pracy i dzielić się fajnymi pomysłami, inspiracjami, czy też ciekawymi narzędziami, które pomagają w pracy z WordPressem. W premierowym odcinku bardzo  cieszę się, że udało mi się namówić na rozmowę Macieja Swobodę – założyciela wpdesk.pl. Cześć Maciek!

[Maciek Swoboda]: Cześć! Bardzo mi miło. Dziękuje za zaproszenie.

[MK]: Super! Dzięki bardzo, że znalazłeś czas. Wiem, że warunki, w których w tej chwili jesteś, są mniej biurowe, pracownicze, ale to nic! Można rozmawiać o WordPressie i też o WooCommerce chyba w każdych warunkach.

[MS]: Tak, zdecydowanie. Faktycznie, jestem w tej chwili na wsi. wpdesk jest w ogóle firmą w stu procentach pracującą zdalnie. Właśnie taka forma pracy pozwala mi na to, żeby nie siedzieć zawsze w domu bo tam powiedzmy jest moje, główne biuro, ale właśnie, że mogę sobie również wyjechać i pracować. Akurat nie jestem na łonie natury, bo nie chciałem, żeby tam nam jakieś chrząszcze przeszkadzały, ale jestem faktycznie z dala od biura i od domu.

[MK]: Ok. No to musimy teraz nadać tej rozmowie trochę kontekstu i naświetlić sprawę naszym słuchaczom. Powiedz w kilku zdaniach, czym zajmuje się wpdesk.pl, jak i komu ułatwia życie no i gdzie w tym całym ekosystemie: klient, webdeveloper WordPress, WooCommerce jesteście Wy?

Kto korzysta z wtyczki WooCommerce?

[MS]: Oczywiście. Wpdesk to firma, która tworzy rozwiązania dla sklepów opartych o WooCommerce. Naszym celem jest pomoc w oszczędzaniu czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców oraz umożliwienie im sprzedawania więcej w ich sklepach internetowych. Tworzymy wtyczki do WooCommerce, są to różnego rodzaju integracje, przykładowo z Allegro, z Ceneo, z systemami płatności. Mamy  też integrację księgowe. Generalnie skupiamy się na tym, żeby każda osoba, która chce założyć sklep internetowy na WordPressie, a konkretnie na WooCommercie, żeby znalazła kompletne rozwiązanie do sprzedaży.

[MK]: Poruszyłeś bardzo ważny temat oszczędzania czasu. Powiem Ci, że po moich rozmowach z naszymi partnerami, czyli z osobami, które stawiają strony, sklepy internetowe dla swoich klientów końcowych wyciągnąłem jeden wniosek, że oszczędność czasu jest jednym z kluczowych wyzwań w takiej codziennej pracy webdevelopera. Czyli, rozumiem, że głównie waszymi klientami są bardziej ci klienci końcowi, czy osoby, które dla innych klientów końcowych stawiają serwisy? Jak to zwykle działa?

[MS]: Wiesz co, w tym momencie z danych, które zbieramy przy składaniu zamówienia  w naszym sklepie wynika, że około 66%, czyli około 2/3 naszych klientów to właściciele, pracownicy sklepów, a 1/3 to  developerzy. Idąc tym tropem, ale też mając na uwadze, że zawsze docelowo z naszych  rozwiązań będzie korzystała osoba, która jest właścicielem sklepu, bądź ten sklep obsługuje no to zdecydowanie bardziej skupiamy się na tym, żeby nasze rozwiązania były jak najbardziej wygodne dla tych klientów docelowych. Czyli już dla osób, które faktycznie będą sklep obsługiwać.

[MK]: Ok. Dobrze, no to pewnie też macie informację, czy głównie korzystają z waszych usług jakieś małe podmioty, czy też większe. Chciałbym, żeby to było też głównym tematem naszej rozmowy. Trzeba ten temat nazwać jakoś i jak się przygotowywaliśmy do tej rozmowy to szukaliśmy takiego najsensowniejszego właśnie tematu. Ja proponuje tak: żebyśmy dzisiaj poruszyli, albo spróbowali sobie odpowiedzieć na pytanie: dla jakich sklepów internetowych idealnym rozwiązaniem jest WooCommerce na Wordpressie. Podejrzewam, że to jest tak: dla jednego rodzaju sklepów powinny być stawiane dedykowane rozwiązania, dla innych gotowe, prawie pudełkowe, a WooCommerce jest chyba dla pasjonatów. Nie wiem. Rozwiej może moje wątpliwości. Jak to jest? Komu polecił byś z czystym sumieniem stawianie sklepu WooCommerce na Wordpressie? Dla jakiego rodzaju klientów?

[MS]: To jest pytanie, z którym się często spotykam. Będzie wymagało to rozwinięcia, natomiast w takim dużym skrócie można by powiedzieć, że WooCommerce jest dla wszystkich. Oczywiście z kilkoma gwiazdkami i to wymaga zdecydowanego omówienia. Natomiast tak, rozmawiałem też ostatnio z dziewczyną, która robi kursy na WooCommerce.

[MK]: O proszę!

[MS]: Tak. I też zadała mi właśnie takie pytanie, czy dla przedsiębiorców, którzy uruchamiają sklep WooCommerce będzie dobrym rozwiązaniem i w zasadzie zadawała te pytanie proforma bo była przekonana, że odpowiem „tak WooCommerce właśnie dla takich przedsiębiorców nadaje się idealnie” natomiast myślę, że warto tutaj też przytoczyć rozwiązania sasowe, czyli takie, które można w zasadzie za kilkadziesiąt złotych miesięcznie kupić i przetestować pomysł biznesowy, czy w ogóle jest zapotrzebowanie na produkty, które chcemy sprzedawać i czy jesteśmy w stanie pozyskać klientów. Bo jeśli chodzi o WooCommerce to istotne jest to, że WooCommerce instalujemy na swoich serwerach, możemy w bardzo prosty sposób, jeżeli mamy już bloga lub stronę-wizytówkę możemy taki sklep dość szybko zainstalować na swoim serwerze do tego WordPressa, którego już mamy, ale mimo wszystko jego konfiguracja zajmie trochę czasu, a do takich trochę bardziej zaawansowanych rozwiązań najczęściej i tak mimo wszystko potrzebna jest pomoc programisty. Natomiast rozwiązania sasowe dostępne za kilkadziesiąt złotych możemy sobie w zasadzie też bardzo szybko skonfigurować, nie musimy się troszczyć o serwer, więc to tak trochę odbiegając od tematu polecił bym przedsiębiorcom, którzy dopiero zaczynają, żeby się takimi rozwiązaniami zainteresować. Wracając do tego komu bym polecił WooCommerce. Myślę, że warto powiedzieć jakie typy produktów można sprzedawać w WooCommerce i warto powiedzieć, że są to zarówno produkty fizyczne jak i produkty wirtualne w tym również np. pliki do pobrania, czyli różnego rodzaju ebooki bądź oprogramowania. Nasz sklep na wpdesk.pl również opiera się o WooCommerce i tam z powodzeniem sprzedajemy nasze wtyczki, także wszystkie produkty,  wirtualne również np. jakieś kursy, czy usługi to jak najbardziej można na WooCommerce sprzedawać  i on jest do tego przystosowany w zasadzie od razu. No i wszystkie produkty fizyczne, czyli zabawki, dowolne produkty, które trzeba  wysłać. Do tego też WooCommerce sprawdza się bardzo dobrze. Jedną z rzeczy, o której też uważam warto wspomnieć to sprzedaż subskrypcji, która jest taką co raz popularniejszą formą sprzedaży produktów.

Obsługa WooCommerce w modelu subskrypcyjnym – czy to dobry pomysł?

[MK]: Trochę złoty gral modeli biznesowych ostatnio. Raz pozyskany klient płaci co miesiąc, czy też co kilka tygodni, tak?

[MS]: Tak! Dokładnie tak. Tutaj są bardzo ciekawe przykłady. W zeszłym tygodniu byłem na prezentacji, na WordCamp Berlin. Była to prezentacja o leading peageach i tam prelegent opowiadał o tym, że z powodzeniem, jeden z jego klientów sprzedaje filtry do kawy w modelu subskrypcyjnym. Natomiast myślę, że to i tak nie jest jeszcze taki bardzo charakterystyczny przykład bo znam firmę w Australii, która sprzedaje jajka w modelu subskrypcyjnym.

[MK]: Świetne!

[MS]: Tak. Także też się da. Można sobie na przykład co tydzień zamówić 10 jajek. Płatność będzie automatycznie pobierana z naszej karty kredytowej i co tydzień świeże jajka znajdziemy pod naszymi drzwiami.

[MK]: Wspaniały pomysł. Pewnie firma gromadzi sobie dane jak szybko użytkownicy anulują subskrypcje bo pewnie setki klientów już pozyskali. Mogą sobie policzyć średnią wartość klienta w jakimś oknie czasu, więc mogą sobie też policzyć ile mogą wydać na pozyskanie takiego klienta. Ciekawy case, model subskrypcyjny.

[MS]: Tak. No i wtedy biznes robi się dużo bardziej stabilny, bo jest dużo większa przewidywalność prawda? Wiemy mniej więcej na ile średnio klienci taką subskrypcję zamawiają więc wiemy, że jak już pozyskaliśmy 100 klientów, to nawet jeśli miesięcznie będzie nam 10 odpadało to i tak wiemy mniej więcej jakich przychodów możemy się spodziewać i jak mniej więcej później też sobie planować przychody i również koszty na przykład na marketing. Bardzo fajny model.

[MK]: Ja słyszałem o sprzedaży skarpetek w modelu subskrypcyjnym.

[MS]: i bielizny też.

[MK]: Tak, to są przewidywalne okna czasowe, w których kolejny zakup powinien wystąpić. Super! No ale trochę zboczyliśmy z tematu na tą stronę biznesową, to  stronę właściciela sklepu internetowego. Natomiast ja bym chciał, żebyśmy się skupili, w tym odcinku przynajmniej, częściowo tak jak powiedziałeś, nad tym pytaniem: dla kogo są  idealne sklepy WooCommerce na WordPressie. Czyli na pewno, jeżeli do jakiegoś  webdevelopera przychodzi potencjalny klient, który mówi „Hej! Chciałbym żebyś zbudował mi sklep na Wordpressie z użyciem WooCommerce”. Pomijam, że pewnie tak dużej świadomości technologicznej klienci końcowi nie mają, tacy którzy chyba przychodzą do webdevelopera. Natomiast jeżeli już mają i taki klient przychodzi i mówi właśnie o modelu subskrypcyjnym to rozumiem, że polecasz właśnie zastosowanie WooCommerce na WordPressie. Na przykład.

[MS]: Tak. Zdecydowanie. Sami korzystamy z wtyczki WooCommerce Subscription. To jest wtyczka, taka oficjalna, także mamy ja przetestowaną i sprawdzoną w zasadzie od każdej strony zarówno w naszym polskim jak i zagranicznym sklepie, także mamy podpięte  pod to płatności payU w Polsce i stripe za granicą, także to rozwiązanie bardzo dobrze się sprawdza. Możemy z czystym sumieniem je polecić. Tym bardziej, że właśnie firma, która tworzy WooCommerce Subscription została w ciągu ostatniego miesiąca przejęta przez WooCommerce i cały zespół, który tą wtyczkę tworzy zostanie powoli włączony w struktury firmy, także będzie jeszcze ściślejsza integracja subskrypcji z WooCommerc. Ogólnie uważam, że to bardzo dobry krok, bo jest to jedna z najpopularniejszych wtyczek i faktycznie myślę, że dostanie też jeszcze dodatkowe zasoby do tego, żeby była rozwijana.

[MK]: Ok. Ja osobiście czekam na płatności cykliczne w DotPay bo jako posiadacz własnego sklepu z WooCommerce też chętnie bym przetestował taki model biznesowy jakim są subskrypcje. Natomiast chciałbym jeszcze wrócić do tego co powiedziałeś, czy ja dobrze rozumiem, że tym klientom końcowym, czy też tym webdeveloperom, którzy już wiedzą, że chcą jedynie przetestować ten swój pomysł biznesowy, czy im polecasz rozwiązania sasowe, takie gotowe już sklepy? Czy dobrze rozumiem?

[MS]: Mówimy tutaj o ludziach, którzy chcą przetestować w ogóle swój model biznesowy i sprzedaż i na przykład nie są jeszcze gotowi na ponoszenie większych kosztów na starcie swojej działalności. Jeśli chodzi o WooCommerce oczywiście też możemy stworzyć taki sklep sami, natomiast najczęściej, mimo wszystko będzie wymagało to  zakupu co najmniej kilku wtyczek, choćby wtyczki do fakturowania, czy księgowości, wystawiania paragonów, prawda?

[MK]: Płatności.

Integracja WooCommerce w porównaniu do rozwiązań SaaS

[MS]: Dokładnie. Czy ewentualnie jakaś integracja wysyłkowa. Zawsze te kilkaset złotych, nawet gdybyśmy sami budowali to będzie trzeba wydać, także chodzi mi o takie osoby, które jeszcze nie są pewne, że w ogóle chcą wejść w ecommerce, albo nie wiedzą, czy  ich model biznesowy się sprawdzi to myślę, że wtedy warto sobie zainwestować kilkadziesiąt złotych miesięcznie w rozwiązanie sasowe, które jest gotowe i które najczęściej też ma już zintegrowane płatności, najczęściej ma zintegrowaną wysyłkę i również możliwość wystawiania faktur bądź paragonów bo to będzie rozwiązanie po prostu na start tańsze. Natomiast, jeśli faktycznie już mamy sprawdzony model biznesowy, wiemy na pewno, że będziemy ten biznes prowadzić to zdecydowanie WooCommerce będzie dobrym rozwiązaniem i myślę, że zdecydowanie warto wtedy właśnie zainwestować w WooCommerce. Mamy wtedy pełną kontrolę nad platformą, na której sprzedajmy. Jeśli będziemy chcieli ją rozwinąć choćby i właśnie o te subskrypcję to wystarczy, że kupimy sobie wtyczkę WooCommerce Subscription i ją skonfigurujemy. Natomiast na pewno nie każda platforma sasowa, będzie miała gotowe rozwiązania które chcemy wdrożyć, albo być może nawet nie będzie planowała ich wdrożenia, a jeśli chodzi o WooCommerce to mamy pełną kontrolę nad tym co się dzieje w naszym sklepie. Jeśli chcemy go rozwinąć to w zasadzie najczęściej może znaleźć na to też gotowe rozwiązania, jeśli nie ma gotowego rozwiązania to też znajdziemy programistę, które takie rozwiązanie może dodać.

[MK]: A powiedz, Wordpres to jest open sourceowe rozwiązanie, za którym stoi społeczność tak? Dobrze rozumiem?

[MS]: Stoi za nim też firma Automatic, natomiast tak, bardzo duża część w ogóle samego kodu WooCommerce, jak i również właśnie dodatków jest tworzona przez społeczność. To znaczy przez społeczność w rozumieniu, że często to nie są niezależni developerzy, ale na przykład firmy.

[MK]: Jasne, czyli WooCommerce to też efekt pracy społeczności? Jak zwał tak zwał, tak?

[MS]: Tak, oczywiście. Przy każdym, większym wydaniu WooCommerce jest bardzo długa lista osób, które przyczyniły się do tego, żeby ta wersja powstała i dodały tam na przykład jakaś łatkę bezpieczeństwa, albo nową funkcję. Zresztą kilku naszych developerów w firmie też dołożyła swoją cegiełkę do WooCommerc. Znaleźliśmy tam kiedyś jakiś błąd, potem dodaliśmy też walidację polskich kodów pocztowych. Także każda osoba może się przyczynić do tego żeby WooCommerce się rozwijał i bardzo duża cześć społeczności właśnie tak robi.

Dlaczego webdeveloperzy wybierają WooCommerce?

[MK]: Jasne. No dobrze, ja to zaczynam tak rozumieć, że taki sklep na WooCommerce na WordPressie, ci webdeveloperzy, ci informatycy powinni sugerować, proponować czy też po prostu tworzyć, instalować, sprzedawać takim klientom końcowym, którzy są bardzo pewni swojego pomysłu biznesowego. To tak delikatnie mówiąc.

[MS]: Tak, natomiast przypuszczalnie będzie to 99% osób, które do nich przyjdą.

[MK]: Do czasu, aż biznes splajtuje.

[MS]: Dokładnie.

[MK]: To inaczej to nazwijmy. Są pewni, że latami będą chcieli ten biznes, ten sklep internetowy prowadzić. Podejrzewam, że chyba WordPress i WooCommerce wymaga troszkę już świadomości technicznej, jakieś wiedzy o podstawach. Znaczy nawet jeżeli, ja jako właściciel sklepu zlecam jakiemuś  webdeveloperowi, jakiemuś freelancerowi postawienie tego sklepu na WooCommerce, natomiast ja i tak, żeby zarządzać tym sklepem, jakąś tam podstawową wiedze musze mieć tak? Jak to wygląda z Twojej perspektywy?

[MS]: To na pewno bardzo pomaga. To znaczy jeśli chodzi o wiedze techniczną to nie jest potrzebna  żadna wiedza techniczna, natomiast przyda się świadomość przede wszystkim tego, że zlecenie zbudowania sklepu jakiejś firmie nie kończy się na uruchomieniu sklepu i zapłaceniu faktury dla wykonawcy, tylko trzeba mieć świadomość tego, że takie rozwiązanie będzie trzeba utrzymywać. Ono jest na naszym serwerze i tak jak już wspominaliśmy o tym, że WooCommerce jest aktualizowany, jest akutalizowany dość często i o nowe funkcje i o na przykład poprawki błędów. Tak samo jak wszystkie inne dodatki do WooCommerca, wtyczki, które tworzy także WooCommerce i jak sam WordPress wymaga takich aktualizacji po to, żeby działać szybko i bezpiecznie, tak że założenie takiego sklepu nie kończy się na tym, że płacimy fakturę za jego wykonanie, ale później również trzeba wziąć pod uwagę to, że ten sklep będzie trzeba utrzymywać. Wiadomo, opłacanie domen i hostingów to jedno, ale chodzi też o aktualizacje. Często firmy, które robią sklepy mają również później taką usługę utrzymania, która kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie i wtedy też firma może te wszystkie rzeczy wykonać za nas. Po prostu trzeba być świadomym i świadomość tego bardzo pomaga, zarówno jednej jak i drugiej stronie, jak później również nie powoduje żadnego rodzaju nie porozumień.

Sklep na WooCommerce i sprzedaż na Allegro – dlaczego sprzedawcy zmieniają swoją strategię?

[MK]: Tak, po za tym wydaje mi się, że patrząc jeszcze raz ze swojego punktu widzenia, właściciela rozwijającego się sklepu na WooCommerce apetyt rośnie w miarę jedzenia. Jak ja widzę te wszystkie wtyczki, które (może brzydko to zabrzmi) mamią mnie swoimi możliwościami, to oczywiście w głowie  mam już projekcję co ja z tymi wtyczkami zrobię i jak bardzo mi podniosą sprzedaż, albo obniżą koszty, albo zaoszczędzą czas i takie skonfigurowanie niektórych wtyczek pewnie też powinno być na liście zadań dla takiej firmy, a nie dla samego właściciela sklepu. Zgódźmy się, że właściciel sklepu powinien się skupiać na rozwijaniu biznesu, marketingu, zwiększaniu sprzedaży, zwiększaniu marży.

[MS]: Tak. Oczywiście. To znaczy tutaj z takim małym zastrzeżeniem, że bardzo często jedynie właściciel sklepu wie w jakich realiach biznesowych działa i  na przykład w momencie kiedy klient chce sobie połączyć sklep z Allegro to on najlepiej wie jakie produkty tam sprzedaje i jaki ma model cenowy, w jaki sposób te produkty promuje, wiec on posiada w zasadzie jako jedyny tą wiedze biznesową odnośnie tego właśnie jak taka integracja później powinna działać, w jaki sposób produkty powinny być wystawione na tych aukcjach, po jakich cenach, w jakich harmonogramach, jak się powinny zmieniać opisy itd. Więc  takim zastrzeżeniem, że czasami jego wsparcie będzie bardzo potrzebne. Oczywiście technicznie każdą wtyczkę można skonfigurować na przykład podać dane dostępowe prawda? Natomiast cześć rzeczy jest na styku technikaliów i biznesu, także bardzo często pomoc właściciela sklepu jest potrzebna.

[MK]: Byłeś już świadkiem jakiś integracji WooCommerce z Allegro właśnie? Proof of concept, że tak powiem masz za sobą?

[MS]: My mamy taką wtyczkę dostępną już od kilku lat w naszym sklepie.

[MK]: i kupują?

[MS]: Tak. Jest to całkiem spora grupa klientów, która sprzedaje na Allegro. Też tutaj widzimy trochę inny trend, ponieważ Allegro co raz bardziej podnosi prowizję i zmusza swoich użytkowników do co raz wyższych kwot. Często klienci, którzy sprzedawali na początku tylko na Allegro teraz zakładaj swoje sklepy, bo jak założą sklep to tam żadnych prowizji nie będą musieli płacić i próbują sprzedawać dwutorowo: i w sklepie i na allegro. Za pomocą właśnie naszej wtyczki mogą, po pierwsze zaimportować sobie wszystkie aukcje jako produkty tak, że nie muszą ich przenosić ręcznie z Allegro, a dwa  mogą sobie taką sprzedaż później obsługiwać z poziomu swojego sklepu WooCommerce. Czyli zamiast osobno obsługiwać sprzedaż w sklepie i osobno na Allegro to wszystkie transakcję, które są dokonywane na Allegro mogą również być automatycznie importowane do sklepu i cała obsługa może być po stronie sklepu.

[MK]: Ciekawe. Podejrzewam, że wielu właścicieli sklepów obierze taką drogę, taką strategię w ramach, której Allegro będzie, powiedzmy źródłem nowych klientów, a miejscem, gdzie ponownie już Ci pozyskani klienci będą reaktywowani, albo do nich będzie prowadzona dosprzedaż będzie pewnie sklep WooCommerce i to byłoby chyba jakieś sensowne rozwiązanie.

[MS]: Bardzo często tak się dzieje. Zresztą ja prywatnie kupuje tez bardzo dużo rzeczy na Allegro i bardzo często spotykam się z podobnym modelem. Nawet dzisiaj otwierałem paczkę i znalazłem tam kupon rabatowy, ale właśnie już do wykorzystania tylko i wyłącznie w sklepie internetowy. Czyli, kupiłem sobie produkt na Allegro, sprzedawca ma również swój sklep i już do kolejnego zakupu zaprasza mnie do sklepu, a nie na Allegro.

[MK]: No tak. Już raz pozyskał tego klienta, powiedzmy, że miał jakiś koszt pozyskania tego klienta, więc stara się jak najwięcej wyciągnąć z tego. Ciekawe. No dobrze to może krążąc wokół tego naszego pytania, komu byś na pewno odmawiał, czy też kogo próbowałbyś odwieść od postawiania sklepu WooCommerce na WordPressie? Kto Twoim zdaniem nie powinien iść ta drogą?

Czy duży sklep może korzystać z WooCommerce?

[MS]: Wiesz co, jeszcze kilka lat temu powiedziałbym Ci że duże sklepy i zresztą właśnie taka prelekcja, którą w Krakowie w 2015 roku wygłosiłem zainspirowała Cię do kontaktu ze mną.

[MK]: Tak, zgadza się.

[MS]: Tak. Właśnie wtedy opowiadałem o tym, że WooCommerce się nie nadaje do dużych sklepów i że naprawdę bardzo trudno jest, nawet nie chodzi o kwestie wydajnościowe, tylko o to, że bardzo trudno obsługuje się już potem taką dużą liczbę klientów i zamówień.

[MK]: Powiedzmy tym, którzy nie widzieli tej prelekcji, co to znaczy w Twoim rozumieniu duży sklepik WooCommerce?

[MS]: Jasne. Wiesz co, nawet nie chodzi mi o liczbę produktów, chociaż tam też pokazywałem taki sklep, gdzie było chyba kilkadziesiąt tysięcy produktów. Chodzi tak na prawdę o dużą liczbę zamówień i nie wiem czy jakaś konkretną liczbę mógłbym tu podać, ale w momencie, gdy mamy już kilkadziesiąt lub kilkaset zamówień dziennie no to ich obsługa z poziomu WooCommerce, jeszcze bez automatyzacji już na pewno byłoby olbrzymim wyzwaniem. Natomiast to było kilka lat temu i teraz chciałbym powiedzieć, że sytuacja się zmieniła. Może nie na tyle, żeby już faktycznie polecać WooCommerce dużym sklepom, natomiast powstało szereg możliwości, w których tego WooCommerca mimo wszystko można wykorzystać i może on się sprawdzić na prawdę rewelacyjnie. Po pierwsze WooCommerce bardzo mocno rozwinęło swoje API, czyli taki interfejs dzięki któremu można łączyć się z zewnętrznymi usługami i WooCommercem, także duże sklepy jeśli chciałyby mogą wykorzystać WooCommerce jako tz. kontener danych, ponieważ są tam już wszystkie rzeczy, jest baza danych, zamówienia mogą być przechowywane, klienci mogą się rejestrować i dokonywać zakupów, ale możemy później już tymi zamówieniami zarządzać zupełnie z innego miejsca. Nie musimy się logować do panelu WooCommerca tylko z narzędzi zewnętrznych, możemy mieć swój, dedykowany panel, albo też zarejestrować  w narzędziu, które taką sprzedaż umożliwia, w Polsce jest to na przykład baselinker, to możemy z takiego narzędzia, które jest już dużo lepiej przystosowane do automatyzacji i obsługi dużej liczby zamówień, zarządzać sklepem, właśnie z poziomu właściciela i administratora sklepu. To rozwiązanie uważam, że jest fenomenalne bo z jednej strony daje nam możliwość, mimo wszystko relatywnie niskiego kosztu wdrożenia takiego sklepu, a zachowania wszystkich plusów WooCommerce i WordPress. Możemy mieć jednocześnie zintegrowany sklep z całą stroną internetową, z blogiem i  możemy w jakiś sposób zarządzać treściami, które się tam znajdują, a jednocześnie to właśnie, gdzie WooCommerce jest słaby, czyli już potem zarządzanie tymi zamówieniami możemy robić z zupełnie zewnętrznego miejsca. Także w ciągu tych kilku lat sytuacja się dość znacząco zmieniła, natomiast warto również wspomnieć o takim dodatku, który nazywa się WooCommerce admin. To wtyczka, która jest na razie testowana wśród małej grupy klientów, już faktycznie wprowadza takie nowoczesne i zaawansowane mechanizmy do raportowania i do obsługi sklepu bezpośrednio z poziomu panelu WooCommerce. To jest na razie w fazie testów, ale myślę,  że w ciągu kilku miesięcy zostanie już do WooCommerce wdrożone, także będzie to taki dodatkowy ukłon dla większych sklepów.

[MK]: No dobrze. To tak troszkę przez wykluczenie określiliśmy sobie chyba komu można by polecić stawianie sklepu na WooCommerce na WordPressie, a komu nie i teraz jak tak słucham tego co mówisz to ta grupa wykluczonych, nazwijmy to jest bardzo mała. To są tak naprawdę tylko Ci, którzy tak jak mówiłeś powinni w krótkim przedziale czasu przetestować swój pomysł na biznes i szybko uruchomić po prostu sklep w prostej wersji „z pudełka”, po to, żeby szybko przetestować czy pomysł biznesowy jest ok. Tym osobom proponujesz sas. Natomiast wszystkim innym można spokojnie zaproponować, (jeżeli jakiś klient zgłasza się do webdevelopera, do agencji i jest każdym innym przypadkiem) wtedy WooCommerce na WordPressie. Nawet jeżeli to jest już w planach duży sklep, z dużą liczną produktów, z integracją z Allegro, z dużą liczbą zamówień. Czyli dobrze rozumiem, tak naprawdę ta paleta rozwiązań jest szeroka, łącznie z subskrypcjami?

[MS]: Tak, jak najbardziej. Przy czym trzeba mieć na uwadze, że jeśli sklep będzie faktycznie sporej wielkości  no to te koszty na pewno będą rosły, także trzeba mieć na uwadze też to, że jeśli mamy duży sklep gdzie mamy kilkadziesiąt tysięcy produktów, po kilkaset zamówień dziennie to też trzeba będzie zatroszczyć się o to żeby cały system działał faktycznie dość szybko, czyli o porządny hosting, najprawdopodobniej dedykowany, jak i również dedykowane rozwiązania na pewno będą po prostu kosztowały więcej niż też postawienie w miarę takiego uniwersalnego, standardowego sklepu.

Jakie wymagania powinien spełniać hosting dla WordPressa i WooCommerce?

[MK]: Jasne. To ja chciałbym jeszcze na chwilkę się zatrzymać. Który z parametrów tego hostingu powinien być najważniejszy przy wyborze, na wymagający sklep? Czy to jest tak, że tutaj też ta baza WordPressa jest tak obciążana i wymagająca i to jest ten główny parametr, czy coś innego byś wziął pod uwagę?

[MS]: Wiesz co, jeśli chodzi o bazę danych to tak. Tutaj też w prawdzie sytuacja się zmienia i już bodajże rok temu powstał taki program testowy polegający na tym, żeby faktycznie WooCommerce miał swoje dedykowane tabele w bazie danych, ponieważ w tej chwili w dalszym ciągu korzysta z tabel WordPressowych.

[MK]: to są po prostu wpisy?

[MS]: Dokładnie tak. Jeden z hostingów  amerykańskich, Liquid Web zrobili dwa lub trzy lata temu, zrobił promocję podczas Black Friday. Z tego co pamiętam obsługiwali po dwa tysiące zamówień na sekundę, jeśli się nie mylę, bądź na minutę. Dokładnych danych nie pamiętam, ale i tak niezależnie od tego, to liczba robi ogromne wrażenie i oni zrobili też taki projekt, który polegał na tym, że wszystkie dane sklepowe z WooCommerc faktycznie były trzymane w dedykowanych tabelach. To na pewno ma duże znaczenie i wiem też, że autorzy WooCommerca bardzo mocno pracują nad tym, żeby zrobić to przejście, ponieważ obecna forma w jakich te dane się znajdują jest kompletnie nie wydajna, zwłaszcza przy sklepach, które mają dużą liczbę produktów lub zamówień to takie rozwiązanie staje się niewydajne. Natomiast można zainstalować wtyczkę, która obsługuje te dedykowane tabele, ale tutaj trzeba mieć specjalistę, który będzie czuwał nad takim wdrożeniem, ponieważ nie jest jeszcze dodane do samego WooCommerca to na pewno mogą się pojawić różne kwestie kompatybilności, choćby na przykład z jakimiś dodatkowymi wtyczkami, prawda?

[MK]: Jasne.

[MS]: Także, to jest zdecydowanie bardzo istotny element, ale ponieważ jest to pewnego rodzaju zaszłość i bardzo dużo też zewnętrznych rozwiązań do WooCommerca korzysta z tych tabel WordPressa i  po prostu ten cały proces zmian zajmuje sporo czasu. Jedyne co możemy zrobić to uzbroić się w cierpliwość. To na pewno zostanie wdrożone, aczkolwiek jeszcze nie wiemy kiedy.

[MK]: No dobrze, Macieju to ja postaram się podsumować, tak jak ja zrozumiałem tą naszą rozmowę. Poprawiaj mnie proszę na bieżąco. Więc tak: klient końcowy chce postawić sklep internetowy, wchodzi w Google, wpisuje „komu zlecić sklep internetowy”, trafia na pierwszy lub drugi wynik, no bo druga strona w Google, przecież nie istnieje, ląduje u takiego webdevelopera, czy też agencji, która zajmuje się właśnie stawianiem sklepów internetowych no i opisuje mniej więcej ten swój projekt biznesowy, tan pomysł na sklep internetowy no i jeżeli w ramach tego zlecenia ten klient końcowy chce przetestować sobie krótko swój pomysł biznesowy, powiedzmy przez miesiąc, dwa, trzy, to web developer powinien zaproponować „hej, zróbmy szybko out of the box jakimś rozwiązaniem sasowym, które jest proste ma wszystko na dzień dobry, prawie ogarnięte”, natomiast wszyscy inni, którzy patrzą długoterminowo, długoczasowo na swój projekt, którzy chcą dodawać ciągle nowe możliwości, dodawać nowe metody płatności, testować jak np. kanał Allegro, czy też pomyśleć nad modelem subskrypcyjnym, czy też dodawać nowe funkcjonalności, no to wtedy jak najbardziej łącznie z dużymi sklepami. Wtedy jak najbardziej takie zlecenie może być obsłużone jako sklep WooCommerce na WordPressie.  Wszystko się zgadza?

Kiedy wybrać WooCommerce z WordPressem, a kiedy SaaS?

[MS]: Jakbym mógł jeszcze jedną rzecz dopowiedzieć odnośnie właśnie też przewagi takiego rozwiązania saasowego nad może nie samym WooCommerce, ale ogólnie rozwiązaniem własnym. Jeśli chodzi o takiego rozwiązanie sasowe to najczęściej jedyne co będziemy musieli zrobić to zaakceptować regulamin i otrzymamy w tym już integrację z płatnościami i najczęściej również z kurierami. Jeśli są to jakieś inne usługi to również bardzo często nie będziemy musieli podpisywać dedykowanej umowy, natomiast w momencie kiedy mamy własne rozwiązanie, czy to jest WooCommerce, czy inna platforma, ale własna i będziemy chcieli zintegrować ją z PayU lub Dotpay, czy np. z Inpostem, DPD, albo DHL to każdorazowo z takim dostawcą będziemy musieli podpisać umowę i najczęściej zobowiązać się do tego, żeby określoną liczbę przesyłek w miesiącu nadawać. To jest także dodatkowa zachęta do tego, żeby na początku tych umów po prostu nie podpisywać i nie wiązać się np. długofalowymi kontraktami z kurierami. Tutaj kurierzy najczęściej wymuszają minimalną liczbę nadanych przesyłek natomiast, jeśli chodzi o płatności to tutaj nie zobowiązujemy się do niczego, jeśli nie zarabiamy to prowizji nie płacimy. Ale to jest właśnie taka dodatkowa przewaga, na zasadzie: akceptujemy regulamin takiej platformy sasowej i możemy praktycznie od razu zacząć sprzedawać, a jeśli mamy dedykowane rozwiązanie to każdorazowo taką umowę musimy podpisać sami.

[MK]: Tak. Tak jak ciebie słucham to wydaje mi się, że to wszystko się sprowadza do szczerej rozmowy pomiędzy klientem końcowym, który chce postawić sklep, a webdeveleoperem, tą osobą która realizuje to zlecenie. Klient tak naprawdę powinien mieć swój biznesplan, powinien mieć określone parametry, powinien mieć z tyłu głowy w ogóle jakąś informację, czy on będzie potrzebował kuriera, czy to są produkty cyfrowe, bo jak nie potrzebuje kuriera to już ta ścieżka wyboru może być trochę inna prawda? I to chyba się sprowadza to właśnie szczerej rozmowy i do świadomego podejścia do tematu.

Maciej, dziękuje Ci bardzo za tonę wiedzy. Mam nadziej, że freelancerzy, firmy które stawiają, albo planują stawiać sklep internetowy dla swoich klientów końcowych są bogatsze trochę w wiedze dzięki naszej rozmowie. Ja podlinkuje w notatkach do wszystkich ważnych projektów, albo prezentacji, o których mówiłeś, bo myślę, że to też jest ważne źródło wiedzy, natomiast jeżeli ktoś chciałby śledzić informację o Twojej firmie powinien wejść na jaki adres?

[MS]: na wpdesk.pl i najlepiej zapisać się do naszego newslettera, który jest na dole strony głównej i wtedy wszystkie, najświeższe informację wysyłamy zawsze w newsletterze.

[MK]: Super! Tona inspiracji, tona wiedzy. Maciej Swoboda z wpdesk.pl był gościem pierwszego odcina podcastu „Projekt WordPress”. Macieju, dziękuje ci bardzo za Twój czas.

[MS]: Dziękuje jeszcze raz za zaproszenie.

Dodaj komentarz