Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Zakupy online w czasach pandemii – jak zyskuje na tym e-sklep i klient?

Zakupy online w czasach pandemii – jak zyskuje na tym e-sklep i klient?

Rozprzestrzeniający się wirus SARS-CoV-2 wpływa na wiele aspektów naszego życia, w tym także na gospodarkę oraz handel. Rządowe wytyczne w kontekście walki z epidemią są jasne: ograniczyć kontakt międzyludzki. Realizowanie tych zaleceń hamuje rozprzestrzenianie się wirusa, ale jednocześnie paraliżuje funkcjonowanie wielu krajowych przedsiębiorstw.

Które branże odczuwają problemy w związku z pandemią koronawirusa?

Branże związane choćby z różnego rodzaju usługami, turystyką, transportem, rozrywką, sportem czy organizacją eventów notują olbrzymie straty, a ponoszone koszty stałe sprawiają, że każdy kolejny dzień stanowi jedynie walkę o przetrwanie. Nie jest tajemnicą, że jeśli obecny stan utrzyma się dłużej, wiele z tych firm upadnie i zakończy działalność.

Na drugim biegunie znajduje się natomiast kilka branż, które radzą sobie w tych okolicznościach naprawdę dobrze. Dostawcy artykułów higienicznych, sklepy spożywcze, specjaliści w zakresie BHP czy firmy farmaceutyczne zwiększyły obroty i notują w tym wyjątkowym okresie zyski.

Przejście do Internetu szansą na rozwój

Receptą na przeżycie dla wielu zmagających się z problemami przedsiębiorców jest przeniesienie maksimum działalności do świata online. Na takie ruchy decydują się między innymi sprzedawcy ubrań, obuwia, kosmetyków, gier czy książek.

Wiele małych przedsiębiorstw nie dysponuje odpowiednio rozwiniętą logistyką, nie posiada wystarczających technologii czy zasobów ludzkich. Przeniesie sprzedaży do sieci wiąże się bowiem z zadbaniem o:

  • kwestię dostawy,
  • bezpieczne pakowanie produktów,  
  • stworzenie odpowiednich regulaminów sprzedaży,
  • instrukcje dokonywania ewentualnych zwrotów.

To dla wielu przedsiębiorców stanowi w obecnych warunkach barierę, którą trudno pokonać samodzielnie. Pomocną dłoń w tej sprawie wyciągają jednak firmy, które wspierają cały proces i umożliwiają błyskawiczne stworzenie funkcjonalnego oraz nieskomplikowanego w obsłudze sklepu internetowego.

Własny sklep internetowy – dlaczego nie można zwlekać z decyzją?

Wirus SARS-CoV-2 znacząco ograniczył możliwości rynku w standardowej formie, więc do świata online codziennie napływają nowi konsumenci. Taki trend sprawia, że wielu balansujących na granicy przetrwania przedsiębiorców otrzymuje szansę, aby utrzymać swój biznes na powierzchni, inwestuje w sklepy online i próbuje jak najszybciej dotrzeć do potencjalnych klientów właśnie wirtualną ścieżką.

Sam rynek e-commerce ma się w Polsce świetnie i jest aktualnie wyceniany na kwotę w okolicach 50 miliardów złotych. Zakupy w sieci od dawna przestały być dla nas tajemnicą, a zebrane dane informują, że tego typu transakcji dokonuje już ponad 95% polskich internautów. Do tej formy nabywania towarów skłaniają nas między innymi:

  • niższa cena produktów,
  • wygoda,
  • promocje,
  • możliwość zapoznania się z dziesiątkami opinii przed dokonaniem zakupu,
  • wysokie standardy obsługi klienta,
  • opcje e-płatności,
  • szybkość i jakość dostawy zamówionych produktów.

Możliwość wyboru formy oraz miejsca odebrania przesyłki jest wielkim ułatwieniem i ponad 60% kupujących uważa ją za ważny argument przy podejmowaniu decyzji o takiej formie zakupów.

Bardzo ciekawym zjawiskiem w polskim ecommerce jest rosnąca potrzeba konsumentów w kontekście metody odbioru przesyłki. Mimo, że w większości przypadków wciąż zamawiamy towary bezpośrednio do domu (robi tak aż 86% kupujących), to zdecydowanie rośnie też popularność paczkomatów, z których korzysta niemal co piąty kupujący w sieci Polak (18%).

To rozwiązanie nie tylko kieruje przesyłkę w jedno z wielu dostępnych miejsc w kraju, ale sprawia również, że można ją odebrać o dowolnej porze. Paczkomaty funkcjonują bowiem przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Co więcej, firma InPost wprowadziła niedawno na rynek usługę Paczka w Weekend, która pozwala na transfer przesyłek także w soboty i niedziele. Oznacza to, że w wielu sklepach pojawiła się nowa możliwość dostawy, dzięki której czas oczekiwania nie jest już liczony wyłącznie w dniach roboczych. Pierwotnie InPost planował uruchomienie tej usługi miesiąc później, ale chęć niesienia pomocy klientom i przedsiębiorstwom sprawiła, że zdecydowano się na taki ruch wcześniej.

Jak konsumenci wspierają sklepy online i firmy oferujące e-usługi?

Budujące obrazy wzajemnego wsparcia między firmami i konsumentami widzimy jednak obecnie zdecydowanie częściej. Popularne stało się np. wykupywanie usług na przyszłość, wskutek którego ludzie nabywają bony do restauracji, zakładów kosmetycznych, kawiarni itd. Rozwiązanie to zapewnia płynność finansową przedsiębiorcom, a opłacone usługi będą mogły zostać zrealizowane, gdy wirus zostanie opanowany i świat wróci do normalnego funkcjonowania.

Co ważne, w akcję niesienia pomocy firmom włącza się coraz więcej osób i instytucji, które oferują specjalne zniżki czy promocje, mające na celu zapewnienie przetrwania innym podmiotom. Wspomnieć należy także o pomocy, jaką niosą za sobą magistraty, które między innymi odraczają terminy podatków lokalnych, pozwalają na dokonywanie tych płatności w ratach oraz umarzają odsetki od tych kwot. To właśnie ta ogólnokrajowa solidarność pomaga wielu firmom wciąż utrzymać się na nogach i skutecznie walczyć z podbramkową sytuacją, w jakiej się znalazły.

Jak ograniczyć ryzyko zakażenia koronawirusem dzięki zakupom w Internecie?

Mając na uwadze rządowe wytyczne, warto też stosować rozwiązania, które minimalizują kontakt międzyludzki. Przykładem są płatności online. Same firmy kurierskie, w trosce o zdrowie pracowników oraz klientów, namawiają kupujących, aby nie zamawiali towarów za pobraniem. Popularne stało się też rozwiązanie, w którym kurier uprzedza telefonicznie o dostarczeniu przesyłki, a następnie zostawia ją pod drzwiami.

Do unikania kontaktu międzyludzkiego znakomicie sprawdzają się też opisane wcześniej paczkomaty. Przesyłkę z założenia odbieramy przecież samodzielnie, nie mając przy tym styczności z innymi ludźmi. InPost wprowadził do użytku także aplikację, dzięki której aktywujesz dedykowaną skrzynkę przy pomocy smartfona. Wystarczy wybrać opcję „otwórz skrzynkę zdalnie”, a na ekranie urządzenia pojawi się podpowiedź, dotycząca umiejscowienia skrytki, która po chwili automatycznie się otworzy. Nie jest już zatem konieczne korzystanie z panelu dotykowego paczkomatu, a całą operację można przeprowadzić w zaledwie kilkanaście sekund.

Aplikacja jest bardzo łatwa w obsłudze i bez problemu mogą ją pobrać wszyscy ci, którzy mają dostęp do sklepu Google Play lub App Store.

Działaj i rozwijaj biznes w sieci – to idealny moment

Niecodzienne sytuacje wymagają niecodziennych rozwiązań. Bezprecedensowe okoliczności, jakie paraliżują krajowy handel i gospodarkę sprawiają, że zarówno kupujący, jak i sprzedający powinni przenieść maksimum aktywności do sieci. Sklepy internetowe, aplikacje sprzedażowe czy dokonywanie transakcji przez takie platformy jak Allegro są rekomendowane wszystkim tym, którzy na taką działalność mogą sobie pozwolić. Weźmy więc sobie te radę do serca i w miarę możliwości spotykajmy się w świecie online.