Za nami kolejny webinar specjalny organizowany przez home.pl w ramach cyklu praca zdalna. Spotkanie online dotyczyło zagadnień związanych z organizacją pracy w zespołach scrumowych w dobie home office. Webinar poprowadziła Małgorzata Rucińska-Wagemann – product owner i lider zespołu w dziale rozwoju aplikacji home.pl. Poniżej publikujemy odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników podczas webinaru.
Jak sprawdzacie dzienny kod? Pracujecie parami? Jeśli tak, to jak to wygląda w pracy zdalnej?
Każdego dnia przeznaczamy pierwszą godzinę na review kodu, który tego wymaga. Jeżeli zachodzi potrzeba review w ciągu dnia, bo np. rozwiązania trzeba wdrożyć pilnie, review jest robione ad hoc. Oczywiście w takich sytuacjach priorytet ma cel sprintu i funkcjonalności z nim związane.
W sytuacjach pilnych, gdy w ciągu dnia zostały zrobione poprawki na podstawie uwag z review kodu, deweloperzy przydzielają samodzielnie lub po prostu proszą o review bezpośrednio osobę, która zgłaszała uwagi.
Pracowaliśmy w parach podczas pracy stacjonarnej i dało to pozytywny efekt, w którym więcej członków zespołu miała świadomość nowych funkcjonalności. Ponadto, statystycznie oprogramowanie zawierało mniej błędów i posiadało więcej obsłużonych wyjątków. Pracując zdalnie, też stosujemy to rozwiązanie przy nowych zagadnieniach.
Czy praca w domu skróciła realny czas pracy? Czy home office wpłynął na efektywność Waszej pracy?
Początkowo efektywność zespołu była nieco niższa niż przed przejściem na pracę zdalną. Wynikało to z konieczności przystosowania się do nowych warunków, ustalenia na nowo harmonogramu dnia. Po kilku tygodniach efektywność wróciła do poprzedniego poziomu. Realny czas pracy jest też na poprzednim poziomie.
Czy gry on-line, w które gracie dla rozrywki ze współpracownikami, to nie strata czasu? Czy to Was dodatkowo nie męczy?
Pracując w biurze, staramy się dbać o wspólne aktywności zespołu. To ważne, by wszyscy poczuli się jedną drużyną. Czas zainwestowany w ten sposób, zwraca się później poprzez lepsze relacje w zespole, wzajemną pomoc w rozwiązywaniu problematycznych zadań. Dlatego w pracy zdalnej nadal szukamy wspólnych aktywności. Gry online sprawdzają się dobrze w obecnej sytuacji. Oczywiście dobór gier zależy od preferencji zespołu – ważne, by było to coś co pasuje wszystkim jego członkom.
Przy różnych godzinach pracy pojawia się pytanie, kiedy można do kogoś zadzwonić, a kiedy nie? Jak dajecie sygnał o czasie prywatnym – poprzez status w MS Teams czy po prostu wyłączenie MS Teams? A może jeszcze inaczej?
Staramy się pracować w godzinach zbliżonych do tych, co wcześniej. Oczywiście są od tego wyjątki. W obecnej sytuacji wszyscy musimy podchodzić elastycznie do godzin pracy. Jeżeli ktoś „standardowo” chce pracować w godzinach niebiznesowych, to oczywiście inne osoby w zespole wiedzą, kiedy mogą kontaktować się ze sobą. Ważne jest, by był jakiś przedział czasowy wspólny dla wszystkich osób.
Nie mamy zwyczaju wyłączać MS Teams, ale też nikt nie oczekuje odpowiedzi na wysłaną wiadomość od razu.
W zgranych zespołach MS Teams żyją także w czasie prywatnym (jako forum do wymiany ciekawych artykułów, śmiesznych memów itp.). Dosyć naturalnie przechodzimy z trybu praca na tryb prywatny.
Na koniec dodam, że obecnie Microsoft zdecydował o udostępnieniu aplikacji MS Teams (i wersji testowej pakietu Office 365). Z oferty skorzystać można tutaj: https://home.pl/office365.
Jak sprawdzacie (jeśli w ogóle), czy nie ma nadużyć w postaci „urywania” godzin?
W naszej pracy bardzo ważne jest zaufanie. Znamy osoby, z którymi pracujemy i wiemy, że podchodzą odpowiedzialnie do swoich zadań. Najważniejsza jest realizacja celów wyznaczonych na dany sprint. Jeżeli zadania są realizowane terminowo, to nie ma większego znaczenia, czy ktoś przepracował 8 godzin w ciągu dnia, czy może jednak trochę mniej. Wiem też, że jeżeli ktoś „będzie się nudził”, poprosi o przydzielenie dodatkowych zadań.
Rozmowa kwalifikacyjna – online czy standardowa w biurze?
W obecnej sytuacji wszystkie rozmowy rekrutacyjne odbywamy on-line. Odpowiada za nie nasz dział HR, który wypracował odpowiedni model rekrutacji. Zakłada on przeniesienie środka ciężkości na kontakt zdalny, także podczas wdrożenia nowych pracowników.
Więcej o tym mówili moi współpracownicy – Ola i Łukasz – podczas niedawnego webinaru, który był właśnie o zdalnej rekrutacji.
Project vs Planner – czy Planner dla MŚP może być substytutem Projecta, czy może są to zupełnie inne narzędzia?
MS Project i MS Planner to narzędzia, których funkcjonalności pokrywają się częściowo.
Planner pozwala na rozpisanie zadań, przypisanie osób odpowiedzialnych, zmianę statusów. Narzędzie to świetnie sprawdzi się, jako miejsce do zarządzania zadaniami w małej organizacji lub w niedużym projekcie. Jest bardzo intuicyjne, więc obsługa będzie prosta. W przypadku home.pl do rozpisywania zadań, określania odpowiedzialności i statusów używamy Atlassian Jira.
MS Project jest narzędziem bardziej skomplikowanym, który poza wieloma innymi cechami, pozwala na zobrazowanie planowanych działań (roadmapa) i zależności pomiędzy poszczególnymi zadaniami. Ze względu na fakt, że Project nie jest udostępniany w standardowym pakiecie Office 365, jego zastosowanie jest u nas ograniczone.
Czy nie obawiacie się wycieku danych, używając darmowych narzędzi w domach?
Używamy narzędzi, co do których mamy pewność, że zabezpieczają nasze dane w odpowiedni sposób. Większość z nich dla dużych organizacji jest płatna (Atlassian Jira, MS Teamsy, MS Project). Oczywiście czasami, z różnych względów, wybieramy dodatkowe narzędzia, jednak zawsze sprawdzamy standardy bezpieczeństwa danych. Większość darmowych rozwiązań stosowanych przez nas jest gdzieś „obok”, nie mają one dostępu do baz (np. FunRetro – platforma do przeprowadzania retrospektyw).
Czy przy pracy zdalnej używacie strojów formalnych?
W home.pl nie mamy dress code’u. Na co dzień, pracując w biurze, każdy ubiera się w stylu, który odpowiada mu najbardziej. Dlatego tym bardziej pracując zdalnie, możemy pozwolić sobie na swobodny strój.