Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak znaleźć i dobrać frazy kluczowe dla sklepu internetowego?

Jak znaleźć i dobrać frazy kluczowe dla sklepu internetowego?

Umiejętne wyszukiwanie słów kluczowych to pierwszy krok do skutecznego pozycjonowania Twojego sklepu internetowego. Dzięki skoncentrowaniu swoich działań z zakresu pozycjonowania na właściwe frazy kluczowe, uda Ci się zdobyć ruch, który przełoży się na sprzedaż, a do tego nie zmarnujesz swojego budżetu reklamowego.

Aby jednak tak się stało, musisz się wyposażyć w odpowiednią wiedzę i narzędzia. W tym artykule dowiesz się dlatego:

  • Jakie istnieją rodzaje fraz kluczowych i na których warto się skupić podczas pozycjonowania sklepu internetowego?
  • Jak znaleźć odpowiednie frazy kluczowe dzięki SEMSTORM?
  • Czym się kierować podczas wybierania fraz kluczowych, na które chcesz pozycjonować sklep?

Rodzaje fraz kluczowych

W SEO przyjmuje się podział, który najlepiej prezentuje poniższy wykres:

Glowne rodzaje fraz kluczowych

Źródło

Choć wymieniono tutaj także frazy „na średni ogon” (middle tail), to zazwyczaj frazy kluczowe dzieli się na te z krótkim ogonem (składające się do 3 słów) oraz z długim ogonem (powyżej 3 słów).

Z reguły krótkie frazy mają największą liczbę wyszukiwań, jednak stosunkowo niski współczynnik konwersji. Dzieje się tak, gdyż za krótkimi zapytaniami, np. procesor AMD, nie kryje się sprecyzowana intencja (o której to więcej w dalszej części artykułu)– nie wiemy, czy ktoś chce po prostu poczytać newsy o procesorach AMD, czy szuka o nich podstawowych informacji. Z kolei dłuższa fraza jak procesor AMD Ryzen 7 3700x kup promocja, jasno wskazuje, że daną osobę interesuje kupno konkretnego modelu.

Oczywiście istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W niektórych niszach nawet bardzo krótkie frazy mogą tak naprawdę precyzyjnie odnosić się do konkretnych produktów. Ogólnie jednak przyjmuje się,aby pozycjonowanie sklepu internetowego zacząć od nakierowania się na frazy z długim ogonem (zwłaszcza, jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem). Krótkie frazy zwykle są jednocześnie bardzo konkurencyjne, przez co znacznie trudniej będzie Ci się na nie wypozycjonować.

Więcej na temat innych cech charakteryzujących frazy kluczowe dowiesz się w podpunkcie „Które słowa kluczowe wybrać”.

Jak wyszukiwać frazy kluczowe dla e-commerce przy pomocy programu SEMSTORM?

SEMSTORM posiada rozbudowane narzędzia do wyszukiwania oraz analizy słów kluczowych. Na początek skorzystajmy z podstawowego narzędzia, które w panelu użytkownika znajduje się w zakładce Słowa kluczowe pod nazwą SEO:

Wyszukiwanie slow kluczowych - narzedzie SEO

W narzędziu możemy wpisać jednocześnie do 10 fraz kluczowych. Po wprowadzeniu frazy buty sportowe pokazały się następujące wyniki:

pozycjonowanie i SEO - Wyniki wyszukiwania podstawowego

Na samej górze (1) znajdują się frazy z największą liczbą zapytań. Jak widać, są to z reguły frazy krótkie, a do tego brandowe (zawierają w sobie nazwę znanej marki np. buty sportowe damskie nike). Można założyć, że trudno będzie Ci się na nie pozycjonować.

Podstawy pozycjonowania - Wyszukiwanie słów kluczowych

Nieco niżej (2) znajdziemy z reguły dłuższe frazy, które nie mają tak wielu wyszukiwań w ciągu miesiąca, jednak są bardzo sprecyzowane (np. buty sportowe za kostkę damskie). To właśnie na takich frazach powinieneś skoncentrować się na początku. Uzyskane w narzędziu wyniki możesz eksportować do pliku Excel oraz CSV.

Jeśli chcesz od razu znaleźć słowa kluczowe, których są wpisywane przez osoby już zdecydowane na zakup, w tej samej kategorii znajdziesz także moduł e-commerce. W tym module możesz wyszukać zapytania z największych platform e-commerce: Allegro, Amazon, OLX, Ceneo, Google Shopping i innych.

Wyszukiwanie slow kluczowych - pozostale narzedzia

Jednak e-commerce to nie tylko szukanie fraz sprzedażowych. Jeśli chcesz zdobywać klientów przez content marketing, warto jest także wyszukać takie frazy, które pomogą Ci znaleźć pomysły na jakościowe teksty. W tym celu przejdź do modułu generator tematów.

Wpisz w nim podobne frazy kluczowe jak poprzednio. Wyniki, jakie zwróci narzędzie, będą się jednak znacznie różnić:

Pomysły na content na stronie- generator tematow

Większość owych fraz to wariacje pytań typu jak oraz gdzie. Wskazują one, jakimi zagadnieniami związanymi z butami sportowymi są zainteresowani klienci. Już po krótkiej analizie możemy przekonać się, że wiele osób trafiłoby do naszego sklepu, gdyby mogło znaleźć tam odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Jak wybrać buty sportowe?
  • Jak rozciągnąć buty sportowe?
  • Jakie wybrać buty sportowe do garnituru?
  • Jaki luz powinny mieć dobrze dobrane buty sportowe?

Jednocześnie zapytania te nie są tak bardzo popularne w porównaniu do wcześniej znalezionych słów kluczowych (mają poniżej 200 wyszukiwań). Można to potraktować także jako dobry znak, jeśli chcesz wybić się na niszowych frazach.

Skorzystaj z darmowego audytu SEO, który pomoże Ci wprowadzić skuteczne zmiany na stronie firmy:

Które frazy kluczowe wybrać do pozycjonowania sklepu internetowego?

Udało Ci się już wyszukać za pomocą wspomnianych narzędzi całkiem pokaźną liczbę słów kluczowych. Które z nich teraz wybrać? Weź pod uwagę następujące czynniki:

Współczynnik wyszukiwania

Jest to w zasadzie najważniejszy czynnik, na który powinieneś zwracać uwagę. Bez względu na to, jak łatwo jest wypozycjonować się na daną frazę, nie będzie mieć to sensu, jeśli nikt nie wpisuje jej w Google. 

Z drugiej strony to, jaką liczbę wyszukiwań można uznać za dobrą wartość, jest nieco trudnym pytaniem. Wszystko zależy od branży. W niektórych wąskich niszach nawet 100 zapytań na miesiąc będzie dobrym wynikiem, podczas gdy w innych kilka tysięcy nie robi wrażenia. Przeprowadzaj dlatego regularne analizy i wyszukiwania fraz, dzięki czemu nabierzesz lepszego „wyczucia” w tym zakresie.

Intencja wyszukiwania

Zajmowanie wysokich pozycji na frazy kluczowe z dużą liczbą zapytań to na pewno świetne osiągnięcie. Gorzej, jeśli okaże się, że te liczne wizyty generowane z takich fraz nie przekładają się na sprzedaż. Jak może dojść do takiej sytuacji? Wszystko sprowadza się do intencji. Google wymienia obecnie 4 główne rodzaje intencji, jakie mogą kryć się za poszczególnymi frazami kluczowymi:

Rodzaje intencji kryjacych sie za wyszukiwaniem wedlug Google

Właścicieli sklepów internetowych powinna interesować przede wszystkim intencja zakupowa, za którą stoi jawna chęć dokonania zakupu. Takie frazy możesz znaleźć, posługując się wspomnianym modułem e-commerce w narzędziach wyszukiwania słów kluczowych.

Jeśli inwestujesz także w pomocny dla klientów content marketing, pamiętaj o słowach kluczowych, za którymi kryje się chęć zdobycia informacji oraz dowiedzenia się czegoś praktycznego. Tutaj pomoże Ci opisany wcześniej moduł generator tematów. Skorzystaj także z naszej wtyczki do przeglądarek internetowych, która od razu podczas korzystania z Google określi intencję danych fraz kluczowych.

Konkurencyjność w wynikach wyszukiwania

Zawsze bierz poprawkę na swój budżet i możliwości, gdyż jak wspomnieliśmy wcześniej, pozycjonowanie na bardzo konkurencyjne frazy będzie trudne. W SEO liczy się praktycznie to, czy na dane zapytania jesteś na topie, gdyż druga i trzecia strona wyników wyszukiwania zdobywają jedynie 5,59% wszystkich kliknięć.

Pozycja w Google a generowane odwiedziny

Źródło

Jak sprawdzić konkurencyjność w wynikach wyszkiwania?

Aby sprawdzić jak dużą konkurencję masz w Google, weź pod uwagę poniższe zmienne:

  • Wysoka liczba wyszukiwań.
  • Duże stawki za reklamy CPC.
  • Wysoka intencja sprzedażowa.

W SEMSTORM także możesz zobaczyć szacunkową konkurencyjność analizowanych słów kluczowych. W tym celu podczas korzystania z narzędzi z kategorii Słowa kluczowe musisz na dole strony włączyć Tryb zaawansowany. 

Wyszukiwanie słów kluczowych SEMSTORM - tryb zaawansowany

Frazy kluczowe dla sklepu internetowego – podsumowanie

Pamiętaj, że pozycjonowanie oraz wyszukiwanie fraz kluczowych wymaga regularnych wysiłków. Potrzeba czasu i cierpliwości, aby zidentyfikować najlepsze frazy, a następnie na nie pozycjonować stronę sklepu internetowego. Jednak dzięki odpowiednim narzędziom oraz właściwemu podejściu, na pewno podołasz temu zadaniu.

Jeśli potrzebujesz pomocy z konfiguracją lub wdrożeniem kampanii reklamowej, zapoznaj się z ofertą reklamy internetowej na home.pl/reklama-internetowa i zostaw do siebie kontakt lub zadzwoń pod numer +48 504 502 500.