Ponad 90% nowych stron internetowych nie generuje żadnego ruchu organicznego z powodu źle dobranych słów kluczowych. W efekcie ich pozycja w wynikach wyszukiwania jest odległa, co przekłada się na znikome zainteresowanie i stratę w postaci potencjalnych klientów. Jeżeli zaczynasz budowę swojej strony WWW, pamiętaj, że dobór odpowiednich słów kluczowych wpływa na skuteczne pozycjonowanie. Jak wybrać te właściwe?
Wysoka pozycja w Google to zasługa odpowiedniego pozycjonowania strony. Sam proces optymalizacji witryny składa się z wielu etapów. W tym artykule poznasz jeden z nich – wybór odpowiednich słów kluczowych. Dowiesz się m.in.:
- Czym są słowa kluczowe i czy mają realny wpływ na pozycję strony?
- Jak dobrać i wykorzystać słowa kluczowe?
- Jakich narzędzi użyć do pozyskania słów kluczowych dla strony internetowej?
- W jaki sposób użytkownicy szukają treści w Google?
Słowa kluczowe – co to właściwie jest?
Słowa kluczowe (ang. keywords) to pojedyncze wyrazy lub zwroty, które są wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki internetowej w celu odnalezienia konkretnych informacji, usług lub produktów. To frazy kluczowe określają zawartość każdej strony, pokrywają się z zapytaniem w wyszukiwarce i są wykorzystywane w pozycjonowaniu oraz działaniach marketingowych (np. reklamy Google czy portale społecznościowe).
Rodzaje słów kluczowych
Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania wiąże się z opracowaniem własnej strategii SEO i odpowiednim doborze słów. Zanim jednak zaczniesz wykorzystywać słowa kluczowe na swojej stronie, to musisz poznać ich rodzaje.
Ogólne słowa kluczowe
To uniwersalne i krótkie zapytania, które składają się z 1 lub 2 wyrazów. Najczęściej określają nazwę produktu lub usługi np. koszulka męska lub zegarki damskie. Takie frazy wpisują osoby, które nie szukają konkretnej marki, modelu czy koloru produktu. Ogólne słowa kluczowe mają dużą liczbę wyszukań i kliknięć, ale mają również szeroką konkurencję i są trudniejsze w pozycjonowaniu.
Frazy długiego ogona (ang. long tail)
Ta grupa słów kluczowych jest o wiele bardziej sprecyzowana i składa się już z kilku wyrazów. Często wpisują ją osoby, które poszukują konkretnych informacji lub ściśle określonych produktów. W porównaniu do ogólnych słów kluczowych charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością, ale większym współczynnikiem konwersji. Przykład frazy z długim ogonem: najlepsza energooszczędna lodówka do 2000 zł.
Frazy brandowe
Słowa kluczowe, które mają w sobie nazwę firmy to słowa brandowe. Tego typu frazy najczęściej wpisują osoby, które poszukują konkretnej marki. Jeżeli nazwa Twojej działalności jest unikalna, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że strona będzie wyświetlana w pierwszych pozycjach wyszukiwania. Przykład frazy brandowej: Buty Nike na lato.
Frazy lokalne
To frazy powiązane z daną miejscowością lub regionem. Jeżeli Twój biznes jest powiązany ściśle z konkretnym obszarem działania to dobrym pomysłem byłoby pozycjonowanie strony internetowej z wykorzystaniem nazwy miasta lub województwa. Frazy tego typu idealnie sprawdzają się w branży usługowej oraz turystycznej. Przykład frazy lokalnej: Wulkanizacja Gdańsk.
Pozycjonowanie z frazami długiego ogona – dlaczego warto?
Na szczególne wyróżnienie zasługuje grupa słów kluczowych z długiego ogona, którą opisywaliśmy powyżej. To one są czasami podstawą sukcesu wielkich marek – jak Allegro, eBay czy Netflix. To frazy long-tail mówią nam o intencji szukającego, ponieważ opisują szczegółowo czego potrzebuje. Dlaczego korzystanie z tego typu słów kluczowych jest tak bardzo ważne?
Zrób test. Wpisz dowolne słowo do wyszukiwarki, jakie tylko przyjdzie Ci do głowy, ale nie zatwierdzaj ich do wyszukiwania. Widzisz co się dzieje? Google proponuje dodatkowe frazy, a użytkownicy lubią to wykorzystywać. Internauci bardziej precyzują swoje zapytania wtedy, kiedy chcą dostać konkretne wyniki. Prawdopodobieństwo dokonania konwersji (np. sprzedaż, rejestracja) jest tutaj większe, niż przy korzystaniu z ogólnych słów kluczowych. Te drugie może i cieszą się większą popularnością, ale to long-tail przyciąga bardziej zdecydowanych użytkowników.
Optymalizacja słów kluczowych krok po kroku
Kiedy wybrałeś już słowa kluczowe, to zastanów się gdzie warto je zaimplementować na swojej stronie internetowej. Najważniejsze jest, żeby wyglądało to bardzo naturalnie dla użytkowników, ponieważ to oni są głównymi odbiorcami treści. Jeżeli dodasz słowa kluczowe w każdym zdaniu, akapicie lub w podpisie zdjęć, wówczas czytelnik będzie miał do czynienia ze zjawiskiem tzw. keyword stuffing – „napchania” witryny słowami kluczowymi kosztem przejrzystości. Będzie to z pewnością działać na Twoją niekorzyść. W których miejscach warto dodać słowa kluczowe i zwiększyć tym samym swoje szanse na wyższą pozycję w Google?
- Adres URL – nadaj swoim stroną odpowiednie nazwy (np. /koszulki-na-lato, /spodnie-na-lato, /czapki-z-daszkiem)
- Meta title – czyli tytuł podstrony wyświetlany na górze przeglądarki oraz w wyszukiwarce. Zacznij tytuł od słów kluczowych i nie przekraczaj 65 znaków, bo inaczej Twój tytuł zostanie ucięty i nie będzie poprawnie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.
- Meta opis – mimo, że sam opis strony nie wpływa na pozycjonowanie (Google nie bierze go pod uwagę) to może on być bardzo pomocny dla użytkowników, szukających lepiej dopasowanych treści. Opis powinien być unikalny i ograniczony do 155 znaków.
- Nagłówki – zamieszczaj frazy kluczowe w nagłówkach H1-H6. Szczególną uwagę zwróć na H1 – to on jest najważniejszy. Jest to najczęściej tytuł podstrony.
- W treściach na stronie – tworząc artykuły czy opisy produktowe korzystaj ze słów kluczowych. Zamieszczaj je na początku, w środku i na końcu tekstów, ale tak, aby czytanie treści było przyjemnym doświadczeniem. Jeżeli przesadzisz – użytkownicy porzucą Twoją witrynę i wybiorą ofertę konkurencji.
Jak często używać słów kluczowych?
Temat gęstości słów kluczowych jest tak szeroki, że trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Natomiast jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Dzięki temu będziesz mógł samodzielnie ustalić, czy Twój tekst posiada wystarczającą ilość takich słów.
Mówi się, że co za dużo, to niezdrowo – no i trudno się z tym nie zgodzić. Słowa kluczowe w nadmiernej ilości mogą negatywnie wpłynąć na pozycję w Google. Mówi się o tym, że nie powinny stanowić więcej niż 5% całego tekstu. Jednak najlepszą praktyką jest stosowanie się do zasady, aby na każde 1000 znaków (ze spacjami) użyć odpowiednio 1-2 słów. W praktyce, jeżeli przykładowy tekst zawiera 5000 znaków, to powinien zawierać 5-10 słów kluczowych.
Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest treść i jakość! Zadbaj o to, aby tekst na stronie był wartościowy oraz tematyczny, a także aby odpowiadał merytorycznie na pytania użytkownika. W skrócie – musisz znaleźć równowagę między liczbą słów kluczowych, zrozumiałym językiem w tekście oraz poziomem merytorycznym. Nie bez znaczenia jest również szybkość działania strony – jeżeli w twoim artykule publikujesz bardzo dużo materiałów graficznych to czas ładowania treści będzie dłuższy, co może wpłynąć na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Jak szukać dobrych słów kluczowych?
Dobranie odpowiednich słów kluczowych jest bardzo ważne. Przede wszystkim warto skupić się na swojej stronie i sprawdzić, co sprzedajesz/oferujesz i jakie frazy kluczowe mogłyby opisać Twój produkt. Możesz sobie wyobrazić swojego potencjalnego użytkownika i spróbować przeanalizować, jakich wyrazów używałby szukając treści w Google.
Warto już na wstępnym etapie analizy słów kluczowych wykonać szybki audyt swojego serwisu, aby sprawdzić, które frazy powtarzają się najczęściej – to moment, w którym poznasz swój potencjał SEO w starciu z konkurencją!
A jeśli już o poszukiwaniu słów kluczowych mowa – jest kilka ciekawych oraz darmowych rozwiązań, które mogą okazać się pomocne w doborze.
- Planer Słów Kluczowych
To przydatne narzędzie od samego Google, które dobrze sprawdza się podczas wyszukiwania słów kluczowych. Dzięki Planerowi sprawdzisz ilość konkretnych fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Wystarczy, że posiadasz konto Google i możesz korzystać z niego za darmo!
- Skorzystaj z Google Trends
Narzędzie Google Trends dostarcza informacji o trendach w wyszukiwanych frazach, w konkretnej lokalizacji. Dzięki niemu ocenisz, które słowa są najczęściej wyszukiwane w wybranym miejscu i czasie. Wyniki można ze sobą porównywać.
- Użyj Google, po prostu!
Najprostsze rozwiązania są dostępne pod ręką i warto z nich skorzystać. Wpisz dowolne słowo w wyszukiwarkę, a ta zasugeruje Ci podobne frazy. Na dodatek pod oknem wyszukiwania zauważysz liczbę wyników dla tego słowa. Dzięki temu możesz sprawdzić jak duża jest konkurencja.
- Ubersuggest
Ciekawe i bezpłatne narzędzie, które pokazuje pasujące lub podobne słowa kluczowe, a przy tym umożliwia sprawdzenie ich w różnych krajach i językach. Link do narzędzia: https://neilpatel.com/ubersuggest/
Frazy kluczowe i pozycjonowanie – od czego zacząć?
Skuteczne pozycjonowanie bez dokładnej analizy słów kluczowych nie zapewni Twojej stronie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że w każdym momencie możesz monitorować popularność wybranych słów i wprowadzać zmiany na swojej stronie. Pozycjonowanie to skuteczny, ale długi proces. Możesz poświęcić swój czas i spróbować samodzielnie wprowadzić swoją stronę na wyższy poziom w Google lub skorzystać z doświadczenia naszych specjalistów, którzy przedstawią najskuteczniejszą strategię pozycjonowania dopasowaną do Twojej działalności.
Chcesz skorzystać z doświadczenia naszych ekspertów? W home.pl znajdziesz kompleksową ofertę pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Po kontakcie otrzymasz bezpłatną wycenę usługi wraz z propozycją działań, które sprawią, że Twoja strona internetowa będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.