Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak sprzedawać produkty lub usługi przez Instagrama?

Jak sprzedawać produkty lub usługi przez Instagrama?

Era social commerce trwa w najlepsze, a możliwości jakie udostępniają nam media społecznościowe są coraz większe. Instagram to jedna z najpopularniejszych platform tego typu na świecie. Spotykają się na niej różne pokolenia Internautów. Największą zaletą Instagrama jest jednak angażowanie grup skupionych wokół konkretnej tematyki. To z kolei powoduje, że coraz więcej użytkowników spogląda na ten serwis jako źródło potencjalnych klientów. Jak wykorzystać potencjał tej platformy i zacząć sprzedawać?

Dlaczego warto zacząć sprzedawać na Instagramie?

Jeżeli szukasz miejsca, w którym sprawdzisz swój pomysł na biznes lub chcesz poszerzyć swoje działania sprzedażowe – Instagram jest doskonałym wyborem. Obecność firm na Instagramie jest dzisiaj praktycznie niezbędne z kilku powodów. Po pierwsze – każde social media buduje zaufanie do marki, co z kolei pozytywnie wpływa na jej odbiór wśród użytkowników. Po drugie – liczby stojące za Instagramem robią wrażenie:

  • W Polsce korzysta z niego prawie 9,2 mln osób, a to ok. 61% użytkowników social media (raport Hootsuite, styczeń 2021). Liczba użytkowników Instagrama cały czas rośnie.
  • Większość z nas korzysta z social mediów za pomocą smartfonów. Raport E-comerce w Polsce (2021) wskazuje, że 76% Polaków kupuje za pomocą telefonu. Łatwo zaangażować do zakupu osobę, która w chwili relaksu, przegląda tablicę na Instagramie lub wchodzi w interakcję ze stories lub tzw. rolkami (Reels).
Liczba użytkowników polskiego Instagrama
Statystyki użytkowników polskiego Instagrama (styczeń 2021) – źródło: Hootsuite

Jakie narzędzia pomogą w sprzedaży produktów i usług na Instagramie?

Bez względu na to co posiadasz w swojej ofercie – za pomocą Instagrama możesz de facto sprzedać wszystko. Od rękodzieł, ubrań, mebli, czy akcesoriów, a na szkoleniach, treningach fitness oraz kursach obcego języka kończąc. Nie ma tutaj ograniczeń (poza oczywiście kwestiami prawnymi), bo Instagram jest wyłącznie „miejscem” do zaprezentowania siebie i jeśli zbudujesz wokół siebie aktywną społeczność – końcowy produkt może przybrać dowolną formę. Jeśli już posiadasz rozbudowany profil, to dobrym pomysłem będzie uruchomienie pierwszej sprzedaży.

Jakie opcje lub narzędzia będą dla Ciebie pomocne?

Sprzedaż przez wiadomość prywatną (DM)

Wymiana informacji z klientem jest najbardziej znaną metodą składania zamówienia na Instagramie. W tym przypadku osoba zainteresowana Twoim produktem zgłasza się poprzez chat (DM) na Twoim profilu. Wadą takiego rozwiązania jest jednak czasochłonność i bezpieczeństwo.

Podawanie danych wrażliwych za pomocą DM może zniechęcić wielu potencjalnych klientów do realizacji zakupu. Również czas związany z dopytaniem o szczegóły (zwłaszcza, gdy sprzedajesz produkty niestandardowe) potrafi wydłużyć ścieżkę klienta.

Wiadomości prywatne na Instagramie
Komunikacja przez wiadomość prywatną na Instagramie to dobry sposób na sprzedaż produktów.

Jak ułatwić klientowi w wiadomości prywatnej zakup produktu? Możesz skorzystać np. z opcji założenia własnego sklepu w internecie, który będzie widoczny pod własnym adresem, a jego korzyścią będą przyjazne metody płatności i dostawy. Jeden link do wybranego produktu przyśpieszy i ułatwi klientowi znalezienie interesującej go oferty.

Masz Instagrama, a nie wiesz jak uruchomić sklep internetowy?

Ograniczenie się tylko do DM na Instagramie to proszenie się o chaos i spędzony sen z powiek, związany z odpisywaniem na liczne wiadomości. Możesz to jednak uprościć i dać klientom wygodniejsze rozwiązanie.

Na rynku znajdziesz gotowe usługi w formie sklepu w abonamencie. Nie wymaga on znajomości technicznej, a cały sklep możesz zbudować od podstaw za pomocą gotowych komponentów. Przykładem jest Sellastik – narzędzie, które umożliwi Ci szybkie uruchomienie sklepu z opcją e-płatności i przesyłek logistycznych.

Zalety tego rozwiązania są ogromne. Wyobraź sobie sytuacje, w której klient wysyła do Ciebie w wiadomość, a Ty – zamiast wymieniać z nim wszystkie informacje – wysyłasz po prostu krótki link do karty produktu. Kiedy w niego kliknie zostaje przekierowany bezpośrednio do sklepu, gdzie przeczyta na jego temat więcej i sfinalizuje całość wybierając metodę płatności i rodzaj przesyłki.

Przykład listy produktów w sklepie internetowym.

Linki sprzedażowe w BIO na profilu

Jak jeszcze możesz sprzedawać na Instagramie? Platforma umożliwia Ci dodanie linka do sklepu w biogramie, tzw. link BIO. Możesz przekierować za jego pomocą klienta na swoją stronę, gdzie opisujesz produkt lub to, czym się zajmujesz. Warto pamiętać, że linki można też dodawać w relacjach (służy do tego osobna naklejka)

Szablon sklepu z odzieżą.

Reklama na Instagramie

Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli zdecydujesz się na reklamę na Instagramie. Być może masz dużą ilość jednego produktu na magazynie i planujesz wyprzedaż lub chcesz w krótkim czasie dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów. Stwórz kampanię reklamową i dodaj do niej link, który przekieruje osoby klikające w reklamę do karty w sklepie internetowym.

Przykłady reklamy kwadratowej na Instagramie
Przykładowa reklama na Instagramie w formacie kwadratowym.

Instagram Stories

Dodanie relacji na swoim profilu na Instagramie angażuje często bardziej niż posty, a firmy bardzo często używają tego formatu do pokazania swojej pracy od kulis. Prezentacja całego procesu powstawania produktu to bardzo dobry pomysł również na jego sprzedaż. Co więcej, stories umożliwiają zadawanie pytań (np. jaki kolejny produkt tworzyć lub dać w promocji), co jest bardzo ważne w budowie relacji z klientami.

Transmisje live ze sprzedażą

Co czwarty Polak kupuje dziś podczas relacji na żywo. Live comerce jest obecnie dynamicznie rozwijającym się kanałem sprzedaży, zwłaszcza na Facebooku. Ale sam Instagram nie pozostaje w tyle, ponieważ posiada proste i intuicyjne narzędzie do przeprowadzenia live’a w aplikacji. Co więcej, ze względu na politykę serwisu, nie jest możliwe przeprowadzenie transmisji na żywo z użyciem zewnętrznych aplikacji np. wspierających popularnych streamerów w sprzedaży.

Jak w związku z tym poradzić sobie z zamówieniami odbieranymi przez Instagrama? Masz do wyboru 3 możliwości – standardową obsługę wiadomości prywatnych i odpowiadanie na nie, dodanie podczas transmisji live linku do karty produktu w sklepie lub dodanie po live relacji na instastories z naklejką przekierowującą użytkownika na stronę internetową.

Nieważne jak wiele różnych produktów sprzedajesz – do każdego możesz wygenerować prosty link z gotowymi opcjami e-płatności i przesyłkami kurierskimi lub Paczkomatami. To w dużym stopniu upraszcza cały proces sprzedażowy na Instagramie, ponieważ nie wymaga posiadania sklepu internetowego, a ponadto zamyka zakupy w jednym, klikniętym linku. Po stronie klienta zostanie wybór metody płatności i wysyłki. To oszczędność czasu dla Ciebie i niego.

Chcesz wiedzieć więcej o sprzedaży internetowej? Zapoznaj się z ofertą sklepów online w home.pl.