Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak zdobyć nowych klientów za pomocą firmowego bloga? Odpowiadamy na pytania z webinaru

Jak zdobyć nowych klientów za pomocą firmowego bloga? Odpowiadamy na pytania z webinaru

Za nami kolejny odcinek Akademii.home.pl. Podczas spotkania rozmawialiśmy o tym, jak dotrzeć do nowych odbiorców w Google poprzez firmowego bloga. Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na pytania, które zadali uczestnicy.

Jak prowadzić firmowego bloga

Czy rozpoczynając prowadzenie bloga trzeba mieć w zanadrzu kilka gotowych artykułów, które możemy ze sobą połączyć linkami, czy może się to odbywać „naturalnie”? 

Warto przygotować wcześniej kilka artykułów razem z planem, jak mają wzajemnie do siebie linkować. Wcześniejsze planowanie contentu ułatwia nie tylko budowę wzajemnych powiązań między treściami, ale też zachowanie systematyczności w prowadzeniu bloga. Oczywiście cały proces może też odbywać się na bieżąco. Decyzja należy do Ciebie.

Czy warto co jakiś czas powtarzać tematy wpisów? Czy może to pomóc w pozycjonowaniu bloga firmowego? 

To zależy czy chcemy pisać o tym samym i w taki sam sposób, jak już raz napisaliśmy. Jeśli tak – stanowczo odradzamy. Z jednej strony taka praktyka może zniechęcić odbiorców, z drugiej Google bardzo nie lubi treści kopiowanych. Duplikaty mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie nie tylko konkretnych materiałów, ale całego bloga. Jeśli natomiast widzimy, że dany artykuł cieszy się zainteresowaniem, warto go kontynuować np. poprzez osobne rozszerzenie konkretnych wątków albo inne ujęcie tego samego tematu, skierowanie go do innej grupy docelowej. Zyskamy nie tylko nowe artykuły, ale też wartościowe linki wewnętrzne.

Jak często należy dodawać wpisy do bloga? Czy jest jakaś jedna uniwersalna zasada? 

Google nie wyznacza zasad dotyczących odstępów czasowych pomiędzy publikacjami. Ważna jest natomiast regularność.

Czy wystarczy jeden dłuższy artykuł na miesiąc? 

Lepiej dodawać cyklicznie jeden wpis w miesiącu (chociaż najlepiej więcej), niż pięć na raz, a później przez pół roku nic.

Czy i jak częstotliwość wpisów wpływa na rozpoznawalność i wyszukiwanie w Google? 

Jeśli treści są dodawane często i regularnie jest to jasna informacja dla wyszukiwarki, że strona jest na bieżąco aktualizowana, a informacje na niej również są aktualne. To pozytywnie wpływa na ocenę witryny. 

Wersje językowe bloga. Jak do nich podejść?

Czy prowadząc stronę w trzech językach, należy także prowadzić bloga w trzech językach? Czy to wpływa lepiej na pozycjonowanie strony w Google? Czy prowadzenie bloga tylko w jednym języku spowoduje jakieś problemy? 

Kwestia wersji językowych bloga jest zależna od tego, jakim językiem posługują się jego odbiorcy. Jeżeli zakładamy, że czytelnicy będą polskojęzyczni, prowadźmy blog po polsku, ale jeśli nasze treści będziemy chcieli kierować również do zagranicznych odbiorców, powinniśmy zadbać o tłumaczenia.  

Czy jeśli blog widnieje pod domeną .com, to artykuł powinien być tłumaczony na język angielski jako druga wersja (pod spodem)?

Domena .com nie determinuje języka publikacji. Publikuj wpisy w języku odbiorców, do których kierujesz swojego bloga, produkty, usługi.

Czy jeśli mamy firmę działającą na rynku międzynarodowym, to też warto inwestować w słowa i frazy kluczowe w innych językach? 

Jeśli w związku z tym będziemy prowadzić bloga w innych językach, to zasada jest ta sama. Należy przemyśleć konkretne frazy kluczowe i wykorzystać je w treści artykułu. 

Frazy kluczowe bez tajemnic

Czy frazy kluczowe można odmieniać? 

Tak, w ten sposób tekst brzmi naturalnie. Jest to dobrze postrzegane przez Google.

Czy frazy kluczowe mogą zawierać polskie znaki, myślniki itp.?

Frazy kluczowe w treści wpisu powinny być używane w takiej formie, jak normalnie posługujemy się nimi na co dzień. Nie wyłączamy polskich znaków i piszemy używając spacji.

Jaką maksymalną długość może mieć fraza kluczowa? 

Nie ma określonej maksymalnej długości takiej frazy. Należy jednak mieć na uwadze, że im dłuższa fraza, tym precyzyjniej powinna być skonstruowana. Sukces takiej frazy jest zależny od tego czy odpowiada ona na konkretne pytania klientów.

Ile razy powinna pojawić się fraza kluczowa w tekście?  

To zależy od długości tekstu. Im dłuższy tekst, tym więcej fraz kluczowych można wykorzystać. Należy jednak robić to z umiarem, ponieważ wielokrotne powtarzanie frazy może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Będę prowadzić bloga dla firmy, która ma 3 marki, dla każdej są inne słowa kluczowe. Czy to będzie miało wpływ na pozycjonowanie? 

W tej sytuacji warto ustalić indywidualne frazy kluczowe dla każdego produktu tak, aby pozycjonowanie jednego artykułu nie odbyło się kosztem innego wpisu. 

Nagłówki, poprawki i tagi, czyli kulisy tworzenia wpisu na blogu

Czy tytuł artykułu jest nagłówkiem H1, a kolejne w tekście H2? 

Tak, w kreatorze stron WWW tytuł jest nagłówkiem H1. 

Czy można stosować kilka nagłówków np. H3 w tekście? 

Tak, jest to zalecane, ale nadal z umiarem, mając na uwadze długość tekstu.

Czy tekst może być napisany nagłówkiem H3?

Napisanie całego tekstu przy użyciu nagłówka H3 (czy jakiegokolwiek innego), nie jest zalecane. Może wtedy wystąpić zjawisko tzw. przeoptymalizowania treści, co odbije się negatywnie na jego pozycji.

Czy jest sens poprawiania istniejących już artykułów? Czy ma to wpływ na pozycjonowanie poprzednich wpisów na blogu? 

Kosmetyczne zmiany nie wpływają na pozycje, a poprawienie starego artykułu, czyli np. dopisanie czegoś, ma szybciej szansę dać lepsze efekty, niż tworzenie nowej treści na ten sam temat, ale od nowa. 

Czy rodzaj urządzenia, na którym użytkownik sprawdza naszego bloga, ma jakieś znaczenie w sposobie jego prowadzenia? Czy powinniśmy prowadzić jeden dla komputerów i jeden do aplikacji mobilnych? 

Obecnie większość aplikacji do prowadzenia bloga automatycznie tworzy nam responsywną stronę. Oznacza to, że jest ona dostosowywana do różnych rozdzielczości, więc nie ma znaczenia, na jakim urządzeniu jest przeglądana. 

Czy w artykule stosować tagi? Czy mają one wpływ na pozycjonowanie?

Stosowanie tagów ułatwi segregowanie wpisów; pełnią one również funkcję informacyjną. Warto wykorzystywać możliwość dodawania tagów, ponieważ mają one wpływ na pozycjonowanie, ale należy robić to w sposób przemyślany i konsekwentny.

Czy post już opublikowany można potem edytować?

Można. Kosmetyczne poprawki nie powinny mieć negatywnego wpływu na wypracowaną już pozycję. 

Zdjęcia i filmy w artykule

Zdjęcia do artykułów na blogu. Czy wystarczy jedno? Czy lepsze są zdjęcia własne, nawet nienajlepszej jakości, czy jednak darmowe stockowe?

Nie ma określonej liczby zdjęć lub grafik, które powinny ilustrować blogowe wpisy. Ich zamieszczenie poprawia jednak nie tylko użyteczność treści, ale też podnosi wartość artykułu w Google – zwłaszcza jeśli opiszemy je używając odpowiednich słów kluczowych.

Publikowanie własnych zdjęć, to rozwiązanie idealne, ale rzeczywiście tylko wtedy jeśli są one dobrej jakości. W przeciwnym razie, faktycznie lepiej skorzystać z banku zdjęć i znaleźć coś, co będzie dobrze odpowiadało tematyce treści. Ważne: jeśli nie mamy wykupionego abonamentu w serwisie stockowym, za każdym razem sprawdzajmy czy na pewno dane zdjęcie możemy wykorzystać bezpłatnie.

Czy z umieszczaniem filmów jest tak samo?

Jeśli chcemy umieść we wpisie film, najlepiej wykorzystać opcję dodania go przez YouTube – mamy wtedy dodatkowy plus z linkowania między serwisami.

Czym jest format webp? 

To format plików graficznych zalecany z uwagi na, co do zasady, mniejszą wagę. Stosowanie plików w formacie webp może wpłynąć na poprawę szybkości ładowania strony, a to jeden z czynników wpływających na pozycjonowanie.

Czy jeśli stworzę grafikę w Canva to z jakim rozszerzeniem ją zapisać, żeby była odpowiednia do ściągnięcia na bloga do artykułu? 

Kreator stron WWW przyjmuje pliki w rozszerzeniu jpg i png. Dla usystematyzowania: jpg to standardowe obrazy, a w png najlepiej zapisywać logotypy czy infografiki. Obsługiwane rozszerzenia plików będą różnić się w zależności od wykorzystywanej aplikacji np. w WordPressie mamy: jpg, jpeg, png, gif, ico. 

Czy jest możliwość stworzenia wpisu blogowego w programie graficznym i zaciągnięcia go na blog? W jakim rozszerzeniu? Czy możemy też zaciągać krótkie video lub rolki z mediów społecznościowych? 

W przypadku kreatora home.pl można dodać dwa rodzaje plików graficznych: jpg i png. Inne pliki czy rolki z mediów społecznościowych do kreatora można dodać za pomocą własnego skryptu. Te elementy są jednak zależne od rodzaju i możliwości aplikacji. Jednak przy wgraniu wpisu w formie grafiki tracimy większość możliwości pozycjonowania, ponieważ Google nie rozpozna tam fraz kluczowych, nagłówków itp. 

Social media a pozycjonowanie

Czy dobrze jest publikować na social media wpisy z linkami kierującymi na posty na naszym blogu, czy jest to źle postrzegane? 

To jest świetny sposób na podbicie popularności wpisu, dodatkowym atutem jest to, że wtedy tworzymy linkowanie z zewnątrz na nasz wpis czy stronę – to kolejny plus dla pozycji naszego artykułu. 

Czy jeżeli fragment artykułu wrzucę na media społecznościowe, to może wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie jako ta sama – przekopiowana treść? 

Nie. Warto jednak w tym poście dodać link do całości wpisu, to będzie miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ utworzy się kolejne przejście z zewnątrz na naszą stronę, a osoba widząca post będzie mogła łatwo przejść do bloga, jeśli będzie zainteresowana tematyką. 

Kreator stron – pytania i odpowiedzi

Kiedy używam polskich liter w tytule artykułu na blogu, w adresie URL pojawiają się znaki typu „##”, czego Google nie lubi. Czy kiedyś się to zmieni? 

Obecnie nasz kreator nie usuwa znaków diakrytycznych z adresu URL. Na tą chwilę nie posiadamy informacji dotyczących ewentualnej zmiany tego procesu, jednak temat ten został przekazany do dalszej weryfikacji. 

Dlaczego poprawiany stary wpis blogowy, po edycji, pokazuje się jako nowy pierwszy? 

Obecnie faktycznie kreator działa w ten sposób. Niestety nie posiadamy informacji na temat zmiany opisanej funkcjonalności, natomiast na pewno przyjrzymy się tej kwestii, żeby znaleźć rozwiązanie. Sugerujemy tworzenie wpisów w formie wersji roboczej w kreatorze i publikowanie ich dopiero po ostatecznym zakończeniu pracy nad tekstem. 

TAGI: /